Kirjoittaja Aihe: Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?  (Luettu 56120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #60 : 11.09.08 - klo:10:23 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Mitä tulee Liisan minulle esittämään kysymykseen, jätän siihen tällä erää vastaamatta.  Eiköhän vastaus löydy kirjoittamastani tekstistä.


Niin se minunkin mielestäni sieltä löytyi. Minä olin näkevinäni, että sieltä se tuomio jo tuli.

En tiedä mitä tälle foorumille pitäisi tehdä. Räjäyttää?

Körttiseuratuvassa puheen sävy on rinnallakulkijan, se olisi tavoite.
Nyt täällä tulee ylhäältä puhuttua opetusta, tuomioita ja muuta kovaa sanaa vaikka kuinka. Ja vaikka tämän tähän viestiin kirjoitan, en toki karjalaisenkyösti näitä sanoja suuntaa juurikaan vain sinulle. Sitä paitsi enköhän tuota ole tehnyt minäkin.

Mutta on tämä nykyään varsin raskas foorumi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #61 : 11.09.08 - klo:10:35 »
Liisa,
onko sinulla ajatusta, kuinka tällaisesta aiheesta pitäisi keskustella, jotta keskustelisi oikein?

Onko Körttifoorumi foorumi, jossa voi keskustella kristinuskon ydinkysymyksistä, kuten pelastuksesta, kolminaisuudesta, Kristuksen sovitustyön merkityksestä, synnistä, Raamatusta .....?

En minä halua sinua tuomita.
Haluaisin kuitenkin, että sallittuja keskusteluaiheita olisi enemmän.

Tällä foorumilla olevat leikkimieliset kisailut ja niitänäitäpuheluun tarkoitetut ketjut ovat OK ja tarpeellisia: ihmisessähän asuu lapsi loppuun asti.
Vaan kun on aikuisikään ehtinyt, haluaisi ehkä jotain syvällisempääkin pohdintaa kaiken lapsenmielisen jokeltelun rinnalle.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #62 : 11.09.08 - klo:11:23 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Ihmisen osa ei ole myöskään tietää varmoja asioita pelastuksesta.


Voit olla oikeassa, joskaan itse en ole täysin  vakuuttunut, että asia todellakin on näin, kuten väität.
Körttifoorumilla ei liene paha, jos jollakin tasolla kysenalaistaa varmoja väitteitä, kuten sinun esittämäsi väitteen.


Jumala ei kysy, oletko vakuuttunut hänen voimastaan. Jumala on absoluuttinen totuus ja voima ja pelastus riippu täysin hänen tahdostaan. Voihan sitä aina kyseenalaistaa, mutta siinä jää aina ja armotta toiseksi.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #63 : 11.09.08 - klo:14:16 »
Lainaus
Voihan sitä aina kyseenalaistaa, mutta siinä jää aina ja armotta toiseksi.


Itse ilmeisesti kyseenalaistan joskus jopa joidenkin tabuina pitämiä asioita ja käyköön sitten niin, että jään toiseksi, jos väärää asiaa kyseenalaistin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #64 : 11.09.08 - klo:17:43 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Voihan sitä aina kyseenalaistaa, mutta siinä jää aina ja armotta toiseksi.


Itse ilmeisesti kyseenalaistan joskus jopa joidenkin tabuina pitämiä asioita ja käyköön sitten niin, että jään toiseksi, jos väärää asiaa kyseenalaistin.


Eihän tässä ole kysymys tabusta. Jumalan voi hyvinkin kyseenalaistaa. Ja voi sitä aina väittää, että Jumala pelastaa uskossaan kuntoutuneet. Tai että nämä uskossaan kuntoutuneet tietävät jo nyt, että heidät pelastetaan. Ajatusleikkiä ja kyseenalaistamista voi jatkaa. On sitten tyystin eri asia, minkälaisia vastauksia saa. Voihan kyseenalaistamisenkin kyseenalaistaa. :wink:
Acta, non verba.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Pommiryhmä paikalla?
« Vastaus #65 : 11.09.08 - klo:20:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Mitä tulee Liisan minulle esittämään kysymykseen, jätän siihen tällä erää vastaamatta.  Eiköhän vastaus löydy kirjoittamastani tekstistä.


Niin se minunkin mielestäni sieltä löytyi. Minä olin näkevinäni, että sieltä se tuomio jo tuli.

En tiedä mitä tälle foorumille pitäisi tehdä. Räjäyttää?

Körttiseuratuvassa puheen sävy on rinnallakulkijan, se olisi tavoite.
Nyt täällä tulee ylhäältä puhuttua opetusta, tuomioita ja muuta kovaa sanaa vaikka kuinka. Ja vaikka tämän tähän viestiin kirjoitan, en toki karjalaisenkyösti näitä sanoja suuntaa juurikaan vain sinulle. Sitä paitsi enköhän tuota ole tehnyt minäkin.

Mutta on tämä nykyään varsin raskas foorumi.


No jaa, tää nyt niin raskas, mutta samansuuntaista olen huomannut.
 Ilmeisesti jotkut ei osaa antaa periksi ja pitävät tiukasti omasta kannastaan kiinni ja sitten kun on joku pakko saada viimeinen sana.

Jos nyt pikkasen mitkä mua on pikkaisen raivostuttanut, on noi kyselyt.
Kuulutko Kirkkoon.
Mitä teet työksesi.
Ja jotkut jopa hermoilevat siitä oletko tullut uskoon.

Tietysti on erilaisia persoonia, luonteita ja lisäksi kaikenlaista väärinymmärrystä tulee texteistä.

Ikävää jos nyt joku räjäytys tulisi, mielummin itse kukin menisi itseensä ja koittaisi kirjoitella toisia kunnioittaen ja kuten vierellä kulkija.

Itsessäni noita kaikenlaisia vikoja riittää, on piikittelyä ja joku pakonomainen tarve pikkasen huumoria pistää kirjoituksiin.
Siinä on vaaransa, kuten liiassa tosikkomaisuudessa.

Eiköhän me kaikki olla pieniä ihmisiä armon alla.
Ei kai meillä kellään ole varmaa ja lopullista totuutta oikein mistään asiasta ja vaikka olisi, niin eikö anneta tilaa toisten ihan itte löytää semmoiset totuudet ajallaan?

 Sitten on tietysti Insinöörit. Mikään ei ole viisaampi. :roll:
Tik toc.

Poissa apellikka

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 108
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #66 : 11.09.08 - klo:20:57 »
Pelastaja on tärkeämpi kuin oma pelastukseni. Meitä on kehotettu aina katsomaan Kristukseen. Ja erityisesti silloin, kun et tunne ansaitsevasi pelastusta, on viisainta katsoa häneen - jopa syventyä hänen haavojensa katselemisessa.
Pahinta on, jos luulemme tietävämme toistemme tuomion. Silloin kannattaisi lukea, mitä Vapahtaja kertoo viimeisestä tuomiosta. Hänen mukaan pelastus on yllätys (milloin me näimme sinut nälkäisenä, janoisena jne...)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #67 : 12.09.08 - klo:08:43 »
Lainaus
Hänen mukaan pelastus on yllätys (milloin me näimme sinut nälkäisenä, janoisena jne...)


HE siis pelastuivat, koska olivat tehneet töitä?
(Antaneet ruokaa nälkäisille, käyneet katsomassa sairaita yms.)?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #68 : 12.09.08 - klo:09:35 »
Minuakin on puhutellut se, että pelastuvat eivät tiedä tehneensä niitä hyviä töitä, joiden perusteella heidät kelpuutetaan. Ehkä he ovatkin vain olleet Jumalan työn välikappaleita. Onko ihmisellä muuta valinnan mahdollisuutta kuin olla suostumatta Jumalan tahtoon?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #69 : 12.09.08 - klo:10:16 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Hänen mukaan pelastus on yllätys (milloin me näimme sinut nälkäisenä, janoisena jne...)


HE siis pelastuivat, koska olivat tehneet töitä?
(Antaneet ruokaa nälkäisille, käyneet katsomassa sairaita yms.)?


Tartuitpa oljenkorteen? :lol:

Ihminen ei pelastu hyvien tekojensa tai uskonsa ansiosta. Pelastus riippuu jäännöksettä, vain, ainoastaan ja yksin Jumalan armosta.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #70 : 12.09.08 - klo:12:45 »
Tässä Raamatun kappaleessa annetaan ruokaa  ja  ahkera palvelija saa paremman osan Herraltaan:

Lainaus matt. 24
45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!

47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."

Luultavasti tähän  viittasi aikaisempi kirjoitus.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #71 : 12.09.08 - klo:12:55 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Tässä Raamatun kappaleessa annetaan ruokaa  ja  ahkera palvelija saa paremman osan Herraltaan:


45 Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?
46 Autuas se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!

47 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.
48 Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään: 'Minun herrani viipyy',
49 ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
50 niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa,
51 ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."


Mutta mitä tämä ote Raamatusta oikein tarkoittaa? Voimme tietysti tulkita sen kirjaimellisesti niin, että kun teen oikein, pelastun. Se merkitsee, että ihminen on tehnyt itselleen mittapuun oikeasta ja väärästä. Ihminen on unohtanut Jumalan ja kuvittelee, että hänen käsityksensä oikeasta ja väärästä riittävät.

Mutta tämän otteen sanoma on, että on tehtävä oikein Jumalan näkökulmasta. Ja se tässä on ongelmallista, kuten Munkki-1 varmaan ymmärtää. Jumalan kriteerit eivät ole ihmisten kriteereitä. Se, mikä ihmiselle on mahdotonta, on Jumalalle mahdollista.
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #72 : 12.09.08 - klo:20:06 »
Mahdollisesti on  aika selvää Raamattua lukeneille, että ihminen ei saa elää tottelemattomasti sille viisauden sanalle, jonka hän  on ymmärtänyt ohjeeksi ja tehtäväkseen täällä  ajassa.  

Jos epäonnistuu, niin kuitenkin on mahdollisuus nousta uudelleen ja yrittää tehdä se mikä on oikeinta.  

Jos Herra  kehoittaa sanassaan käydä katsomassa orpoja, leskiä ja "hänen vähimpiä veljiään", mutta ei teekään sitä vaan lähtee kirkkoon, koska se tuntuu pyhemmälle hommalle, niin valinta on mahdollisesti enempi itsekäs, eikä
Jumalan tahdon mukainen..

Nämä teot, jotka ovat usein pieniä, mutta  tärkeitä. Ne ovat rehellisen mielen, epäitsekkään ajattelun ja rakkaudellisen asenteen ja puhtaan sydämen toimintaa yhteistyössä  kolmiyhteisen Jumalan kanssa.

Näistä teoista ei pelastus tule palkkiona, vaan ne ovat seurausta siitä
mitä Jeesus puhui Nikodeemukselle  yöllä (Joh 3. ) Tämä Kohta Raamatussa on monelle mysteerio.

=)=)=)=)

Lopullisesta  Jumalan tuomiosta kirjoittaa Johanneksen ilmestys näin:

Lainaus
11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #73 : 13.09.08 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Nämä teot, jotka ovat usein pieniä, mutta  tärkeitä. Ne ovat rehellisen mielen, epäitsekkään ajattelun ja rakkaudellisen asenteen ja puhtaan sydämen toimintaa yhteistyössä  kolmiyhteisen Jumalan kanssa.


Ihmisellä on mahdollisuus tehdä lukematon määrä erilaisia hyviä tekoja. Hyvien tekoja pitäisi olla seuraus uskosta. Jos tehdään hyviä tekoja ioma pelastus päämääränä, muuttuu tekojen motiivi itsekkyydeksi.
Acta, non verba.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Tarjoaako kristinusko ainoan tien pelastukseen?
« Vastaus #74 : 13.09.08 - klo:12:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Hyvien tekoja pitäisi olla seuraus uskosta. Jos tehdään hyviä tekoja ioma pelastus päämääränä, muuttuu tekojen motiivi itsekkyydeksi.


Totta. Mutta vaikka ei uskoa olisikaan, hyvien tekojen tekeminen on silti parempi kuin tekemättä jättäminen. Avun kohde ei kysy syytä auttamiseen, avun saanti riittää. Ja jos hyvistä teoista saa samalla itselleen hyvän mielen, niin haitanneeko tuo? Paremminhan sitten jaksaa jatkaa hyvän tekemistä. Minusta olisi hyvä jättää koko pelastuskysymys oman pohdinnan ulkopuolelle. Lopputulokselle kun ei kuitenkaan voi mitään, vaikka kuinka miettisi päänsä pahki.