Kirjoittaja Aihe: Ketä uskoa?  (Luettu 1640 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Ketä uskoa?
« : 03.10.17 - klo:21:29 »
Uutisilla toisen totuuden kertominen on päivän sana

Katalonian julman näköisten tappeluiden saldo.
"893 people were injured, bruised or nervous” "893 ihmistä loukkaantui, mustelmilla tai hermoston häiriöt”
Meillä kerrottiin uutisissa, että 893 loukkaantui, mutta alkuparäinen tieto poikkeaa raskaasti siitä. Jos vielä tarkennetaan niin neljä loukkaantui, joista kaksi lievemmin ja yksi sai kumiluodin päähänsä ja yksi sydänkohtauksen.

Mihin tänä päivänä uskoo, kun kuvalla ja tekstillä pystytään antamaan valittu mielikuva tilanteensta kertojan edun mukaisesti?

Pari detaljitietoa Kataloniasta

Koululaisista 60% on espanjan kielisiä ja 37% katalaanin kielielisä. Kaikki opetus on katalaanin kielistä.
Katalonia on Espanjan vaurain kolkka ja maksaa reilusti eniten veroa keskushallinnolle, jonka maksamisesta sovinnon saamiseksi baskit on vapautettu.
Pyhän vaaleissa 75:llä äänestysalueella annettiin enemmän ääniä, kun oli äänioikeutettuja.
jne.

Hullu tilanne. Kansallistunnetta on helppo nostaa ja sillä leikkiä, kun kansa ei ymmärrä kokonaisuutta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ketä uskoa?
« Vastaus #1 : 03.10.17 - klo:21:36 »
Edellisen viestin tarkoitus oli vain sanoa, että epäilkää kaikkea, sillä totuus voi olla jossain piilossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ketä uskoa?
« Vastaus #2 : 04.10.17 - klo:23:22 »
"Nervous" ei kai huokoisessa sanomalehtityylissäkään sentään  merkitse hermostollisia häiriöitä tai vaurioita.

En tiedä mitä niille on siellä siis hyvin tarkkaan ottaen tapahtunut mutta olen tottunut kääntämään "nervous"-sanan asiayhteydestä riippumatta toisin:   hermostunut, järkyttynyt, rauhaton tai levoton, jopa "poissa tolaltaan" niin kuin vaikkapa tilanteessa jossa joku keksii säntäillä puukko kourassa keskellä rauhallisia kadulla kävelijöitä. "Nervous breakdown" esimerkiksi ei merkitse aivotoiminnan lamautumista vaan hermoromahdusta, jonka joku tulkitsee reaktiiviseksi psykoosiksi, toinen tilapäiseksi syväksi psyykkiseksi reaktioksi järkyttävään tapahtumaan -- toipuminen ja tyyntyminen kestää aikansa mutta aivovammasta ei ole kysymys. .

Ilmauksella ei minun ymmärtääkseni   tarkoitettu elimellisiä neurologisia eli ääreis- tai keskushermoston vaurioita jotka edellyttäisivät neurologin tai neurokirurgin hoitoa. 

Onneksi ihmisillä vielä on kyky saada moisia reaktioita -- olla joskus "nervous".
« Viimeksi muokattu: 04.10.17 - klo:23:32 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ketä uskoa?
« Vastaus #3 : 04.10.17 - klo:23:30 »
Itse asiaan: Miksi ei ennemmin perehtyä uutisiin rauhallisemmin, ei päästää itseään hyväksymään totuutena lööppiä, skuuppia (olkoon skuuppi!) nopeasti luettua ensiuutista, miksei mieluummin lukea useammasta lehdestä, perehtyä  oleviin oloihin, hieman odottaa ennen kuin nielaisee kaiken kuin semmoinen henkinen bulimiapotilas joka hotkaisee kaiken mutta oksentaa yhtäläisen nopeasti lukemansa,  ja puh!  mitä jäikään mieleen? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.