Kirjoittaja Aihe: Jumala  (Luettu 41707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Jumala
« Vastaus #75 : 11.11.14 - klo:19:40 »
Jumalan ajatukset ovat toisenlaiset kuin ihmisten.... :eusa_pray:
Kiitos R-m...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Jumala
« Vastaus #76 : 12.11.14 - klo:07:52 »
Meidän sanomalehdessämme on päivittäin sana Raamatusta. Tänään Jeremian kirja 15.luvun jakeesta 19 :

Silloin Herra vastasi minulle:
- Jos muutat mielesi,
minä otan sinut jälleen
palvelukseeni.
Jos et puhu joutavia,
vaan puhut niin kuin
puhua tulee,
saat jälleen olla minun suunani.

Ihmiset kääntyvät sinun puoleesi,
mutta älä sinä käänny
heidän
mielensä mukaan.



"Märehdittävää" jokaiselle.






Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jumala
« Vastaus #77 : 16.11.14 - klo:12:43 »
Jumala on ihmeellinen ja rakastava kun lähetti oman Poikansa meidän vuoksemme ristille.
Vapaaehtoisesti.
Että meillä olisi syntien anteeksi saaminen.
Tämä on minusta kaikkien aikojen suurin ja käsittämättömin ihme.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Jumala
« Vastaus #78 : 16.11.14 - klo:13:13 »
Aamen  :eusa_pray:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jumala
« Vastaus #79 : 17.11.14 - klo:15:59 »
Jumala löytyy hänen Sanastaan, Raamatusta.
Jumalaa ajattelen viisaana ja laupiaana.
Vapahtajan lähettäneenä Isänä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Jumala
« Vastaus #80 : 17.11.14 - klo:16:36 »
Jumala löytyy hänen Sanastaan, Raamatusta.
Jumalaa ajattelen viisaana ja laupiaana.
Vapahtajan lähettäneenä Isänä.

Raamatusta löytyy kyllä kiivas ja kunniastaan kiinni pitävä Jumalakin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jumala
« Vastaus #81 : 17.11.14 - klo:18:15 »
Niin kyllä.
Ja Pyhä Kaikkivaltias Herra.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Jumala
« Vastaus #82 : 21.11.14 - klo:08:02 »
Jumalasta voi oppia uutta koko matkan ajan. Opiskelemalla hyviä kirjoja kuva alkaa selkiytyä, ymmärrys avartua.
Olen pitkään kipuillut Jumalan kolmen persoonan kanssa, erotellut heitä milloin mitenkin. Nyt alkaa aueta, vaikka sitä ei kai voi sanoin selittää ( ainakaan minä, enkä haluakaan ), vaan sen saa kokea kun on avoinna
sekä Jumalalle, että ihmisille.
Pyhän Hengen ääni on ennestään minulle kaikkein tutuin näistä. Se on  p a l j o n  enemmän kuin omatunto.
Jeesuksessa Jumala itse tuli ihmisen muotoon, elämään ja kokemaan ihmisyyden ilot, surut ja tuskan. Myös kuoleman.
Kaikkivoipa, suuri, salattu Jumala on kolmessa Yksi, ja Yhdessä kolme. Hän on kaikessa, luoduissa ja luomattomissa. Olevissa ja olemattomissa. Alku ja loppu.
...
Näin kauan on pitänyt matkata näkemättä selvästi. Nyt, puolisokeana, näen sydämelläni joka alkaa vähäsen ymmärtää. Mitä onkaan lopulta !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala
« Vastaus #83 : 21.11.14 - klo:13:33 »

Pyhän Hengen ääni on ennestään minulle kaikkein tutuin näistä. Se on  p a l j o n  enemmän kuin omatunto.


1900-luvun alkupuolella modernin Luther-tutkimuksen isä, Karl  Holl sanoi ritschiläisesti, että Lutherin uskonto oli omantunnon uskontoa. Holl sanoi vaan rajaten pois mm. mystiikan ja skolastiikan.

Mutta Luther sanoisi, että se käsite omatunto voi olla ainoastaan negatiivisena lain käyttönä. Rm tietää tämän. Omatunto syyttää, ahdistaa ja tappaa syntisen ihmisen. Mystiikka on jollain tavoin laaja käsite. Se voi olla huu-haata ja mm. Paavalin, Lutteeruksen, Paavon mystistä teologiaa. Teresalainen, Ristin Johannes ja Augustinuskin yms. ovat myöskin ihania kirjoja.
 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Jumala
« Vastaus #84 : 21.11.14 - klo:14:06 »
Puhkesin nyt puhumaan Jumalasta, sellaisena kuin  m i n ä  Hänet nyt koen.

Kun minulle jumalaoppia opetettiin, niin hän olikin minulle kauan Taivaan isä, niinkuin pienelle lapselle joka pehmeää leipää ja maitoruokaa vain saa.
Rippikouluopetukset ja Katekiskuksen määritelmät olin ihan unohtanut. Vain 1. käsky väikkyi aina mielessä. Hyvä sekin.

Jumala ei ole enää kiiltokuvan omainen, siis senkaltainen kuin Jeesus meillä yhä kuvataan. Kun Jumala paljastaa salaiset ja kunnioitettavat puolensa, Hän on myös ukkosenjyrinä ja salamanisku yhtáikaa.
En saa lähestyä Jumalaa peittämättömin kasvoin, se on esimerkiksi sitä, että haen häneltä rauhaa oman rauhani vuoksi.  Pyydän yhteyttä oman uteliaisuuteni vuoksi. Jumala ei ole sellaiseen käyttöön, vaan Vapahtaja.
Toisaalta hänelle voi jutella aivan tavallisesti, lapsenomaisesti, kunhan ei teeskentele .

Jeesuksessa Jumala on lähinnä. Siksi hän alensi itsensä.  Ihmisen hän loi kuvakseen, siis Jeesuksen kaltaiseksi parhaimmillaan.

Ihmisessä on paljon pahaa, mutta se ei ole Jumalalta.  Miksi sitten on perisynti ?


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jumala
« Vastaus #85 : 21.11.14 - klo:15:09 »
Perisynti on synti Lutteeruksella. Hänhän ei piitannut yhtään tekosynneistä. Hän piti perisyntiä syntien äitinä. Luterilainen syntioppi näyttää ensi silmäyksellä hyvin pessimistiseltä, mutta syvemmältä tarkastelulta se on optimistinen. Nimenomaan tässä on tämä perisynnin paikka. Lutteerus sanoo, että meidän elämä on parantumattomien syntisten ihmisten sairaala. Ei taivaaseen ole mitään tikapuita vaikka ortodoksikirkko ja osaltaan katolinenkin kirkko ajattelee ihmiskunnasta epädemokraattisesti. Lutteerus on demokratian kannalla ja ei pidä hyvänä juttuna jakamasta ihmiskuntaa hyviin ja pahoihin. Jumppu on keksinyt perisynnin... mielestäni ja vähän muidenkin. Lutteeruslainen saa nauttia elämästään... vaikka paavalilaisesti joka päivä syntiä tehden... ja meillä on Jumpun armo ja rakkaus. Hän vie meidät kotiin. Tätä on tämä perisynti.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Jumala
« Vastaus #86 : 21.11.14 - klo:15:29 »
Olet tämän varmasti muutamaan kertaa täällä foorumilla selittänytkin. Se  vain, että niin paljon unohtuu itsekullakin omien kuohumisten, epäilyjen ja tekosyntien erottamina.

Jos perisynti on kaikkien osa, ja lopulta armo, niin Kylliäinen osui luterilaisesti oikeaan kun julistaa kaikille pääsyä taivaaseen. Sopii minulle !
Jokainen elää omien kilvoittelujen tai pyhitysten kanssa, edellystensä mukaan. Niin aineellisesti kuin henkisesti rikas kuin köyhä. Näihän se on.
Vieläkö kyselisin jotakin.  Öppiäinen, kysy sinä vuorostasi ! :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Jumala
« Vastaus #87 : 21.11.14 - klo:15:36 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Jumala
« Vastaus #88 : 21.11.14 - klo:15:50 »
Perisynti käsitteessä taitaa olla kapitalismin siemen.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Jumala
« Vastaus #89 : 21.11.14 - klo:15:51 »

   Kiitos!

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024