Suomalaisina olemme tottuneet laajempaan henkilökohtaiseen tilaan kuin tiheämmin asuttujen maiden ihmiset. Pidämme etäisyyttä toisiin ihmisiin. Liian lähelle tulevat koemme kiusallisiksi tungettelijoiksi vaikka heillä olisikin ihan hyvät aikeet. Olisikohan pelkästään tämän rajan toistuva ylittäminen niin suuri asia, että pappi voisi saada potkut?
En oikein uskoisi. Jos, niin se vahvistaa käsitystäni siitä, että tietyissä ammateissa fyysinen kajoamattomuus vain on monin tavoin tervettä. Tapausta valotettiin tämän verran, ettei hän tyytynyt seisomaan liian lähellä. Ort liturgiassa pappi joutuukin ns liian lähelle seurakuntalaisia, tilanahtaus on käytännöllinen joka palveluksen ongelma että tulisi kiertää suitsutusastiansa kanssa koko seurakunta, eivätkä ihmiset aina saa sullouduttua niin ettei pappi suorastaan kompastu jalkoihin. Siinä seistään kyllä ihan tiiviisti toisessa kiinni.
On toista pohdiskella, toivooko suomalainen toisen suomalaisen 75 senttimetrin päähän seisomaan bussipysäkillä,olkoon vain keskiarvona 50 senttimetriä, toista miettiä sopiiko tarttua seurakuntalaistaan varoittamatta yhtään mistään, edes kädestä, ellei sitä ojennettu kättelyä varten. Milloin käsi lipsuu rinnoille tai hipoo pakaravakoa tai kuuma hengitys puhisee niskaan on menty tasan liian pitkälle.
Olkoon ettei meillä "halata tarpeeksi" , se on eri asia.
Halata saa, nykyisin jopa pappi seurakuntalaistaan, joskin taitaa olla erittäin paikallaan odottaa aloitetta sieltä seurakuntalaisen puolelta. Siinäkin, milloin lähestyminen käy aktiivisemman sorttiseksi ilman käsitettävää syytä sietää sen papin aktiivisesti varoa.
Liika lähestyminen, tämä on tutkittu todettu havaittu jouduttu psikkaamaan jäljet, johtaa väärinkäsityksiin, eroottiseen herättelyyn, viettelyyn vahingossa! Sellaisen selvittely on hyvin piinallista. Halaus kun muuttaa pois, tuntee suurta kiitollisuutta avusta oli jotenkin okei ja silti jokin intuitio ilmaisi, kuka ei sitä halausta kiitokseksi vain halunnut. Pappi ei minusta tässä saa olla aloitteellinen.
Voisin kirjoittaa rivimäärin perusteluja. Olkoon nyt. Sama koskee opettajaa, lääkäriä, psykologia, monessa sellaisessa ammatissa työskentelevää, jossa viettelyn ja väärinkäytön, myös loukkaamisen mahdollisuus on lähellä. Siis, joihin liittyy ja yhdistetään tunteensiirto, tunnemuisto varhaisvuosilta ja myöhemmästäkin elämästä. Ammatti jolla on suuri ja tunnettu symboliarvo. Tyyliin talo on ihminen, juna kuolema, kirkonmies isä. Tyrmistyttävää mutta ne menivät juuri niin analyysissa.