Kirjoittaja Aihe: Mitä kristityssä on jäljellä juutalaisuudesta  (Luettu 2638 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä kristityssä on jäljellä juutalaisuudesta
« Vastaus #15 : 11.06.21 - klo:10:46 »
Kyllä juutalaisuudesta opetettiin koko paljoin suuremmat määrät, myös sen ja kristinuskon yhteydestä ynnä jatkumoista.  Eihän se lakannut ollenkaan olemasta kun Palestiinassa syntyi tämä Jeesus-liikkeeksi joskus nimitetty muoto juutalaisuutta.

Tämän nimen tosin opettivat vasta kun opettelin teologiaa.

Koulussa opetettiin kuinka kaikin tavoin juutalaisuutta on tulkittu uskonnosta kansallisuusaatteeseen ja kaikki väliltä, historia sekä jatkuminen.

Olen ajatellut kirjoittaa lyhyesti, tavoitteena on rivi kerrallaan. Se jo melkein onnistuu.  :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä kristityssä on jäljellä juutalaisuudesta
« Vastaus #16 : 17.06.21 - klo:11:36 »
Syvimmin tähän taisi päästä käsiksi kun törmäili Saksan kirkkotaisteluun, sillä Kolmannen Valtakunnan Volkskirche riisui omasta ns kristinuskostaan kaiken juutalaisuutta muistuttavankaan.

Ensimmäisenä lensi yli laidan koko Vanha Testamentti kaikkine kirjoineen ja tietysti Jeesuksen juutalaisuus.  Niissä itsessään jo on mahdottomasti sellaista, jota ei voi erottaa kristinuskosta ja siitähän Tunnustuskirkko nosti metakan. 

Jääkö lopulta muuta eroa kuin tämä, että meillä on Messiaan saapumisesta eri näkemys...  Vaikka onhan sitä jo siinäkin.  Toisinaan siitä huolimatta tuntuu kuin ei voisi olla kristitty olematta samalla juutalainen.


Uskonnolliset rituaalit ja menot eri uskonto-  ja kirkkokunnissa ovat kehittyneet omia aikojaan ja teitään omiin suuntiinsa, niillä saattaa olla merkitystä tai sitten ei.  Tai jokin tapa tai meno merkitsee yhdelle vaan ei toiselle.  Laskeeko haudalle kukkia vai pieniä kiviä... 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.