Kirjoittaja Aihe: Härmä -elokuva  (Luettu 7562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #15 : 22.02.12 - klo:11:17 »
Miälenkiintoosta, että kuuluisa häjyistä kertova laulu on syntyny Lapuan Raamatunkylän tapahtumasta.
Lainaus Minun Hellanmaani historiikista: Liisa Kreeta Niemen ja Matti Toijan häät

Missäs ne pidettiinkään ne kuulut häät, joista edelleenkin niin kuolemattomaasti lauletaan: "Ensin portahat säriettihin ja sitten vasta muuri." Antero Tanninen on kertonut tarinan kaikessa lyhykäisyydessään näin:

"Lapuan Raamatunkylässä, torppari Matti Niemen kodissa pidettiin Liisa Kreeta Niemen ja Matti Toijan häitä. Talo oli kylän korkeimmalla kumpareella - vastapäätä nykyistä Arvi Niemen kotia ja melkein vastapäätä kuuluisaa isonvihan pakokiveä. Kesken parhainta häähumua häjyjen hurja joukko saapui Härmästä päin ankaraa melua pitäen. Pääjoukko ajoi rattailla, viikatteiden terät kärryjen sivuilla ja osa saapui ratsain. Portaille ohjattiin hevoset, jotka polkivat ne rikki, ja miesjoukko syöksähti sisälle. Jotkut tarttuivat takan tantariin ja kiskoivat sen irti. Silloin jysähti tiilikasa miesten päälle, kun muurinseutu sortui. Isoo-Antti heilui ylimmäisenä ja löi kirveellä kaapin lautaan niin, että siihen jäi pysyvästi miltei laudan läpi mennyt jälki. Sama kaappi on vieläkin käytössä Tuomas Köykän talossa Kyntäjänmäellä (Ylistarossa, toim. huom.)
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #16 : 22.02.12 - klo:17:54 »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sansku

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #17 : 26.02.12 - klo:18:15 »
En ole nähnyt, mutta sitä on kuvattu omalla paikkakunnallani, ja minulle on kerrottu että se on raaka, mutta tiedän että ei ole. Siinä vain tapellaan..

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #18 : 26.02.12 - klo:19:38 »
 :109: 

Tervetuloa Sansku
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #19 : 26.02.12 - klo:19:41 »
Käytiin rouvan kanssa katsomassa. Odotukset eivät olleet korkealla. Olin lukenut jonkun arvostelun jossa leffaa luonnehdittiin Härmän maisemaan sijoitetuksi lännenelokuvaksi. Sitä se oli! Ei kannata kiinnittää liikaa huomiota autenttiseen ajankuvaan. Härmä antaa vaan sopivan filmaattisen kehyksen tarinalle.
Murteen omaksuminen oli näyttelijöiltä onnistunut kohtalaisen hyvin; paljon surkeampiakin suorituksia on kuultu.
Raaka se oli. Eikä tarina ollut omaperäisimmästä päästä. Mutta kyllä siitä jotain oivallettaavaakin löytyy. Eipä ainakaan harmittanut että kävi katsomassa.

Ja kyllä siinä yksi körttiläinenkin pistetään hengiltä. Että näkyy tämäkin puoli kulttuuriympäristöstä!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Härmä -elokuva
« Vastaus #20 : 26.02.12 - klo:21:45 »
Osmon syntymäpaikka on muutaman kilsan päästä Raamatun kylästä... en pysty kertomaan elokuvasta... mutta Osmo on keskisuomalainen... olen pseudopohjalainen... Härmästä...
wilhelmi niskasen jäljillä