Kirjoittaja Aihe: Pappi  (Luettu 15654 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #15 : 08.09.10 - klo:17:09 »
Minusta papin pitäisi olla sellainen, jonka puoleen uskaltaa ja kannattaa kääntyä elämän kaatuessa päälle. Uskoisin sellaiselta irtoavan kuunneltava saarna, vaikka media- ja muut esiintymiskyvyt eivät niin viilattuja olisikaan. Nainen vai mies? Yhdentekevää. Ainakin minulle.
Jaaha. Leenan tekstit ovat yhä hieman...mielenkiintoisia. Tarkoitus oli sanoa, että on osoittautunut hyväksi jos uskaltautuu opintoihin, muuttumiseen ja kasvamiseen, kysymiseen, vaikka kyseenalaistamiseenkin.  Hyvin vauhkoja asenteita tuskin enää onkaan, minun kavereillani vielä oli.

Mutta noin se on - jokin lujuus kyllä on huomioitavissakin, ellei ihan silmät ja korvat ummistettuna kulje. Joskus kyllä mietin tätä pappikeskustelua - muistan mitä oli valmistua lääkäriksi a)naisena, b)keskelle pahinta yleistä repostelua c)johtosääntökiistoja. Antaisin mielelläni papille - ihmiselle - luvan myös kulkea takki tyhjänä, ei-mitään-sanottavaa - huolenaan, itsekin kriisissä, ja aina ei kerkiä sairaslomaa hakemaan --- pitäisi ja pitäisi mutta kelle ne työt kaatuu ja kun on työtovereilla flunssaa ja vuosilomaa. Ihminen lujittuu myös niissä myrskyissään, papinkin sielulle se voi olla välttämätön koulu --- ruumis ei kestä mitä vain, ja mieli tarvitsee leponsa... niilläkin on perheet.... niissä perheissäkin tapahtuu kaikkea.
Joitakin työnteko auttaa, toiset se niittaa.  Mitä supermaneja ne on? No, joku on. Mutta kai se on raskas duuni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pappi
« Vastaus #16 : 09.09.10 - klo:06:45 »
Teologian opiskelijoista 70% on naisia.

(Lähde : en muista)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Pappi
« Vastaus #17 : 09.09.10 - klo:07:44 »
Antaisin mielelläni papille - ihmiselle - luvan myös kulkea takki tyhjänä, ei-mitään-sanottavaa - huolenaan, itsekin kriisissä, ja aina ei kerkiä sairaslomaa hakemaan --- pitäisi ja pitäisi mutta kelle ne työt kaatuu ja kun on työtovereilla flunssaa ja vuosilomaa. Ihminen lujittuu myös niissä myrskyissään, papinkin sielulle se voi olla välttämätön koulu --- ruumis ei kestä mitä vain, ja mieli tarvitsee leponsa... niilläkin on perheet.... niissä perheissäkin tapahtuu kaikkea.
Joitakin työnteko auttaa, toiset se niittaa.  Mitä supermaneja ne on? No, joku on. Mutta kai se on raskas duuni.
Taiteilija Vilho Lampi: Tuskan paahteessa syrän kypsyy.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Pappi
« Vastaus #18 : 09.09.10 - klo:10:52 »
Teologian opiskelijoista 70% on naisia.(Lähde : en muista)

Eihän tuo poikkea paljonkaan naisten osuudesta yliopisto-opiskelijoista (yli 65 %).
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #19 : 09.09.10 - klo:10:58 »
Teologian opiskelijoista 70% on naisia.

(Lähde : en muista)
Ehkei aivan hyvä asia jos noin täysin naisistuu...   . Millään alalla. Mutta älkää kysykö tätäkään  lähdettä. Siis, näissä ihmissuhdeduuneissa, sun muissa, on osoittautunut hyväksi, että pysyisi noin tasan. Papista kun on tullut jossakin määrin sielunhoi-vaaja. Niitäkin tarvitaan, miksi ei, mutta äh, no, nyt on olo että mitäs sitä minäkin jaarittelen... en pidä ilmiöstä. Hoivailu ei ihan riitä...se on varmaan todella vaikea ammatti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Pappi
« Vastaus #20 : 09.09.10 - klo:12:41 »
Papista kun on tullut jossakin määrin sielunhoi-vaaja. Niitäkin tarvitaan, miksi ei, mutta äh, no, nyt on olo että mitäs sitä minäkin jaarittelen... en pidä ilmiöstä. Hoivailu ei ihan riitä...

Pitkälle samaa mieltä. Mutta olisihan tuo hyvä, jos löytyisi jokin luotettava ja välittävä ihminen, edes pappi, jonka puoleen kääntyä kun on todella solmussa ja kauhu valtaa mielen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #21 : 09.09.10 - klo:15:44 »
Pitkälle samaa mieltä. Mutta olisihan tuo hyvä, jos löytyisi jokin luotettava ja välittävä ihminen, edes pappi, jonka puoleen kääntyä kun on todella solmussa ja kauhu valtaa mielen.
Kyllä. Ja pitäisi ollakin. Se kuuluu papin virkavelvollisuuksiin. Ei vain ehkä niin korostu ja näy luterilaisessa perinteessä. Mutta eikö heränneillä ole ollut niitä "kamarikeskustelujaan" myös?  Muuten - ei se ole mikään "edes pappi". Moni on paitsi saanut terapiakoulutuksen, myös intuitiivinen luonnonlahjakkuus, tosin ei ihan jokainen... mutta ne jotka on eteviä auttamaan, sitä sitten todella ovatkin.

Joka tapauksessa juuri näitä varten on se rippi, muun muassa, jos hätääntyy joskus perusteellisesti  itsestään kuten minä, mutta muuta hoitelua on välillä ollut jopa enemmän. Minä etuoikeutettu kun olin lähes velvoitettu omaan psykoanalyysiin, eihän muuten oikein päässyt edes terapiakoulutukseen, ja kaikki kaverit saivat saman hyvän, joskus unohdan tämän että voi sitä hätääntyä muustakin.... muutenkin.... meillä kun vain kilautetaan kollegalle, kuule tietäsiks ketään lähinnä täyspäistä... tai entiselle työnohjaajalle, kuule, olis vähän puhuttavaa.... otatko vastaan pari kertaa...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Pappi
« Vastaus #22 : 09.09.10 - klo:17:44 »
Muuten - ei se ole mikään "edes pappi".

Tarkoitus ei ollut aliarvioida. Halusin vain sanoa, että jos YSTÄVÄT ovat vähissä, rahat eivät riitä terapeutteihin tai muihin hoiva-alanyrittäjiin, pikajuna tulee kohti ja jalat tuntuvat toimintakyvyttömiltä, niin rehdin peruspapin kädenojennus ei tuntuisi ollenkaan pahalta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #23 : 09.09.10 - klo:19:18 »
Tarkoitus ei ollut aliarvioida. Halusin vain sanoa, että jos YSTÄVÄT ovat vähissä, rahat eivät riitä terapeutteihin tai muihin hoiva-alanyrittäjiin, pikajuna tulee kohti ja jalat tuntuvat toimintakyvyttömiltä, niin rehdin peruspapin kädenojennus ei tuntuisi ollenkaan pahalta.
Ei, ymmärsin kyllä. Ja olen samaa mieltä. On niinkin, että joskus on vaikka nyt asioita joita ei tahdokaan ystävien tietoon, tai, ei viitsi tai voi kuormittaa. Ystävil saattaa olla jokin oma elämänkriisi, yhdellä särkynyt sydän, toisella avioliitto hajallaan, kolmannella juuri todettu vakava sairaus neljännellä mahdoton työtilanne...  silloin ei vain voi niille puhua.

Voi olla kuten minullakin, kun ystävät ovat laajalti työtoveripohjalla syntyneitä, ei mikään hyvä juttu muuten, he eivät vain ikäänkuin näe, että on, vaikka selkeästi hengenvaara päällä, eivät ehkä myöskään kestä semmoista. Suojellaan sitä yhteistyösuhdetta ja itseään on pakko joskus suojata --- tulee liian lähelle.  Ei pitäisi ystävystyä niin, se on rajoittunutta, mutta minkäs teet jos ystävystyt vaan. Ja jos työrupeamat on olleet niitä 36 tunnin yhteisrutistuksia, joissa on hitsauduttu kiinni toisiimme, niin siinä on jo pakkokin saada huolilleen ulkopuolinen kuuntelija. Kun se ei ole mikään jättimäinen perhe kuitenkaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Pappi
« Vastaus #24 : 10.09.10 - klo:14:48 »
Hiukan pappi-asiaa viranhoidon kannalta, tai oikestaan piispan.

 Lukaisin SK:stä artikkelin Irja Askolasta . Siinä luulin olevan ison virheen kun hän mainitsi Paavo Kortekankaan siirtyneen 1974 Kuopin hiippakunnan piispaksi. Minä en noina vuosina tiennyt lainkaan kuka missäkin hiippakunnassa oli piispana. Mutta sen muistan että Kortekangas oli Tampereen(meidän) hiippakunnan esipaimen v.1983. Toden totta, hänet on valittu 1981 Tampereen h.k:n piispaksi.
Kysymys. Onko usein tehty näin että toisesta virasta vastaavaan toiseen?

Irja Askolan juurissa on samaa lappeenrantalaista poliisintyttären isitytär-verta kuin miullakin. Irja on syntynt 10 v. myöhemmin.
Artikkeli oli antoisa tutustuminen ihmiseen Irja Askola.

Aika on muuttanut ainakin oman käsitykseni "sarnastuoli-papeista" ihmis-papeiksi. Heissä onkin sitten moneen lähtöön.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Pappi
« Vastaus #25 : 28.09.10 - klo:23:06 »
Tämä pappi ja tilaasuus kiinnostaas ainakin Kalistajaa. http://www.lapuantuomiokirkkoseurakunta.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010748
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Pappi
« Vastaus #26 : 29.09.10 - klo:07:27 »
Papit pönkittävät säätyään synodaalikokouksissaan hiippakunnissa. Mä lähden Lahden nuorisotyöntekijöiden kanssa omaan palaveriimme juttelemaan työssä jaksamisesta, nuorten huomaamisesta ja muista työjutuista. Illalla nuorisopapit saapuvat seuraamme ja huomenna ollaan yhtä porukkaa nuorten asialla.

Olen kaavaillut veisuuttavani aamuhartauden aluksi virren "Jeesus johdata / tiemme kulkua / auta että kiiruhdamme / jälkiäsi noudatamme ..." ja pohtivani sitä, miksi pitäisi / pitää kiiruhtaa? mihin kiire? miksi ei lepoa ei luppoa?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #27 : 29.09.10 - klo:08:40 »


Olen kaavaillut veisuuttavani aamuhartauden aluksi virren "Jeesus johdata / tiemme kulkua / auta että kiiruhdamme / jälkiäsi noudatamme ..." ja pohtivani sitä, miksi pitäisi / pitää kiiruhtaa? mihin kiire? miksi ei lepoa ei luppoa?
Katsohan kuka sen on tehny ja milloin. Olisi ihan kiinnostava tietää ja kertoo varmaan tekijän motiivipohjasta jotakin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pappi
« Vastaus #28 : 29.09.10 - klo:08:42 »
Kai minä aina jumputan samaa, mutta pappi joka ei osaa saarnata tekstistä on aika turha.  Osaako se mitään muuta?  Ihmissuhdetaitoja voi olla, mutta minkä tähden tämä ei sitten ole työssä jossa juuri niitä voisi tarvita, vaan opetusvirassa? 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pappi
« Vastaus #29 : 29.09.10 - klo:11:45 »
Tämä pappi ja tilaasuus kiinnostaas ainakin Kalistajaa. http://www.lapuantuomiokirkkoseurakunta.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00010748

 Mörtti se löytää kaikkea - esittelemäsi kloppipappin isoisän isoisä on sama kuin minun. Joten pidetään kaveri seurannassa. Tuon kloppipapin kanssa tosin olen monista maamme nykykirkollisesta asiasta eri mieltä, esimerkiksi vaikkapa naispappeudesta! :kahvi: