Kirjoittaja Aihe: Filosofinen pähkinä  (Luettu 18162 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #16 : 17.02.12 - klo:18:20 »
Tämä menee jo osittain fysiikan puolelle, mutta totta; -aika ja aine kuuluvat yhteen ja koska maailmankaikkeuden kattonopeus on valonnopeus, ei informaatio voi kulkea valoa nopeammin. Tästä taas seuraa että tulevaisuutta ei ole vielä olemassa, tai tulevaisuutta ei ole ollenkaan olemassa, koskaan, missään ikinä.


Syksyllä löysivät siellä Czernin vai mikä hän on , huippututkimusyksikko kuitenkin, hiukkasen joka energiaksi muutettiuna on valoa nopeampi!  Selittivät sen selittävän kaiken olevaisen, kunhan tässä  häntä  katselevat  Se oli huitsi  juttu niin pitkälle kuin sitä ymmärsin.  Alaa taitaville - siis olisi tarvitu enemmän kuin lukion pitkä fysiikkla -  se oli varmaan päästä varpaisiin hieno juttu.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #17 : 17.02.12 - klo:23:33 »
Syksyllä löysivät siellä Czernin vai mikä hän on , huippututkimusyksikko kuitenkin, hiukkasen joka energiaksi muutettiuna on valoa nopeampi!  Selittivät sen selittävän kaiken olevaisen, kunhan tässä  häntä  katselevat  Se oli huitsi  juttu niin pitkälle kuin sitä ymmärsin.  Alaa taitaville - siis olisi tarvitu enemmän kuin lukion pitkä fysiikkla -  se oli varmaan päästä varpaisiin hieno juttu.  

Kyseessä on Cern Sveitsissä Geneven kupeessa. Cern on lyhennys Euroopan atomitutkimuskeskuksen ranskankielisetä nimestä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #18 : 18.02.12 - klo:10:48 »
Kyseessä on Cern Sveitsissä Geneven kupeessa. Cern on lyhennys Euroopan atomitutkimuskeskuksen ranskankielisetä nimestä.

Siellä niin. Valoa nopeampi menijä on löydetty!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #19 : 18.02.12 - klo:11:22 »
Siellä niin. Valoa nopeampi menijä on löydetty!

Oli muuten mielenkiintoinen paikka. Kävimme myös maan alla katsomassa kiihdyttimen voimalaitoksen kokoisia magneetteja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #20 : 18.02.12 - klo:15:12 »
Siellä niin. Valoa nopeampi menijä on löydetty!

On se aekamoesta haepakkaa.  :icon_sunny:
Pyryharakka

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #21 : 18.02.12 - klo:22:17 »
hiukkasen joka energiaksi muutettiuna on valoa nopeampi!  Selittivät sen selittävän kaiken olevaisen, kunhan tässä  häntä  katselevat  Se oli huitsi  juttu niin pitkälle kuin sitä ymmärsin.  Alaa taitaville - siis olisi tarvitu enemmän kuin lukion pitkä fysiikkla -  se oli varmaan päästä varpaisiin hieno juttu.  
joskus jostain luin (Aamulehti tms tositieteellinen lehti  :icon_biggrin: ), että saattaa mennä vielä mittausepävarmuuden sisään mutta en ole sitten seurannut enempää. tästä vanha teekkarivitsi "kiihdytänpä hiukkasen" sanoi ydinfyysikko aamuruuhkassa.

itsekin olen piipahtanut CERN:ssä, olin työreissulla lähellä ja yksi tuttava oli CERN:ssä hommissa, joten hän näytti minulle aluetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #22 : 20.02.12 - klo:17:21 »
Syksyllä löysivät siellä Czernin vai mikä hän on , huippututkimusyksikko kuitenkin, hiukkasen joka energiaksi muutettiuna on valoa nopeampi!  Selittivät sen selittävän kaiken olevaisen, kunhan tässä  häntä  katselevat  Se oli huitsi  juttu niin pitkälle kuin sitä ymmärsin.  Alaa taitaville - siis olisi tarvitu enemmän kuin lukion pitkä fysiikkla -  se oli varmaan päästä varpaisiin hieno juttu.  

Tarkoitat varmaankin koetta joita tehtiin Cernissä syyskuussa 2011.  Cernistä ammuttiin Italian Gran Sassoon neutriinoja (=alkeishiukkanen) ja sillisten tutkimustulosten mukaan näytti siltä että neutriinot olisivat lentäneet valoa nopeammin, mutta tulosta on epäilty. Jopa itse tutkimuksen suorittajat ovat pyytäneet tiedeyhteisöä etsimään missä heillä tuli virhe. JUkka Maalampi Jyväskylän yliopistosta kommentoi mittausta: "ongelmana on se, että kun ilmaisimessa havaitaan neutriino, ei voida mitenkään tietää mistä mistä yksittäisestä protonipulssin protonista se oli syntynyt. Todellinen lentoaika jää varsin epätarkaksi" (lainaus Tähdet ja avaruus- lehti 1/2012). Kun siis valon nopeus tyhjiössä on 300 milj. m/s niin kysymys neutriinojen nopeudesta oli 731 km 0,0024 sekunnissa.

Tulos on siis vielä kiistanalainen tai epävarma.  Mikäli mittaukset pitävät paikkansa, on sillä todella suuria vaikutuksia fysiikkaan, esim. suhteellisuusteoria näyttäisi menevän remonttiin. Kaipa tämäkin tulevaisuudessa selvitetään lopullisesti, jos ei ole jo selvitetty... -mielenkiintoista...
« Viimeksi muokattu: 20.02.12 - klo:17:25 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #23 : 20.02.12 - klo:22:31 »
Että fyysikot pitävät suhteellisuusteoriaa absoluuttisena, on minusta ollut aina koomista.  :003:

Itse olen ammattimatemaatikko, ja pohdin tämmöiset asiat loppuun jo yläasteella jäämättä sen kummemmin filosofoimaan. Ajattelen, että tulevaisuus on menneisyyden ekstrapolaatio muutamilla stokastisilla yllätyksillä höystettynä. Se tarkoittaa, että käynnissä oleva liike ei pysähdy kuin seinään, ellei tapahdu jotain odottamatonta, kuten että törmää seinään. Jos ajan tällä hetkellä moottoritiellä satasta, lähitulevaisuus on ennalta määrätty, ainakin oman liike-energiani osalta, siitä kun ei ihan hetkessä pääse eroon (ainakaan kivuttomasti). Onkin suorastaan hengenvaarallista spekuloida ajatuksella, että tulevaisuutta ei ole, ja elää vain hetkessä.

Maailmankaikkeuden laajeneminen on havaittu tosiasia juuri sen takia, että "ulkopuolella" ei ole mitään, mikä puskisi vastaan, kun sisällä galaksit toisiaan tuuppivat. Saattaa siellä silti tilaa olla. Matemaatikon mielestä jopa äärettömän paljon, ja joka suunnassa. Että hulppeet puitteet meillä on olla ja ihmetellä, olkoonkin että meillä on maailmankaikkeudessa "kusiaisen valtuudet".

Jonkinlainen ennaltamääräämisoppi taitaa luterilaisuuteenkin kuulua, siis että tulevaisuus on jo aikojen alussa valmistettu. Siitä on turha minulta tivata yksityiskohtia.

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #24 : 20.02.12 - klo:22:46 »
Maailmankaikkeuden laajeneminen on havaittu tosiasia juuri sen takia, että "ulkopuolella" ei ole mitään, mikä puskisi vastaan, kun sisällä galaksit toisiaan tuuppivat. Saattaa siellä silti tilaa olla. Matemaatikon mielestä jopa äärettömän paljon, ja joka suunnassa. Että hulppeet puitteet meillä on olla ja ihmetellä, olkoonkin että meillä on maailmankaikkeudessa "kusiaisen valtuudet".

Nykykäsityksen mukaan aikanaan tähdet sammuvat ja aine hajoaa osiin, joten ennen sitä, kun viimeinen sammuttaa valot, olisi hyvä päästä perille maaimankaikkeuden salaisuuksista.

Ilmeisesti ylösnousemusruumis värkätään eri aineista, kun nämä nykyiset alkuaineet ovat tuon teorian mukaan "lyhytikäisiä". Tai sitten teoria on väärä?

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #25 : 21.02.12 - klo:09:21 »
Eikös Jumala lupaa ikuisen elämän.
Mihin se maapallo hajois tai aurinko, ei mihinkään.
Jumala pistää vain hommat uusiksi ja oman hallituksensa  pystyyn.   :kahvi:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #26 : 21.02.12 - klo:09:46 »
Eikös Jumala lupaa ikuisen elämän.
Mihin se maapallo hajois tai aurinko, ei mihinkään.
Jumala pistää vain hommat uusiksi ja oman hallituksensa  pystyyn.   :kahvi:
Jumalan lupaus koskee vain ikuista elämää, missä ja miten on ihan eri juttu eikä sen tarvitse muistuttaa maallista elämää miltään osin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #27 : 21.02.12 - klo:11:18 »
Jumalan lupaus koskee vain ikuista elämää, missä ja miten on ihan eri juttu eikä sen tarvitse muistuttaa maallista elämää miltään osin.

Nyt on aivan pakko ottaa kantaa. Minä olen saanut Jumalan Sanasta aivan toisenlaisen käsityksen.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #28 : 21.02.12 - klo:11:36 »

   Minä en.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Filosofinen pähkinä
« Vastaus #29 : 21.02.12 - klo:11:45 »
Ymmärrän asian näin.

Jumala loi maan ja taivaan ja kaiken hyvän.
Sitten tekas myös ihmisen joka leikki olevansa viisas tiedemies syöden kiellettyä omenaa panettelijan kehoittamana.
Silloin elettiin silloista nykkyaikaa ja ihminen kuvitteli olevansa viisas, olihan hän nähnyt omenoita puhuun kasvavan ja ajatteli tietävänsä asian perusteelisesti, halusi maistit hyvän ja pahan tiedosta.
Saattopa vielä ajatella jotta Jumala puhuu pehmosia koska kielti yhdestä puusta hedelmän syönnin, puuhan saa ravinteet maasta ja kyllä minä nää asiat osaan viisaana tutkijan, ja nythän on nykkyaika, ihminenkin jo luotu ja kaikkea uutta.

No, Jumala päätti opettaa ihmistä pois illuusiosta jotta on Jumalan veroinen ja oikeasti viisas käskemällä pois paratiisista hikoilemaan leipänsä eteen ja käärmeen pistettäväksi.

Joskus aikanaan Jumala antaa sitten uuden mahdollisuuden paratiisissa, niin kuin alunperin tarkoitus oli, se Eedenissä olo oli mielestäni paljon kysytty Elämän tarkoitus .

Sitä ennen pitää käydä ennustusten toteen ja Jumala valkkaa halitukseensa ne 144 000 kelpuuttamaansa johtotehtäviin meille huonommmille.
Eikös raamattu puhu taivaasta hallitukselle ja ihmisille paratiisista, ne on mielestäni kaksi eri asiaa.   :kahvi:

Mutta en minä tiedä, minä vaan kirjoitan miten Jumala mielestäni Raamatussaan toteaa.   :kahvi: