Kirjoittaja Aihe: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?  (Luettu 10670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #15 : 05.09.10 - klo:08:20 »
Taas oli Sannelilta hyvä seurapuheen alku. Tätä kuuntelisi lisää . Jalostapa tästä aiheesta Seurapalstalle seurapuhe.

                                                         toivoo mummi(si). Nuorissa meillä on tulevaisuus ja toivo. :045:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #16 : 05.09.10 - klo:08:31 »
Lutteerus sanoi pelkäävänsä enemmän hyviä töitä kuin syntiä, sillä hyvät teot vievät ylpeyteen, mutta synti pitää nöyränä.

Ehkä hän kärjisti. Hyvät teot ja työt ovat tärkeitä myös uskon kannalta. Hyvät teot ja työt tehdään rakkaudesta ei ylpeydestä.


Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #17 : 05.09.10 - klo:13:00 »
Miten niin 'ehkä'? Kärjistäminen oli Lutherin leipälaji.

Ehkä on hyvä tietää tehneensä syntiä, mutta tehdä hyvää tietämättään. Joka tapauksessa pitää yrittää tehdä sitä, mikä on hyvää, oikein ja autuaallista.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #18 : 05.09.10 - klo:17:38 »
Tänään Hakalan Ilkka saarnassaan Joutsenossa sanoi, että ne hyvät teot mitä meidän tulisi tehdä, ei ole laintekoja vaan rakkaudentekoja.

Minä ainakin ymmärrän lainteoiksi juuri ne jotka tehdään ajatuksella, että minun pitää kristittynä tehdä näin ja näin.
Rakkaudenteko lähtee toisesta motiivista, rakkaudesta. Halu auttaa, tehdä hyvää ei ole meidän omasta itsekäästä luonnosta, eikä keräämään hyvien tekojen pisteitä. Se syntyy siitä, että Jumala on meitä paljon rakastanut. Sitä kutsuisin armolahjaksi. Se on se rakkauden armolahja, jonka Paavalikin mainitsi suurimmaksi.
Pyryharakka

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #19 : 05.09.10 - klo:19:43 »
Miten niin 'ehkä'? Kärjistäminen oli Lutherin leipälaji.


Toden totta!  Luther kärjisti melkein kaiken.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #20 : 05.09.10 - klo:19:47 »
Kun kolokutukselta ei tuu kuuroksi eikä elä laput silimillä ja yrittää teherä sitä hyvää ympärillään, niin ehkä voi nähärä Kointähtensä valaasevan. 

Oletettavasti myös elät niinkuin kirjoitat ..
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #21 : 05.09.10 - klo:20:15 »
Eikö se synti alkanut siitä kun Aatami ja Eeva unohtivat olevansa luotuja
ja Jumalasta riippuvaisia olentoja
 :icon_cool:
Herra armahda.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #22 : 05.09.10 - klo:20:30 »
Eikö se synti alkanut siitä kun Aatami ja Eeva unohtivat olevansa luotuja
ja Jumalasta riippuvaisia olentoja
 :icon_cool:

Niin, ja mistä se synti alkaa nyt? Silläpä saakin ajatukset kivasti solmuun, kun yrittää hahmottaa syntisen teon ja tavallisen teon välisen rajan.  :003: Kun ensin vaan tekee jotain ja yhtäkkiä se onkin jo syntiä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #23 : 05.09.10 - klo:20:36 »
Eiköpä se käärme ollut ensimmäinen syntinen kun houkutteli viattomat Jumalan luomat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #24 : 05.09.10 - klo:20:39 »
Just urputin tuolla syömisestä.


Tottelemattomuus /kuuliaisuuden puute pukeutui  Eevalla ja hänen puolisollaan syömisen muotoon.
Herra armahda.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #25 : 05.09.10 - klo:21:19 »
Toden totta!  Luther kärjisti melkein kaiken.

Ekä paradoksikaan ollut hänelle vierasta.

Mt

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #26 : 05.09.10 - klo:21:47 »
En jaksa hakea perusteluita mistään, vaan kirjoitan ihan omasta päästäni. Kyllä minä olen siinä uskossa, että ihmisessä on perisynti jo syntymästään. Itse ajattelen sen niin, että se ei estä vauvaa olemasta söpö ja viaton. Vauvat eivät osaa juonitella eivätkä kieroilla, mutta koska he ovat syntyneet syntisestä sukukunnasta, niin siksi heillä on perisynti. Siksipä juuri heidät kastetaan, että pääsevät siitä.

Kerran muistan lukeneeni jotain Lestadiuksen kirjaa (toivottavasti se nyt oli Lestadius, etten tulisi valehtelijaksi). En halua mollata k.o. tyyppiä sinänsä, uskon, että hän on ollut aikanaan mies paikallaan ja saanut paljon hyvää aikaan. Silti minua ihan kuvotti se, mitä hän oli kirjoittanut. Se oli jotenkin tähän tapaan: "Pikkulapsella on se ahneuden riettaus, kun hän huutaa ruokaa." Missään tapauksessa en käsitä perisyntiä noin. Vauvat syövät vain nälkäänsä ja kuolevat, elleivät saa ruokaa. Heillä ei ole semmoisia mielitekoja mässäilyyn mitä meillä aikuisilla saattaa olla.

Vähän sekavaa, mutta en jaksa korjailla. Korjatkaa, jos huomaatte jotain älytöntä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #27 : 05.09.10 - klo:22:33 »
Oletettavasti myös elät niinkuin kirjoitat ..
Elän niin kun elän ja yritän olla ihiminen ihimiselle enkä miäti tuallasia Lutterin tekemiä toisen astehen yhtälöötä hyvistä töistä => synti=?  :icon_eek:
Maalima on aika kalasia ja vailla toivoa, jos oman kristillisen navan tuijottaminen estää auttamisen. :icon_sad:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #28 : 06.09.10 - klo:07:30 »
Tänään Hakalan Ilkka saarnassaan Joutsenossa sanoi, että ne hyvät teot mitä meidän tulisi tehdä, ei ole laintekoja vaan rakkaudentekoja.

Minä ainakin ymmärrän lainteoiksi juuri ne jotka tehdään ajatuksella, että minun pitää kristittynä tehdä näin ja näin.
Rakkaudenteko lähtee toisesta motiivista, rakkaudesta.

Tämän kai voisi kiteyttää niin, että yksilö tekee hyviä tekoja rakkaudesta ja yhteiskunnan pitäisi tehdä laintekoja eli hyvää pakosta.

ps. tosin nykyinen porvarihallitus ei tee hyvää kuin rikkaille. :003:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #29 : 06.09.10 - klo:14:58 »
Itse ajattelen sen niin, että se ei estä vauvaa olemasta söpö ja viaton. Vauvat eivät osaa juonitella eivätkä kieroilla, mutta koska he ovat syntyneet syntisestä sukukunnasta, niin siksi heillä on perisynti. Siksipä juuri heidät kastetaan, että pääsevät siitä.

"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut."
Acta, non verba.