Kirjoittaja Aihe: Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]  (Luettu 3541 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Luin tuoreimman Hengellisen kuukauslehden sivu sivulta, sana sanalta.

Nyt vasta säpäshdin, tajusin: Hengellinen kuukauslehti ei enää ole  - outoa ja kummallista sinänsä- Heränneiden eli körttiläisten juttu : Kustantaja on Kotimaa-yhtiöt eli ei Herättäjä-Yhdistys, siis : ei : HERÄTTÄJÄ-YHDISTYS ! SIIS EI: Herättäjä-Yhdistys!

   Onko tällä seikalla yhteyttä siihen, että Jaakko Elenius oli Kotimaan päätoimittaja ja myöhemmin sangen korkeassa asemassa koko Kotimaa-yhtiössa, kakkospomo tai jotain sellaista, vähintään.. Mistä lopulta on kysymys?

   Mitä hyötyä heränneelle kansanliikkeelle eli meille ikuiskörttiläisille on siitä, että HK on ikään kuin myyty - hernekeitosta!? - Kotimaa-yhtiölle!? Onko ollut mainoksia !? Missä on oikea hyöty!?

    Asian esille ottaminen saattaa kohdaltani olla tyhmää siksi kun olen tehnyt useita juttuja tällä ja edellisellä vuosikymmenellä Kotimaahan, mutta kumminkin: puhun taas- ja ehken myös myöhemmin -  niin kuin tunnen....

   Näin kirjoittaa Kalistaja, jonka äidin isänisän isä käynnisti sekä Herättäjä-Yhdistyksen että Hengellisen kuukauslehden, ja monta muuta asiaa, pappistyön ja parlamentaarikon työn ohessa.

   Mielelläni otan vastauksia vastaan niiltä jotka tietävät, niiltä jotka päättivät ja päättävät!? Onko HK körttiläisten hallussa? ( hassua toki tämäkin kysymys, tein ensimmäiset jutut kuukauslehteen 1970-luvulla!? ).

  Hei, Missä me mennään, me körttiläiset? Ovatko asiamme meidän hallussamme, meidän juttujamme, noin niin kuin - edes - pääpiirteittäin!? :-?  :-?

jUHOMA4

  • Vieras
Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]
« Vastaus #1 : 24.09.08 - klo:06:27 »
Hätkähdin pahemman kerran Kalistajan kirjoituksesta.
Vastatkaa PÄÄTTÄJÄT  ja heti    :o

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]
« Vastaus #2 : 24.09.08 - klo:07:34 »
Minäpä kommentoin, vaikka en ole päättäjä.

Eiköhän kysymys ole työnjaosta, jossa julkaisija (HY) vastaa siitä minkä parhaiten osaa eli sisällöstä ja kustantaja huolehtii käytännön toteutuksesta. Tällainen määräaikaisiin sopimuksiin perustuva järjestely on varsin yleinen järjestö- ja asiakaslehdissä eli lehdissä, jotka eivät kilpaile kaupallisilla markkinoilla.

Taloudellisesti asia voidaan järjestää monellakin tavalla. Kustantaja voi esim. maksaa julkaisijalle sisällöstä tai sitten julkaisija voi ostaa kustantajalta lehden tuotantopaketin. Sitä en tiedä, miten asia on puheena olevassa tapauksessa järjestetty, mutta ainakin toimittaja on yhdistyksen leivissä, taittajalla taas on kustantajan sähköpostiosoite. Eli siinä kohtaa tuotantoprosessia se raja menee.

Järjestölehden tuottamistapa on ikuinen ongelma. Olen sitä mieltä, että laadun kannalta ammattityö kannattaa hankkia ammattilaisilta eikä teettää o.t.o.-työnä. Näin käsittääkseni HK:n osalta on tehtykin.

Työskentelen työyhteisössä, jossa on hoidettu juuri tätä ulkopuolista ammattityötä monenlaisille pienille lehdille, joukossa yksi uskonnollistaustainenkin lehti. On tuotettu koko pakettia, on tehty yksittäisiä juttuja tai koko sisältö, on hoidettu taittoa tai trafiikkia jne. Isot kustantajat tekevät ihan samaa, mutta lisäävät pakettiin vielä omia kirjapainoyhteyksiä sekä taloudellista puolta.

Julkaisuoikeudet ovat kuitenkin aina julkaisijalla. En usko, että vakavaan huoleen on aihetta niin kauan kuin yhdistyksellä on mahdollisuus antaa sisällöntekoon riittävät resurssit.

Mt

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]
« Vastaus #3 : 24.09.08 - klo:08:09 »
Kiitos jUHOMA huolesta, kiitos Mt selvityksestä. Muutkin saavat sanoa. Muittenkin toivovan jotain puhuvan.

   Ehkä tämän ketjun aloittanut kirjoitukseni kohdaltani on ainakin osin sitä että mietin miltei koko ajan miksi tässä foorumissa esillä oleva herätysliike kiinnostaa minua päivä päivältä enemmän. Mietin miksi jalkani vievät päätäni seuroihin ja herättäjäjuhlille.

   Mutta vähän surkuhupaista on, että en ollut sisäistänyt tätä Kotimaa-hommaa. Vasta nyt syyskuussa oikeasti hoksasin Kotimaa-yhtiöitten "piparkakun" Hengellisen kuukauslehden aloitussivulta. Milloin tämä nyt puheena oleva järjestely tapahtui? Minun pitäisi kai olla vieläkin tarkempi kuin mitä olen!? Asioita - tärkeitäkin - jää syvällisesti huomamatta. Onneksi on tämä foorumi. Täällä on moni asia selvennyt.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Kotimaa - HK
« Vastaus #4 : 24.09.08 - klo:08:25 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Hätkähdin pahemman kerran Kalistajan kirjoituksesta.
Vastatkaa PÄÄTTÄJÄT  ja heti    :o

Ei päättäjät vastaa nimimerkeille. Kirjotellaan me täällä vain omaksi iloksemme.
UHOMAN Juhotus meni nyt kyllä harakoille.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

jUHOMA4

  • Vieras
Re: Kotimaa - HK
« Vastaus #5 : 24.09.08 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: satman
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Hätkähdin pahemman kerran Kalistajan kirjoituksesta.
Vastatkaa PÄÄTTÄJÄT  ja heti    :o

Ei päättäjät vastaa nimimerkeille. Kirjotellaan me täällä vain omaksi iloksemme
-------------------------------------------------------------------------------
En minä vastausta odotakkaan.mutta juhotetaan silti, ehkä he vastaa sinulle  :!:     Terv.  Juho Malkamäki

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Kotimaa - HK
« Vastaus #6 : 24.09.08 - klo:12:41 »
Minulle on aivan samaa, julkaiseeko Hengellistä Kuukausilehteä Kotimaa-yhtiöt vai Herättäjäyhdistys. Periaattessa olisi hienoa, jos yhdistys pitäisi huolta myös HK:n julkaisemisesta.

Onko nyt niin, että Kotimaa hankkii pikkuhiljaa kaikkien herätysliikkeiden yms julkaisujen painatukset ja julkaisemiset, mutta sisällöntuotanto jää liikkeille? Julkaisujahan ev.lut kirkon piirissä riittää.
Acta, non verba.

Poissa simo juntunen

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Hengellisen Kuukauslehden kustantaja ja julkaisia
« Vastaus #7 : 29.09.08 - klo:11:10 »
Päättäjä vastaa

Herättäjä-Yhdistys julkaisee ja kotimaa yhtiöt kustantaa Hengellistä Kuukauslehteä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että H-Y ostaa kustannuspalveluja ko. yhtiöltä. Kustannuspalveluja ovat mm. taitto, paino ja postitus.

Lehden sisällöstä ja linjasta vastaa luonnollisesti lehden toimitus. Päätoimittaja on allekirjoittanut ja toimitusihteerinä työskentelee Johanna Sointula. Molemmat olemme Herättäjä-Yhdistyksen työntekijöitä. Herättäjä-Yhdistyksen päätoimikunta on lehden toimitusneuvosto. Lisäksi lehdellä on toimituskunta, joka käy palautekeskustelua ja suunnittelee lehden tulevia teemoja ja aiheita.

Kustantajan kanssa neuvotelemme säännöllisesti sopimukset yhteistyöstä. Yhteistyön muodot ovat vaihdelleet vuosien aikana eri tasoilla. Yhdistyksen näkökulmasta arvioimme luonnollisesti sitä, mitä on järkevää ja mahdollista tehdä itse ja mitä kannattaa hankkia ulkopuoliselta palvelun tarjoalta. Nykyisen toimintamallin olemme kokeneet toimivaksi.
Simo

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]
« Vastaus #8 : 29.09.08 - klo:11:31 »
Kiitos, Simo J.

   Lehden sisällön ja ulkoasun suhteen ei ainakaan minulla ole moittimista. Kiitos että kerroit kuten kerroit. Minua vaan hämäsi se Kotimaan "piparkakku" - näin huolimatta siitä, että Kotimaan kanssakin olen kauan ollut tekemisissä eikä minulla ole mitään Kotimaata vastaan.

   Lähdin liikkeelle perinteestä ja siitä, että HK olisi alati siitä oikeasti ja tosissaan kiinnostuneiden käsissä. Tuli mieleeni selllainenkin, että jos Kotimaassa ( taitossa tai vaikka missä ) hommat kasaantuvat ( kun lehtiä jo yhtymällä alkaa olla ), niin mikä lehti otetaan, mikä jätetään - eli mihin keskitytään. Yksi aikakauslehti ( viikkolehti ) on parhaillaan katsomassa uutta painoa, kun nykyinen paino on kasannut itselleen kosolti tehtäviä, eikä ehdi enää hoitaa asioita entiseen malliin - aikakauslehtimaailmassa(kin ) on usein kysymys päivästä.

   Mutta on ilmeisesti hyvä, että keskustelemme, HK:stakin - ja nimenomaan siitä. Vielä kun saisimme HK:n levikin nousemaan. Nyt pitäisikin jokaisen edes lähinnä körttiläisen - jolla on hieman irtorahaa ja sydäntä - tuntea vastuunsa, ja tilata HK. Niin tein minäkin ( myönnän että aika kauan luin lehteä ajoittaiskäynneilläni äiteen luona; lehti löytyy/ löytyi myös muutamista kirjastoista pääkaupunkiseudulta ja sen liepeiltä ) !. :wink:  :D

Lars Mikael

  • Vieras
Hengellinen kuukauslehti [Kotimaa-yhtiöiden kustantama]
« Vastaus #9 : 29.09.08 - klo:12:30 »
Olen pohtinut sitä, mistä johtuu lehden levikin lasku. Pahat kielet kertovat siitä, että lehden sisältö huononi. Itse olen kokenut sisällön hyväksi, ainakin viime aikoina. Ehkä sisältöön onkin kiinnitetty lisääntyvää huomiota. Herättäjä-Yhdistyksessä varmasti tiedetäänkin syyt levikin laskuun ja on ryhdytty sen mukaisiin toimenpiteisiin. Ihmisten sitoutuminenhan on kaiken kaikkiaan laskusuunnassa, joten tässä lienee ainakin yksi syy niin HY:n jäsenmäärään kuin  HK:n lukijakunnan vähenemiseen.