Körttifoorumi

Keskustelu => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Frank - 04.09.10 - klo:14:31

Otsikko: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Frank - 04.09.10 - klo:14:31
Meitä kristittyjä usein syytetään siitä, että liian usein puhumme synnistä (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Synti). Syytös on aiheellinen, mutta tosiasia on, että synti erottaa ihmisen Jumalasta.

Kristinuskon eri kirkkokuntien välillä on toisistaan poikkeavia käsityksiä siitä, mitä synti tarkoittaa] (http://fi.wikipedia.org/wiki/Synti).

 Kristitty, joka kieltää perisynnin, niin kun hän puhuu synnistä, niin hän puhuu teoista, joilla synti ilmenee. Näiden tekosyntien luettelo vaihtelee sukupolvelta toiselle, mikä tänään ei ole syntiä, vielä kymmenen vuotta sitten oli törkeää tekosyntiä.

Vielä 1970-luvulla parta, viikset, väärän väriset kengät, korvakorut, puhvihihat, kalossit, urheilu, rock-musiikki, jazz-musiikki, tanssiminen, moottoripyöräily, valokuvat,  keskioluen nauttiminen, itsetyydytys, joka oli kauheaa tekosyntiä, itsesaastutusta, josta kasvoi karvoja käsiin (vaikka kaikki sitä harrastivatkin, ainakin miehet)  ja niin edelleen…olivat karkeaa tekosyntiä.

Nykyaikana homoseksualismi, heteroseksi ennen avioliittoa (vaikka kaikki sinkut sitä harrastavatkin) katsotaan tekosynneiksi.

Meillä luterilaisilla huomio kiinnittyy enemmän synnin syvimpään olemukseen, perisyntiin, kuin tekosyntien priorisointiin. Perisynti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan yhteydestä, ja joka langetti Jumalan luoman ihmisen, Adamin, samaan syntiin, joka on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus. Tämän me olemme perineet Adamilta vanhempiemme kautta.

Tässä ketjussa olisi tarkoituksena keskustella perisynnistä herännäisyyden näkökulmasta, tai sen ulkopuolelta. Sana on vapaa.


Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Sarai - 04.09.10 - klo:14:48
Nykyaikana homoseksualismi, heteroseksi ennen avioliittoa (vaikka kaikki sinkut sitä harrastavatkin) katsotaan tekosynneiksi.

Nykyaikana homoseksuaalisuus katsotaan sukupuoliseksi suuntautuneisuudeksi, henkilön ominaisuudeksi, johon hän ei voi vaikuttaa.

Se, miten sinä ja sinun siipesi kirkossa katsotte, on täysin eri asia, etkä voi yleistää tuota edes koko kirkkoa koskevaksi. Tai jos yleistät, olet väärässä.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Frank - 04.09.10 - klo:15:12
Nykyaikana homoseksuaalisuus katsotaan sukupuoliseksi suuntautuneisuudeksi, henkilön ominaisuudeksi, johon hän ei voi vaikuttaa.

Se, miten sinä ja sinun siipesi kirkossa katsotte, on täysin eri asia, etkä voi yleistää tuota edes koko kirkkoa koskevaksi. Tai jos yleistät, olet väärässä.
Ei nyt tehdä tästä ketjusta pelkästään homosteluketjua, vaan keskustellaan perisynnistä herännäisyyden näkökulmasta, tai sen ulkopuolelta.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: PekkaV - 04.09.10 - klo:15:14
Meitä kristittyjä usein syytetään siitä, että liian usein puhumme synnistä (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Synti). Syytös on aiheellinen, mutta tosiasia on, että synti erottaa ihmisen Jumalasta.


ja Jumala erottaa ihmisen synnistä
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Pirska - 04.09.10 - klo:15:41

Vielä 1970-luvulla parta, viikset, väärän väriset kengät, korvakorut, puhvihihat, kalossit, urheilu, rock-musiikki, jazz-musiikki, tanssiminen, moottoripyöräily, valokuvat,  keskioluen nauttiminen, itsetyydytys, joka oli kauheaa tekosyntiä, itsesaastutusta, josta kasvoi karvoja käsiin (vaikka kaikki sitä harrastivatkin, ainakin miehet)  ja niin edelleen…olivat karkeaa tekosyntiä.


Ihanko totta? Minäkin muistan 1970-luvun oikein hyvin, mutta tuo lista olisi naurattanut silloin yhtä paljon kuin nyt.

Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 04.09.10 - klo:15:56
Olen pannu tmerkille, että "ajan hammas" pitää synnistä.
Ajan hampaalla on taipumus nakertaa uusista asiosita ajan kuluessa syntiä pois.
Olen kuullut, että radio oli syntiä kauan sitten.
Kun aikaa on kulunut ja radion ohjelmisto on erkaantunut ajan kuluessa kauemma kristinuskosta, samalla ajan hammas on myös radionsta nakertanut pikkuhiljaa kaiken synnin pois.
Nykyöään radio ei ole syntiä.
TVn alkuaikoina TV oli syntiä. TVstäakin ajan hammas on nakertanut synnin pois samalla, kun ohjelmatarjonta on raaistunut ja muuttunut entistä ei-kristillisemmäksi. Kun olin pieni, meillä ei ollut TVtä, koska se oli syntiä. Kun olin muuttanut pois kotoa, oli ajan hammas jo tarpeeksi puhdistanut TVn ja niin meillekin se ostettiin, kun en enää kotona asunut.

Henkilökohtaisesti en ole koskaan omistanut TVtä ja nautin ilman TVtä olosta.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: PekkaV - 04.09.10 - klo:15:58
Vieras on syntiä, kuten maahanmuuttajat nyt.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Progressor - 04.09.10 - klo:16:03
Kirjoitan nyt aiheen vierestä, mutta toivottavasti sitä ei pidetä kovin suurena syntinä.

Frank, minua kiinnostaisi kuulla hieman sinusta itsestäsi ja motiiveistasi. Aloitat melkein päivittäin uusia ketjuja toinen toistaan hankalammista aiheista, mutta sinulla ei tunnu olevan niihin paljonkaan henkilökohtaista sanottavaa. Pidät aina jonkinlaisen neutraalin alustuksen opettajamaiseen tyyliin, sitten vetäydyt taka-alalle seuraamaan keskustelua heittäen välillä sekaan hieman provosoivia kommentteja sopivilla raamatunlauseilla höystettynä.

Miksi esität näitä kysymyksiä juuri täällä? Miksi ylipäätään tulit Körttifoorumille? Kirjoitit esittelyviestissäsi: "Toivon, että viihdytte seurassani." Onko tämän kenties tarkoitus olla jonkinlainen esitys, jossa sinä olet tähti ja me muut seuraamme?
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 04.09.10 - klo:16:06
Progressor,
hyviä kysymyksiä.

Asiasta toiseen.
Joskus minulle tulee sellainen tunne, että foorumilla on voimia, jotka haluaisivat luoda foorumista sellaisen, että kukaan ei mitään kirjoittaisi.
Tästä seuraisi se, että tästä foorumista tulisi siinä mielessä täydellinen, että se olisi silloin suomen ainut täydellinen foorumi ilman erheen erhettä.

Tunteeni saattaa olla ristiriidassa absoluuttisen totuudenkanssa.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Frank - 04.09.10 - klo:16:15
Ihanko totta? Minäkin muistan 1970-luvun oikein hyvin, mutta tuo lista olisi naurattanut silloin yhtä paljon kuin nyt.
Minuakin naurattavat nuo syntiluettelot, joita esiintyy pääasiassa lähinnä herätyskristillisyyden piirissä.  :repee:

Mielenkiintoista on kuitenkin se, että nuo älyttömät syntiluettelot eivät synny aivan tyhjästä, vaan herätyskristillisestä vastakulttuurista.

Herätyskristillisessä vastakulttuurissahan synti priorisoidaan tietyiksi tavoiksi tai teoiksi, joita välttämällä eletään hyvää kristityn elämää, ja erottaudutaan ”maailmanihmisistä”, ja vastustetaan valtakulttuuria ” nykyajan synnillisinä kotkotuksina” ja luopumuksena.

Luterilaisessa kristinuskon käsityksessähän huomio kiinnittyy kuitenkin enemmän synnin syvimpään olemukseen, perisyntiin, kuin tekosyntien priorisointiin.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Salis - 04.09.10 - klo:18:40
Vielä 1970-luvulla parta, viikset, väärän väriset kengät, korvakorut, puhvihihat, kalossit, urheilu, rock-musiikki, jazz-musiikki, tanssiminen, moottoripyöräily, valokuvat,  keskioluen nauttiminen, itsetyydytys, joka oli kauheaa tekosyntiä, itsesaastutusta, josta kasvoi karvoja käsiin (vaikka kaikki sitä harrastivatkin, ainakin miehet)  ja niin edelleen…olivat karkeaa tekosyntiä.

Enpä ole huomannut, että ne ovat minkäänlaista syntiä. Kyllä mielen pitää olla erittäin ahdas, jos pitää niitä syntinä.

Lainaus
Nykyaikana homoseksualismi, heteroseksi ennen avioliittoa (vaikka kaikki sinkut sitä harrastavatkin) katsotaan tekosynneiksi.

Heteroseksi tai seksi tai homous eivät ole syntiä.


Lainaus
Meillä luterilaisilla huomio kiinnittyy enemmän synnin syvimpään olemukseen, perisyntiin, kuin tekosyntien priorisointiin. Perisynti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan yhteydestä, ja joka langetti Jumalan luoman ihmisen, Adamin, samaan syntiin, joka on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus. Tämän me olemme perineet Adamilta vanhempiemme kautta.

Mutta meillä luterilaisilla ei. Synti on syntiä. PISTE. On mielivaltaista ja Raamatun vastaista lähteä luokittelemaan erilaisia syntejä. Tekosyntiä ei mainita Raamatussa eikä myöskään perisyntiä. Ne ovat ihmisten keksintöjä.

Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Mörtti-57 - 04.09.10 - klo:19:07
Pahan tekeminen on syntiä, mutta hyvän tekemättä jättäminen on suurempi synti. Ei voi sulukia silimiään lähimmäästen hädältä.
Jos näistä asioosta tuloo synnintunto, niin son heräämistä ja hyvä juttu :icon_confused: Kun kolokutukselta ei tuu kuuroksi eikä elä laput silimillä ja yrittää teherä sitä hyvää ympärillään, niin ehkä voi nähärä Kointähtensä valaasevan.  http://www.youtube.com/watch?v=T1lQE8SwO0k&feature=player_embedded
Usko ja rakkaus kuuluvat erottamattomasti yhteen.
Ihmisen tulee olla vastuullinen suhteessa lähimmäiseen. Ihminen on vastuussa niin tekemisistään kuin tekemättä jättämisistään.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 04.09.10 - klo:21:31


   Vaikuttavan kuvan synnin olemuksesta näyttää Umberto Eco romaanissaan Ruusun nimi. Kirjan luin harppoen, mutta elokuvan olen katsonut monta kertaa.
Ei seksi, ei Paavin komeudet, ei homot ole synnin perikuva. Vaan viha ja oikeassa-oleminen. Nauru ja  ilo olivat sellainen pahe erään henkilön mielestä
että se oikeutti hänet tekemään monta murhaa "pyhässä vihassaan".
Tämä kaikki tapahtuu luostarissa.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Sanneli - 04.09.10 - klo:22:15
Lutteerus sanoi pelkäävänsä enemmän hyviä töitä kuin syntiä, sillä hyvät teot vievät ylpeyteen, mutta synti pitää nöyränä.
Koska olen syntinen, teen syntiä.
Syntiä on kaikki, mikä vie kauemmas Jumalasta.
Toisaalta kun tekee jotain tosi tosi rumaa niin semmosina hetkinä ymmärtää että ihan oikeesti jotaki tärkiää tapahtu eräänä perjantaina. Voi kun sen vois välillä tajuta ihan ilman pahan mielen aiheuttamista...
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: karjalaisenkyösti - 04.09.10 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: Sanneli
Lutteerus sanoi pelkäävänsä enemmän hyviä töitä kuin syntiä, sillä hyvät teot vievät ylpeyteen, mutta synti pitää nöyränä.

Thomas Willcox kirjassaan Kallis hunajanpisara kertoo myös jonkun henkilön näin sanoneen.
Ei kertonut tarkemmin, kuka oli tämä sanoja.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 05.09.10 - klo:08:20
Taas oli Sannelilta hyvä seurapuheen alku. Tätä kuuntelisi lisää . Jalostapa tästä aiheesta Seurapalstalle seurapuhe.

                                                         toivoo mummi(si). Nuorissa meillä on tulevaisuus ja toivo. :045:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Salis - 05.09.10 - klo:08:31
Lutteerus sanoi pelkäävänsä enemmän hyviä töitä kuin syntiä, sillä hyvät teot vievät ylpeyteen, mutta synti pitää nöyränä.

Ehkä hän kärjisti. Hyvät teot ja työt ovat tärkeitä myös uskon kannalta. Hyvät teot ja työt tehdään rakkaudesta ei ylpeydestä.


Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Pena - 05.09.10 - klo:13:00
Miten niin 'ehkä'? Kärjistäminen oli Lutherin leipälaji.

Ehkä on hyvä tietää tehneensä syntiä, mutta tehdä hyvää tietämättään. Joka tapauksessa pitää yrittää tehdä sitä, mikä on hyvää, oikein ja autuaallista.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Pyryharakka - 05.09.10 - klo:17:38
Tänään Hakalan Ilkka saarnassaan Joutsenossa sanoi, että ne hyvät teot mitä meidän tulisi tehdä, ei ole laintekoja vaan rakkaudentekoja.

Minä ainakin ymmärrän lainteoiksi juuri ne jotka tehdään ajatuksella, että minun pitää kristittynä tehdä näin ja näin.
Rakkaudenteko lähtee toisesta motiivista, rakkaudesta. Halu auttaa, tehdä hyvää ei ole meidän omasta itsekäästä luonnosta, eikä keräämään hyvien tekojen pisteitä. Se syntyy siitä, että Jumala on meitä paljon rakastanut. Sitä kutsuisin armolahjaksi. Se on se rakkauden armolahja, jonka Paavalikin mainitsi suurimmaksi.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Jampe - 05.09.10 - klo:19:43
Miten niin 'ehkä'? Kärjistäminen oli Lutherin leipälaji.


Toden totta!  Luther kärjisti melkein kaiken.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Jampe - 05.09.10 - klo:19:47
Kun kolokutukselta ei tuu kuuroksi eikä elä laput silimillä ja yrittää teherä sitä hyvää ympärillään, niin ehkä voi nähärä Kointähtensä valaasevan. 

Oletettavasti myös elät niinkuin kirjoitat ..
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Atanasia - 05.09.10 - klo:20:15
Eikö se synti alkanut siitä kun Aatami ja Eeva unohtivat olevansa luotuja
ja Jumalasta riippuvaisia olentoja
 :icon_cool:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Kummajainen - 05.09.10 - klo:20:30
Eikö se synti alkanut siitä kun Aatami ja Eeva unohtivat olevansa luotuja
ja Jumalasta riippuvaisia olentoja
 :icon_cool:

Niin, ja mistä se synti alkaa nyt? Silläpä saakin ajatukset kivasti solmuun, kun yrittää hahmottaa syntisen teon ja tavallisen teon välisen rajan.  :003: Kun ensin vaan tekee jotain ja yhtäkkiä se onkin jo syntiä.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 05.09.10 - klo:20:36
Eiköpä se käärme ollut ensimmäinen syntinen kun houkutteli viattomat Jumalan luomat.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Atanasia - 05.09.10 - klo:20:39
Just urputin tuolla syömisestä.


Tottelemattomuus /kuuliaisuuden puute pukeutui  Eevalla ja hänen puolisollaan syömisen muotoon.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: mt - 05.09.10 - klo:21:19
Toden totta!  Luther kärjisti melkein kaiken.

Ekä paradoksikaan ollut hänelle vierasta.

Mt
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Pirska - 05.09.10 - klo:21:47
En jaksa hakea perusteluita mistään, vaan kirjoitan ihan omasta päästäni. Kyllä minä olen siinä uskossa, että ihmisessä on perisynti jo syntymästään. Itse ajattelen sen niin, että se ei estä vauvaa olemasta söpö ja viaton. Vauvat eivät osaa juonitella eivätkä kieroilla, mutta koska he ovat syntyneet syntisestä sukukunnasta, niin siksi heillä on perisynti. Siksipä juuri heidät kastetaan, että pääsevät siitä.

Kerran muistan lukeneeni jotain Lestadiuksen kirjaa (toivottavasti se nyt oli Lestadius, etten tulisi valehtelijaksi). En halua mollata k.o. tyyppiä sinänsä, uskon, että hän on ollut aikanaan mies paikallaan ja saanut paljon hyvää aikaan. Silti minua ihan kuvotti se, mitä hän oli kirjoittanut. Se oli jotenkin tähän tapaan: "Pikkulapsella on se ahneuden riettaus, kun hän huutaa ruokaa." Missään tapauksessa en käsitä perisyntiä noin. Vauvat syövät vain nälkäänsä ja kuolevat, elleivät saa ruokaa. Heillä ei ole semmoisia mielitekoja mässäilyyn mitä meillä aikuisilla saattaa olla.

Vähän sekavaa, mutta en jaksa korjailla. Korjatkaa, jos huomaatte jotain älytöntä.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Mörtti-57 - 05.09.10 - klo:22:33
Oletettavasti myös elät niinkuin kirjoitat ..
Elän niin kun elän ja yritän olla ihiminen ihimiselle enkä miäti tuallasia Lutterin tekemiä toisen astehen yhtälöötä hyvistä töistä => synti=?  :icon_eek:
Maalima on aika kalasia ja vailla toivoa, jos oman kristillisen navan tuijottaminen estää auttamisen. :icon_sad:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: myyrä - 06.09.10 - klo:07:30
Tänään Hakalan Ilkka saarnassaan Joutsenossa sanoi, että ne hyvät teot mitä meidän tulisi tehdä, ei ole laintekoja vaan rakkaudentekoja.

Minä ainakin ymmärrän lainteoiksi juuri ne jotka tehdään ajatuksella, että minun pitää kristittynä tehdä näin ja näin.
Rakkaudenteko lähtee toisesta motiivista, rakkaudesta.

Tämän kai voisi kiteyttää niin, että yksilö tekee hyviä tekoja rakkaudesta ja yhteiskunnan pitäisi tehdä laintekoja eli hyvää pakosta.

ps. tosin nykyinen porvarihallitus ei tee hyvää kuin rikkaille. :003:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Salis - 06.09.10 - klo:14:58
Itse ajattelen sen niin, että se ei estä vauvaa olemasta söpö ja viaton. Vauvat eivät osaa juonitella eivätkä kieroilla, mutta koska he ovat syntyneet syntisestä sukukunnasta, niin siksi heillä on perisynti. Siksipä juuri heidät kastetaan, että pääsevät siitä.

"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut."
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Pirska - 06.09.10 - klo:17:26
"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut."


Pitäisikö minun ymmärtää tästä, että mielestäsi lapsia ei tarvitse kastaa. Ellei, niin miksi sitten lapset pitää kastaa.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Sanneli - 06.09.10 - klo:19:35
Lainaus
Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän kaltaisilleen. Vanhemmat tuovat lapsen kasteelle ja rukoilevat yhdessä kummien kanssa hänen puolestaan. Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.
--
MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Suomen ev.lut kirkon kristinoppi

Riitta-mummi, niin se vaan menee, valitettavasti. Tuntuu että tuommosia  kun tosissaan joutuu miettimään että teinköhän nyt rumasti ja oliko se tosirumasti vai vähemmänrumasti - tai aionko nyt tehdä rumasti, kun... Ja mitähän musta nyt yläkerrassa ajatellaan kun... (Viimeisimmän ihmettelyn taisi kuitenkin Kela ratkaista. Kiitokset siitä.)
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 06.09.10 - klo:19:41
???    :102:

                 Kastekäsitykseni on ev.lut.kirkon mukainen.   Riitta-mummi   :icon_cool:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Sanneli - 06.09.10 - klo:19:43
Niin toi:

Riitta-mummi, niin se vaan menee, valitettavasti. Tuntuu että tuommosia  kun tosissaan joutuu miettimään että teinköhän nyt rumasti ja oliko se tosirumasti vai vähemmänrumasti - tai aionko nyt tehdä rumasti, kun... Ja mitähän musta nyt yläkerrassa ajatellaan kun... (Viimeisimmän ihmettelyn taisi kuitenkin Kela ratkaista. Kiitokset siitä.)

oli siis tuohon:

Taas oli Sannelilta hyvä seurapuheen alku. Tätä kuuntelisi lisää . Jalostapa tästä aiheesta Seurapalstalle seurapuhe.

                                                         toivoo mummi(si). Nuorissa meillä on tulevaisuus ja toivo. :045:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 06.09.10 - klo:19:55

   Oletkohan käsittänyt väärin. Ei ollut pienintäkään kritiikin poikasta kirjoitukseesi hyvien töiden vaaroista(sanoo Luther). Niin se on minunkin mielestä. Tulee vaan höpistyä kaikenlaista kun yrittää muka keskustella. Anteeksi jos loukkasin, sitä en tarkoittanut. Ihailen nuoria joilla on uskallusta, tietoa, sydäntä ja älyä puhua asioista.
Uskonasioistahan ei voi arkisissa oloissa juuri puhuakaan. Siksi täällä roikunkin.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Sanneli - 06.09.10 - klo:19:59
Eikueikueiku!!!
Toi oli se seurapuheen jatke!!!

Siis että valitettavasti vaan sillon tulee tajunneeksi että mun puolesta on kuoltu ristillä kun joutuu miettimään jotaki asiaa että onko se väärin vai tosi väärin ja mitähän tässä nyt tekis ja mihin suuntaan pyllistäis ja kumpi ratkaisu tulee tulevaisuudessa vähemmän kaduttamaan ja silleen...
Silloin tällöin joku ratkaisee asiat parhain päin mun puolesta. Tällä kertaa se oli Kansaneläkelaitos. Ehkä Jumala on sielläkin.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Riitta-mummi - 06.09.10 - klo:21:01
Kiitos Sanneli!

Vihdoin alkoi sytyttää.  Tää etäisyys Unkariin ja jne.   :039:
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Leena - 08.09.10 - klo:21:34
Ihanko totta? Minäkin muistan 1970-luvun oikein hyvin, mutta tuo lista olisi naurattanut silloin yhtä paljon kuin nyt.


Samoin tyrmistyin lievästi. Valokuvaus ei ollut syntiä silloinkaan, kun isovaari Kiinaan muutti, ja lähetyssaarnaamisen ohella sitä harrasti, kuulehan.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Leena - 08.09.10 - klo:21:50
Meille oli jengissämme nuorena suurena huolena se, kuinka käy meidän jos teemme hyviä tekoja. Motiivi pelätä oli hyvin Lutherin kaltainen. Joku ehdotti, että käyttäisimme tervettä järkeä, huolehtisimme omasta sielustamme vähemmän ja toisen hyvinvoinnista enemmän. Sillä kuitti. Saattaa olla että se lahja, käytettävissä oleminen, otetaan pois, ja silloin ihminen menettää suuren osan ihan arkista iloa, elämän tyydyttävyyttä ja mielihyvää --- myös. Se on luvallista iloa! Nyt toivon sitä Sadettalle - paljon!
Tietty tämä tulee  erityismuistellen Sadettaa nyt, sitä, että Jumala itse tarttuu häneen ja vie tarvitsevan luo, sillä kuitti.

MInulle opetti Joensuun kirkkoherra, Petri Karttunen näin: Ne hyvät teot, jotka toteutuvat kauttamme, ovat Kristuksen omia tekoja, jotka hän myös tunnistaa tuomiollakin. Sadetta istui täällä keskellä ihmettä ja ihmetteli...

Hän ei sitä kuin nähnyt, ja varmaan antaa anteeksi että tämän juorusin: Ei ihminen sitä ehkä itse näekään. Minä näin, ja sillai...
Kyllä siitä pidetään huoli ettemme me ylpisty. Jumala häntä siunatkoon!  

Bonhoeffer halusi sammuttaa Helvetin --- vesipistoolilla. Olkoon nerokas ja viisas ja Canariksen kimpassa niin näinhän minä tämän. Hän kuoli levollisemmin murhattuna kuin murhaajana. Sielusta pidettiin huoli viimeiseen tappiin, kun se oli Kristuksen käsissä. "Me saamme erehtyä,. me saatamme erehtyä..."
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Salis - 09.09.10 - klo:10:53
Pitäisikö minun ymmärtää tästä, että mielestäsi lapsia ei tarvitse kastaa. Ellei, niin miksi sitten lapset pitää kastaa.

Ei pidä ymmärtää.
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Mörtti-57 - 22.04.11 - klo:17:33
Simo Rallin pitkänperiantain kolumni ottaa kantaa luterilaisuuren suajis tehtyihin synteihin ja aivan asiaa kirioottaa.
Synti on syntiä, vaikka vois paistaas.
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=579051
Otsikko: Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
Kirjoitti: Kalistaja - 22.04.11 - klo:18:44
Simo Rallin pitkänperiantain kolumni ottaa kantaa luterilaisuuren suajis tehtyihin synteihin ja aivan asiaa kirioottaa.
Synti on syntiä, vaikka vois paistaas.
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=579051

Kitaristi ja kolumnisti Ralli puhuu asiaa, tärkeää asiaa! Päiväkin on valittu hyvin. "Sillä minkä te olette tehneet yhdelle näistä...." Kristus sen sanoi jo ammoin. Ja sanoo yhä. Hyvä että Ralli puhuu myös. Kuten körttimörtti muistuttaa, synti on syntiä ja sillä siisti! :kahvi: