Kirjoittaja Aihe: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?  (Luettu 3592 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nuuska

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« : 07.10.17 - klo:20:37 »
Sukututkimukseen kaipaisin taustoja Paavosta, tällä kertaa Tiihonen. Vaikutti herännäissaarnaajana Nilisässä 1800-1900 -lukujen taitteessa. Kalle lienee ollut velloksista tunnetumpi.  Paavon vaimo, Anna Helena oli isoisäni isosisän sisar.

Jos foorumilla ei halua kommentoida, niin

s-posti pekka.savolainen@dlc.fi

Paavo (Påhl) Tiihonen syntyi 1861, Nilsiän Konttimäessä, vanhemmat Herman Tiihonen ja Anna Stina (Christina) Tiihonen (o.s. Kokkonen).
Herman syntyi 26. Heinäkuu 1838, paikassa Nilsiä, Konttimäki.
Anna syntyi 23. Huhtikuu 1836, paikassa Nilsiä, Haluna.
Paavo 1861.
Paavolla oli 7 sisarusta: Kalle Juho (Karl Johan) Tiihonen, Vihtori (Victor) Tiihonen ja 5 muuta sisarusta.
Paavo meni naimisiin henkilön Anna Helena* Tiihonen (o.s. Savolainen) kanssa päivä kuukausi 1886, 25 vuotiaana paikassa avioliiton solmimispaikka.
Anna syntyi 1. Maaliskuuta 1864, Nilsiä, Pieksä 11 Karamäki.
Heillä oli 11 lasta: Saara Räsänen (o.s. Tiihonen), Heikki Juho Tiihonen ja 9 muuta lasta.
Paavo 1935, 74 vuotiaana Varpaisjärven Lukkarilassa.
« Viimeksi muokattu: 07.10.17 - klo:20:46 kirjoittanut Nuuska »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« Vastaus #1 : 07.10.17 - klo:20:42 »

Itse olen käyttänyt geni ohjelmaa internetissä, kun selvitin omaa sukuani, niin isän kuin äidin puolelta.

Sitten kun pääsin jonnekkin 1600 luvulle, niin aloin niitä vanhimpia googlata ja tuli muiden tutkimuksista tietoja joista taas pääsin eteenpäin.

Kannattaa kokeilla.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa arjahelena

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« Vastaus #2 : 27.11.17 - klo:00:40 »
Paavo Tiihonen ja Anna Helena Savolainen ovat äitini äidin vanhempia. Heidän tyttärensä Saara on siis minun mummoni. Paljonhan minulla on heistä tietoa. Tietoa löytyy myös kirjoista. Kirjastosta ainakin voi laitana Heränneen kansan vaellus kirjasarjaa. Erityisesti ensimmäisessä osassa kerrotaan pitkälti Tiihosen veljeksistä. Lisäksi Herättäjä yhdistys on julkaissut kirjasen Veljesten viesti, johon on koottu Paavo, Kalle ja Vihtori Tiihosen kirjeitä, kirjoituksia ja seurapuheita. Sieltä löytyy myös Helena isomummoni viimeiset hetket ennen kuolemaansa. Todella siis tärkeää tietoa meille jälkipolville.
Savolaisen suvusta ja Anna Helenan synnyinkodista on myös paljon tietoa. Olisi mukava tietää kenestä Anna Helenan veljestä sinä polveudut. Meillä on laaja suku. Surllista, että Anna Helenan äiti on kuollut hänet sunnytettyään, mutta onneksi taloassa on asunut hänen aikuisten sisarustensa perheitä, jotka ovat huolehtineet hänestä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« Vastaus #3 : 27.11.17 - klo:14:42 »
Asiahan ei mitenkään muuten minua koske kuin että Jare Tiihonen ( Cheek ) on lahtelainen. Hänen isoisänsä oli mäkihyppäjä Väinö Tiihonen, joka kuoli Kuopiossa, mutta oli syntynyt Helsingissä. Hänen lempinimensä oli Puijon peipponen.
Osuuko samaan sukuun?  https://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4in%C3%B6_Tiihonen

On minullakin Tiihosia lähipiirissä, mutta E. T  on syntyisin Hausjärveltä.

Antoisia sukututkimuksia !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa arjahelena

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 2
Vs: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« Vastaus #4 : 08.12.17 - klo:23:43 »
Sukupuuta olen tehnyt ja Cheekin eli Jare Tiihosen juuretkin olen selvittänyt. On eri Tiihos-haaraa. Ainakaan vielä kukaan ei ole löytänyt näille Tiihosille. Toista kautta yhtyy minun muut suvut myös Jaren Tiihosiin. Muidenkin sukujen kautta kiertelee ja kaukaisia serkkuuksia on useita, mutta tämän hetken tietojen mukaan Jare on lähimmillään vasta 8. serkku.

Poissa Nuuska

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 9
Vs: Paavo Tiihosesta tietoja / tarinoita?
« Vastaus #5 : 10.12.17 - klo:18:45 »
Paavo Tiihonen ja Anna Helena Savolainen ovat äitini äidin vanhempia. Heidän tyttärensä Saara on siis minun mummoni.
Savolaisen suvusta ja Anna Helenan synnyinkodista on myös paljon tietoa. Olisi mukava tietää kenestä Anna Helenan veljestä sinä polveudut. Meillä on laaja suku.

Kiitokset, Arjahelleena. Heikki Juho Heikinpoika on isoisäni isä, olemme tavanneet MyHeritagessa  :eusa_angel:

Heränneen Kansan Vaellus oli hyllyssä ennestään, ja tuon Veljesten Viestin sain lainaksi Sanan Lampusta ja pienen etsimisen jälkeen löytyi myös myynnissä ollut kappale.
Olen itse asiassa kahden körttisuvun tuotos, isän puolelta Karamäen Savolaisia, äitini on os. Husso, tämän  isoisä oli Taavetti Husso (1844- 1914), löytyy Herännen Kansan Vaelluksen osasta 4. Karttulan Pönkäniemen ukkona tunnettu Taavetti oli aikoinaan puuhailemassa Herättäjäjuhlia 1902 Karttulan Kissakuuseen. Karttulaan Hussot tulivat Maaningan Tuovilanlahdesta.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/HisKi-digiarkisto.php?bid=8197&pnum=122

Sen olen huomannut, että sukumme on laaja (itäsessä Suomessa näin usein on) :109:
Jouko Tiihonen (Riitta Heikkisen veli) muuten otti yhteyttä, kun kumppaninsa on Savolainen. Totesimme, että Joukon kanssa olemme sukua tämän isoäidin, Ulla Tiihosen (Pasasen, 1892-1964) kautta, eli Jouko on sukua myös sinulle.

Suoraa savolaisyhteyttä en kumppaniin löytänyt isoisä Sikstuts Savolaisen kautta, mutta tähänkin yhteys kuitenkin löytyy Kaaraslahden Ruuskasista (Mikko (Michel) Paavonpoika Ruuskanen, noin 1687). Joukon (ja Riitan) kanssa yhteys löytyy myös Nilsiän Vuotjärven Pasasten sukuhaaran kautta, Paavo (Påhl), 1748.