Kirjoittaja Aihe: Päivän ajatus 8  (Luettu 37346 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #75 : 11.10.15 - klo:11:03 »
   Itsensä unohtamista tapahtuu koko ajan, itsensä ulkopuolelle asettumista ei niin usein.

Tämä.   :109:    on Suuri Viisausajatus!  Tämä on Koko Vuoden Ajatus!  :109:
« Viimeksi muokattu: 11.10.15 - klo:11:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #76 : 11.10.15 - klo:11:09 »
Toisen ihmisen ymmärtäminen on mahdollista vain silloin, kun jaksaa asettua hetkeksi itsensä ulkopuolelle. 

Myötätunto on mahdollista vain jos kykenee asettumaan toisen asemaan. Eikä jokainen joka vaatii toisia kulkemaan hetken omissa kengissään halua lainata niitä jotta he voisivat koettaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #77 : 11.10.15 - klo:13:27 »
Viisaita ajatuksia  :eusa_angel:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #78 : 11.10.15 - klo:19:47 »

   

   Itsensä unohtamista tapahtuu koko ajan, itsensä ulkopuolelle asettumista ei niin usein.



 


Tämä.   :109:    on Suuri Viisausajatus!  Tämä on Koko Vuoden Ajatus!  :109:



   "Ihmisellä ei ole päätä." (Kari Peitsamo)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #79 : 23.10.15 - klo:12:40 »
Tässä laulussa kohtaan Kristuksen. Siksi linkitän tätä uudestaan ja uudestaan.

https://youtu.be/7Eq7PzYjg3Y
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #80 : 28.11.15 - klo:23:28 »
Kyyneliä ei pidä pelätä.
Ne kasvattavat näkemään järjen sijaan enemmän sydämellä.
Juha Vähäsarja

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Päivän ajatukset 8
« Vastaus #81 : 02.12.15 - klo:05:53 »

   Pakolaisista. Mitä kaikkea heidän täällä elämiseensä liittyy! Vapaaehtoisista, vastuunkantajista. Miten antoisaa ja vaikeaa heidän työnsä on. Kuinka paljon pakolaisen täytyy ponnistella ymmärtääkseen kulttuuria, johon ovat paenneet. Kuinka lainsäätäjät vastaavat pakolaishaasteeseen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #82 : 11.12.15 - klo:21:02 »
Tämä on viidentoista vuoden päivittäinen ajatukseni.

Tapahtuiko pahaa minulle Jumalan sallimana? Vai onko kaikki yleensä täysin sattumanvaraista? 

Menin kysymään papilta. Hän ilmoitti olevansa alatien körtti, ja kai siten otti vapaata pappisvalastaan.

En tiennyt, mikä alatien körtti on, mutta tuntui epäkohteliasta kysyä, eikä sillä pitänyt olla tekemistä itse kysymyksen kanssa. Johdattaako Jumala meitä, jolloin se paha, joka minua kohtaa, saa rauhassa kohdatakin.

Hän pilkkasi ja ivasi kotiseutuni tapaa uskoa, koska nuoret olivat saapuneet hänen rippikoululeirilleen laulamaan kitarakuorona jotakin juna on lähtenyt... Ja minun oli täydellisen mahdotonta saada häntä ymmärtämään, ettei jokainen sikäläinen ollut missään semmoisessa ikinä mukana, ja että tuo häiriköinti olisi kuulunut jo kirkkoherralle. Langinkosken kirkkoherra Topi Lemmetyinen olisi ollut paras ihminen rauhoittelemaan sekä nuorisotyöntekijöitä että nuoria.

Viisitoista vuotta olen miettinyt, tapahtuuko minulle se mikä tapahtuu täysin sattumalta, ja jos hän sillä hetkellä olisi uskaltanut vedota mihin hyvänsä Raamatun jakeeseen tai inhimilliseen kokemukseen, jonka mukaan kyllä, kaikki tulee Jumalalta ja Hänen tahtomanaan, olisin huojentunut, palannut kotiin helpottuneena.  Minä muistan sen päivittäin:  Aivan kuin olisin nähnyt silmieni edessä kaike murenevan ja ymmärsin olleeni täydellisen typerä.

Alatien körtti ei usko siihen, että yksittäisellä ihmisellä voisi ja saisi olla suhde Jumalaan. Pian kuudentoista vuoden ajan olen miettinyt, mistä voisin löytää joko tälle vastauksen johon ei sotketa pastorin omia nuoruudenpettymyksiä ja kostonhalua ja jolla on jotakin tekemistä sen kanssa, mitä kirkko opettaa.

"Sinä tietysti uskot että voi kauheaa kun muutot tuolle kadulle etkä tälle, nyt jumala suuttuu ja sinä poikkesin johdatuksesta ja tapahtuu jotain hirveää."

Miten joku saattaa olla niin vakuuttunut siitä, että tietää nitä vennon vieras uusi seurakuntalainen ajattelee? Alatien körtti tietysti.

"Lähimmäisenrakkaus olkoon meirän ainoo johratus" kirjoittaa Mörtti kun kysyn täällä. Siitä vaan! Jos Sinulla on vanhoja kenkiä voisitko lähettää, kun tuossa lähimmässä vastaanottokeskuksessa kuljetaan paljasjaloin tai varvastossuilla. Kyllä minä vien. Ja kai teillä jo jokaisella on kehitysmaakummilapsi? Kuulutte Amnestyyn?

Tuo ei kuulu ollenkaan siihen mitä kysyin.

Körttien seurassa vähitellen vakuutan yhä lujemmin siitä, että Jumala ei piittaa yksittäisistä ihmisistä, siis ainakaan minusta.  Toisten auttaminen on aivan muuta, eikä se ole sitä " johratusta" minkä olisin kuitenkin halunnut tietää. Elämä olisi ollut minulle itselleni lujasti merkityksellisempi, jos silloin minulle olisi vastattu toisin.

Tämän päivän ajatus tämä on siksi, että niin paljon mietin kuolemaani. Jumalalla, joka ei piitannut minusta ei voi olla tekemistä jälkeenkään päin.
« Viimeksi muokattu: 11.12.15 - klo:21:06 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #83 : 12.12.15 - klo:06:57 »
Lähimmäisten auttaminen ja johdatus kuuluvat minun mielessäni kiinteästi yhteen. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut. Vanhemmassa käännöksessä tuossa on ilmaus: ...jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut...

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #84 : 12.12.15 - klo:11:52 »
Lähimmäisten auttaminen ja johdatus kuuluvat minun mielessäni kiinteästi yhteen. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut. Vanhemmassa käännöksessä tuossa on ilmaus: ...jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut...

Edelleen olen jankuttavainen.

Joskus kaipaa suureen hätäänsä, pelkonsa jne myös tiedon, ettei hätää, ei hätää ja sitä minä kysyin. Olisi riittänyt tieto siitä, että se mitä tapahtui tuli Jumalalta, ei minua sattuma viskellyt.

Kas, toisinaan ihminen, vaikka periaatteessa ponnistaa saadakseen selkävoiton vai mikä se painissa on niistä omistaan, saisi lohdutuksen ja tuo olisi nimeltään johdatusta ja tuota kysyin, ja silloin on hetki vakava. Silloin ei ivata lähtökaupungin uskonsuuntaa ----  varsinkin kun vakuuttamalla vakuutin etten ole ajatellut siten vuosikymmeniin. Että ihan menin uskosta. Silloin toivon, pappi kuuntelee ja vastaa asiallisesti kysymykseen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #85 : 12.12.15 - klo:11:55 »
Auta nyt sinä, Riitta-mummi. Luulen että sinä tajuaisit.  Kun tuli se silmäsairaus ja sokeutumisen pelko josta olet kertonut täälläkin, ajattelitko sinä joskus ( ei ihan heti silloin oli kiire hoitoon) että ei hätää tämä tuli Jumalalta?

Sitä tarkoitan. On tapahtunut paljon aika kamalaa viime aikanakin, siksi iloitsen että löysin muuta tekemistä, mutta se kaikki!

Jumalalta vai sattumanvaraista heittelyä? Olen hyvin uupunut ( kerrottu miljoonatta kertaa ) valuu verta paikasta mistä ei saisi ja on kipua missä ei saisi jne.  Toivoin teidän iloitsevan kanssani lyhyistä ilon hetkistä mutta ilon jakaminen on vaikeaa ellei mahdotonta. Eli ei se mitään.

Ei -  se. -  mitään!  Jos se kaikki perimältään on Jumalalta, silloin oloni olisi turvallinen. Pikemmin niin, että saa tapahtua ns ikäviä asioita, mikäli Jumala piittaa yksittäisistä ihmisistä.
« Viimeksi muokattu: 12.12.15 - klo:12:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #86 : 12.12.15 - klo:12:07 »
Tulimme joiltakin Herättäjäjuhlilta,muun Bros. Simojoki löysivät bussin lattialle pudonneen Dosenttikirjan ja he pitävät Dosentista niin että toinen tuli kotimatkalla juttelemaan. Hän kysyi, eikö Docens ajatellutkin, että ihmisellä todella on henkilökohtainen suhde Jumalaan.

Jotkut uskovat siten. Luulen että täytyy etsiä heitä ja kysyä millä perusteella, ja kertoa kuinka sitä kaipaisin.  Ei vain silloin kun tapahtuu pahoja, kyllä tässä on ollut oikeinkin hyviä hetkiä kun olen täällä sitä jankuttanut.   Se merkitsisi niin paljon.  Docens opetti siten mutta muistan sen ivanaurun kun kysyin papilta, että olen ihan typerys. Kaikkea nyt sattuu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa autius

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 52
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #87 : 12.12.15 - klo:14:35 »
Tämä on viidentoista vuoden päivittäinen ajatukseni.

Tapahtuiko pahaa minulle Jumalan sallimana? Vai onko kaikki yleensä täysin sattumanvaraista? 


Tämä sitaatti on varmaan monelle tuttu:

”Jumalan edessä ja Jumalan kanssa me elämme ilman Jumalaa. Jumala antaa työntää itsensä maailmasta ristille”... ja jatkuu: Jumala on 'vallaton' ja heikko maailmassa.

("Vor Gott und mit Gott leben wir ohne Gott. Gott selbst läßt sich aus der Welt herausdrängen an das Kreuz, Gott ist ohnmächtig und schwach in der Welt.“)

Onko teologia kytköksissä aikaansa? Jos nimittäin miettii Bonhoefferin elämäntarinaa... mitä mieltä olette tästä sitaatista, nyt? 
Minä tiedän lunastajani elävän.

(Durch dein Gefängnis Gottes Sohn ist uns die Freiheit kommen...)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #88 : 12.12.15 - klo:23:15 »
Onkohan toisen kuunteleminen helpompaa kuin omien ajatustensa kanssa painiminen?
Luultavasti, ilmeisesti sellainen helpottaa sekä asioiden jakajaa että vastaanottajaa.
On yhteinen asia, jota saadaan yhdessä viedä rukouksen hengessä, hiljaa tai ääneen,
Herran eteen.
Ja meille on luvattu voimia päiviemme mukaan!
 :eusa_pray: :039:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päivän ajatus 8
« Vastaus #89 : 13.12.15 - klo:07:48 »
Tämä sitaatti on varmaan monelle tuttu:

”Jumalan edessä ja Jumalan kanssa me elämme ilman Jumalaa. Jumala antaa työntää itsensä maailmasta ristille”... ja jatkuu: Jumala on 'vallaton' ja heikko maailmassa.

("Vor Gott und mit Gott leben wir ohne Gott. Gott selbst läßt sich aus der Welt herausdrängen an das Kreuz, Gott ist ohnmächtig und schwach in der Welt.“)

Onko teologia kytköksissä aikaansa? Jos nimittäin miettii Bonhoefferin elämäntarinaa... mitä mieltä olette tästä sitaatista, nyt?

Kyllä, tämä on hyvin tuttu ja merkityksellinen, silloin kun ajatellaan teodikeaa. Kirjoitin siitä joskus tuonne minne pidemmät tekstit kuuluvat. Tuo on ollut minulle hyvin totta ja Dietrich Bonhoeffer paitsi ensimmäinen jolta ymmärsin kristinuskosta jotakin, lisäksi hänen on usein todettu olleen aikaansa edellä. Luulen, että sana tälle päivälle löytyy hyvin useasti häneltä, ja suuresti siksi, että hän jo nuoruusteoksissaan löysi keskeisen ytimen, ja esimerkiksi Sanctorum Communio olisi jokaiselle elumeniasta kiinnostuneelle hyvä luettava ja vielä parempi niille jotka eivät tahdo muuta kuin " tätä meidän ihan omaa".


Tämä ei kuitenkaan merkitse aivan samaa, kuin yksilön suhde Jumalaan on. Teodikea --  miksi maailmassa ylipäänsä on kärsimystä jos Jumala on kaikkivaltias ja hyvä ---- sekoitetaan liian usein yksilön kysymykseen siitä onko Jumala kiinnostunut hänestä, vai onko pikku itikan syntyminen maailmaan sattumanvarainen. Ne ymmärretään päällekkäisiksi ja samaa merkitseviksi kaipa siksi, että ihmiset kyselevät tätä enemmän huonosti kuin hyvin voidessan.


On kuitenkin ihmisiä, joille juuri tämä kysymys on elämänkokoinen ja merkityksellisin kaikesta, voivat he hyvin tai huonosti juuri nyt itse. He ovat käsittäneet tuon mistä kirjoitat, ja siitä syystä on selvää, etteivät pahat ihmiset jotka kohtelevat toisiaan pahasti voi yhtäkkiä alkaa kohdella heitä hyvin, että on sairauksia jotka eivät ihmeellisesti kierrä heitä.  Sitten taas on ylenpalttista hyvää joka saa vääntelehtimään ajateltaessa toisten puutetta ja avuttomuus sen edessä vaivaa.

Ne ovat sittenkin kaksi eri kysymystä! Kysymys siitä, miksi maailma on sellainen kuin on, ja tuo, piittaako Jumala minusta. Silloin, ja ainoastaan siinä positiossa voi ottaa vastaan hyvän sekä pahan, ystävällisyyden kuten torjuvan kohtalon, terveyden kuin sairauden, oikeastaan silloin, samalla kuin elää " ilman Jumala-hypoteesia" elää kuitenkin suhteessa Jumalaan. Bonhoefferin runoissa tämä minä-sinä -suhde näkyy monella kohdalla, kuten tuokin, johon sinä viittaat. Ihmiselle riittää, niin väitän, tieto siitä että he itse saavat osansa Jumalalta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.