Kirjoittaja Aihe: Nyt 24  (Luettu 16289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #105 : 04.07.20 - klo:10:27 »
Kovien helteitten vuoksiko mansikka-aika alkoi normaalista poiketan ennen körttejä. Kyllä on Kaariina lujilla kontatessaan pellolla. Ja kävi vielä niin, että vanhalle puolellekin pitää mennä, kun se virkistyi jurottamisen jälkeen, kukki uljaasti ja näyttäisi satonsa antavan.

Minä pääsen helpolla, sen kun istun pirtissä ja jalostan mansikoita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Nyt 24
« Vastaus #106 : 04.07.20 - klo:13:24 »
Kuuntelen Körttiradiota ja mutustelen liitulakuja ja noitapillejä.

Aamulla kävimme Prisma-ostoksilla, mutta omenat unohtui.  Piipahdin lähi-S-marketista ne ja namit extraa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #107 : 04.07.20 - klo:14:02 »
Meillä kaksi kertaa tuli kova häiriö, että suljettiin kone ja aloitettiin alusta. Tunnelmaan kyllä pääsi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #108 : 06.07.20 - klo:10:13 »
Sain Kestilän SEO:asemalta sopivaa kyllästettyä lautaa saunapenkkiin. Joku heti tietysti sanoo, että sellaisesta tavarasta tulee ryyhkää ihmisen pyrstöpuoleen. Eihän täällä periferiassa ole valkeata höylättyä haapaa. Sellaisesta oli edellinen.
Ostin reilusti, että saan viinimarjapensaiden tukiaidatkin samalla kertaa.

Kaarina on hyvä ihminen, kun heti löysi ratkaisun tuohon pyrstöongelmaan. "Laitetaan tarvittaessa saunalakana". Niin me teemme. Nyt vähän puhallan ja sitten lähden iskemään/ruuvaamaan laudat toisiinsa. Minulla on suunnitelma pääkopassani so teen edellisen mallin mukaan pl korkeus, mitä vähän madallan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty  :003:.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #109 : 06.07.20 - klo:14:11 »
Sinulla varmaankin projektit jatkuu siitä hyvästä suunnitelmasta tekovaiheeseen asti.   :023:
Minulla usein jää puolitiehen, eli tekovaihe jää toteutumatta... :kahvi: :icon_sad:

Nyt on kyllä poikkeustilanne meikämannella....
Olen tässä vanhoilla päivilläni hetken aikaa suunnitellut polkupyörän uusimista...siis
tavallinen pyörä vielä mielessä ennenkuin sähköpyörä tai rollaattori joskus tulevaisuudessa....
sähköpotkulauta ei kuitenkaan.
Ja nyt on hallituksen kanssa neuvoteltu ja investointilupa olemassa...niin eiköhän...
Nykyinen pyöräni on jo vanha (Tunturi tango) 7-vaihteinen, aika raskas poljettava, ainakin
verrattuna vaimon uudehkoon Crescenttiin. Ja vanhassa ohjaus jotenkin epävakaa mitä en ole
itse eikä huoltokaan osannut korjata, varsinkin jos vähänkin vajaa ilmanpaine, on suorastaan
vaarallista alamäessä. Luultavasti renkaan asettuminen vanteelle ei ole ihan kunnossa.
Mutta nyt mielessä uusi noin 600 euron 7-vaihteinen Crescent.   :eusa_angel: :023:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #110 : 06.07.20 - klo:14:44 »
Jees, kyllä penkki on koossa saunassa odottamassa kylpijöitä. Kaarina pitää hoviansa kutsumalla ystäviään kylään, niin lämmitän saunan. Saan minäkin osallistua isäntänä ainakin rutupeliin, sillä se on parempi pelata kolmisin.

Ostahan toki parempi pyörä itsellesi. Et ole ajatellut sähköavusteista? Sellaisella olisi niin nätty painaa täysillä. Rajoitin pitää vauhdin vissiin 25 km:n rajoissa, mutta vaikka päivän menisi, et väsyisi. Tällä iällä väsy tulee kuvioon heti, kun vähänkin innostuu.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #111 : 06.07.20 - klo:20:17 »
Tähän on hyvä jatkaa, että saunapenkkiä ollaan kokeilemassa kahden henkilön voimin. Kaarinan peräpeili on tuttu ja toisen peiliin en saa katsoakaan, että terveydellinen tieto on vähän aikaa minulta hukassa. Kyllästetyn laudan kanssa ei ole syytä hötkyillä.

En hakannut nauloilla, vaan ruuvitin. Akku oli varattu ja rasiassa sopivia ruuveja, että helppo juttu. En kiirehtinyt so en ottanut ruuveja huulteni väliin, sillä olen hikinen ja toimissani hätäinen - olisi vaikka ruuvi tullut nielaistuksi vahingossa. Tässä muistan sotainvalidi-isääni, joka joutui nauloja pitämään ihan suussaan, että tietyistä hommistaan selvisi.
« Viimeksi muokattu: 06.07.20 - klo:20:22 kirjoittanut 1944 »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #112 : 06.07.20 - klo:21:08 »
Huomenissa on tarkoitus lähteä suunnilleen koko päivän kestävään reissuun.
Sitä tässä olen lähes koko illan suunnitellut, tutkinut karttoja ja esitteitä.
On tarkoitus lähteä osittain varsin neitseelliseen ympäristöön omalta osalta,
toivottavasti en odota liikoja.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #113 : 08.07.20 - klo:13:11 »
Morjensta!   :109:
Täällä hetkinen piipahtamassa ruokailun jälkeen ennenkuin menen jatkamaan
pihahommia, työvälineinä lapio ja kottikärryt tällä kertaa.

Eilinen reissupäivä oli ihan hyvä kokemus.
Kerron siitä myöhemmin enemmän, oli monta hienoa juttua mitä sain kokea.
Vaikka täytyy sanoa, näköjään aina kun lähden yksin hurseltamaan jonnekin
pois tutuista ympyröistä ja maisemista niin sattuu ja tapahtuu, jonkinlainen "seikkailu"
Hyvä niin, varsinkin kun ei tule vahinkoa tai onnettomuutta kohdalle...
Pääsin ainakin irti arkirutiineista totaalisesti, ja sehän oli tarkoituskin.
Oli kova liikuntapäivä, autoajeluakin kertyi yli 400 kilsaa.
Ihmeen hyvässä kunnossa olen nyt, ei mistään kolota, kiitollinen mieli.
Mutta ehkä tähän palaan enemmän, kunhan jahka... :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #114 : 08.07.20 - klo:13:37 »
^ :039:

Piti käydä Vaalan rautakaupassa, kun vesipisteen suihkuhana alkoi vuotaa. Nyt se pelaa taas kuin enkeli, jos näin saan kirjoittaa.
Suunnittelen ruohonleikkuuta, mutta päikkäritkin ovat vielä nauttimata.
Aamusella puuhastelin vihdoin viimein saunan lauteille päänalusen ja se onnistui niin hyvin, että kokeillessani sitä meinasin hyvään asentoon nukahtaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Nyt 24
« Vastaus #115 : 08.07.20 - klo:14:24 »
Minäkin meinasin nukahtaa tuoliini kun messun, ruokailun ja 1 jakson Vallan linnakkeista ( Borgen )  hoidin peräjälkeen.

Nyt Matti kaatoi kahvia kuppeihin ja nisuna on Dallas-pulla, virkistyisinkö. Nykyään juon vain yden pienen kupillisen  kaksi kertaa vuorokaudessa, sen vatsa kestää.
Aamukahvi on välttämätön ainakin.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #116 : 08.07.20 - klo:14:44 »
Juu, kahvit aamulla on pakollinen juttu :039:.

Nukuin jotain 40 minuuttia, että nyt ulos huhuilemaan, että missäs on emäntä.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Nyt 24
« Vastaus #117 : 09.07.20 - klo:15:19 »
Pyöräilin kymmenen kilometriä. Mitenkäs muuten on, kun puhutaan tavallistakin tavallisemmasta katukäyttöön sopivasta fillarista, niin minkälaiset rengaspaineet ovat mielestänne hyvät. Tiedän, että renkaan syrjässä lukee esim. 50 -85 p.s.i, mutta miltä renkaan tulisi täyteen pumpattuna tuntua käteen esim. kivikova? Niin, siitäkin on ollut mediassa juttua, jotta käsipumpulla ei tuollaisia lukemia saa aikaan ja jos taas käy huoltoasemalla auton renkaan ilmapumppua käyttämässä, niin fillarin rengas voi räjähtää.
Minun pyörässäni on nyt tällä hetkellä 50 p.s.i ja rengas tuntuu kovalta, jopa vähän pomppivaiselta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Nyt 24
« Vastaus #118 : 09.07.20 - klo:18:47 »
Mä olen aina käyttänyt vain käsipumppua pyörän renkaissa.
Melko kovat renkaat, hiukan kyllä antaa periksi kun kovasti peukalolla käsipuristuksessa painaa,
ettei siis kivikova. Lukemista en tiedä, tuntumalla vaan.
Nyt mulla tuliterä tavallinen "katupyörä", kaikenlaisia uusia malleja näkyy olevan.
7-vaihteinen crescent maksoi 599 paikallisesta liikkeestä.
Pitäisi vaan lähteä kokeilemaan, sataa ja tuulee ja pari päivää meni nurmikon uusimisessa.
...vaimo vaihteeksi töpeksi, enkä aina minä... :003:
Oli hävittänyt ratamoa ym. "rikkakasveja" roundupin avustuksella ja tietäähän sen miten siinä
kävi...sanoi kyllä lopettavansa roundupin käytön.    :023:

Jep, tuli vaan miten työelämän aikana toisten ja omia töppäilyjä huumorilla kuittailtiin...
Eräs työtoveri näissä tilanteissa naureskeli ja totesi että se on elävää elämää.
Toinen taas tuumasi, varsinkin jos koki pientä syyllisyyttä tapahtumaan: olen itsekin hämmästynyt.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Nyt 24
« Vastaus #119 : 10.07.20 - klo:10:16 »
^
^^
On teillä hyvin, kun voitte ajaa pyörälläkin. Olen siinä puolueessa, joka sanoo, että renkaan tulee olla riittävän kovaksi pumpattu. 50 kehää :003: on riittävä. Kuta ohuempi on rengas so lakritsan tapainen, sitä kovemman sen on oltava, muuten vanne lyö katuun.

Zetorin takarenkaisiin sai muinoin "köyhänä aikana" pumpata jalkapumpulla iäisyyden, että se yksi kehä tuli täyteen. Jotenkin muistelen, että po traktorin ohjekirjasta olen tuon mystisen kehän oppinut.

Sää on kuin elokuun lopulla, koska on satanut. Aamusella on ulkona märkää, näen sen matoja pyytävistä rastaista, sillä ne ovat rasittuneen näköisiä ja laihan sorttisia.