Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja 2  (Luettu 37160 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #60 : 28.11.19 - klo:12:48 »
On tuntunut suolalta haavoihin. Alatiellä olija on hyvän hoivan eikä suolan tarpeessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #61 : 28.11.19 - klo:15:00 »
Alatiellä olija on hyvän hoivan eikä suolan tarpeessa.
Juuri näin! Alatiellä olevalle vaivaiselle syntiselle Jumala antaa aina anteeksi Kristuksen tähden tutun virren sanoin " Vain sinä tunnet minut, Vapahtaja, ja tiedät lääkkeen kaikkiin haavoihin. Jos luoksesi en pääse voittajana, saan tappioni tuoda kuitenkin. Jos en voi suoraan Isän syliin juosta ja uskon varmuudesta riemuita, saan ahdistuksen yössä sinuun luottaa ja ääneen huutaa: Herra, armahda!"

Vain sinä tunnet minut, Vapahtaja https://www.youtube.com/watch?v=oNttBCHNXSo


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #62 : 28.11.19 - klo:15:27 »
Tuon laulun sanoma on hyvä, mutta sen käyttö k-lähetysläisyydessä alkoi vieroksuttaa, sillä ' Me olemme Voittajan puolella' -laisuus  ei ole minulle kerskauksen asia.
'Tunnen kurjuuteni josta vain armo voi nostaa', se on tosi ja tunnen kohdallani toteutuneen, Ei omat 'hyvyyteni'.

Eipä kerskata ennen kuin kirjat avataan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #63 : 28.11.19 - klo:16:16 »
Tuon laulun sanoma on hyvä, mutta sen käyttö k-lähetysläisyydessä alkoi vieroksuttaa, sillä ' Me olemme Voittajan puolella' -laisuus  ei ole minulle kerskauksen asia.
'Tunnen kurjuuteni josta vain armo voi nostaa', se on tosi ja tunnen kohdallani toteutuneen, Ei omat 'hyvyyteni'.

Eipä kerskata ennen kuin kirjat avataan.
Juuri näin! Älkäämme suurina syntisinä kerskatko ihmistekoisessa omavoimaisuudessa niin kuin k-lähetysläisyydessä tehdään.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #64 : 28.11.19 - klo:16:44 »
Älkäämme suurina syntisinä kerskatko ihmistekoisessa omavoimaisuudessa niin kuin k-lähetysläisyydessä tehdään.

Älkäämme myöskään kerskatko olevamme nöyrempiä syntisiä kuin vaikkapa k-lähetysläiset. Voivat fariseuksen ja publikaanin roolit mennä yllättäen ristiin.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #65 : 29.11.19 - klo:13:06 »
Älkäämme myöskään kerskatko olevamme nöyrempiä syntisiä kuin vaikkapa k-lähetysläiset. Voivat fariseuksen ja publikaanin roolit mennä yllättäen ristiin.
Juuri näin! Kiitetään alatien maan matosina ja syntisäkkeinä Jumalaa siitä, ettemme ole niin kuin k-lähetysläiset ja Päivi Räsänen. :)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #66 : 14.12.19 - klo:12:33 »
Juuri näin! Kiitetään alatien maan matosina ja syntisäkkeinä Jumalaa siitä, ettemme ole niin kuin k-lähetysläiset ja Päivi Räsänen. :)

Tämä oli kyllä niin hyvä...   Oikein päivän pelastus.. Voi kun tää laite ei poimi hymiöitä, tän saa tehtyä näppäimistöllä  ;)  !!


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #67 : 14.12.19 - klo:12:44 »
Oikeastansa poikkesin pohdintapalstalle lukaistuani Kotimaan.  Siinä oli toimittaja haastattanut John Vikströmiä, emeritusarkkipiispaa.  Vikström siteeraa Bonhoefferia ja selittää ihmiskunnan täysiu-ikäistymistä.  Kaikki emansipaatiot edustaisi sitä. 

Miksei niin. Bonhoeffer tarkoitti hieman muuta.  Eikä yksilöllisyyden ja yksilön riemujuhlaa nyt...  ei. Eieieikä. Bonhoefferin ekklesiologia oli aivan muuta ja päinvastoin. Kirkko on jokin hyvin me.  Se tuo syntiset yhteen ja tarjoaa yhteiselle Kristuksen. 

Ymmärrän tietty entistä itseäni sillä yk-sin täällä monesti kärsitään ja kuollaan. Ilojen jakaminen on vielä konstikkaampaa, kun kateus herää --- vihainen tunne, joka voi hyvin vain nähdessään kärsimystä.  Siihen yk-sin   --kokemukseen minä kyselin väärin termen "johdatusta".    Lue körtiksi:  Antoiko Jumala tämän kädestään vai oliko sattumaa?    (Herrako säät ja ilmat säätää??  Pystyiskö hajottaan sen Atlantin matalapaineen?  Viitsiskö?)

No asiaan:  Aikuistunut ihmiskunta ei tarvitse Jumalaa siihen että selittäisi meille mitä emme käsitä, mistä me tulimme ja noin.  Ottakaa semmoisesta itse selvää, minulla on muuta asiaa. Teille on syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.  Mitä se on -- mitä se ei ole... 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #68 : 11.01.20 - klo:18:57 »
Lauri Maarala, Gurun opissa:

Eckhart on arjen mystikko.Hänelle elämän perusta on Jumalassa.Hän opettaa, että meidän ei tule etsiä Jumalaa minkään ulkoisen asian tai hyödyn vuoksi, ei minkään palkinnon , ei edes sisäisen keskittymisen tai rauhan, hurmiotilojen tai armon kokemusten takia. Meidän on etsittävä vain häntä itseään.
Se tila, missä Jumala vaikuttaa, on jo meissä., Eckhart muistuttaa. Se odottaa sielumme syvimmässä perustassa. Meidän on vain raivattava tilaa sinne. Sisimmän perustasta käsin Eckhart kehottaa meitä tekemään kaiken ja katsomaan kaikkea, minkä keskellä elämme. Hänen mukaansa olennaista on se, että kaikkea voi katsoa elämässä  toisin  eikä minkään  tarvitse häiritä , jos sisin asuu Jumalassa. Siitä syntyy todellinen sisäinen riippumattomuus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #69 : 13.01.20 - klo:15:17 »
Kirkkokin on tehnyt aluetarkistuksia, kun Vaala ja Pyhäjärvi kuuluvat nyt Oulun Hiippakuntaan vuoden alusta. Entinen savolainen kytkentä on taakse jäänyt vaihe. Viime joulukuussa en epäonnekseni päässyt Herättäjän miestenpäiville Paltamon Mieslahteen opistolle, jossa on esiintynyt Kuopion piispa Jari Jolkkonen. Odottelenpas ensi joulukuuta, että mitä silloin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #70 : 17.01.20 - klo:13:59 »
 Toinen puoli ahkerassa hengellisten kirjojen lukemisessa on se että aika-ajoin alkaa tuntea huonommuutta omassa uskonelämässä. On aika 'kuivaa' , rukous ei suju, ei ole aihetta, eikä huvita.

Menee siis ns. suorituspaineeksi. Onneksi siihen tulee körttiläisyys avuksi muistuttamaan Kaikesta Täytetystä Työstä. ' Lepo vaan '  sanoo ääni sisällä.

Silloin saa huomata syyllistyneensä vertaluun ja ylpeys saa kolahduksen

Alatiellä ololla ei sovi myöskään kerskata eikä sillä muita muistutella. Jokaiselle on oma tie, kellä suora, kellä monimutkainen mäkineen ja ojanpohjineen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #71 : 17.01.20 - klo:19:28 »
Alatiellä ololla ei sovi myöskään kerskata eikä sillä muita muistutella. Jokaiselle on oma tie, kellä suora, kellä monimutkainen mäkineen ja ojanpohjineen.

Kiitos Riitta pohdinnoista ja ajatuksistasi! 
Lainasin vain tuon alimmaisen kappaleen, se kolahti minuun nyt eniten.
Toki koko viestissäsi oli hyvää asiaa.

Itse olen nyt joutunut lähipiirissäni aikamoiseen vaikeaan tilanteeseen.
Käydään läpi asioita vuosikymmenten varrelta, kaikkea on ollut, on, edessä on?

Joo, siis tuokin...kun kovin paljon lukee...ja miettii....saattaa mennä yli...
ja unohtuu se että lepo Jeesuksen ristin juurella armahdettuna, pelastettuna, riittää.
Omat ansiot ei koskaan riitä...Vain yksin Jeesus mulle riittävi....saan laulaa minäkin.

Ja juurikin tuo: Meillä on jokaisella oma tie...vaikka toinen sitä haluaakin kommentoida...

Mitenkäs se "Karavaani kulkee" alkoikaan...
"Sinä olet siinä, minä olen tässä, aikamoinen taival takanamme on,
ja matka jatkuu HÄNEN SEURASSAAN....."

Hänen seurassaan.....Kristuksessa yhdessä...luottaen ja uskoen siihen että toinenkin
osaa elää ja etsiä omaa tietään Jeesuksessa...kulkien toisen rinnalla rukoillen, tukien....
lyöntejä ei tarvittaisi...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #72 : 17.01.20 - klo:20:20 »
Olen joutunut huomaamaan että Paavo Ruotsalaisen luoma kuva ' Vilosohveista sotkemassa pottuhalmetta' piti kutinsa myös minun kohdalla.

Jos oppimaton ihminen yrittää ymmärtää totuuden heidän kaikkien hiukan eri painotuksin olevista kirjoituksista, käy ehkä niin kuin minulle että se seloittaa ' muuten niin hyvässä formussa' olevan uskon.

Ei suurempaa hätää muuten, mutta eksyimpä  vertaamaan omaa tietäni muutamien ihailemieni gurujen tiehen.

Pantiin ns. 'pienelle paikalle', ja se on ihan oikein !

Olen kirjoittanut: Älä vertaa, tyydy !  Tässä sitä ollaan omien puheiden kanssa.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #73 : 09.03.20 - klo:10:12 »
Kansanedustaja Päivi Räsänen oli aamusella kolmosen tentaattorin luona. Valtakunnansyyttäjä ajaa asioitaan sellaisilla asioilla, joihin ei tekoaikaan ollut lakia. Näin kävi sotasyyllisyysoikeudenkäynneissäkin, kun jälkeenpäin ihan tarkoitituksella piti tehdä lait tiettyjen henkilöiden syyttämiseksi. Olen sitä mieltä, että osa syyttäjälaitoksesta ei ole kansan demokraattisessa valvonnassa kaikilta osin. Syyttäjillä on huomattava valta meidän muiden ylitse, kun järjestelmän selitetään menevän sillä lailla, että syyttäjiä koskee vain Suomen laki ja he ovat riippumattomia päätöksissään. Ihmisiä he ovat, sillä verta liikkuu heidän suonissaan, että eivät syyttäjät ole "instanssin" veroiset.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Pohdintoja 2
« Vastaus #74 : 09.03.20 - klo:10:37 »
Olen sitä mieltä, että osa syyttäjälaitoksesta ei ole kansan demokraattisessa valvonnassa kaikilta osin.

Näin asian pitää klassisen vallan kolmijaon opin mukaan ollakin. Itsenäinen oikeuslaitos on sen olennainen osa. Vallanjako-oppi on valtioteoria, jonka mukaan toimeenpano-, lainsäädäntö- ja tuomiovallan on kuuluttuva eri elimille.