Kirjoittaja Aihe: Körttivaate  (Luettu 15078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttivaate
« Vastaus #15 : 20.04.10 - klo:18:02 »
Oli ateisti tai ei, niin "meemi" lienee aika yleisesti hyväksytty ajatus tieteessä ja tutkimuksessa. Mikä siinä on niin pähkähullua?

Ei se mitenkään ole yleisesti hyväksytty. Minulle tulee siitä lähinnä mieleen flogiston-teoria. Timpuri näkee kaikkialla vasaralla ja nauloilla ratkaistavia asioita, geneetikko vastaavasti geenimäisyyksiä. Jos genetiikan tutkija sitten vielä on uskossaan vahva, voi siitä meemiteoriakin syntyä. Occamin partaveitselle olisi töitä, etenkin kun empiirisiä havaintoja meemistä ja niiden kopioitumisesta ei ole, ja teoriapohjakin on vähän, no, luovasti rakennettu.

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22105
Vs: Körttivaate
« Vastaus #16 : 20.04.10 - klo:18:47 »
Periytyykö herännäisyys ja sen ulkoiset tunnukset, körttipuvut, geenien (tai meemien) kautta? Kantakirjakörteistä olen kuullut.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttivaate
« Vastaus #17 : 20.04.10 - klo:19:03 »
Periytyykö herännäisyys ja sen ulkoiset tunnukset, körttipuvut, geenien (tai meemien) kautta? Kantakirjakörteistä olen kuullut.
Te luovat sielut.  Mitä (seuraavaksi) sanon meidän mummulle joka on vakuuttunut kristillisen iilin vai kuinka kutsuisimme juuri nyt uskoa Kristukseen noin kaikkineen, perinnöllisyydestä ?

Hän tahtoo mieluusti lähteä herättäjäjuhlille koska "se" on "meillä geeneissä",  hän  ymmärtää lapsenlapsensa innon pyrkiä opiskelemaan teologiaa  koska "se" on k.o. jälkeläisellä geeneissä. En ymmärrä kuinka loppujen lasten ikuisuuskohtalo on nähtävä, kun "se" ei näytä olevan heillä vastaavalla iilillä "geeneissä".

Niin niin. Eihän asiassa ole mitään pahaa. Minä tässä alan tarvita jotakin johon kuivata hikeentyneet hermoni --- ne jotka olivat vähän geeneissä, kyllä, luulen.  

Ostetaanko mummulle körttihuivi? Vain hankinko itselleni?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttivaate
« Vastaus #18 : 21.04.10 - klo:07:17 »
Periytyykö herännäisyys ja sen ulkoiset tunnukset, körttipuvut, geenien (tai meemien) kautta? Kantakirjakörteistä olen kuullut.

Olen tehnyt on empiirisiä havaintoja siitä, että monet ulkoiset tunnukset (virsikirjat, postillat ym.) periytyvät perukirjan kautta. Tästä pitäisi nyt rakentaa teoria ja julkaista englanniksi asiaa käsittelevä populaaritieteellinen kirja. Niin, ja nimi pitäisi teorialle vielä keksiä. Inheritanssiteoria?

Mt

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22105
Vs: Körttivaate
« Vastaus #19 : 21.04.10 - klo:11:29 »
Sopisiko inherenssiteorian haaraksi postillojen siirtyminen Aholansaaren vanhojen kirjojen myyntipöydän kautta ulkomailla syntyneille omituisille piirustajille?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Körttivaate
« Vastaus #20 : 21.04.10 - klo:13:46 »
Tuon reitin kun esität graafisesti, niin kirjan ensimmäinen kuva on valmis ja teorianmuodostus alkaa saada vankkaa pohjaa. Kyllä nyt käy meemiteorialle kalpaten!

Mt

Poissa Muukalainen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 34
Vs: Körttivaate
« Vastaus #21 : 22.04.10 - klo:22:51 »
Kovinpa keskustelu rönsyilee,kun vaatteesta piti puhua..Kiitos meme ohjeista ja vihjeistä!Olen suurentanut kaavat,leikannut kertakäyttölakanasta,harsinut ja sovitellut.Äitivainajani jo aikoinaan kertoi,että kyllä oli eroja körttityttöjen vaatteissa.Pohjanmaalla,vauraamissa piireissä,oli hameessa paljon vekkejä.Savossa hame oli yksinkertaisempi,kun oltiin köyhempiä.H-y:n sivulla olevassa jutussa oli hyvä kohta:kainuulaiset tekivät pidemmän ja väljemmän röijyn ja hameen ilman liiviä.Sopii minulle,kun koti on ollut joskus Kainuussakin. Periaatteessa körttivaate on kuin tilattu tähän aikaan: yksinkertainen,kotona tehty,ajaton malli..  Kyllä körttinäkökulma kulkee geeneissä!!

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Körttivaate
« Vastaus #22 : 23.04.10 - klo:08:48 »
Eilisessä Kotimaa-lehdessä oli juttu körttishaaleista.
Niillä oli hintaa käsinkudottuina huikeat 140-180 euroa.
Tuotot menivät Kiuruveden Herättäjäjuhlien hyväksi.

Monivärisiä ja kauniita huiveja... Ei jotenkin tullut mieleen ne yksikertaiset valokuvat, joissa omillakin sukulaisilla on harteilla musta huivi. Ei niissä paljoa värejä ollut. Körttien pukeutuminen ei liene ollut ihan yhtä yhtenäistä kuin monesti halutaan antaa ymmärtää.

Mielenkiinto heräsi muistettuani keskustelun uskonnonopettajani kanssa Juho Rissasen maalauksesta Ruumiinpesijät. Pohdimme, voiko kuvan vaatetuksesta sanoa henkilöiden edustavan esimerkiksi herännäisyyttä tai jotain muuta perinnettä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körttivaate
« Vastaus #23 : 23.04.10 - klo:09:25 »
Eilisessä Kotimaa-lehdessä oli juttu körttishaaleista.
Niillä oli hintaa käsinkudottuina huikeat 140-180 euroa.
Tuotot menivät Kiuruveden Herättäjäjuhlien hyväksi.

Monivärisiä ja kauniita huiveja... Ei jotenkin tullut mieleen ne yksikertaiset valokuvat, joissa omillakin sukulaisilla on harteilla musta huivi. Ei niissä paljoa värejä ollut. Körttien pukeutuminen ei liene ollut ihan yhtä yhtenäistä kuin monesti halutaan antaa ymmärtää.

Mielenkiinto heräsi muistettuani keskustelun uskonnonopettajani kanssa Juho Rissasen maalauksesta Ruumiinpesijät. Pohdimme, voiko kuvan vaatetuksesta sanoa henkilöiden edustavan esimerkiksi herännäisyyttä tai jotain muuta perinnettä.

Körttivaate oli alunperin kansanpuku eli lähes samanlaisia oli muillakin ja körttivaatteissa oli hajontaa samalla paikkakunnallakin räätälistä riippuen. Joka räätälillä oli omat kaavansa ja ne vähäisessä määrin erosivat toisistaan. Tarkkaa kuosia ei ollut missään määrätty. Nykykielellä sanottuna spesifikaatiot oli tekemättä. 1960 luvulla oli vielä yksi erikoisuus eli miehen körttitakki ilman halkioita eli ns. luopiotakki, joita oli ainakin Kalajokilaaksossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körttivaate
« Vastaus #24 : 25.04.10 - klo:16:24 »
Wanhassa Karhunmäessä oli maaliskuun lopulla körttipuvun perinnepäivä ja jatkoksi oli suunnitteilla puvun ompelupäivä tai -kurssi. En nyt löytänyt tietoa asiasta K-mäen sivuilta. Onko järjestetty tai myöhemmin tulossa, tietääkö kukaan täällä?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Muukalainen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 34
Vs: Körttivaate
« Vastaus #25 : 25.04.10 - klo:23:04 »
Kävin viikonvaihteessa W Karhunmäessä.Siellä on körttivaatteen ompelukurssia toukokuussa kahtenakin päivänä. Päivämäärät eivät jääneet mieleen.Kysymällä sieltä varmaan selviää.Valitettavasti asun turhan kaukana... Ans kattoo,kuinka mun käy!Lapualla esiintyi myös Heli Karhunmäki,kertoen ja mainostaen mm körttipukukuaan,joka on ollut hänellä vuoden käytössä.Tosi hyvältä näytti!Mutta toiset olivat hänen mittansakin...

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körttivaate
« Vastaus #26 : 25.04.10 - klo:23:07 »
Kysyn. Mietin, että ommellaanko naisen pukua vai saisko oppia miehen pukuunkin, kaavoja? Kysyn sitäkin.

Minkä värisenä naisen pukua nykyisin tehdään? Tummanharmaa, tummansininen, musta??
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1568
Vs: Körttivaate
« Vastaus #27 : 25.04.10 - klo:23:14 »
Lapuan Sanomien jutus oli, että huhti-toukokuus on körttipukujen ompelukurssi. http://i7.aijaa.com/b/00441/6122274.jpg
Kuvan kun tallentaa omahan tiarostohon, niin sen voi suurentaa luettavaksikin.


Lisää juttua: http://yle.fi/alueet/pohjanmaa/2010/03/korttipuvun_kaytto_elpymassa_1555717.html
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körttivaate
« Vastaus #28 : 25.04.10 - klo:23:19 »
Kiitos, katselinkin jo netistä jotain haulla "körttipuku".
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Muukalainen

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 34
Vs: Körttivaate
« Vastaus #29 : 26.04.10 - klo:13:42 »
Mörtti,kiitos näistä juttulinkeistä!Huomenis kangaskauppahan!