Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 24  (Luettu 29279 kertaa)

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #60 : 23.12.23 - klo:07:10 »
Meidän on kaikki saatava ulkoapäin, mitä hengelliseen elämään tulee, niinkuin on näissä virsissä nyt veisattu. Sehän on ollut aivan Jumalan armoon vetoamista, sentähden, kun on tultu niin saattamattomiksi ja synnin kautta niin pilaantuneiksi, ettei enää kyetä itse ravintoa ottamaan, ei kättänsä edes niin paljon kohottamaan, että saisi ruokaa suuhunsa. Sekin täytyy toisen tehdä. Täytyy pysyä aivan alastomana Jumalan edessä - saada pukunsa ja vaatteensa sieltä toisen kautta, pysyä aivan paikallansa, ei päästä edes ystävien joukkoon eikä sanan kuuloon, vaan kaikki täytyy tulla Herran kautta. Mihinkäpä se kykenee, joka on kerran hengellisesti kuollut. Voima ja apu täytyy tulla sille aivan ulkoa päin.

Juho Malkamäki

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #61 : 24.12.23 - klo:09:33 »
Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus.  :eusa_pray:
Jes. 9:1

Taas annoit joulun tulla

1. Taas annoit joulun tulla,
oi Vapahtajani.
Sanalla siunatulla
ravitset sieluni.
Nyt kuoroon enkelien,
kiitokseen paimenien
tahtoisin yhtyä.

2. Vaan murheekseni huomaan:
on kylmä mieleni.
Ei taivukaan se tuomaan
nyt ylistystäsi.
Lahjoista maallisista
niin turhanaikaisista
iloitsen enemmän.

3. Tyhjiinkö lahja Herran
minulta häviää,
ja sydän jälleen kerran
armoa vaille jää?
Varjele, etten tuhlaa
kallista joulujuhlaa.
Nyt synny minulle.

Juho Kytömäki 1917, uud. J. Haavio 1971, SV 2016

Viikon virsi: Siionin virsi 196, Taas annoit joulun tulla  https://www.youtube.com/watch?v=ZXd5yVYQZG8

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33812
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #62 : 24.12.23 - klo:09:38 »
Tämä on joulun sanoma.

https://www.youtube.com/watch?v=DMOXUlBYEM0


Kas, yöllä paimenille · Jorma Hynninen, Marko Ylönen & Kalevi Kiviniemi

Joulun virsi - elämän virsi

℗ 2023 Kalevi Kiviniemi

                                           

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4827
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #63 : 27.12.23 - klo:10:01 »
Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme.  :eusa_pray:
1. Joh. 3:1

Jokainen päivä alkava  https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7J6oygDn0OA

1. Jokainen päivä alkava
on, Herra, hallussasi.
Tänäänkin meidän tuntea
suot hyvää hoitoasi.
Yön synkkyydessä varjelet
ja aamun annat koittaa.
Kun sydämemme valaiset,
armosi synnin voittaa.

2. Lahjoita sana väkevä
sielumme ravinnoksi.
Sen voima meissä säilytä
syntimme tuomioksi.
Jos päivän matka uuvuttaa
tai suistaa teille harhain,
kun tartut käteen, aukeaa
taas tie ja suunta parhain.

3. Vie päähän päivän kilvoitus
ja anna illan suussa
vaeltajille siunaus.
Sen, Jeesus, ristinpuussa
kelvottomille ansaitsit,
jaat sitä tuhlaavasti.
Kun päivän matkan talutit,
taluta kotiin asti.

Jaakko Haavio 1968

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #64 : 29.12.23 - klo:10:46 »
Voima ja apu täytyy tulla sille aivan ulkoa päin.

No, vaikka nyt näin on täytynyt olla, niin emmekös me silti kuitenkin ole saaneet? Eikö tämäkin emäntä ole saanut? Vaikka se ei itse mihinkään kykene, niin sitä on autettu tähän asti. Ja siinä sillä on vaiva siitä, että kuinka kauan minäkin olen tässä toisten vaivoina, koskahan ne minuun vsyvät? Niin mekin joudumme ajattelemaan. Kun omantunnon päälle karttuu kaikenlaista töskää, niin joutuu ajattelemaan: "Vieläköhän Jumalan armahtava rakkaus jaksaa minua kärsiä?"

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #65 : 30.12.23 - klo:07:36 »
Tuntuu hyvin mahdottomalta sovittaa itseensä sitä, mitä apostoli sanoo: "Hän on meidät Kristuksessa valinnut, ennenkuin maailman perustus oli laskettu." Hän on perustanut meidän autuaaksi tulemisemme jo niin ajoissa. Ja Hän sanoo tämän ihmisistä, sellaisista raukoista, joilla ei itsellä ole mitään muuta näyttämistä kuin puutoksia.

Juho Malkamäki

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #66 : 31.12.23 - klo:07:23 »

   Viikon virtenä on Siionin virsi 198. Laulamassa on Seuratuvan virsikuoro Taina Sulkasen johodlla levyltä Uusin kirkkain sävelin (Herättäjä-Yhdistys 2017). www.h-y.fi/siionit.

https://www.youtube.com/watch?v=39YbRvjewfU

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #67 : 31.12.23 - klo:10:36 »
Kristus sanoo vuorisaarnassansa: "Autuaita ovat murheelliset, autuaita ovat hengessä köyhät" jne ja sanoo myöskin: "Te olette maan suola."
Tämä on senkaltainen asia, että jos meillä hengen köyhyyttä on, silloin emme kerkiä niin paljon tuomioita sanomaan toisista ystävistä kuin sellainen ihminen, joka ei ollenkaan halaa iankaikkista elämää, vaan päinvästoin on vihollisen palvelija. Sillä joka ei ole vielä alkanut hengellisesti köyhtyä eikä murehtia, hänellä on tuomioita toisten yli, on arvosteluaikaa vielä, ja sellainen aika menee siinä, josta elämän Herra sanoo: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" ja taas sanoo: "Jos me itsemme tuomitsemme, ei meitä ensinkään tyuomita." Ja ellei vaivaisia ja murheellisia olla, silloin on aivan mahdotonta koskaan todellista iloa saada, aivan mahdotonta. Vain murheellinen ja vianalainen saa Kristuksesta todellista iloa ja elämää. Kukaan ihminen ei suinkaan kykene sitä antamaan. Hän sitä vain antaa. Häneltä se on otettava. Mutta sitä ei anneta muille kuin vaivatuille.


Juho Malkamäki
« Viimeksi muokattu: 01.01.24 - klo:11:40 kirjoittanut Pena »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #68 : 01.01.24 - klo:11:45 »
Voi, jos tämä kansa leviäisi nyt täältä itse kukin konnullensa ja perheensä keskuuteen ja siellä kertoisi, kuinka kurjasti minä raukka olen tätä elämää kulkenut ja pyytää perhettänsä, että eikö nyt lähdetä yhdessä uudestansa matkaan. Minä luulen, että ne ajattelisivat ja sanoisivat, että eiköhän lähdetä, eiköhän lähdetä! Mutta kuulkaa, tämä on meille raukoille ja meidän vanhalle ihmisellemme niin vaikea tehtävä, alentua niin köyhäksi Herran edessä ja perheen edessä, että voisi valittaa tätä huonouttansa ja puutettansa. Ja kuitenkin sitä on tehty, sillä jos sitä ei olisi tehty, niin ei tämä kansa olisi tänä päivänä täällä koolla. Ja kuulkaa, jos Jumala saa pitää meitä siinä köyhyydessä, jossa todella olemme, sillä itse emme näe sitä mitä olemme, emme silloin panettele toisia, vaan toivomme niille Herran siunausta. Eikä ikään siinä perheessä pysytä Herran pelvossa, jossa panetellaan ystäviä ja muita ihmisiä. Niin syvällä on meissä peto, että itsestämme löydämme suurimmat synnit. Ja jos niiden alla jaksamme kerjäillä ja lähestyä Herraa ja näin alhaalla pysyä, niin Kristus on meidän vaivaisten ja velkaisten päämies.

Juho Malkamäki
« Viimeksi muokattu: 01.01.24 - klo:12:28 kirjoittanut Pena »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #69 : 02.01.24 - klo:06:58 »
Niinkuin ystävä äsken sanoi, eivät mitkään matkat ole sen kalliimpia eikä sen hupaisempia kuin saada olla sellaisten ystävien parissa, jotka ovat Herraa likellä.
Kyllä siellä tulee katumuskyyneleitä Herraa lähellä olevalle ihmiselle siitä synnin voimasta ja siitä tahraantumisesta, mihin täällä joutuu. Siellä on uudestaan ja uudestaan alkaminen. Siellä on aina uudestaan anteeksipyydettävä, sitä ei saa puuttua, sillä siellä aina ilmaantuu syytä siihen. Teillä saattaa olla monella, niinkuin minullakin, omallatunnolla hyvin paljon kuormaa, ja kun Herra saa sen paljastaa näkyville, niin saattaa olla raskasta lähteä sen kuorman kanssa elämän Herran eteen. Mutta kuulkaa, ei silloinkaan Herran Henki päästä mihinkään muualle katsomaan kuin Kristuksen puoleen. Joka sinne päin yrittää katseensa kääntää hän tekee sen sitä varten, että pääsisi likelle sitä Herraa, joka on haavoitetun omantunnon parantaja ja jonka vanhurskaus ja ääretön rakkaus peittää meidän syntimme ja rikoksemme. Kuulkaa, Hän tarjoo meille nytkin taas tällä kertaa tämänkin sanan kautta sitä elämää, jota meissä itsessämme ei ole, mutta jota Hänellä on. Siinä tulee liian suuri vahinko, jos katsoo tämän ylen.


Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #70 : 03.01.24 - klo:08:24 »
Tuossa veisattiin äsken: "Mulla kristityn on nimi tosin, tee siksi minut todella." On se meillä jokaisella kristityn nimi. Mutta me tarvitsisimme Herraa meitä todella siksi tekemään. Jos tämä asia tulee meille painoksi, niin rinnastamme nousee harras huokaus Herran puoleen, että tee Herra minut siksi todella, ettei minun harrastukseni ja puuhani olisi vain ulkokullailemista. Mutta silloin, kun me pyydämme sydämestämme tulla Herran eteen, silloin me jo siinä olemme. Ja jonka Herra saa todella kristityksi tehdä, niin se merkitsee sitä, että Herra on sen puolesta, vaikka kuinka kävisi. Ja päinvastoin taas vaikka kaikki kiittäisivät ihmistä autuaaksi, niin se ei sitä ole, jos Herra ei häntä autuaaksi sano. Sentähden Daavid pyytää: "Tutki minua, Jumala, ja tunne sydäntäni, koettele minua ja tunne ajatukseni, ja katso, jos minä pahalla tiellä lienen, niin saata minua iankaikkiselle tielle." Tuossa sanassa on koko vanhurskauttamisoppi: "Tee minut todella siksi, siksi, miksi minun pitäisi tulla."

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #71 : 04.01.24 - klo:07:14 »
Vanhassa ja Uudessa Testamentissa sanotaan olevan henkilöitä, jotka ovat pysyneet Jumalan kanssa liitossa hamasta lapsuudestansa asti. Siitä on kyllä meidän aikanamme olemassa kahta mieltä jos kenenkään on mahdollista pysyä lapsuuden hetkistä lähtien istutettuna viinipuussa katkaisematta sitä rengasta poikki. Kyllä minä uskon Jumalan tarkoituksena olevan sen, että pienokaiset pysyisivät kasteensa liitossa, kolmiyhteisen Jumalan armoliitossa, jossa ne on tehty kaikkien Jumalan armotavaroiden perillisiksi, Jumalan lapsiksi ja Hänen omaisuudeksensa. Jos me niin jumalattomasti ajattelemme, ettei se ole mahdollista, niin me pidämme silloin pilkkana koko kastetoimituksen siinä suhteessa, että se olisi semmoista leikittelemistä, jossa lapset yhdistetään Jumalan kanssa, mutta kuitenkin uskotaan, ettei siinä pysytä. Jos tämä periaate on seurattavana kasvatuksessa, ettei ole mahdollista lapsen pysyä kasteen liitossa, niin silloin myös heti lyödään laimin ne velvollisuudet, mitä siinä olisi täytettävä, kun lapsi kasteen armoon otetaan. Suurin syy jää sitten niiden vastattavaksi, jotka siitä ohjelmasta, mihin kaste velvoittaa, ovat luopuneet ja jättäneet sen noudattamatta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #72 : 05.01.24 - klo:08:29 »
Ja kun Jumalan liitossa pysyminen on ollut mahdollista Vanhassa ja Uudessa Testamentissa - esimerkkejähän voisi luetella useampia - niin miksi ei se olisi mahdollista vielä nytkin. Kasteen armossa pysyvällä ihmisellä on valvova omatunto. Sillä se Herra, joka on ihmisen liittänyt runkoonsa, itseensä, pitää omantunnon valveilla niiden välikappaleiden kautta, joita kasvatuksen kautta on lapselle annettu. Ihmisen omatunto aukesi jo hyvin aikaisin eroittamaan hyvän pahasta. Opetuksen kautta ihminen oppii eroittamaan sen, mikä on hyvä ja mikä pahaa, mikä oikein mikä väärin. Jos omatunto valvoo, ei ihminen tohdi silloin ehdoin tahdoin mennä synnissä pitkälle. Ei se, joka kasteen armossa on, ole silti sellainen olento, että se olisi synnitön, mutta se nauttii syntienanteeksiantamusta Herrassa. Kun se on siihen runkoon sidottu, eikä ole siitä pois katkennut, niin se runko pitää huolta omasta oksastansa, sen nesteestä ja sen hedelmän kasvamisesta.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #73 : 06.01.24 - klo:08:58 »
Tällaiselle ihmiselle ei tule elämässä mitään suurempaa murrosta eikä erityistä muutosta, se vaan jatkuvasti kasvaa siinä hengessä, minkä se on siitä rungosta saanut. Mutta jos se on siitä rungosta katkennut ja Jumala alkaa sitä uudestansa kiinnittää, niin se on aivan toisella kohdalla. Sillä on tunnollansa äärettömän kovat tuomiot. Kun se on saastuttanut omantuntonsa, ja Jumalan tuomiot aukeevat sen yli, niin sellaisen palvelijan täytyy kärsiä vielä enemmän haavoja. Sen täytyy suurella murheella ja kivulla palata Herran vetämänä ja johtamana ja koettaa uudellensa pyytää tulla istutetuksi siihen runkoon.

Juho Malkamäki

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22080
Vs: Aamuhartaus 24
« Vastaus #74 : 07.01.24 - klo:08:10 »
On omituista ajatella esimerkiksi Timoteusta, joka oli Paavalin kaikkein läheisin ystävä, mitä sillä oli, niin että hän sanoo sitä rakkaaksi pojakseen, elämänsä huviksi. Kun hän saa hänet matkalla tavata, niin hän on äärettömän iloinen. Ja Paavali antoi Timoteuksesta sen tunnustuksen, että hän oli kasvatettu Jumalalle lapsuudestansa asti, ja että hänen isoäitinsä oli jumalaapelkääväinen ja vanhempansa kasvattivat häntä Jumalan teille. Paavali neuvoo häntä erinomaisesti, vaikka hän ei ollenkaan väittänyt etteikö Timoteus ollut Jumalan oma, ja neuvoo häntä karttamaan nuoruuden himoja ja seuraamaan sitä ohjelmaa, minkä Kristus on meille antanut. Samalla tavalla tulee jokaista kastettua Jumalan sanalla neuvoa, ohjata ja johtaa, jotta se pysyisi kasteen armossa. Tätä ohjausta se tarvitsee.

Juho Malkamäki