Kirjoittaja Aihe: Ehdoton pelastusvarmuus?  (Luettu 51124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #120 : 17.05.10 - klo:21:03 »
Kalvinistit uskoo kaksinkertaiseen predestinaatioon eli semmoseen että tietyt ihmiset on tuomittu pelastukseen ja loput kadotukseen. Yksinkertainen predestinaatio on semmonen että tietyt ihmiset pelastuu, muiden kohdalla homma on vielä auki.
Joku selitti Lutherin käsityksen predestinaatio-opista menevän silleesti että ne pelastumaan ennalta määrätyt ihmiset ovat kastetut, uskovat kristityt. Siis yksinkertainen predestinaatio-oppi luterilaisittain ei mainitse nimiä, mutta lupaa kristityille pelastuksen. Tai jotenki.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #121 : 17.05.10 - klo:21:52 »
---
Joku selitti Lutherin käsityksen predestinaatio-opista menevän silleesti että ne pelastumaan ennalta määrätyt ihmiset ovat kastetut, uskovat kristityt. Siis yksinkertainen predestinaatio-oppi luterilaisittain ei mainitse nimiä, mutta lupaa kristityille pelastuksen. Tai jotenki.

Ihan järkeenkäypää tekstiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #122 : 18.05.10 - klo:06:30 »

En muista koska, mutta joskus tuli sellainen dokumentti jossa esitettiin perusteluita sille, miksi Jumala on välttämätön seuraus ihmisen ajattelussa. Sanottiin mm. että koska ihminen ei hallitse elämää eikä varsinkaan sen vastoinkäymisiä kuten sairauksia, kuolemaa yms. tai pahuutta ja sen olemassaoloa, niin ihminen alkaa luonnostaan ajattelemaan että täytyy olla joku (huom. ei jokin vaan joku) joka kaiken pahan ja kait samalla hyvän saa aikaan. Se, että se ei ole jokin vaan joku, selitettiin siten että ihmiselle luontaista on ajatella että sen on aikaansaanut toinen ihminen tai vähintään ihmisenkaltainen olento. Joksikin "toimijaksi" ohjelmassa tätä nimitettiin.
On pitänyt monesti jo vastata, tullut aina jotakin muuta... Erittäin tuttu tapa selittää Jumala "pois". Mieleeni kyllä tulee se sana "iankaikkisuudesta joka on pantu ihmisen sydämeen" ja Paavalin Apt. jutt ateenalaista jotka pystyttivät alttarin "tuntemattomalle jumalalle" varan vuoksi. Ihmisessä asuu jokin perustarve tai...termi saattaa olla typerä...no, pyrkimys luojansa yhteyteen. Kierkegaardin sanoin: Torjuessaan ja kieltäessään sen ei voi välttyä tulemasta melankoliseksi. Kysykää vielä vähän lisää depressiuoiden yleistymisestä!  Se nyt on monisyinen juttu...mutta epäilen tätä ponnistusta yhdeksi sen juurista, ihminen pyrkii itselleen luonnottomaan olotilaan illman Jumalaansa.  - Totta kai voidaan rauhallisesti nähdä yhtä lailla että ihminen luo itselleen jumalan - mikäs sen selvempää...luominen on aika tyypillistä kai Luojan kuvalle eikä se ominaisus  syntiinlankeemuksessa hävinnyt...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #123 : 18.05.10 - klo:06:38 »
Tässäkö ketjussa oli se pohdinta persoonasta?
Olen ajatellut sitä koko lailla.
Onko siinä se pointti, että "persoona" tuntuu vahvasti viittaavan rajalliseen? Ihmispersoonaan...tai koirapersoonaan, ne ovat sangen persoonallisia myös jne.

"Persoonan" ei tarvitse sisältää tätä määrettä minun ymmärtääkseni.

Persoonaton ei hae toiseen persoonaan yhteyttä. Persoona etsii kontaktia ja ilmaisee itseään ja itsensä tavalla tai kolmannella. Persoonaton on kin virtaava vesi. Ei se kysy hukkuuko joku. Persoona on kuin ne avunhuudot kuuleva joka miettii että tarttis kai jotain tehdä.

« Viimeksi muokattu: 18.05.10 - klo:06:44 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #124 : 18.05.10 - klo:06:39 »
Kalvinistit uskoo kaksinkertaiseen predestinaatioon eli semmoseen että tietyt ihmiset on tuomittu pelastukseen ja loput kadotukseen. Yksinkertainen predestinaatio on semmonen että tietyt ihmiset pelastuu, muiden kohdalla homma on vielä auki.

Ei voi juuri kolkompaa nähdä. Kiva luoda ihmisiä heitelläkseen heitä kadotuksen kuiluihin. Johan on luotu synkeä ja sadistinen jumala - en viiti kirjoittaa isolla.
« Viimeksi muokattu: 18.05.10 - klo:06:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #125 : 18.05.10 - klo:09:37 »
Ei voi juuri kolkompaa nähdä. Kiva luoda ihmisiä heitelläkseen heitä kadotuksen kuiluihin. Johan on luotu synkeä ja sadistinen jumala - en viiti kirjoittaa isolla.

Voimme ajatella, että seisomme Jumalan kämmenellä. Toiset seisoo oikean käden kämmenellä, viimeiset sitkeät riippuu vasemman käden sormissa.
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #126 : 18.05.10 - klo:17:33 »
Ei voi juuri kolkompaa nähdä. Kiva luoda ihmisiä heitelläkseen heitä kadotuksen kuiluihin. Johan on luotu synkeä ja sadistinen jumala - en viiti kirjoittaa isolla.

Mitäs sitä turhaan kaverista välittämään kun on niin tr00 uskis että valittujen VIP-passi löytyy...  :icon_rolleyes:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #127 : 18.05.10 - klo:17:37 »
Calvin ja Hobbes, jotka antoivat sarjakuvalle nimen (Lassi ja Leevi), taisivat olla samaa maata. Eikö Hobbes sanonut ihmisen olevan ihmiselle suden (vai tiikerinkö?).

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #128 : 18.05.10 - klo:17:38 »
Voimme ajatella, että seisomme Jumalan kämmenellä. Toiset seisoo oikean käden kämmenellä, viimeiset sitkeät riippuu vasemman käden sormissa.
Ja surkeimmat riippuu siinä ajatuksessa joka sanoo että "kämmenteni maloon olen hänet piirtänyt" kun ei näillä lihaksilla riiputa yhtään missään. Olen tosissani. Olen kerrankin ihan hirveän tosissani.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #129 : 18.05.10 - klo:17:40 »
Mitäs sitä turhaan kaverista välittämään kun on niin tr00 uskis että valittujen VIP-passi löytyy...  :icon_rolleyes:

Mutta kui maailma taval. Miten siitä passista voi olla takuuvarma?

On kuulkaa juttu ettei mitään aseteta Jumalan ja ihmisen välille mutta on se kauhistuttavaakin. Tervemenoa vaan uskoontulot ja parannkset ja herätykset ja synnintunnstukset.
Minä pelkään!  Etteks te? Mittee mie tien...
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22066
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #130 : 18.05.10 - klo:19:33 »
Jumalan käsi on toki kämmen, jolla voi levätä, mutta on se myös käsi, joka taluttaa ja vie joskus väkisinkin. Viimeinen toivoni on sitten se: - tartu piskin niskaan ja Taivaan iloon viskaa!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #131 : 18.05.10 - klo:20:22 »
Jumalan käsi on toki kämmen, jolla voi levätä, mutta on se myös käsi, joka taluttaa ja vie joskus väkisinkin. Viimeinen toivoni on sitten se: - tartu piskin niskaan ja Taivaan iloon viskaa!

Minä olen itse asiassa aina inhonnut niitä "Jumalan kämmenellä"-virsiä joita oma perheeni rakastaa yli kaiken...minun lempivirttäni ei edes kysytä...ei niin.  Aina niitä...

Tuo on peräisin hyvin syvän epätoivon ja kuolemanhädän hetkeltä, jolloin tuttu pappi yritti lohduttaa "Koska hän riippuu minussa kiinni minä pelastan hänet" ja huomasin ettei minusta ole edes siihen. Sitten hän kysyi auttaisiko tämä. Kämmeneltä voi pudota...kämmenestä ei. JOS on piirto Jumalan kämmenessä,niin minne siitä putoaa tai katoaa?  Yritän ajatella niin joskus kun tämä on vaikeaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #132 : 18.05.10 - klo:21:01 »
Muutama lainaus Raamatusta, jossa käsitelläänt ätä edellätietämistä/predestinaatiota vai mitä se ikinä onkaan.
Lainausten jokainen jae puhuu tuosta Jumalan mystisestä ja käsittämättömästä valinnasta, joka ont ehty ennen aikojen alkua:
Room:
9:11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin - että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden -
9:12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
9:13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin."
9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan."
9:16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
9:17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä."
9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
9:22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
9:23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?

Ef:
1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
1:5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,

Ilm:
17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta,


Vaikea tässä on selitellä pois Jumalan mystisiä valintoja. Kun tähän vilä lisätään se uskomus, että ihminen ei voi teoillaan pelastusta ansaita, niin kyllä tässä jonkinlainen predestionaali tuntuu väijyvän.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #133 : 18.05.10 - klo:22:07 »
Kiitos Kyösti, olipa siinä paljon ihan tuttuja paikkoja. En tosin aio hirveästi vaivata niillä päätäni, koska tulen hulluksi, jos ajattelen, että joku muu kuin piru olisi jo ennalta määrätty kadotukseen. Taidan jättää koko litanian Herran haltuun.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #134 : 18.05.10 - klo:22:26 »
Kiitos Kyösti, olipa siinä paljon ihan tuttuja paikkoja. En tosin aio hirveästi vaivata niillä päätäni, koska tulen hulluksi, jos ajattelen, että joku muu kuin piru olisi jo ennalta määrätty kadotukseen. Taidan jättää koko litanian Herran haltuun.

MInn on pakko - ainakin nyt - tehdä samalla tavalla kuin Pirska.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.