Kirjoittaja Aihe: Jatulintarhat  (Luettu 6449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Jatulintarhat
« : 17.04.12 - klo:16:32 »
Onko kukaan muu nähnyt Jatulintarhoja?  Ulkosaaristossa niitä on siellä täällä. Ovat oikeastaan aika jänniä juttuja kun kukaan ei ole kyennyt kunnolla ja tyhjentävästi selittämään niiden merkitystä. Todennäköisesti varhaisimmat Jatulintarhat liittyvät pakanauskontoon jota erityisesti pohjolassa on harjoitettu. Koska vanhimmat lienee jo pronssikaudelta, uusiempien löydösten ollessa 1800 -luvulta niin on luultavaa että aikojen saatossa niillä on ollut useampiakin erilaisia merkityksiä ihmisille. Eräs vanha pohjoismainen uskomus oli että labyrintin keskellä on Aurinkoneito vangittuna kaamoksen aikaan jolloin aurinko ei pohjolassa näyttäydy ja kun aurinko ensimmäistä kertaa taas keväällä nousee, tulee Neito labyrintistä tanssimaan auringolle.

Lappalainen vanha uskomus on että Jatulit olivat muinaisia jättiläisiä jotka rakensivat kivistä ladottuja labyrintteja ja jatuleita pidettiin noitina. 1700 -luvulla oli joku lappilainen kirkonmies tutkinut tarhoja ja niihin liittyviä uskomuksia ja totesi mm. että vielä noina aikoina tavalliset talonpojat pelkäsivät jatulintarhoja eivätkä uskaltaneet esim. astua niiden yli.  Ruotsalainen nimi "Jungfrudans" taas viittaa ikivanhaan parinmuodostusleikkiin jossa tyttö oli labyrintin keskellä ja poika kiersi kehää kun heidät oli sidottu toisiinsa nauhalla.

Joka tapauksessa Jatulintarhojen labyrintti on arkkityyppi joka esiintyy ympäri Eurooppaa ja jossain määrin myös esim. antiikin Kreikassa. keskiaikaisissa kivikirkoissa oli maalauksia joissa esiintyi sama labyrintti kun kirkko otti omaan käyttöönsä ikivanhan symbolin ja antoi sille kristillisiä merkityssisältöjä. Minun mökkitonttini lähellä olevissa uslkosaarissa on useita Jatulintarhoja ja olen niitä omin silmin nähnyt monesti. Jännä juttu! Pitäisi joskus oikein perehtyä pohjoismaiden muinaisuskontoihin...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatulintarha

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #1 : 17.04.12 - klo:16:46 »
Olen Lapin reissussa ollessani nähnyt tämän Jaipaljukka nimisen kiviröykkiön  Pellossa.

http://travelpello.fi/fi/jaipaljukka/

Kärkölässä oli keskellä metsää suuri kiviröykkiö. Ehkä n. 10x5 metrinen. En tiedä sitä pidetyn minään hautana. Ehkä ahkera maanviljelijä väkineen oli kasannut kivet pelloilta. Pellot olivat vuosikymmenien tai satojen jälkeen kasvaneet metsäksi. Se oli jännittävä paikka  kuitenkin, etenkin kun yksin olin sen lähellä leikkimässä.

Nämä ovat siis vain kivikasoja, eivät labyrintin omaisa rakennelmia.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #2 : 17.04.12 - klo:18:22 »
Olen itsekkin nähnyt moisia saarostossa lähinnä Hankoniemen ulkopuolella.

Olen aika innoissani noista nyt luettuani linkeistänn:http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatulintarha
Olen aika varma, että ufot ovat olleet asialla.
Voinee olla joku uskonnollinenkin merkitys, mutta luulen jonkun ufo yhteyden olevan taustalla.

Kunhan saan veneen taas vesille, niin aloitan tutkimukset ja tiedotan maailmalle enemmän.
Mun yksi kaverini Hangossa on innokas ufo-tutkija ja valokuvaaja hänen kanssaan otan tutkimuskohteeksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #3 : 17.04.12 - klo:19:47 »
Kaikki muinaismuistot ovat kiinnostavia!  jatulintarhat kiinnostaa itseäni lähinnä siksi että niitä on saaristossa paljon. Osa on vaan löydettyjä, osa ei.  Kaikki löydetyt kohteet kunnittain löytyvät Museoviraston sivuilta http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/portti/default.aspx

Viisveisaajan tavoin kun veneellä liikun muutenkin paljon saaristossa niin olen ajatellut että jonain kesänä/syksynä aikani kuluksi ja omaksi huvikseni kävisin kuvailemassa noita kohteita kun minulla on hyvälaatuinen järkkäri ja lähettelisin tietoja Museovirastolle. Saa nähdä minä kesänä intaannun... Ei mikään ole jännenpää kuin että löytää jostain kaukaa saaresta jossa ei ole mökkejä ja jossa ei muut vieraile kuin merilinnut, jonkin vanhan jatulintarhan ja ajatella että mitähän tässä on ihmiset oikein aikoinaan puuhanneet tai millaisia uskonnollisia menoja pitäneet.  Tiedän myös pari vanhaa Ryssänuunia. Tällä meidän alueella on lisäksi sukeltamalla löydetty jäännöksiä useasta 1700 -luvun puulaivan hylystä sekä paljon satoja vuosia wanhoja esineitä merenpohjasta.  Sen mitä olen alueen historiaa tutkinut, on näillä main ollut jonkinlaista erakkomuotoista asutusta jo viikinkiaikaan eli n. 1000 -luvulla.

Tsekatkaa joita kiinnostaa tuo Museoviraston linkki, sieltä saa hakea kunnittain erilaisia muinaisjäännöskohteita ja niistä saa kartat ja kaikki... -hyvinkin lähellä saattaa olla mielenkiintoisia käyntipaikkoja.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #4 : 17.04.12 - klo:20:07 »
Eräs vanha pohjoismainen uskomus oli että labyrintin keskellä on Aurinkoneito vangittuna kaamoksen aikaan jolloin aurinko ei pohjolassa näyttäydy ja kun aurinko ensimmäistä kertaa taas keväällä nousee, tulee Neito labyrintistä tanssimaan auringolle.




Kauniin runollinen uskomus.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #5 : 17.04.12 - klo:21:00 »
Kauniin runollinen uskomus.

Niinpä.  Jos tuo olisi totta (kuka tietää?) niin olisihan se varmaan lumoavan kaunis näky...
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #6 : 18.04.12 - klo:00:03 »
Hyvin on kiinnostavia nuo museoviraston sivut. Koko yöhän tässä menisi kivikautta tutkiessa. Tiedän täältä yhden kivikautisen asuinpaikan ja olen sen päällä käppäillytkin silloin kyllä tietämättä, missä olen. Myöhemmin selvisi ja tänä iltana on selvinnyt, että parin sadan päässä on ollut toinen. Molemmat Pielisjoen pohjoisrannalla.

Hurjaa!

Tästä linkistä pitäisi päästä Wikipediassa Suomusjärven kulttuuriin, joka on kai tätä Suomen kivikautta, vaikka on ainakin Lapista löydetty vielä vanhempaakin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_mesoliittinen_kausi
« Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:00:10 kirjoittanut myyrä »

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #7 : 18.04.12 - klo:08:15 »
Haukiputaalla töissä ollessani tutustui jatulintarhaan. Se oli leirikeskuksen vieressä, osittain tien alle jäänyt kivistä rakennettu leikkipaikka. Puttaalle rakennettiin myös niinä vuosina urheilu- ja nuorisotalo, jonka nimeksi tuli Jatuli.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #8 : 18.04.12 - klo:10:22 »
Kotkassa on Katariinan meripuistoon rakennettu labyrintti kävijöiden iloksi: http://www.visitkotka.fi/fi/nahtavyydet/puistot

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #9 : 19.04.12 - klo:21:59 »
En ole koskaan nähnyt jatulintarhaa luonnossa. Perehdyin vähän tähän seitsemän vuotta sitten, kun kirjoittajapiirimme teki antologiaa. Piti miettiä, millä koota yhteen eri kirjoittajien erilaisi kirjoituksia. Joku keksi jatulintarhan. Kaikki kirjoitukset olivatpa runoja tai novelleja, kertoivat josistakin kipeistä asioista. Mutta jatulintarha oli jo jossakin kirjan nimenä, se ei siis käynyt. Niinpä laitoimme kirjalle nimeksi Ja tulin tarhaan. Kannen kuvitti Leena Hannele Pukki. Hän piirsi metsän keskellä olevan jatulintarhan.
Kirjan väliotsikot olivat: Kivi kulkee, kivi kysyy, kivi kaipaa....

Vaikka yritimme perehtyä jatulintarhaan, jäi se silloin meille aika mystiseksi jutuksi.
Pyryharakka

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #10 : 01.05.12 - klo:14:47 »
Tunnen Hangosta yhden ufologin, joka tutkii ufoja ja jonka kanssa joskus lapsuudessa, kun ei ollut valosaastetta kuten nykyään ja tähtitaivaan näki selvästi olimme heinikossa yöllä katsomassa tähtitaivasta.
Nimeään en voi laittaa, koska hänellä on jonkunasteinen paronoidia salaliittoteorioista, varsinkin ison isoveljen suhteen.
Hänen kanssaan tutkimme myös viikinkihautoja ja erityisesti kun pinnasimme koulusta, niin yhdestä onkalosta tai kanjonista tai kalliorepeämästä raivasimme kiviä mereen ja teimme jonkunlaisen ekokatastrooffin tai vahingon. Ompas vaikeita sanoja näin paluumuuttajalle.

Niin siis aiheen Jatulintarhat ovat nyt tutkinnamme alla. Lähinnä minun kuten Hangon merenalainen elämä.
Jatulintarhojen alkuperä kuten viikinki hautojen on aina tulkinnanvaraisia asioita.
Itse näen ne kuten vaikka Siuntion kallioilla olevat kyläkäräjä paikat missä on isoja kiviä ringissä useasti joinain uskonnollisina symboleina.
Ainakin joku uskonnollinen aspekti liittynee paikkoihin. Myös Stone Hange tai joku Englannissa kuuluu samaan kategoriaan.
Olisin hyvin innostunut kuulemaan näkemyksiä mitä nämä Jatulintarhat ja muut symboloivat näin teidän uskonnollisen vakaumuksen omaavien mielestä?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #11 : 02.05.12 - klo:10:37 »
Sikälikin kiinnostavaa, että valtaosassa Suomea on ollut vallassa eri muinaisuskonto kuinn skandinaviassa eli idän ja lännen raja kulkee jossakin. Skandinaavinen uskontohan tunsi nuo Thorit ja Freyat sun muut, oli selkeästi myös hyökkäävää ja aktiivista sorttia, Suomen kohdalla ainakin osa liukuu itäisiin joihin liittyy paljon mystiikkaa, sisäänpäinkääntyneisyyttä, no, kuumeessa en ole kovin viisas. Tulen päällä kävelyä sun muuta. Petri Lehikoinen joka opetti meille musiikkiterapiaa oli harrastuksekseen penkonut näitä.  Ja ne opettivat uskontotieteessä.

On hyvin jännittävää että juuri näillä main on kulkenut kahden varsin poikkeavan kulttuurin raja jo kauan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #12 : 02.05.12 - klo:16:43 »
Näimpä!  Sitä taustaa vasten, että valtaosa Jatulintarhoista on joko meren rannalla tai ulkosaaristossa, voisi ajatella ainaki naikakautta vasten että mikäli ne ovat n. 1000 -luvulta eli viikinkiaikaa niin juuri Norjalaisethan olivat rannikon kansaa joka eli rantamailla ja hankki elantonsa mm. kalastuksesta. Suomalaiset taas olivat metsäläisiä ja elivät kai vielä jonkinlaisessa keräilytaloudessa tuolloin? Jos ajattelee että noihin aikoihin kun muutoinkin meren ranta oli paljon kauempana kuin nykyään, niin ketkä pystyivät kulkemaan uloimmille saarille jotka kautta sukupolvien ovat olleet parhaita kalastuspaikkoja niin jäljet johtanevat ennemminkin Ruotsi-Norja-Tanska akselille ja mitä uskontoon tulee, niin jos olisin tutkija lähtisin etsimään löytyykö Thorin ja Freyan uskosta jotain viitteitä tai yhtymäkohtia näihin Jatulintarhoihin.  Olen kyllä aikoinaan  lukenut paksuja kirjoja viikinkien suomennettuja saagoja joissa oli aika seikkaperäisesti kerrottu heidän uskontonsakin mutta ei paljonkaan uskonnollisista menoistaan.

Toinen seikka joka näyttäisi puoltavan käsitystäni, on että Lapissa on joitain Jatulintarhoja (Norjalaisethan ovat aina matkanneet Lappiin ja päinvastoin). Lisäksi Lapissa elävien legendojen mukaan Jatulit olivat muinaisia jättiläisiä (Jatul= jätten) ja nimitys Jatuli viittaa ruotsinkielessä jättiläiseen. Tiedetään myös että lappalaiset ovat aina olleet kooltaan hyvin pientä kansaa ja viikingit taas suuria ja rotevia pohjan miehiä heihin verrattuna. Se että lappalaiset pelkäsivät "jättiläisiä", voisi aivan hyvin viitata viikinkien sotaisaan luonteeseen.

Aika monta yhtymäkohtaa viittaa viikinkeihin.

« Viimeksi muokattu: 02.05.12 - klo:16:48 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #13 : 06.05.12 - klo:17:50 »
Olisin hyvin innostunut kuulemaan näkemyksiä mitä nämä Jatulintarhat ja muut symboloivat näin teidän uskonnollisen vakaumuksen omaavien mielestä?
Joku syvempi merkitys niillä on varmaan jollekin joskus ollut. Mutta itselle osa historiaa, ei sen kummempaa.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Jatulintarhat
« Vastaus #14 : 06.05.12 - klo:19:08 »
Miksi on niin kiehtovaa kävellä jatulintarhan sisään ja sieltä ulos kapeaa polkua seuraten? Miksi närkästyy, kun joku harppoo noin vain kuvion yli siitä piittaamatta? Jotain piilotajunnan kohtaa se kutittelee.