Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on rauhan uskonto  (Luettu 19222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Körttiläisyys on rauhan uskonto
« : 23.03.21 - klo:10:28 »
Körttiläisyys on rauhan uskonto.  :109:

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #1 : 23.03.21 - klo:11:00 »
Herrnhutilaisuus on väkivallaton kylläkin, muttei se ole piirre, joka olisi herännäisyydessä korostettu. Körtit ovat osallisuneet kiitettävästi armeijaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #2 : 23.03.21 - klo:11:17 »
Kveekarit esitetään usein radikaaleimpina rauhan puolustajina.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kveekarit

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #3 : 23.03.21 - klo:15:22 »
Kveekarit esitetään usein radikaaleimpina rauhan puolustajina.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kveekarit

Amerikassa on niin sanottuja "rauhan seurakunnat", kveekarit, mennoniitit josta myös amishit, ja veljesseurakunta. Viimeinen on saksalaista pietismiä, sukua herrnhutilaisesta Moravian Church. Nämä kaikki ennnen aikaa tekivät siviilipalvelusta silloin kun USAssa oli armeijanpakko. Kun olen tottunut näihin, niin körtit tuntuvat sotalallisita! Kuitenkin evangelikaalinen kveekariryhmä on suurin, ja he muistuttavat tässä asiassa enemmän körttejä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #4 : 07.05.21 - klo:19:35 »
Pojat, tai herrat isoista asioista.

Itseltäni kysyttiin armejassa siviilipuollustuksesta, niin sanooin, et jos joku uskoo Jumalaan, niin hän uskoo että Jumala voi tulla väliin kaikkiin tilanteisiin ja suotakoon siviilipalvelus minusta.
No en nyt ihan noilla sanoilla, kun olin häiriintynyt nuori tuolloin, nykyään muuten vaan häiriintynyt.

Voi kuinka tanskassa asuessani kun tuli kutsunta kaipasin keskustelua vaihtoehdosta.
Pasifismi ei ois tullut kuuloonkaan, mutta terrorismia kannatin, kun tunsin terroristeja, vaikka silloin ne oli vapaustaistelijoita.
OIhan hullu nuoruus. Varmaan ei kellään muulla niin sekasta.
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #5 : 29.05.21 - klo:16:23 »
Onko körttiläisyydellä mitään tarjottavalla ihmisillä, joka ei löydy kristikunnalta muuten? On. Siionin virret. Ilman Siionin virsiä, körttiläisyys on turhaan olemassa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #6 : 29.05.21 - klo:17:14 »
Onko körttiläisyydellä mitään tarjottavalla ihmisillä, joka ei löydy kristikunnalta muuten? On. Siionin virret.

Olisin vastannut samoin, mikäli et olisi itse ehtinyt jo vastata kysymykseesi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #7 : 29.05.21 - klo:17:33 »
^
Kyllä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #8 : 29.05.21 - klo:17:34 »
Onko körttiläisyydellä mitään tarjottavalla ihmisillä, joka ei löydy kristikunnalta muuten? On. Siionin virret. Ilman Siionin virsiä, körttiläisyys on turhaan olemassa.

Tässä on kuitenkin muistettava myös paikallisuus. Jos se, mikä löytyy kristikunnasta muuten, löytyy vaikka Paraguaysta, en minä sieltä sitä ehkä löytäisi. Saattaisin löytää, mutta luultavammin en. Hyvä siis että on Suomessa, vaikka tasan samaa olisi muuallakin. Ei se ainutlaatuisuus ole tärkeää eikä kaikki muu kuin ainutlaatuinen ole turhaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #9 : 29.05.21 - klo:19:01 »
Tässä on kuitenkin muistettava myös paikallisuus. Jos se, mikä löytyy kristikunnasta muuten, löytyy vaikka Paraguaysta, en minä sieltä sitä ehkä löytäisi. Saattaisin löytää, mutta luultavammin en. Hyvä siis että on Suomessa, vaikka tasan samaa olisi muuallakin. Ei se ainutlaatuisuus ole tärkeää eikä kaikki muu kuin ainutlaatuinen ole turhaa.

Kun vain ylimielisyys säilyy. On mielenkiintoista, että sinulla on nyt sanottavaa, kun teen huomautuksen. Muttei sinulla ollut mitään sanottavaa, niin kuin ei ollut kenelläkään muullakaan, kun eräs täällä kirjoitti, että sekä Malmivaaran alkuperäiset ja minun käännökseni ovat kamalia ja kuvottavia. Oli muitakin sanoja. Jokainen kirjoittaa ja vastaa mielenkiintonsa mukaisesti. Körttifoorumin silence complice huutaa kovalla äänellä, joka ei ole kovinkaan viehättävää eikä edustavaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #10 : 29.05.21 - klo:19:47 »
Muttei sinulla ollut mitään sanottavaa, niin kuin ei ollut kenelläkään muullakaan, kun eräs täällä kirjoitti, että sekä Malmivaaran alkuperäiset ja minun käännökseni ovat kamalia ja kuvottavia. Oli muitakin sanoja. Jokainen kirjoittaa ja vastaa mielenkiintonsa mukaisesti.

Niin - jokainen myös lukee mielenkiintojensa mukaan, ja minun mielenkiintoihini ei kuulu lukea kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Minulla ei ole muistikuvaa viestistä, josta kirjoitat. Tuskin olen sitä lukenut. En tietenkään vastaa, jollen edes lue. En silti ehkä olisi vastannut vaikka olisinkin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #11 : 29.05.21 - klo:19:55 »
Luulen että körttiläisyyteen kuuluu sen kaltainen vaatimattomuus että pysytään vaiti ja hiljaa kun 'laineet alkavat lyödä korkeina'.

Vääryyksiin tietenkin puuttuvat ne joilla on siihen rohkeutta tai asemaa suotu.
Mutta kohteliaita koetetaan olla. Se voi olla joissakin muissa kulttuureissa epäkorrektia keskustelun ylläpitämisen kannalta.

Monet tykkäävät asioiden käsittelystä ' pohjamutia myören'  eli vatvoa. Kotioloissa minä olen sellainen. Yleisen rauhan takia en sitä osaa enkä halua, ja todensanoakseni en enää jaksakaan.

Siksi keskustelun otsikko, Körttiläisyys on rauhan uskonto, on lähellä omaa totuuttani, vaikka ei körttiläisyys ole uskonto.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #12 : 29.05.21 - klo:20:00 »
Niin - jokainen myös lukee mielenkiintojensa mukaan, ja minun mielenkiintoihini ei kuulu lukea kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Minulla ei ole muistikuvaa viestistä, josta kirjoitat. Tuskin olen sitä lukenut. En tietenkään vastaa, jollen edes lue. En silti ehkä olisi vastannut vaikka olisinkin.

Olet selvästi lukenut mitä minä kirjoitan ja olen tästä asiasta valittanut usein lainaten. Siis kun vaan ylimielisyys säilyy.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #13 : 29.05.21 - klo:20:29 »
Luulen että körttiläisyyteen kuuluu sen kaltainen vaatimattomuus että pysytään vaiti ja hiljaa kun 'laineet alkavat lyödä korkeina'.

Vääryyksiin tietenkin puuttuvat ne joilla on siihen rohkeutta tai asemaa suotu.
Mutta kohteliaita koetetaan olla. Se voi olla joissakin muissa kulttuureissa epäkorrektia keskustelun ylläpitämisen kannalta.

Monet tykkäävät asioiden käsittelystä ' pohjamutia myören'  eli vatvoa. Kotioloissa minä olen sellainen. Yleisen rauhan takia en sitä osaa enkä halua, ja todensanoakseni en enää jaksakaan.

Siksi keskustelun otsikko, Körttiläisyys on rauhan uskonto, on lähellä omaa totuuttani, vaikka ei körttiläisyys ole uskonto.

Ymmärrän, että kulttuurierot voi olla ja juuri sellaisetkin.
Ymmärrän myös, että melkein jokainen, joka kirjoittaa täällä pystyy vaikka niin pienestä asiasta kuin hymystä, joka joku vahingossa laittoi postiin, joka ei ollut edes loukkaavaa, ja josta pyydettiin nöyrästi anteeksi, eikä mikään sana riittänyt, vaan piti olla vaikka kuinka loukkaantut. Muttei kukaan pysty ymmärtämään, että täällä on skandaalimaisesti käytäydytty, eikä kukaan ole pienimmälläkään sanalla reagoinut, vaikka olen hyppelehtinyt kuin apina.
Kun se tapahtui, edes yksi ihminen olisi voinut pelastaa körttien mainetta kirjoittamalla näin:
"Hyvä ystävä, eikö tullut mieleen, kun käytit sanoja "kamala" ja "kuvottava" sen jälkeen kun luit Thomaksen käännöksen, että se oli loukkaavaa? Oletko sitä mieltä, että on sopivaa kirjoittaa niin tuomitsevia lauseita Siionin Virsistä foorumilla, jonka otsikko on Körttifoorumi?"
Tai sen jälkeen joku olisi voinut kirjoittaa jotenkin näin: "Olen eri mieltä kirjoittajan kanssa, joka käytti sanoja "kamala" ja "kuvottava" käännöstäsi ja ymmärrän, että sellainen, joka on vaivautunut kääntämään ansaitsee toisenlaista kohtelua. Jos ei pidä Siionin Virsiä, voi asiallisesti sanoa mitä niissä on, josta ei pidä. Mutta ei ole asiallista, että kääntäjän tarvitsee lukea sellaista."
Se ei vaatisi vatvomista, vaan ilmeisesti erilaista kulttuuria. Kun täällä ilmeisesti ei liiku muita kuín samanlaisia valkoihoisia, jotka ovat raiskanneet, varastaneet, ja harrastaneet kansanmurhaa yli 500 vuotta Amerikassa.
Huomautan, että olen pyytänyt ja saanut kirjallisia anteeksipyynnöt kahdelta ihmiseltä. Hyvin rakkaasti tulin vastaan ja panin taakseni kaikki mitä he olivat tehneet. Osaan itse pyytää anteeksi, mutta huomaan, että se on harvinainen kyky. Nyt syytän koko foorumin ja tulen syyttämään kunnes asia selviää oikein tai minut suljetaan pois. Tehän joudutte helvettiin enkä minä siitä, että loukkasitte Jeesuksen pienimpiä veljiä, niin kauan kuin selitätte miksi niin pitää käyttäytyä eikä tule katumusta. Voin jättää asian tuomionpäivälle ja saatte sitten vastata teoistanne. Tai voin jatkaa jankumista kunnes tule parannusta ja anteeksiantoa. Olen heti valmis antamaan anteeksi, mutta se vaatii muuta kuin ylimielistä selittelyä siitä, että olen eri kulttuurista tai liian herkkä ja minun pitäisi antaa olla. Jos annan olla, hyvä on, joudutte helvettiin ja kaikki mitä kirjoitatte täällä kuulostaa hurskastelulta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttiläisyys on rauhan uskonto
« Vastaus #14 : 30.05.21 - klo:08:48 »
Asia joka nousee hienosti körttiläisyydessä esiin on se että emme korota ihmistä.

Kaikesta kuuluu kunnia Jumalalle.

Myös suomalaisuuteen kuuluu ettei liiaksi kehuta saavutuksista. Niitä kyllä hiljaa arvostetaa, ja usein arvostellaan, mutta kiitos , saati kehuminen on tiukassa. Pitäydymme asiallisuuteen.

Tämä on piirre josta pidän. Sillä tiedän kyllä milloin olen kiitoksen arvoinen. Ymmärrän myös ettei minulla ole siinä suurta ansiota, vaan olen välikäsi jollekin suuremmalle.

Suora haukkuminen ei ole sopivaa. Siitä on muitakin esimerkkejä tällä foorumilla.
Muutamat erikoisempia ajatuksia tuottaneet ovat kyllä tulleet joko suoraan tai salatummin halveksituiksi, jopa vihatuiksi.

Miksi ?  Arvelen haukkujalla itsellään olevan 'asiat huonosti'.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)