Kirjoittaja Aihe: tavan ihminen vai tavallinen ihminen  (Luettu 15521 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« : 26.05.07 - klo:19:54 »
Olen hämmentynyt. En enää ilmeisesti ymmärrä suomea.

Ketjuissa ainakin m.k. ja Johannes käyttävät sanaa "tavan" kohdalla, jossa minun kielitajuni mukaan pitäisi lukea "tavallinen". Jos tarkoitus todella on korvata tavallinen ilmaisu tuolla oudolla, mikä on syy?

Yst. terv. "hämmentynyt"

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #1 : 26.05.07 - klo:20:27 »
Kyllä se minusta on ihan oikeaa suomea. Yleiskieleen se ei tosin ehkä sovi kovin hyvin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #2 : 26.05.07 - klo:21:08 »
Tavan on tavallinen, ymmärsit ihan oikein. Se nyt vaan sattuu olemaan niin. ;)

Liekö sitten joku murreilmaus, sillä tavan kuulostaa joissakin tilanteissa paljon paremmalta kuin tavallinen.

Samoin taitaa olla sellaiset ilmaukset kuin "mennä vänkään" jonkinlaisia murresanoja. Minulla on opiskelukavereissa paljon muualtapäin olevia ihmisiä, niin ihan yhtenään saa selvitellä näitä asioita. Mielestäni en puhu kunnollista savon murretta, mutta näemmä aksentti on savolainen, ja käytän huomaamattani paljon savolaisia ilmauksia.

Tämäpäs oli mielenkiintoinen huomio, kun en ennen ollut tuota sanaa älynnytkään. Pistetäänpä muutama muu tapaus lisää, joita olen joutunut selittämään...

Oottoaeka = raskausaika  (tämä herätti mukavat naurut, kun pahaa-aavistamattomana möläytin)

tihheyvenmiäritys (kemian labrassa tuli eteen)

no johan on kohu etoasiasta (=joutavanpäiväisestä asiasta)

Näitä sanoja taas olen toisinaan huomannnut käyttäneeni vastaavien yleiskielen sanojen sijaan: häräkehtiä, etevä ja vuottaa

Kaikenlaisia kieliväännöksiä on lukuisia, kuten vaikkapa "käävä liäkärissä", "jalakaan koskoo", "selekee jomottaa".

Siinäpä näin alkuun. Laittakaa muutkin murreilmauksia, joita olette joutuneet selittämään. Eli sanoja, joita käytätte ja sitten olette huomanneet, että muut eivät ymmärräkään niitä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #3 : 27.05.07 - klo:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Samoin taitaa olla sellaiset ilmaukset kuin "mennä vänkään" jonkinlaisia murresanoja.


Tämä oli mulle uusi ilmaus. Olen tottunut käyttämään vängätä(?)-sanaa; "tarttee nyt siitäkin sitten vängätä", "vänkäsinpä sitten siitäkin" (myös "täytyykö siitäkin sitten vääntää"), kun jostain asiasta tulee turhanpäiten väiteltyä. Toisaalta jokin asia voi olla erityisen vänkä ("olipa vänkä juttu!"), kun se on veikeä, kiva.

Terveisiä muuten Kirkkopäiviltä! Oli se turkulainen murrekin sitten taas ihan omansa.. Mutta taattua kirkkopäivämenoa oli, mukava tunnelma, monipuolista ohjelmaa. Siioninvirsiseuroissa oli Tuomiokirkko komeasti täynnä. Eilen piipahti presidenttikin puhumassa (ei tosin niissä seuroissa), taisi kehua mm. suomalaista talkoohenkeä, mitä siitä nyt lähtötohinoissani ehdin jonkin sanasen kuulla.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #4 : 27.05.07 - klo:12:32 »
Minulle joskus muinoin opetettiin: Tavan on genetiivimuoto sanasta tapa, -hyvän tavan mukaan, huonon tavan mukaan jne. Tavan ihminen on tätä savolaista sanarieskaa, eli murresanontaa. Itse viljelin koulussa savolaisia sanontoja, tietenkin jouduin siitä opettajien silmätikuksi.
Murresanat ovat kuulema väännöksiä ruotsin tai venäjän sanoista, niistä pitää päästä pois. (hantuukki, vastuukki, arssina öknätä, räknätä värtierata jne.)
Entäs nyt, on uusia rapakon takaisia sanoja, väännöksi ja lyhennyksiä, joita ei ymmärrä muut kuin kirjanoppineet. Tämä on nyt hyväksyttävää kielenkäyttöä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #5 : 27.05.07 - klo:12:54 »
Ruvettasko myö kostoiskuun.  :lol:  Otetaan ne kyökkiruotsin sanat takasin, ja jokainen myös oman murteensa kaikki muutkin sanat. Minusta on mukava kuunnella murrepuhetta, ehkä sen vuoksi en itse yritäkään opetalla puhumaan yleiskieltä. Tosin sisko on jo huomautellut, kun Kuopiosta joskus tulen, että "jo on taas herralla noita kaapunkilaisviännöksiä". Siis yleensä se on siitä, kun käytän jotain yleiskielen sanaa kotona käytetyn murresanan sijaan. Taitaa nyt opiskeluaika olla väkisin koetus murteelleni.

Muitten murteista on kiinnittänyt huomiota yksi oululainen kaveri, kun sanoo aina "nopiasti" ja muissakin sanoissa on vastaavia rakenteita. Se kiinnittää heti huomioni. Yksi Nokialta oleva taasen puhuu myös hieman murtaen, mutta hänen murteensa on niin lievää, etten ole saanut oikein kiinni, että mikä rakenne siinä on niin erilainen.

Niin siitä kyökkiruotsista lisää. Jostain luin, että se on tullut siitä, kun torppien tytöt on menneet piioiksi herraskartanoihin ja herrasväki eli papisto ja muuthan ovat muinoin olleet täälläpäin niitä ainoita ruotsinkielisiä. Siinä on piikatytöt joutuneet kovaan kouluun, kun on pitänyt isäntäväen puheesta erottaa, mistä puhutaan.

Tuohon vaivaisen madon listaan voisi lisätä:
Mööpeli, talriikki, nestuukki, kihveli, kahveli...

Meillä ei noita kaikkia ole kyllä kotona viljelty. Kihveli ja kahvelikin ovat jostain syystä aina tarkoittaneet harjaa ja rikkalapiota. En tiedä, miksi, mutta niin se on ollut. Oli itselleni yllätys, kun opin ruotsin tunneilla, mitä ne oikeasti ovat.

Tuo räknätä on tuttu, samoin värtierata, mutta öknätä-sanaa en ole kuullut, eikä ole aavistusta merkityksestä.

Mummo sanoi aina "vartoa", mutta itse en sitä useinkaan käytä, vaan se menee ihan vain "oottaa".
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #6 : 27.05.07 - klo:14:11 »
Kaikista kauheen ruattinkiälisten kartanoherrojen antama haukkumanimi meille suamenkiälisille oli hunsvotti. Kerran eräs suamensaksalaanen arkkitehti selevitti mulle, mistä ruattinkiälen sanoosta se on tullu. En eres ilikee ruveta sitä teille suamentamahan. :oops:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #7 : 27.05.07 - klo:15:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Kaikista kauheen ruattinkiälisten kartanoherrojen antama haukkumanimi meille suamenkiälisille oli hunsvotti. Kerran eräs suamensaksalaanen arkkitehti selevitti mulle, mistä ruattinkiälen sanoosta se on tullu. En eres ilikee ruveta sitä teille suamentamahan. :oops:


Kerro ihmeessä! Itekin käytän tuota usein, niin ois kiva tietää... Ei viitsi ruveta sanakirjaa selailemaan.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #8 : 27.05.07 - klo:15:18 »
Samantien muistui neurologian luentojen luennoitsija mieleen, niin pistetäänpä sekin juttu tähän. Puhui kai levon tärkeydestä, niin siinä yhteydessä sanoi joutuneensa uussavolaisena opettelemaan kehdata-sanan uuden merkityksen. Yleiskielessä kai se tarkoittaa samaa kuin viitsiä, iljetä. Savossa se tarkoittaa myös jaksamista. "Empä kehtoo = en jaksa, pärjäähän tuota ilmankin, mittee suotta, laiskotuttaa kivasti" eli ei mitään tekemistä ilkeämisen kanssa. Se oli taas semmoinen sana, joka piti ulkopuolisen sanoa, että tajusi merkityseron.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Emerentia

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 51
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #9 : 27.05.07 - klo:18:57 »
Ja ainaki kuopiolaisille 'vika' tarkoittaa 'viallista', vaikka Etelä-Suomessa sillä tarkoitetaan 'viimeistä'. Mulla oli joskus kauhea eipäs-juupas -väittely jonkun kuopiolaisen kanssa, kun ei yhtään tajuttu toisiamme. "Eihän tää oo mikään vika bussi!" "No onhan!"

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #10 : 27.05.07 - klo:22:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Kerro ihmeessä! Itekin käytän tuota usein, niin ois kiva tietää... Ei viitsi ruveta sanakirjaa selailemaan.


En kehtaa minäkään sitä tänne suoraan kirjoittaa, mutta laitanpa linkin.

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=8263fb2d-2bbd-41a3-a9bf-3b0973500065

Sieltä se löytyy, kuvauksen "erittäin säädytön sana" jälkeen.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #11 : 27.05.07 - klo:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: "jude"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Kerro ihmeessä! Itekin käytän tuota usein, niin ois kiva tietää... Ei viitsi ruveta sanakirjaa selailemaan.


En kehtaa minäkään sitä tänne suoraan kirjoittaa, mutta laitanpa linkin.

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/tietopalvelu/kysymys.aspx?questionID=8263fb2d-2bbd-41a3-a9bf-3b0973500065

Sieltä se löytyy, kuvauksen "erittäin säädytön sana" jälkeen.


Jaahas, no oppipahan taas uutta. Aika paha, mutta sana on silti niin kiva, että en luovu kyllä käytöstä. No, jos joku kuulee minun käyttävän tuota, niin tarkoitan tuota uudempaa versiota, eli lurjus yms.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #12 : 28.05.07 - klo:23:55 »
Se ei ainakaan oo ihme jos joku ei mun viesteja ymmarra! Pohjanmaan murretta Irlannis ilman aata ja oota... :roll: Se tuloo ny selittelyysta mieleen, notta pohjammaalla mattoja puristellahan...mitakohan niille silloin tehdaan :?:  :D

Niin ja kylla taalla kans sattuu kielimokia. Luulin et naapurin J.C tyoskentelee jossain autoihin (cars) liittyvassa, mut kuulinkin myohemmin et on puuseppa (carpenter) :lol: , notta silleen taalla...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #13 : 29.05.07 - klo:07:47 »
Erittäin hävyttömistä koiriin liittyvistä sanoista tuli mieleen kansainvälisessä kristillisessä koulussa suomalaisoppilaan tekemä huomio. Koulun kirjaston kirjoista oli mustalla tussilla peitetty piiloon 'bitch' niissäkin tapauksissa, missä puhuttiin asiallisesti narttukoirista.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
tavan ihminen vai tavallinen ihminen
« Vastaus #14 : 29.05.07 - klo:11:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Se tuloo ny selittelyysta mieleen, notta pohjammaalla mattoja puristellahan...mitakohan niille silloin tehdaan :?:  :D


Puristelu olisi sellaista maton rutistelua vain joka ei auttaisi tuulettamisessa lainkaan.
Meillä mattoja joko pudistellaan tomerasti taikka sitten oikein kopsutetaan.

Ps. Jostain syystä näin Pohjanmaa vs. Savo sanamuotoja on tullut löydettyjä useitakin, mutta jääkööt nyt tökkimättä.
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari