Kirjoittaja Aihe: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?  (Luettu 23571 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #45 : 16.03.20 - klo:21:10 »
Nyt jos koska kannattaa lukea kirjoja kotona kun ulkona vaanii korona!
Juuri näin! Riensinkin heti kirjastoon hamstraamaan lukemista ennenkuin valtiovalta sulkee ne.  :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #46 : 17.03.20 - klo:05:04 »
Juuri näin! Riensinkin heti kirjastoon hamstraamaan lukemista ennenkuin valtiovalta sulkee ne.  :039:


Kerkisit sitte ennen kuin ne suljettiin.  Arvatkaa harmittaako, ei ole kotona  luettavaa kuin se piii -itkä lista kirjoista jotka suunnittelin lukevani. Tai halutti lukemani.    Ei se aivan laiskuutta ole ollut etten mennyt.  Tautia pukkas.

Olen kovasti miettinyt voisiko ihminen elää Luumäellä eli löytyykö taajamampaa.  Katselen asuntoja lumirajan takaa ja pääni on pyörällä kun nousi vähän metakkaa siitä Joensuusta.  Siis autottomalle.  SAe kyllä olisi hyvällä suunnalla ja voin hyväksyä, ettei tänä talvena suuresti ollut lunta. 

Riitta-mummilla on aivan oikea havainto ikääntyneitten monisairaitten koronajuhlasta...  Ne näyttää keskisormee koko koronalle, en sanio että kaikki mutta suuri on valmius havaintoni mukaan.  Ne muistaa kaikki  espanjantaudit ja aasialaiset ja honkongilaiset ja sanoo, johan on ihme ja kumma, oli niitä ennenkin... 

Noh.  Otos on pienehkö tietty.


Näinköhän ortodoksit jättää ne ikonien sun muitten suutelemiset. Kyllä ne joutuu hommaamaan kertakäyttökuvat myös, jos kokoontuvat ja kuin ne järjestää ehtoollisen alle kymmenelle hengelle...  Ja ne kiellettiinkin, mutta ehkä sairaiden luona käydessä puulusikat tulee käyttöön.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #47 : 17.03.20 - klo:07:49 »
Hei kaikki körttifoorumilaaset!

Lukemalla kirjoja välttyy koronaltakin!

Itse olen julkaissut jo 5 romaania ja 8 novellikokoelmaa. Tämä ei ole kuitenkaan mikään mainos vaan kehotus lukemisen harrastamiseksi.

Nyt jos koska kannattaa lukea kirjoja kotona kun ulkona vaanii korona!

Terveisin

Ralf Henriksson

Kirjailija
Seinäjoelta lähtöisin oleva, nykyinen ikaalislainen

Huomenta Ralf H !

Tervetuloa ystäväjoukkoon !   Oli kiva kun heti parilla sanalla annoit itsestäsi.
Näin olemme jo vähän tutustuneet. Kirjoituksista löytyy varmaan enemmän, jos näin haluaa .

Olen ollut aina ahkera lukemaan. Nyt on pöydällä kaikki Vilhelm Mobergin Maastamuuttajat. Nykyään lukeminen käy hitaammin, kuten lähes kaikki muukin sillä olen jo ' ijällinen', mutta en vielä ' elämästä kyllin saanut '.

R-m, Lahest= Lahdesta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #48 : 17.03.20 - klo:09:57 »
Meillä ei seurakunta tiedota, onko ehtoollista miten saatavilla.  :102:

Luulisi asian olevan tärkeä. "Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan." Nyt on siihen julistuspuoleen vain keskitytty.

Yli kymmenen hengen kokoontumisia ei siis pitäisi olla, mutta kuinka tiheässä ihmisjoukon pitää olla, jotta se on kokoontuminen? Toisesta ketjusta luin kuvauksen Helsingin Agricolan kirkon messusta, jossa oli n. 15 henkeä. Kun on iso kirkkotila ja jos vielä ihmiset suomalaiseen tyyliin istuu mahdollisimman kauas toisistaan, niin eikö tuon voisi sallia? Ollaan me kaupan kassajonossakin lähempänä toisiamme.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #49 : 17.03.20 - klo:10:36 »



Näinköhän ortodoksit jättää ne ikonien sun muitten suutelemiset. Kyllä ne joutuu hommaamaan kertakäyttökuvat myös, jos kokoontuvat ja kuin ne järjestää ehtoollisen alle kymmenelle hengelle...  Ja ne kiellettiinkin, mutta ehkä sairaiden luona käydessä puulusikat tulee käyttöön.

Ort.kirkon kriisi-ja valmiusryhmä: https://www.ort.fi/uutishuone/2020-03-13/paivitetyt-koronaohjeet-lahetetty-seurakuntiin

Pyhä synodi: https://www.ort.fi/uutishuone/2020-03-13/usko-jumalaan-ei-lakkauta-jarjenkayttoa

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #50 : 17.03.20 - klo:12:52 »
Tänään on historiallinen päivä, jolloin Sanna Marinin hallitus antaa eduskunnalle valmiuslain käyttöönottoasetuksen. Eduskunnan oppositiopuolueet ovat antaneet tukensa Marinin hallituksen ilmoittamille koronatoimille ja valmiuslain käytölle.

Lähde

Näin eduskunta päättää valmiuslain käyttöönotosta Suomessa
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-eduskunta-paattaa-valmiuslain-kayttoonotosta-suomessa/3641faca-1c72-45be-bc61-22de57e52514


« Viimeksi muokattu: 17.03.20 - klo:13:02 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #51 : 17.03.20 - klo:13:08 »
Hei kaikki körttifoorumilaaset!

Lukemalla kirjoja välttyy koronaltakin!

Itse olen julkaissut jo 5 romaania ja 8 novellikokoelmaa. Tämä ei ole kuitenkaan mikään mainos vaan kehotus lukemisen harrastamiseksi.

Nyt jos koska kannattaa lukea kirjoja kotona kun ulkona vaanii korona!

Terveisin

Ralf Henriksson

Kirjailija
Seinäjoelta lähtöisin oleva, nykyinen ikaalislainen
Olen lukenut kirjasi Armoton nuijasota — Jaakko Ilkan aseenkantajan kertomana. :)  :039:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #52 : 17.03.20 - klo:13:19 »
Meillä ei seurakunta tiedota, onko ehtoollista miten saatavilla.  :102:

Luulisi asian olevan tärkeä. "Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan." Nyt on siihen julistuspuoleen vain keskitytty.

Yli kymmenen hengen kokoontumisia ei siis pitäisi olla, mutta kuinka tiheässä ihmisjoukon pitää olla, jotta se on kokoontuminen? Toisesta ketjusta luin kuvauksen Helsingin Agricolan kirkon messusta, jossa oli n. 15 henkeä. Kun on iso kirkkotila ja jos vielä ihmiset suomalaiseen tyyliin istuu mahdollisimman kauas toisistaan, niin eikö tuon voisi sallia? Ollaan me kaupan kassajonossakin lähempänä toisiamme.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat 16.3.2020 antaneet seurakunnille ohjeet jumalanpalvelusten järjestämisestä koronavirusepidemian aikana.

Piispat ovat yhdessä päättäneet, että jumalanpalvelukset toimitetaan toistaiseksi kirkoissa sanajumalanpalveluksina niin, että ne välitetään seurakuntalaisille verkon välityksellä. Kukin seurakunta hoitaa videostriimaukset käytettävissään olevilla keinoilla, ja jumalanpalvelusten seurakunta muodostuu etäyhteyksin osallistuvista seurakuntalaisista.

Lähde

Suomen evankelis-luterilainen kirkko-Jumalanpalvelukset toimitetaan seurakunnissa toistaiseksi verkon välityksellä
https://evl.fi/uutishuone/tiedotearkisto/-/items/item/30701/Jumalanpalvelukset+toimitetaan+seurakunnissa+toistaiseksi+verkon+valityksella#1c3921d5

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #53 : 17.03.20 - klo:17:02 »
Eristettynä olen kehittänyt ajankulua niin että on lähes kiireinen päiväohjelma, vielä.

Yhteydenpitoa ihmisiin sähköpostilla ja puhelimitse. Lukemista riittää.
Olen jonkin aikaa 'harrastanut'  kuvien valitsemista Pinterest-tililleni. Lisään niitä, järjestelen niitä ja poistan kun kyllästyn. Valitsen vain laadukkaita kuvia.

Samaa tekevät ihmiset ympäri maapallon. On hauska kun saa tiedon mistä kuvistani on pidetty missäkin päin maailmaa.

Katson Netflixistä vuoroin pitkiä sarjoja, vuoroin hyvän elokuvan. Kuuntelen radiosta ja YouTubesta musiikkia, joista saan ideoita linkittää tännekin.

 Rukoilen omien, tämän talon ja  tämän kaupungin asukkaiden puolesta. Maamme puolesta, etenkin hallituksen, eduskunnan ja presidentin puolesta.
Ja kaikkien foorumilla kävijöiden puolesta myös.   :eusa_pray:

Herra armahda maailmaamme ja sen ihmisiä ja kaikkea elämää. Kristuksen tähden !

Amen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #54 : 17.03.20 - klo:19:07 »

Olen kovasti miettinyt voisiko ihminen elää Luumäellä eli löytyykö taajamampaa.  Katselen asuntoja lumirajan takaa ja pääni on pyörällä kun nousi vähän metakkaa siitä Joensuusta.  Siis autottomalle.  SAe kyllä olisi hyvällä suunnalla ja voin hyväksyä, ettei tänä talvena suuresti ollut lunta. 


Täällä Luumäellä on kaksi taajamaa, Taavetti ja Jurvala. Jurvala on viime vuosikymmenillä kasvanut enemmän asukkailtaan, mutta palvelut ovat siellä vähentyneet. Siitä on tullut Lappeenrannassa työssä käyvien nukkumalähiö.
Taavetissa on ne palvelut, mitä nyt vielä on tarjolla: kaksi ruokakauppaa, yksi pienin aukioloajoin oleva pankki, baarit ja kahvilat, hautaustoimisto, R-kioski ja yksi vaate/kangaskauppa, jonka yrittäjä täytti 80 v. ja pitää yksin edelleen kauppaa, eikä aijo siitä luopua.
Junat ei pysähdy. Linja-autolla pääsee Lappeenrantaan muutaman kerran päivässä. Ongelmaksi koetaan, että takaisin päin kaupungista lähtee viimeinen auto kuuden aikaan illalla.
Helsinkiin päin lähtee varmaan kolme autoa päivässä ja saman verran takaisin. Onnibussi on mukava tapa matkustaa Helsinkiin, mutta pysäkki on kuutostien varressa 4 km Taavetista itään.

Halpoja taloja ja asuntoja varmasti löytyy. Täällä olisi mukavia asuinpaikkoja ympäri pitäjää kauniillakin paikoilla, kun vain on oma auto, millä huristella paikasta toiseen.
Ennen oli vielä kutsutaksit, jotka keräili kyliltä mummot ja papat kyytiin. Toi heidät asioimaan Taavettiin kerran tai kaksi viikossa. Nyt en tiedä onko niitä enää. Vanhat muuttavat Taavettiin lähemmäs palveluja, kun eivät enää saa ajokorttiaan uusittua. Tai kun kunto ei enää riitä talon pitoon.

Kas olinpa unohtaa. On meillä vielä hyvinvointiasema. Siellä pari lääkäriä, hoitajia, hammashoitola ja neuvola. Röntgeniin lähetetään naapuripitäjään, jonne ei kulje muu kuin oma auto tai kelataksi. Usein hammashoitoonkin yrittävät tuupata naapuriin. Niin onhan sielä vielä eläinlääkärikin. Oma apteekki on. Se on hyvä juttu se. Aukioloajat on vain arkisin ja viiteen. Ei mitään päivystysaikoja.

Talvisin jumalanpalvelukset pidetään Taavetissa seurakuntakeskuksessa. Pääsiäisestä pyhäinpäivään käytämme kirkkoa, joka on 7 km:n päässä taajamasta. Sinne on yritetty aina jonkinlaista kuljetusta järjestää. Nyt ei pariin kesään ole ollut vakituista kyytiä. Joihinkin isompiin tapahtumiin, kuten uuden kirkkoherran virkaanasettajaisiin oli järjestetty kyytiä leijonien toimesta.

Tästä tuli nyt vähän pitkä vuodatus Tänään-ketjuun. Tämä on täällä tilanne tänään. Mielellämme otamme uusia asukkaita. Kuitenkaan ei kannata kenellekään antaa liian ruusuista kuvaa palveluista täällä.  :017:
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #55 : 18.03.20 - klo:15:36 »
Ranskassa julistettiin käytännössä ulkonaliikkumiskielto, kun ihmiset eivät noudattaneet koronaohjeistuksia, vaan mm. mellakoivat kaduilla vaatien tiukempia toimia. Olen luullut, että suomalaiset olisivat kuuliaisempia, mutta näinkö meillä päädytään samaan ohjeistusta laiminlyömien tuhmien yli seitsenkymppisten takia
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #56 : 18.03.20 - klo:15:40 »
Tässäkin kivaa ajanvietettä karanteenilaisille, jos vain aihe kiinnostaa:

http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/murrealu.html

Karttakuva suurenee sitä klikkaamalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #57 : 18.03.20 - klo:15:52 »
Ranskassa julistettiin käytännössä ulkonaliikkumiskielto, kun ihmiset eivät noudattaneet koronaohjeistuksia, vaan mm. mellakoivat kaduilla vaatien tiukempia toimia. Olen luullut, että suomalaiset olisivat kuuliaisempia, mutta näinkö meillä päädytään samaan ohjeistusta laiminlyömien tuhmien yli seitsenkymppisten takia

Kävin lenkillä, kun on niin kaunis ilma ja ihmettelin lenkkeilijöiden vähäistä määrää. Pari, kolme lisäkseni, mutta he nimen omaan taisivat olla sitä 70+ porukkaa. Itselläni menee vielä aikaa seitenkymppisiin.

Poissa sivullinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 606
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #58 : 18.03.20 - klo:15:58 »
Mitä olen viime aikoina käynyt lähikaupassa, niin loppu on olleet käsidesi, käsidesipyyhkeet, viimeksi kaikki käsisaippuat ja lihapulla- ja muut lihasäilykkeet. Varmasti muutakin. Viimeksi oli vessapaperia, jonka hamstraaminen on minulle suuri mysteerio?  :icon_eek: Kauppa on suurehko S-Market. Vieressä on saman ketjun pubi, joka voi olla tästä päivästä lähtien kiinni ainakin uutisten perusteella. Nimittäin S-liike sulkee valtaosan ravintoloistaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #59 : 18.03.20 - klo:16:29 »
^Meillä oli eilen lähikaupassa sitä käsisaippuaa jo. Ostin, kun edellinen olikin loppumassa.

Salaattibaari oli purettu, ja sen paikalla komeili ihmisenkorkuinen pino vessapaperia, kun mahtaillen "meiltä tätä löytyy!"

Ehtoollisasiaa mietin edelleen. Kai se sitten ei luterilaisen kirkon mielestä ole niin tärkeä, että mitenkään pitäisi järjestää tai jarjestelystä tiedottaa? Eikö se voisi tässä tilanteessa olla vähän sama kuin sairaille sairaalassa, henkilökohtainen? Ehtoolliskioski, eli pop-up -ehtoollinen, joka jaetaan paikalle tulevalle silloin kun tulee, niin ei ole sitä kiellettyä kokoontumista. Pappi on etukäteen siunannut leivän joka asetetaan lautaselle ja päälle kupu ja jakaja poimii pihdeillä öylätin kerrallaan, ja viinin joka annostellaan kannellisesta kannusta ja saa tuoda vaikka oman mukin mukaan astiaksi, jos haluaa. Kyllä minulle kelpaisi noinkin.

Nyt sitten peruttiin Euroviisut, joka on minulle ollut kevään kohokohtia. Minä kyllä pärjään ilmankin, kun on tuota opiskeltavaa, mutta artistien puolesta harmittaa. Erityisesti niiden muutaman, jotka ovat jo vuosia osallistuneet maansa karsintaan ja yrittäneet saada edustuspaikkaa, ja nyt lopulta olivat onnistuneet.

Ulkoiluhan on ihan sallittua ja suositeltavaakin, kunhan pitää vähän etäisyyttä muihin. Myös niille yli seitsenkymppisille. Taidanpa itsekin lähteä tästä lenkille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.