Kirjoittaja Aihe: Milloin ihminen on vanha?  (Luettu 19197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #30 : 16.03.11 - klo:15:22 »
Ellei meillä olisi mielessämme vanha -sanalle niin paljon negatiivisia itse keksittyjä synonyymeja, niin voisimme ihan reilusti myöntää, että vanhuus alkaa jossain määrätyssä iässä. Ihannehan meillä on, että ihminen olisi mielellään alle 20 -vuotias, jolla on työkokemusta 30 vuotta j.n.e.

Eri elämänvaiheissa sitä tosiaan havahtuu omaan vanhenemiseensa, eihän parikymppisillä voi olla samanikäiset vanhemmat. Sanotaan, että luonteenpiirteet kärjistyvät iän mukana. Niinpä nuorena positiiviset ovat vanhanakin positiivisia. Samoin nuorena kyylät ne vasta vanhana ovatkin kyyliä.

Sitten kun minä täytän 65, aion olla ihan luvan kanssa vanha.

Elämän koettelemukset muuttavat ihmistä niin ulkoa kuin sisältä. Toisista saattaa tulla kovia ja kielteisiä, toisista taas joustavia ja myönteisiä. En usko, että olen samanlainen henkisesti kuin 20-vuotiaana. Kun nuori pääsee irti vanhemmistaan, hänestä kehittyy omaan suuntaansa. Rajoitteita tietysti on. Mutta, kun ajattelen, kuinka pönttö ja ahdasmielinen olin 20-vuotiaana, en voi kuvitella näiden ominaisuuksien kärjistyneen vuosien kuluessa. Älyä, viisautta, kokemusta, osaamista on tullut paljon lisää. Myös vastoinkäymisiä, pettymyksiä ja menetyksiä. Niistähän ihminen oppii eniten, jos jotain haluaa oppia.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #31 : 16.03.11 - klo:16:50 »
Meillä on määriteltynäkin vanhuuden alaikäraja ja se on kansaneläkeikä.  Sen jälkeen henkilö kuuluu virallisesti vanhusväestöön.  Huomiota kiinnittää tuo, että se on noin sidottu työelämän käsitteisiin. "Vanha" ei ole "työvoimaa" koska siitä on sovittu.
Se mistä ihmiset ovat sopineet on taas pelkästään jotakin sovittua...   esimerkiksi lauluäänen on katsottu olevan vanha" naisillä 50 ja miehillä 55 vuoden iässä.  Kuitenkin se uusimpien tutkimusten mukaan muuttuu soinniltaan selvästi säriseväksi, vibratoltaabn laajaksi ja lelluvaksi hauraaksi vanhusääneksi paljon, paljon myöhemmin, siinä 70v iässä.  Ja fysiologisestihan KELA-kortin iällä ja todellisella fysiologisella iällä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Psyykkinen vireys on taas ihan oma asiansa, siitä keskusteltaessa voisi ainakin kaikki kielteiset asiayhteydet unohtaa, ihmiset eivät muutu miksikään toistensa kaltaisiksi muumioiksi missään tietyssä iässä.  Siihen vaikuttavat perintötekijät, terveydentila ja elintavat, kiinnostuneisuus ympärillä olevasta...  . Jokin käsittämätön summa kaikesta. Äidinäitini eli satavuotiaaksi ja jos minä en muistanut Sveitsissä asuvan enoni numeroa soitin mummulle.  Samoin kun tuskittelin etten pääse puhelimella läpi... siellä on varmaan ukonilma, vastasii mummu rauhallisesti. Siellä oli ollut ukonilma.   Siskosi meni sitten kihloihin, kertoi mummu... ei kai... ei suinkaan... kai minä sen tietäisin... Oli se mennyt   >:(.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #32 : 16.03.11 - klo:17:16 »
Jossain ohjelmassa kritisoitiin että suomalaisessa yhteiskunnassa kuolema ja vanhuus on suljettu pois, pantu piiloon ettei sitä tarvitsisi ajatella. Joissain kulttuureissa kuolema on enemmän läsnä, latinalaisessa amerikassa on kuolemaan liittyviä juhlia yms.

Nykyään on muotia olla nuori ja kaunis, menestyvä ja tehokas. Kuolema ja vanhuus ovat ikäviä asioita jotka uudelleenselitetään jokisikin mukavammaksi kuten että "ihminen on juuri niin vanha kuin ajattelee olevansa".

Olen eri mieltä. Olen vanhentunut joiltain osin olen vanha. Kyllä sen voi myöntää että vanhenee, -ei meidän tarvitse olla nuoria. Pirska sanoi hyvin että "lupa olla vanha".  Kun elämää rehellisesti katselee niin siinä on merkkipaaluja joiden kohdalla ihminen havahtuu huomaamaan että vaikkei vielä olla vanhoja, ei enää olla nuoriakaan. Henkisesti ihminen vanhenee kaikkien luopumisten yhteydessä. Ensin luovutaan nuoruudesta, kovasta vauhdista ja nuoruuden voimasta, seuraavaksi luovutaan nuoruuden mahdollisuuksista, seuraavaksi lapsista yksi kerrallaan, lopuksi ollaa taas kahdestaan kuin aluksikin ja huomataan että jos eletty elämä laitetaan metrin mitalle janaksi  ja verrataan yleiseen keski-ikään niin paljoa enää ei ole jäljellä.

Itse haluaisin oppia tyytymään tähän ja ajatella että vanhuus on ansaittua. (vaikken vielä vanha olekaan, -kuin korkeintaan joiltain osin)
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #33 : 16.03.11 - klo:17:33 »
Jossakin määrin surettaa, joskus paljonkin, se, että olisi halunnut toimia toisin. Ei siksi että nyt olisi toisin. Vaan jotta olisi edes pikku tiplultaan jättämässä taakseen maailmaa joka minun kohdaltani olisi hieman siistimpi tai iloisempi tai valoisampi kuin se oli tullessani. Edes vähän. Edes jollekin. Sitä minä suren etten sellaista näe.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa tuulikki

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 72
  • minäkö
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #34 : 16.03.11 - klo:18:11 »
Tässä lähialueella eräs mummu täytti 107 v. lehdessä oli haastattelu, jossa hän kertoi itse pukeutuvansa aamulla, keittelee puurot ja sitten alkaa kutoa sukkaa. Muissa töisssä poika vähän auttelee. Että vanhako?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #35 : 16.03.11 - klo:19:02 »
Tuon määritelmän mukaan olen ollut kohta vuoden ajan vanha. On kuitenkin vaikea kokea sellaista tunnetta, kun äitini on vielä ihan skarppi ja on ollut ensi kesäkuussa 35 vuotta vanhuuseläkkeellä. Olen edeleen sitä mieltä, että vanhuus on mielentila ei ikävuodet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #36 : 16.03.11 - klo:19:16 »
Olen edeleen sitä mieltä, että vanhuus on mielentila ei ikävuodet.

Varmaan se on kumpaakin, eri tavalla sekoittuneena itsekullakin. Ikävuodetkin voivat tuoda mukanaan painolastia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #37 : 16.03.11 - klo:21:42 »
Mutta eikö ihmisen elämä käsitteenä ole lyhyt(maalisessa vaeluksessa).
Joten sinun harjoitteluohjaajan ajatus ei nyt niin kaukaa ollut haettu...minun mielestäni.

Harjottelunohjaajalla mitään ajatusta ollu vaan kesäteologilla, jonka ikäkauhisteluille harjoittelunohjaajani kanssa naurettiin. (Anteeksi, mutta tulee semmoinen tunne, että luitko sää mun tekstiäni ollenkaan...)
Kyllä on minusta aika väärin lyhentää ihmiselämää entisestään kuvittelemalla, että alle 20-vuotiailla ja yli 40-vuotiailla ei ole elämää...
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #38 : 16.03.11 - klo:22:33 »
Tuon määritelmän mukaan olen ollut kohta vuoden ajan vanha. On kuitenkin vaikea kokea sellaista tunnetta, kun äitini on vielä ihan skarppi ja on ollut ensi kesäkuussa 35 vuotta vanhuuseläkkeellä. Olen edeleen sitä mieltä, että vanhuus on mielentila ei ikävuodet.
Niinhän sinä miesparka olet. Siinä se määritelmien arvo nyt nähtiin. Jorma Hynninen 70vee päälle runsaat rapiat hiihtää Finlandian haukkapaloikseen ja tekee suuria rooleja.  Siinä nyt nähdään kuinka paljon me sisällytämme turhia mielikuvia käsitteeseen "vanha".  

Muistan hyvin erinomaisen syvällisen kimppasurun, kun mietimme että 24v on vielä nuori mutta 25v on oikeastaan ihan ikivanha. Siinä jengissä vanhin lähestyi traagista virstanpylvästä.
« Viimeksi muokattu: 16.03.11 - klo:22:37 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #39 : 16.03.11 - klo:23:12 »
Jos yli viisikymppisellä ei ole mitään kremppaa niin hän on vainaja.

 :icon_eek: Olenks mie vainaja?  :107:
Pyryharakka

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #40 : 17.03.11 - klo:08:32 »
:icon_eek: Olenks mie vainaja?  :107:

Olens mä kans, kun ei oo krempan kremppaa.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #41 : 17.03.11 - klo:08:39 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: seppos - 15.03.11 - klo:11:38
Jos yli viisikymppisellä ei ole mitään kremppaa niin hän on vainaja.


  Olenks mie vainaja?     


Hahahahah - tää on hyvä!


Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #42 : 17.03.11 - klo:08:43 »

Hahahahah - tää on hyvä!




entäs jos on kolmekymppinen ja on viiskymppistä enemmän kremppoja, eks nekin oo ihan reporankoja?  :003:
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #43 : 17.03.11 - klo:09:49 »
entäs jos on kolmekymppinen ja on viiskymppistä enemmän kremppoja, eks nekin oo ihan reporankoja?  :003:
Mutta tuntuvammin elossa... :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Milloin ihminen on vanha?
« Vastaus #44 : 17.03.11 - klo:10:16 »
:icon_eek: Olenks mie vainaja?  :107:

Sen voi testata nipiställä itseään. Jos ei pysty nipistämään niin tilanne on huolestuttava.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi