Kirjoittaja Aihe: Ehdoton pelastusvarmuus?  (Luettu 51079 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #60 : 12.05.10 - klo:04:33 »
Hyvää yötä vain kaikille.  

Kuule, Jampe, vaikka miten väännän ja käänän tätä, en mitenkään kykene täysin irrottamaan ihmisen affekteja tästä. Itse näen kyllä ennemminkin niin, että usko herättää siinä määrin voimakkaita tunteita jo tiedolliselta pohjalta herätessään,  että mieluummin soisin niitä tunteita rauhoiteltavan kuin enää kiihotettavan ja kiihdytettävän. Emme me sille mitään mahda. Jos ymmärrät ansainneesi itse kadotustuomion, saatat järkyttyä ja olla hyvin pahoillasi, jos kuulet että sinut on sovitettu Jumalan kanssa, saatat olla hyvin huojentunut ja onnellinen. Rippi on nykyään körttiläisyydessä vieras. Se ei ole ollut aina. Siihen liittyvää tunnemylläkkää on jokseenkin mahdotonta estää, mutta asiat painavat joskus mieltä niin että ihminen on siitäkin järkyttynyt, peloissaan ja liian lamautunut ja surullinen siitä, että on rikkonut välinsä useimmiten Jumala ja ihmisten kanssa.  Tämä kaikki kohoaa tiedolliselta pohjalta - ja olen eräässä asiassa erittäin samaa mieltä, ja se on ulkoaosaamisen arvo.  En tiedä, - tai minä tiedän, kokemuksesta - milloin joudun vaikka ensiapuun jossa en voi lukea, milloin sokeudun, ja silloin saattaisin kaivata lohduksi raamatunkohtaa jonka tiedän olevan jossain siellä mutta jota en voi saada mieleeni.  
Jos tarkoitat, että ne eivät ole erityisen informatiivisia, olet epäilemättä erittäin oikeassa.  
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo:04:38 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #61 : 12.05.10 - klo:05:27 »
Tuo väreillä kirjoittaminen oli näennäisen(?) lapsellista rautalangasta vääntämistä. Halusin vain osoittaa, miten yksinkertaisesta asiasta on kysymys. Ihminen on kognitiivinen olento, erittäin totta, mutta ei hänestä voi tunne-elämää edes uskon alueella ruotia pois.  Olen yrittänyt, tietenkin, tätä myös. Rudolf Otton tutkimuksiin tästä, ja numinoosikokemksista erityisesti, kannattaa kiinnostuessaan teoreettisesta tiedosta kyllä perehtyä.

En ehkä loppuun saakka täysin ymmärrä myöskään tuota että Jumalaan ei "olisi kaverishdetta" tai miten se oli.  Pyhä on tähtemme tullut niin alas ja niin nöyräksi, että en pidä mitään mahdottomana - enää. Jos lähinnä kuvaamaasi, selkeästi ns. puhdasoppisuuden aikaa edustavaan ajatteluun kuuluukin - sinänsä oikeana perustana - esimerkiksi katekismuksen ulkoaopettelu ja tenttiminen, ja vaikka itse silkasta kunnioituksesta en puhuisi Jumalalle yhtään sanaa, en menisi kieltämään sitä niiltä, jotka eivät ole yhtä huikean älykkäitä ja älyllisiä kuin olen itse - ja nyt tämä on todellista itseironioaa sillä tämä vaihekin on läpieletty - en kieltäisi lapsilta ja kehitysvammaisilta heillä näkemääni spontaania tapaa ja oikeutta puhua Jumalalle jopa niinkin läheisesti. - Ja itse olen ymmärtänyt heidän kyllä olevan Jumalan silmissä varsin kelvollisia, ja tämä tieto perustuu Raamatun omaan sanaan. - Eri asia on, että me voisimme tietty kunnioittaa niitä kavereitakin...eli vähän päinvastoin. Mutta siitä olen nykyisin täysin vakuuttunut, että Jumala tahtoo että me rukoilemme, puhumme hänelle, sillä ei Raamattui muutoin siihen edes kehottaisi. Se kieltäisi sen. Knnioittavasti - kyllä!  Mutta läheisyys ei välttämättä ole kinnioituksen puutteen merkki.

Jeesus kutsui viimeisenä yönään ennen kavallustaan oppilaitaan ystävikseen. Ajatteletko joko niin, että tarina on johanneslaista epäperäistä erehdyksessä kaanoniin joutuntta materiaalia kuten äärimmillään kyllä opetetaan, vai, että se koski ainoastaan niitä kahtatoista?  En oikein saa selvää siitä minkä piolesta taitat nyt peista?  Puhdasoppisuden ajanm? No, siinä oli varmasti paljon hyvää - kansa oppi lkutaidon ja Katekismuksensa - mutten ymmärrä miten ihmiset enää kirkkokureineen sun muineen siihen saadaan sullottua.  Eikä se edes edustant alkuperäistä Lutheria, jonka tunteet olivat melkoista mylläkkää.

Jumala kestää yllättävän monenlaista puhuttelua, mutta olet tässäkin oikeassa jos nyt tätä tavoittelet: Ehkä ihminen ei itse kestä mitä hyvänsä, ja kunnelkoon kukin ja tutkikoon kukin itseänsä - ja kunnioittakoon toisia. Yritän niin tehdä itse, ja toivon etten tällä tallo sinun tapaasi.

"Alatiellä" on puhuttu Jumalalle nykytietämäni mukaan  paljon. Useimmat Siionin Virret näyttävän edustavan Jumalalle suunnattua puhetta edelleen - olen opetellut niitä, lukenut niitäkin oppiakseni, ja tämä on kyllä aivan selvä asia.

- Miten hoidetaan kirkossa yhteinen rippi, kiitos sen jälkeen,  ja ylistys ja rukoukset puhumatta JUmalalle - vaikka jopa hullunkurisenkin juhlallisin sanakääntein, mutta silti? 

Pitäisikö ne lopettaa?

No entä jos ei mitään tunne? 
- Niin tuntee Jumala sitä voimakkaammin, kirjoittaa yllättävästi Bo Gierz eräässä kirjassaan. Hyvä hyvä - ei ole körtti eikä edes suomalainen, onpahan vain muuan ruotsalainen edesmennyt luterilaisudessaan ehkä vähän kiivailevakin piispa, jonka SLEY koki 80-luvulla "luteriaisus"- ja "kirkkolojaliteettikaudellaan" vähän kuin omaksi miehekseen. Herattäjäyhdistys saattaisi kokea nyt.

Jumalan tunteista  Raamattu antaa varsin tehokkaan kuvauksen: Hän suuuttuu, säälii, suree, rakastaa, kyllästyykin ("Vie pois minn edestäni virttesi pauhina - olen kyllästynyt ruokauhreihisi ja teurasuhreihisi - laupeutta minä tahdon enkä uhreja jne). Ei ole kognitionippu tai oppiteesirakennelma, vaan syvästi huolestunut ja syvästi meitä rakastava persoona - oikeastaan vieläpä itsekin  vuorovaikutuksen kokonaisuus,  "kolmiyhteinen" (Stinnissen).
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #62 : 12.05.10 - klo:05:49 »
Katastrofi on se, että tajuaa hyvin lain, mutta ei armoa.
Valtava katastrofi myös se, että ymmärtää armon, mutta ei lakia.

Tämä oli kyllä kuulkaa moninkertaisen hyvin ymmärretty - mietin mitä kummastakin seuraa.

Jos ei koe, ei koe.  Jos tietää ja myöntyy ja todeksi tunnustaa kohdallaan  ilman kokemuksia ja erityisesti ilman tunteitakin Raamatun opetuksen itsestään, eikö se riittäisi.  Vaikka mietin tunteita uskossa tuossa edellä, en tahtonut sanoa, että niitä pitäisi olla - ainakaan aina.  Joskus on ja joillakin on. Ihmiset ovat perin erilaisia. Joku täällä on maininnut itkevänsä Ehtoolliselta tullessaan aika usein, helpotuksesta, niin käsitin. Hän on sen sortin ihminen. Sehän on vain kiinnostava asia, ei mitään mssä jompi kumpi tyyli mennä täällä elämässä minnekään päin nyt esimerkiksi olisi enemmän tai varmemmin uskon tietä.

Tämä kertoo ihmisestä. Sitä tarkoitan kirjoittaessani että koetut tunteet Jumalan kuvaajana ovat olettaakseni perin epäinformatiivisia. Sikäli niihin kai voisi suhtautua rauhallisesti....no, minun on ainakin pakko niin pitkään kun olen näissä hommissa... toisaalta josks mietin, että tuo niiden provosointi ei oikein... mutta mitä sille puuhallekaan  voi tehdä?
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo:05:52 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #63 : 12.05.10 - klo:08:42 »
"Jeesus vastasi: Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa" Luuk.23:43

Raamattu on siitä puutteellinen opus, ettei se kerro tarkasti taustatekijöitä tapahtumille eikä ihmisten taustoille. Se kertoo konkreettisesti ja hyvin usein yksinkertaisesti tapahtumat. Ihmiset esiintyvät myös usein vain kerran ilman esittelyä ja syvällistä yksilöön kohdistuvaa pohdiskelua.

Raamatun teksteissä ei tässäkään kohden kerrota, oliko ehdottoman pelastuksen varmistanut toinen ristiryöväri kastettu lapsena vaiko uskoon tultuaan aikuisena. Ei kerrota mikä hän oli miehiään. Mikä oli hänen koulutuksensa tai yhteiskunnallinen asemansa? Miten hän oli törttöillyt, kun joutui Jeesuksen kaveriksi ristille? Ei myöskään kerrota, minkä tyyppiseen "herätysliikkeeseen" hän mahdollisesti kuului? Oliko se lakihenkinen, vapaamielinen, ylistyspainotteinen, armoon tukeutuva, naisen asemaa korostava vai alas paivava, ainoa pelastukseen johtava, korkeakirkollinen jne.? Minulle on jäänyt epäselväksi myöskin se, oliko hän poliittisesti sitoutunut tai perinnäissääntöihin perehtynyt?

Edellä mainitut asiat tietäen, minulla saattaisi olla mahdollisuus vielä korjata joitakin asioita ja päästä ehkä ehdottomaan pelastusvarmuuteen kohdallani.
« Viimeksi muokattu: 12.05.10 - klo:08:49 kirjoittanut vaivattu sielu »
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #64 : 12.05.10 - klo:09:01 »
Ihminen on kognitiivinen olento, erittäin totta, mutta ei hänestä voi tunne-elämää edes uskon alueella ruotia pois.
 

Sehän on aivan selvää. Me ajattelemme useimmiten enemmän tunteella kuin järkeilyn avulla.

Lainaus
"Jumalan tunteista  Raamattu antaa varsin tehokkaan kuvauksen: Hän suuuttuu, säälii, suree, rakastaa, kyllästyykin ("Vie pois minn edestäni virttesi pauhina - olen kyllästynyt ruokauhreihisi ja teurasuhreihisi - laupeutta minä tahdon enkä uhreja jne). Ei ole kognitionippu tai oppiteesirakennelma, vaan syvästi huolestunut ja syvästi meitä rakastava persoona - oikeastaan vieläpä itsekin  vuorovaikutuksen kokonaisuus,  "kolmiyhteinen" (Stinnissen).

Välttäisin Jumalan pitkälle menevää personifiointia. Jumala ei ole persoona vaan kaikkialla yhtä aikaa läsnäoleva ja kaikkivaltias, meidän käsityskykymme yläpuolella oleva olemus. Varmuudella voidaan sanoa, että Jumala rakastaa ja armahtaa. Enempää en sanoisi.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #65 : 12.05.10 - klo:09:42 »
 

Sehän on aivan selvää. Me ajattelemme useimmiten enemmän tunteella kuin järkeilyn avulla.

Välttäisin Jumalan pitkälle menevää personifiointia. Jumala ei ole persoona vaan kaikkialla yhtä aikaa läsnäoleva ja kaikkivaltias, meidän käsityskykymme yläpuolella oleva olemus. Varmuudella voidaan sanoa, että Jumala rakastaa ja armahtaa. Enempää en sanoisi.

Minä kun olen kuvitellut, että Jumala nimenomaan on persoona. Jos Jumalan suuttumisesta, säälimisestä, suremisesta ja kyllästymisestä ei voi sanoa varmuudella, niin ei sitten rakastamisesta eikä armahtamisestakaan.   :017:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #66 : 12.05.10 - klo:10:49 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Jumala ei ole persoona vaan kaikkialla yhtä aikaa läsnäoleva ja kaikkivaltias, meidän käsityskykymme yläpuolella oleva olemus.

Harhaoppi tulee monesti varsin oikeaoppisessa kuoressa.
Ensimmäistä väitettä lukuunottamatta kristikunta varsin yhtenäisesti uskoo noihin Saliksen määritelmiin Jumalasta.
Kaikka Saliksen esittämiä määreitä ja Jumalan määritelmiä en tänne kopioinut, mutta ei niissäkään ole mitään epäselvyyttä.

Koko kristikunta varsin yhtenäisesti (mukaanlukien mm. jehovantodistajat) uskoo, että Jumala on persoona.
Raamatussakin se varsin selkeästi käy ilmi.
Koko kristikunnan mielestä tuo Saliksen ensimmäinen määritelmä Jumalasta on harhaoppia, jota pitää välttää.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #67 : 12.05.10 - klo:10:51 »
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Jos Jumalan suuttumisesta, säälimisestä, suremisesta ja kyllästymisestä ei voi sanoa varmuudella, niin ei sitten rakastamisesta eikä armahtamisestakaan.

Näinpä.
Mielestäni väärällä tavalla omiin tunteisiinsa uskova uskova helposti ryhtyy tulkitsemaan Raamattua oman tunnemaailmansa mukaan siten, että sielä nypitään vain ne paikat, jotka sopivat omaan tunnemaailmaan.
Ne, jotka eivät sovi sinne, ne hyljätään.

Myönnän heti perään, että sama vaara on ns. teoria/järkikristityilläkin: jos joku lainkohta/armonjulistut Ramatussa  ei sovi järkeen, niin silloin se ei ole totta.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #68 : 12.05.10 - klo:10:54 »
Välttäisin Jumalan pitkälle menevää personifiointia. Jumala ei ole persoona vaan kaikkialla yhtä aikaa läsnäoleva ja kaikkivaltias, meidän käsityskykymme yläpuolella oleva olemus. Varmuudella voidaan sanoa, että Jumala rakastaa ja armahtaa. Enempää en sanoisi.

Mitä turhia, kun Raamatussa kuitenkin on paljonkin paikkoja, joissa kerrotaan Jumalan tuntevan jotain. Löytyypi jopa kaks paikkaa, joissa Jumala pelkää. Toinen on syntiinlankeemuskertomuksessa (1. Moos. 3:22) ja toinen Babylonin torni -jutussa (1. Moos. 11:5-7).

Jumala ON persoona. Ei kristinuskoa ihan turhaan sanota (mono)teistiseksi uskonnoksi.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #69 : 12.05.10 - klo:11:39 »
Kolmekin persoonaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #70 : 12.05.10 - klo:11:55 »
Penalla on taipumusta välillä pureutua asian ytimeen.

:-)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #71 : 12.05.10 - klo:12:31 »
Harhaoppi tulee monesti varsin oikeaoppisessa kuoressa.
Ensimmäistä väitettä lukuunottamatta kristikunta varsin yhtenäisesti uskoo noihin Saliksen määritelmiin Jumalasta.
Kaikka Saliksen esittämiä määreitä ja Jumalan määritelmiä en tänne kopioinut, mutta ei niissäkään ole mitään epäselvyyttä.

Koko kristikunta varsin yhtenäisesti (mukaanlukien mm. jehovantodistajat) uskoo, että Jumala on persoona.
Raamatussakin se varsin selkeästi käy ilmi.
Koko kristikunnan mielestä tuo Saliksen ensimmäinen määritelmä Jumalasta on harhaoppia, jota pitää välttää.

Olen kerettiläinen ja harhaoppinen. Hui kauheaa!  :icon_rolleyes: Ja vielä toisuskoisen Kyöstin leimaamana. Nyt on leimakirveitä käytetty. Pysyn näkemyksessäni.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #72 : 12.05.10 - klo:12:39 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Olen kerettiläinen ja harhaoppinen. Hui kauheaa!   Ja vielä toisuskoisen Kyöstin leimaamana. Nyt on leimakirveitä käytetty. Pysyn näkemyksessäni.

Marttyyrin kaapuun ei kannata pukeutua.

Mitäs sanoisit, jos jos kirjoittelisin ateistien keskustelufoorumilla ja siellä kertoisin, että Jumala on varmasti olemassa ja antaisin vielä ymmärtää olevani ateisti.
Jos joku siellä sitten toteaisi, että "ateistit kyllä hyvin kattavasti uskovat, että Jumalaa ei ole", olisiko kyseessä minun leimaamiseni?
No, vastaan puolestai: eipä tietenkään ole.

Jos kuvasin kristittyjen yhteisesti jakamaa uskoa väärin, niin korjaa toki.
Mitään leimakirveitä ei ole käytetty eikä otettu kantaa siihen, mikä on totuutta ja mikä valhetta.
Kristillista taikka mitä tahansa uskoa on mahdollista kuvata ja verrata eri käsityksiä näihin eri uskoihin ottamatta kantaa niiden totuus
arvoon. Ja näin tässä on toimittu.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #73 : 12.05.10 - klo:14:33 »
Marttyyrin kaapuun ei kannata pukeutua.

Mitäs sanoisit, jos jos kirjoittelisin ateistien keskustelufoorumilla ja siellä kertoisin, että Jumala on varmasti olemassa ja antaisin vielä ymmärtää olevani ateisti.
Jos joku siellä sitten toteaisi, että "ateistit kyllä hyvin kattavasti uskovat, että Jumalaa ei ole", olisiko kyseessä minun leimaamiseni?
No, vastaan puolestai: eipä tietenkään ole.

Jos kuvasin kristittyjen yhteisesti jakamaa uskoa väärin, niin korjaa toki.
Mitään leimakirveitä ei ole käytetty eikä otettu kantaa siihen, mikä on totuutta ja mikä valhetta.
Kristillista taikka mitä tahansa uskoa on mahdollista kuvata ja verrata eri käsityksiä näihin eri uskoihin ottamatta kantaa niiden totuus
arvoon. Ja näin tässä on toimittu.

Harhaopiksi kuitenkin väitit. Kerettiläisiä tässä ollaan selvästi.Tuleeko helatorstaina kotiin inkvisiittoreita? :003:
Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Ehdoton pelastusvarmuus?
« Vastaus #74 : 12.05.10 - klo:16:38 »
Hyvää yötä vain kaikille.  

Kuule, Jampe, vaikka miten väännän ja käänän tätä, en mitenkään kykene täysin irrottamaan ihmisen affekteja tästä. Itse näen kyllä ennemminkin niin, että usko herättää siinä määrin voimakkaita tunteita jo tiedolliselta pohjalta herätessään,  että mieluummin soisin niitä tunteita rauhoiteltavan kuin enää kiihotettavan ja kiihdytettävän. Emme me sille mitään mahda. Jos ymmärrät ansainneesi itse kadotustuomion, saatat järkyttyä ja olla hyvin pahoillasi, jos kuulet että sinut on sovitettu Jumalan kanssa, saatat olla hyvin huojentunut ja onnellinen. Rippi on nykyään körttiläisyydessä vieras. Se ei ole ollut aina. Siihen liittyvää tunnemylläkkää on jokseenkin mahdotonta estää, mutta asiat painavat joskus mieltä niin että ihminen on siitäkin järkyttynyt, peloissaan ja liian lamautunut ja surullinen siitä, että on rikkonut välinsä useimmiten Jumala ja ihmisten kanssa.  Tämä kaikki kohoaa tiedolliselta pohjalta - ja olen eräässä asiassa erittäin samaa mieltä, ja se on ulkoaosaamisen arvo.  En tiedä, - tai minä tiedän, kokemuksesta - milloin joudun vaikka ensiapuun jossa en voi lukea, milloin sokeudun, ja silloin saattaisin kaivata lohduksi raamatunkohtaa jonka tiedän olevan jossain siellä mutta jota en voi saada mieleeni.  
Jos tarkoitat, että ne eivät ole erityisen informatiivisia, olet epäilemättä erittäin oikeassa.  


Olet kyllä hyvin paljossa oikeassa pohdinnoissasi. Itsekin saan siitä miettimisen aihetta. En nyt halua mitenkään kärjistää näkökantaani mutta vahvasti olisin kuitenkin sitä mieltä, että yleisesti uskonto otetaan ja mielletään liiaksi tunnepohjalta. Siirtäisin painopistettä huomattavan paljon siihen suuntaan jossa tunteille ei anneta itseisarvoa, jopa ettei tunteille anneta minkäänlaista arvoa sinänsä vaan että niihin suhtauduttaisiin ainoastaan toteamalla: niitä tulee tai ei tule muttei niitä tarvitse tulla. Armo riittää ilmankin. Yleisesti kristillisessä kentässä usko tunnepuoli saa aivan liikaa huomiota ja vääristää koko asian. Juuri sen takia kaikki on niin monimutkaista ja enimmäkseen sen takia ihmiset kokevat jatkuvaa alamittaisuutta uskon suhteen. Minusta asian korjaamiseksi ei riitä, että "suhtaudutaan" ja hyväksytään tasapuolisesti tunteisiin perustuva tapa uskoa ja tiedolliseen, vaan tilanteesta johtuen tarvitaa radikaaleja korjausliikkeitä joissa esim. tietyissä liikkeissä pitäisi kieltää kokonaan tunteista puhuminen seuraavaksi 5-10 vuodeksi. Että voisi kasvaa sukupolvi nuoria jotka olisivat vapaampia kuin  me, ja perustuisivat ilmoitettuun armoon eikä siihen miten he kokevat milloinkin uskoa. Sama koskee itseäni ja meitä kaikkia.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-