Kirjoittaja Aihe: kirkko vuotaa  (Luettu 39165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #105 : 22.07.13 - klo:14:32 »
Simola on nyt pyytänyt anteeksi Räsäs-lausuntoaan (Yle). Miehen työ. Mutta: anteeksipyyntökin oli aivan pakko vesittää kommentilla, että jutussa oli mukana huumoriakin, mutta ei näytä menevän perille; ja aika paljon median vika. Niin se on, tyhmä rahvas ei aina tajua korkeasti oppineiden puheita ja kirjoituksia eikä etenkään lauseiden ja rivien välejä.
(Mielestäni anteeksipyyntö ei ole vilpitön, jos siihen liittyy selittelyä ja kaiken huipuksi muiden syyttelyä. "En mä muuten olis mutku toi alotti." Miten olisi: "Anteeksi, tein väärin." ?)

Kiva taktiikka noilla: ensin sanotaan tai kirjoitetaan jotakin räväkkää, jotta päästään otsikoihin. Sitten kadutaan, jotta päästään otsikoihin. Pääasia on olla otsikoissa? Taidan olla kyyninen, mutta: ei mene läpi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #106 : 22.07.13 - klo:16:05 »
Kyllä on niin, että "anteeksi"-sanaa ei saa jatkaa sivulauseen mutta-sanalla. Sanoja ei ole tosissaan, veren maku puuttuu.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #107 : 22.07.13 - klo:16:12 »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa Tukitaan sitä pikkuisen
« Vastaus #108 : 22.07.13 - klo:16:26 »
Tässä yksi tapa tukkia vuotoa.

http://www.kirkonkello.fi/?p=1208
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa Tukitaan sitä pikkuisen
« Vastaus #109 : 22.07.13 - klo:17:46 »
Tässä yksi tapa tukkia vuotoa.

http://www.kirkonkello.fi/?p=1208

Kiitos!
Ihana: kirkonpenkkitehtävä. (Sen voi aloittaa vaikka takapenkillä ujona piipahtamis -tehtävästä  :)) Monilla ihmisllä on tarve vaan ei taitoa tuntea olevansa osallinen.

1994: samaa mieltä. Anteeksi on anteeksi, ei "anteeksi mutta".   

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #110 : 22.07.13 - klo:20:30 »
Sanoiko Simola edes sanaa anteeksi? Minä en huomannut.

Haapajärvellä on löydetty heille sopiva keino yhteisöllisyyden lisäämiseen. Loistavaa. Olen itse surrut sitä, ettei seurakunnassamme ole mitään keinoa tutustua muihin ihmisiin ja kokea kuuluvansa joukkoon. Onneksi aloitettiin kirkkokahvit. Pari kertaa on tullut tilaisuus jutella mukavien ihmisten kanssa.

myyrä

  • Vieras
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #111 : 23.07.13 - klo:00:21 »
Heh, eipä ole Räsänen anteeksi pyydellyt...

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #112 : 23.07.13 - klo:08:30 »
Heh, eipä ole Räsänen anteeksi pyydellyt...

Aivan samalla tavalla kuin Simolakin: "Oli vähän jyrkästi muotoiltu, mutta...."

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #113 : 23.07.13 - klo:13:15 »
Tuota Jeesuksen seuraamista kysytään silloin tällöin, ja itse kysyin sitä eräät vuosikymmenet.  Kai siitä sitten tuli jokin:  No, nyt ollaan taas umpikujassa.  Tässä kai pitäisi pitää totuutta esillä, sillä en itse enää päästä ihmisiä esimerkiksi selittämään epileptistä kohtausta omaperäisesti, täytyy ainakin kertaalleen yrittää todeta, ettei tuo selitys ole tosi.  Mutta silloin ihmiset ovat hyvin usein jo itse syyllistyneet, sillä totta se keljuttaa, että vetää päin näköä sairaskohtauksen saanutta.

Ne tuntuu itsestä karseilta - onko minun vielä kuuultava ne sättimisetkin?  Onko minun ihan itse ruvettava rauhoittelemaan, ja annettava anteeksi niin että jokainen taatusti tajuaa:  Eihän heille kukaan erehdyksestä vihoittele.  Eli kyllä, minun tulee ottaa kantaakseni tässä toisten puolesta syyllisyyden taakka omani lisäksi, sille nyt vain ei mitään mahda, että aina sairas syyllisyyttä kokee.  Ja se millä aloitan, jos seuraan Kristusta, olisi mahdollisimman selvä:  Ei se mitään, kaikki on okei, en minä ainakaan ole vihoissani - asenne,  eli minä aloitan anteeksiannolla, vaikka totuus pysyisi esillä - ja niille, joiden on mahdotonta antaa anteeksi vaan tahtovat vihata, ja joskus syyttävät että menen "sairauden taakse piiloon" tai muuta tosi kipeästi kalahtavaa annan anteeksi.

Lisäksi opin ettei anteeksianto ole tunne vaan teko.  Kostamatta jättäminen. Auttaminen, vaikka kuinka tuntuu inhottavalta.  Jeesus ei ollut mikään kynnysmatto, mutta antoi anteeksi. Seuraaja noudattaa mestarinsa opetuksia se on sitä kilvoittelua ,minä luulen,  mutta myös lähemmäs pääsyä ja uskon lujittumista, mielenrauhaa ainakin joskus - tai niinpäin että toisin toimien menettää rauhansa. Kuka on sanonutkaan sitä  helpoksi?
« Viimeksi muokattu: 23.07.13 - klo:13:20 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #114 : 23.07.13 - klo:13:19 »
Toisin sanoen, kukin tuosta soveltakoon omaan elämäänsä, minäkin eri tilanteisiin, miten oppimestari tässä toimisi.

Niin kai minä toimin nuorena lääkärinäkin.  Mites tää toimenpide näytettiin, nyt pitäis saada samaa aikaan?  Ei suinkaan se mitään niin ihmeellistä voi olla.  Toimii kuten opetettiin.  Ja etsii Jeesuksen opetukset, ei sen "meidän liikkeen" vielä lisäksi.  "Meidän liikkeeksi" taitaa etsiytyä itselle jokin joka näyttää tulevan lähelle Jeesuksen opettamaa, ja siihen luulen perustuvan, että niin moni varttuessaan körttiytyy. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #115 : 26.07.13 - klo:12:33 »
Tuota Jeesuksen seuraamista kysytään silloin tällöin, ja itse kysyin sitä eräät vuosikymmenet.  Kai siitä sitten tuli jokin:  No, nyt ollaan taas umpikujassa.  Tässä kai pitäisi pitää totuutta esillä, sillä en itse enää päästä ihmisiä esimerkiksi selittämään epileptistä kohtausta omaperäisesti, täytyy ainakin kertaalleen yrittää todeta, ettei tuo selitys ole tosi.  Mutta silloin ihmiset ovat hyvin usein jo itse syyllistyneet, sillä totta se keljuttaa, että vetää päin näköä sairaskohtauksen saanutta.

Ne tuntuu itsestä karseilta - onko minun vielä kuuultava ne sättimisetkin?  Onko minun ihan itse ruvettava rauhoittelemaan, ja annettava anteeksi niin että jokainen taatusti tajuaa:  Eihän heille kukaan erehdyksestä vihoittele.  Eli kyllä, minun tulee ottaa kantaakseni tässä toisten puolesta syyllisyyden taakka omani lisäksi, sille nyt vain ei mitään mahda, että aina sairas syyllisyyttä kokee.  Ja se millä aloitan, jos seuraan Kristusta, olisi mahdollisimman selvä:  Ei se mitään, kaikki on okei, en minä ainakaan ole vihoissani - asenne,  eli minä aloitan anteeksiannolla, vaikka totuus pysyisi esillä - ja niille, joiden on mahdotonta antaa anteeksi vaan tahtovat vihata, ja joskus syyttävät että menen "sairauden taakse piiloon" tai muuta tosi kipeästi kalahtavaa annan anteeksi.

Lisäksi opin ettei anteeksianto ole tunne vaan teko.  Kostamatta jättäminen. Auttaminen, vaikka kuinka tuntuu inhottavalta.  Jeesus ei ollut mikään kynnysmatto, mutta antoi anteeksi. Seuraaja noudattaa mestarinsa opetuksia se on sitä kilvoittelua ,minä luulen,  mutta myös lähemmäs pääsyä ja uskon lujittumista, mielenrauhaa ainakin joskus - tai niinpäin että toisin toimien menettää rauhansa. Kuka on sanonutkaan sitä  helpoksi?

Taivas auta, miten tämä luettuna maistuu pöyhkeältä ja hurskastelevalta.  Ja syvin totuus jäi kuitenkin kertomatta.  Itse sain tällä tavoin aivan uutta levollisuutta ja pelottomuutta, ja aivan varmasti lahjana.  Voi olla mahdoton kuvata jotakin, jossa vuosikymmenten kamppailu viimein paiskataan Kristuksen eteen, ja vain suostutaan.  Enhän se minä olekaan.  Hän kai olisi jo erinäiset vuodet halunnut auttaa, mutta mitäs, kun ihmisen pitää olla oikein itte-tahtoo.  

Ja subjektiivisuuden huiuppua objektiivisessa ketjussa.  Anteeksi, hyvänen aika!  Alun perin kai mietin kirkkoa Kristuksen seuraajana -  "se rakentaa, kun riita raunioittaa".-  Räsäs-Simola-vääntö taisi edustaa muuta. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #116 : 26.07.13 - klo:21:49 »
No miksi sjzyrkka vuotaa?

No Räsäsen takia tietenkin ja osin Karjalaisenkyöstin ja muiden hänen "Päevin"palvojien takia.

Oisko tää totta vai ei?

Sillon ku aletaan tuomitseen ihmisiä jonkun taipumuksen tai asian vuoksi jolle he eivät voi mitään ja joka ei ole edes monenkaan mielestä syntiä.
-Siis selkoks;, homous, juominen, tupakointi jne. ja jne.-
Niin silloin alkaa kirkot tyhjeneen.
Ei siksi että tuomittaisiin synniksi, vaan kun aletaan arvostelemaan sen mukaisia tekemisiä, vaikka toisella voi olla tukin kokoinen asia suurempi joka
on omassa elämisessä.

Kauankohan mulla kestää ristiretki tätä asiaa vastustamisen kanssa.
Ehkä joku lähimmäisen rakkaus ei niin täydellisiä jonkun normin mukaan kohtaan on olemassa olemisen tunteen kestämisen ajan? :-\
« Viimeksi muokattu: 26.07.13 - klo:21:53 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #117 : 27.07.13 - klo:12:46 »
No miksi sjzyrkka vuotaa?
No Räsäsen takia tietenkin ja osin Karjalaisenkyöstin ja muiden hänen "Päevin"palvojien takia.

Voipi olla, mutta jos niin ajattelee, niin auttaako mitään osoitella heitä syyttävällä sormellaan? Kannattaisiko mieluummin miettiä, miten omaa toimintaansa muuttaisi? Kai siitä vuodosta on itse kukin yhtä lailla vastuussa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #118 : 27.07.13 - klo:21:49 »
No miksi sjzyrkka vuotaa?

No Räsäsen takia tietenkin ja osin Karjalaisenkyöstin ja muiden hänen "Päevin"palvojien takia. ...



Mitähän foorumin säännöt sanovat tuosta?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: kirkko vuotaa
« Vastaus #119 : 27.07.13 - klo:23:13 »
Mitähän foorumin säännöt sanovat tuosta?

Nimet pois ja maltillisemmat kommentit on mitä mieltä tahansa. Kyllä minullakin on mielipiteitä, mutta pyrin huonosti onnisten vaikenemaan niistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi