Kirjoittaja Aihe: Muut vaalit 2012  (Luettu 7366 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Muut vaalit 2012
« : 28.01.12 - klo:14:20 »
Enpä nyt tiedä, kuka Kuopion pikkuisen loanheittolinjalle menneessä piispanvaalissa olisi suosikkini, mutta enpä toisaalta ole äänikoikeutettukaan joten väliäkö sillä. Ehkä nuo yliopistoihmiset (Ruokanen, Kainulainen) jättäisin kotiin. Raamatunkäyttökysymyksessä Häkkinen vetää pisimmän korren!

Mutta ollapa kirkolliskokousvaaleissa äänioikeutettuna Mikkelin hiippakunnassa, niin Arjen halleluja saisi ääneni!
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #1 : 28.01.12 - klo:14:25 »
Enpä nyt tiedä, kuka Kuopion pikkuisen loanheittolinjalle menneessä piispanvaalissa olisi suosikkini, mutta enpä toisaalta ole äänikoikeutettukaan joten väliäkö sillä. Ehkä nuo yliopistoihmiset (Ruokanen, Kainulainen) jättäisin kotiin. Raamatunkäyttökysymyksessä Häkkinen vetää pisimmän korren!

Mutta ollapa kirkolliskokousvaaleissa äänioikeutettuna Mikkelin hiippakunnassa, niin Arjen halleluja saisi ääneni!

Mikäli oikein kuulin, Häkkinen oli ainoa ehdokkaista, joka vihkisi samaa sukupuolta olevat avioliittoon. Mihinkähän raamattuun hän uskoo?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #2 : 28.01.12 - klo:14:41 »
Häkkinen lukee ihan samaa Raamattua, mutta mahdollisesti eri lukuja. Uskoa en rupea arvailemaan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #3 : 28.01.12 - klo:14:51 »
Kainulainen on kirjoittanut hyviä kirjoja  :eusa_clap:
ihmisen suhteesta luontoon
Herra armahda.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #4 : 28.01.12 - klo:14:57 »
^Sopisi jatkamaan kirjailijana.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #5 : 28.01.12 - klo:15:14 »
Mikäli oikein kuulin, Häkkinen oli ainoa ehdokkaista, joka vihkisi samaa sukupuolta olevat avioliittoon. Mihinkähän raamattuun hän uskoo?
Pisteet sulle loistavasti keskustelunavauksesta. Suosittelen lämpimästi suomi24:n keskusteluja, löydät sieltä varmasti oivallista keskusteluseuraa :039:

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #6 : 28.01.12 - klo:15:27 »
Pisteet sulle loistavasti keskustelunavauksesta. Suosittelen lämpimästi suomi24:n keskusteluja, löydät sieltä varmasti oivallista keskusteluseuraa :039:

Terve menoa samalla myös itsellesi. Viimeaikaiset keskustelutyylisi ovat olleet niin ala-arvoista "oikeassaolemista" että heippa vaan!  Kukaan ei jää kaipaamaan!  :039:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #7 : 28.01.12 - klo:15:52 »
Mikäli oikein kuulin, Häkkinen oli ainoa ehdokkaista, joka vihkisi samaa sukupuolta olevat avioliittoon. Mihinkähän raamattuun hän uskoo?

Samaan kuin kaikki ne ehdokkaat, jotka hyväksyvät uudelleen avioituvien vihkimisen? (Edit: Tällä en sitten tarkoita vihjata, että Ruokanen avioliittojensa takia olisi piispaksi sopimaton.)

Niitäkin kristittyjä on, jotka uskovat ensisijaisesti Jumalaan, ei niinkään Raamattuun, mutta en tiedä kuuluuko Häkkinen heihin.

Voihan myös olla, että Häkkinen haluaa pitäytyä Augsburgin tunnustukseen sikäli, että "Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan", ja jättää lain julistamisen vähemmälle. Marjanenhan noissa raamattukommenteissaan lakia enemmän painotti. (Piti kyllä kaivella, onko tuolla Seuratupa-puolella tästä laki ja evankeliumi -asiasta valmista sopivaa ketjua ja jollei niin avata uusi juuri niiden suhteesta keskustelemista varten, mutta kun asia nyt tässä esiin tuli.)
« Viimeksi muokattu: 28.01.12 - klo:15:55 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #8 : 28.01.12 - klo:16:01 »
Onhan niitä jotka uskoo Jumalaan, mutta ei Raamattuun.
Monikin on mulle noin sanonut olevan uskonsa laita.

Olen vaan miettinyt sitä jotta jos ei olis Raamattua tehty ollenkaan, niin voiko silloin olla uskoa Jumalaan ?
En minä ainakaan silloin varmaankaan Jumalaan uskoisi, en tietäs asiasta mitään.
Todennäköisin veisin evästä Seitaan.    :kahvi:

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #9 : 28.01.12 - klo:18:09 »
Onhan niitä jotka uskoo Jumalaan, mutta ei Raamattuun.
Monikin on mulle noin sanonut olevan uskonsa laita.

Olen vaan miettinyt sitä jotta jos ei olis Raamattua tehty ollenkaan, niin voiko silloin olla uskoa Jumalaan ?
En minä ainakaan silloin varmaankaan Jumalaan uskoisi, en tietäs asiasta mitään.
Todennäköisin veisin evästä Seitaan.    :kahvi:
Seita taitaisi tulla paljon halvemmaksi kuin "kymmenykset".

Kirkolla on muuten paljon jäseniä, jotka käyttävät todella vähän sen palveluja. Tavallaan maksavat palovakuutuksesta.

myyrä

  • Vieras
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #10 : 28.01.12 - klo:23:14 »
Kainulainen on kirjoittanut hyviä kirjoja  :eusa_clap:
ihmisen suhteesta luontoon

Vähän olen katsellut ehdokkaiden tukilistoja; pohjoiskarjalaisista papeista kantansa ilmaisseissa taisi suurin osa olla Kainulaisen ja Nuutisen takana, luonnollisesti. Kainulainen on hyvä tyyppi, mutta jotenkin en vaan osaa kuvitella häntä piispaksi. Enemmänkin yliopiston tutkijaksi ja siinä hommassahan hän taitaa nyt ollakin. Suuri + on se, että hän on syntyisin kanssani samalta paikkakunnalta  :109:

Nuutisella taas on vahva seurakuntakokemus, nyt viimeksi 25 vuotta Pielisensuun kirkkoherrana ja hän on kuulemma helposti lähestyttävä ja sydämellinen. Onhan Kainulainenkin sydämellinen. Nuutinen on musiikkimiehiä ja olikohan hänen vaimonsa taidemaalari? Joku taiteilija taitaa joka tapauksessa olla. No sillä nyt ei ole merkitystä tässä asiassa.

Jos olisi äänioikeus, niin jompaa kumpaa äänestäisin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #11 : 29.01.12 - klo:22:45 »
Laskin huvikseni; montako pappia, teol.maisteria tai teol.ylioppilasta on täältä kenenkin piispaehdokkaan takana. Siis kantansa ilmoittaneista. Nopea selaus, joten virheitä voi olla.

Kainulainen 13
Jolkkonen 7
Häkkinen 6
Nuutinen 5
Marjanen 1
Ruokanen 0

Veikkaan, että Jari Jolkkosesta tulee piispa  :eusa_angel:





Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #12 : 30.01.12 - klo:09:29 »
Laskin huvikseni; montako pappia, teol.maisteria tai teol.ylioppilasta on täältä kenenkin piispaehdokkaan takana.

Mistä täältä?

Mitä ideaa tuossa muuten on, että kannatetaan maantieteellisesti lähellä olevaa ehdokasta? Minä varmaan mieluummin kannattaisin teologisesti lähellä olevaa, ja vaatisin lisäksi että pitää olla käytännön kokemusta seurakuntatyöstä ihan tavis-seurakunnassa ja mielellään kirkollisbyrokratiastakin, jotta tietää mihin liemeen on joutumassa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #13 : 30.01.12 - klo:09:44 »
Mistä täältä?

Mitä ideaa tuossa muuten on, että kannatetaan maantieteellisesti lähellä olevaa ehdokasta? Minä varmaan mieluummin kannattaisin teologisesti lähellä olevaa, ja vaatisin lisäksi että pitää olla käytännön kokemusta seurakuntatyöstä ihan tavis-seurakunnassa ja mielellään kirkollisbyrokratiastakin, jotta tietää mihin liemeen on joutumassa.

Pohjois-Karjalasta  :109: Teologia = EVVK!

myyrä

  • Vieras
Vs: Muut vaalit 2012
« Vastaus #14 : 30.01.12 - klo:15:23 »
Pauliina Kainulaisen hahmotelmat metsä- ja saunateologiasta kyllä kiinnostavat. Mielenkiinnolla odotan, mitä virityksiä hän niistä saa irti. Tullaankohan tulevaisuudessa metsäteologiaa opettamaan maa- ja metsätieteellisessä tiedekunnassa ja voiko sieltä valmistua ylimetsäteologin virkaan?

Raamatussahan on useita viittauksia puihin... :001: