Kirjoittaja Aihe: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019  (Luettu 22211 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« : 31.10.19 - klo:08:46 »
Hesari kirjoittaa tänään luokkarajat ylittävissä parisuhteissa ilmenevistä ongelmista ja ristiriidoista. Artikkeli perustuu lehden tekemään verkkokyselyyn. Esim. kulutustottumuksissa, appivanhempien suhtautumisessa lapsensa puolisoon ja pariskunnan rentoutumiskeinoissa sekä rahankäytössä löytyy erimielisyyksiä.

Tänne kirjoittelee moni jo pitkään parisuhteessa elänyt. Ehkäpä joltain löytyisi kommentti vaikkapa ihan yleisellä tasolla, jotta
mitkä ovat ne parisuhdetta pitkään koossa pitäneet ja kantaneet asiat. Itse näen erittäin tärkeänä sen, että kummallakin puolisolla on suurinpiirtein samanlainen älykkyystaso ja lisäksi puolisoilla on oltava yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Kun katselen lehdestä  ilmoitusta esim. 50-vuotishääpäiväänsä  viettävästä pariskunnasta, niin usein siinä on heidän vihkikuvansa.
Aina huomaan saman asian: he ovat kasvoiltaan siinä hääkuvassa melko saman näköisiä. Onkohan tämä sitä, että "vakka kantensa valitsee."

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #1 : 31.10.19 - klo:10:02 »
Luin samaa juttua. Mielenkiintoinen kysymys. Ikäeroa meillä on 9 kuukautta, jonka vaimo on nuorempi. Olemme syntyneet samana vuonna. Meillä on vaimon kanssa aika erilaiset lähtökohdat. Vaimo on 450 kilometrin päästä ja rintamamiestilallisen perheen seitsemästä lapsesta vanhin. Minä taas olen insinööriperheen kolmesta lapsesta keskimmäinen Lauttasaaresta. Meillä on yhteinen harrastus eli herännäisyys, jonka molemmat olemme löytäneet eikä kummallakaan ole perinteitä kotoa siihen. Vaimo toimi diakonissana seurakunnassamme koko uransa ajan muutaman vuoden pätkää kunnalla lukuunottamatta. Minä taas oli Telellä ja sitten Soneralla monissa eri tehtävissä, joista eläköidyin ja viimeiseksi jäi kehitysjohtajan tehtävä. Tästä huolimatta ja taustojen erilaisuuden huomioiden meillä ei ole ollut suuria ongelmia. Luonteemme ovat kaikesta huolimatta samankaltaiset ja kiinnostuksen kohteet ovat yhteiset.

Appivanhempien osalla on ollut ongelmia, kun vaimo petti maaseudun ja meni etelän kaupunkilaisen kanssa. Kaikesta on selvitty la lopuksi olin paras vävy.

50 vuotta tuli kesällä täyteen ja tarina jatkuu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #2 : 31.10.19 - klo:10:03 »
Kumpi lienee merkittävämpi asia älykkyystaso vai koulutustaso?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #3 : 31.10.19 - klo:11:05 »
Ehkä viisas ja älyllä varustettu osaa kohdata vähemmän koulutetun puolisonsa sitten, ettei ongelmia syntyisi. Ja toisinpäin: vähemmän koulutetun ei tulisi tuntea alemmuudentunnetta. Ja vielä ristiin, ettei kilpailtaisi erinomaisuudessa vaan toisensa kunnioittamisessa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #4 : 31.10.19 - klo:11:18 »
Viisaus ja keskinäinen kunnioitus ovat varmaankin ratkaisuja parisuhteen ongelmiin. Mietin vain sitä, mistä ne ongelmat pahimmillaan nousevat. Otsikossa puhutaan luokkaeroista. Ovatko ne nykyisessä Suomessamme lähinnä koulutustason eroja?

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #5 : 31.10.19 - klo:11:19 »
Ehkä viisas ja älyllä varustettu osaa kohdata vähemmän koulutetun puolisonsa sitten, ettei ongelmia syntyisi. Ja toisinpäin: vähemmän koulutetun ei tulisi tuntea alemmuudentunnetta. Ja vielä ristiin, ettei kilpailtaisi erinomaisuudessa vaan toisensa kunnioittamisessa.
Eikös suomalaisnaisilla ole kuitenkin taipumus rakastua tummiin etelänmiehiin?  :017:

"Tumma mies on naisten mieleen. Tätä mieltä ovat suomalaiset naiset. Tummassa kiehtoo vaaleaa enemmän muun muassa salaperäisyys ja villiyden vaikutelma. "

Lähde https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tumma-mies-on-naisten-suosikki/3269770#gs.czsz0h

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #6 : 31.10.19 - klo:11:40 »
Kauneus on katsojan silmässä, kauneus katoa ja rumuus senkun lisääntyy, mitä näitä sanontoja on asiaan liittyen.
Ai niin: talon poika oli kehunut, että hänellä on kaunis morsian. Vaari oli todennut siihen, että silmä niin äkkiä tottuu.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #7 : 31.10.19 - klo:11:55 »
Luin samaa juttua. Mielenkiintoinen kysymys. Ikäeroa meillä on 9 kuukautta, jonka vaimo on nuorempi. Olemme syntyneet samana vuonna. Meillä on vaimon kanssa aika erilaiset lähtökohdat. Vaimo on 450 kilometrin päästä ja rintamamiestilallisen perheen seitsemästä lapsesta vanhin. Minä taas olen insinööriperheen kolmesta lapsesta keskimmäinen Lauttasaaresta. Meillä on yhteinen harrastus eli herännäisyys, jonka molemmat olemme löytäneet eikä kummallakaan ole perinteitä kotoa siihen. Vaimo toimi diakonissana seurakunnassamme koko uransa ajan muutaman vuoden pätkää kunnalla lukuunottamatta. Minä taas oli Telellä ja sitten Soneralla monissa eri tehtävissä, joista eläköidyin ja viimeiseksi jäi kehitysjohtajan tehtävä. Tästä huolimatta ja taustojen erilaisuuden huomioiden meillä ei ole ollut suuria ongelmia. Luonteemme ovat kaikesta huolimatta samankaltaiset ja kiinnostuksen kohteet ovat yhteiset.

Appivanhempien osalla on ollut ongelmia, kun vaimo petti maaseudun ja meni etelän kaupunkilaisen kanssa. Kaikesta on selvitty la lopuksi olin paras vävy.

50 vuotta tuli kesällä täyteen ja tarina jatkuu.
Paljon on virrannut vettä Lapuanjoessa, ja ajat ovat muuttuneet. Nykyisessä monikulttuurisessa ja moniarvoisessa suvaitsevaisessa maassamme körttiläiset homotkin saavat solmia kristillisen avioliiton eikä rakkaudessa ole luokkaeroja.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #8 : 31.10.19 - klo:12:14 »
Meillä ei liene ollut suurtakaan elintaso-eroa kun nuorina köyhinä mentiin yhteen ( liki 56 v sitten ), mutta elintavoissa oli kodeissamme eroa. Suurin ero on tuntunut heimolaisuudessa.
Mies on umpi-hämäläinen ja minä ultra-karjalainen.
Toinen on harvasanainen nykyään lähes puhumaton, ainakin naisten kanssa. Miesten kanssa juttuaa kyllä autoista ja metsästyksestä ym. ukkojen jutuista.

Minun on ollut haettava omat ystäväni, eikä siitä ole kiellettykään.

Perhe ja sen ylläpitäminen, kotien rakentaminen ja huoltaminen ja ennen myös mökkielämä ovat yhteistä. Urheiluhullumpi olen minä vaikka Matti on ent. urheilija.

Jälkikasvun seuraaminen on rikkauttamme.

Hyvin hän oli mukana silloin kun olin kulttuuririennoissani. Nyt luetaan kilvan kirjoja, Matti jopa enemmän minun keskittyessä taloudenhoitoon.

Parisuhde on pitänyt sisällään paljon. Erottu ei ole, vaikka isojakin riitoja on käyty.
Nyt jo ymmärretään niiden syntyneen erilaisesta ajatusmaailmasta. Hengelliset arvomaailmat ovat yhä lähentyneet ja sen koen valtavan ihanana.

P.s. Pidän pitkistä vaaleista miehistä, kyllä tummiakin katselen mutta en koskaan ' sillä silmällä'. :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #9 : 31.10.19 - klo:12:46 »

   Molemmilla on körttitausta. Vaimon isä on pohjanmaan keskuksesta Lapualta, minun savon Nilsiästä. Peruskivet on siinä. Näillä on menty - ja mennään jos Jumala suo.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #10 : 31.10.19 - klo:13:32 »
Eikös suomalaisnaisilla ole kuitenkin taipumus rakastua tummiin etelänmiehiin?  :017:

Rakastuminen lienee usein parisuhteen alkamisen syynä. Pelkästään sen varassa ei pitkälle jakseta. 'Silmä niin äkkiä tottuu'. Tarvitaan keskinäistä kunnioitusta, uskollisuutta, vastuullisuutta ja sitä rakkautta. Se eroaa rakastumiseta kuin älykkyys ällistymisestä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #11 : 31.10.19 - klo:14:04 »
Rakastuminen lienee usein parisuhteen alkamisen syynä. Pelkästään sen varassa ei pitkälle jakseta. 'Silmä niin äkkiä tottuu'. Tarvitaan keskinäistä kunnioitusta, uskollisuutta, vastuullisuutta ja sitä rakkautta. Se eroaa rakastumiseta kuin älykkyys ällistymisestä.

Kutsuisin alkua ihastumiseksi ja rakkaus korvaa sen ajan myötä. Olisiko näin?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #12 : 31.10.19 - klo:14:06 »
Hesari kirjoittaa tänään luokkarajat ylittävissä parisuhteissa ilmenevistä ongelmista ja ristiriidoista. Artikkeli perustuu lehden tekemään verkkokyselyyn. Esim. kulutustottumuksissa, appivanhempien suhtautumisessa lapsensa puolisoon ja pariskunnan rentoutumiskeinoissa sekä rahankäytössä löytyy erimielisyyksiä.

Tänne kirjoittelee moni jo pitkään parisuhteessa elänyt. Ehkäpä joltain löytyisi kommentti vaikkapa ihan yleisellä tasolla, jotta
mitkä ovat ne parisuhdetta pitkään koossa pitäneet ja kantaneet asiat. Itse näen erittäin tärkeänä sen, että kummallakin puolisolla on suurinpiirtein samanlainen älykkyystaso ja lisäksi puolisoilla on oltava yhteisiä mielenkiinnon kohteita.

Kun katselen lehdestä  ilmoitusta esim. 50-vuotishääpäiväänsä  viettävästä pariskunnasta, niin usein siinä on heidän vihkikuvansa.
Aina huomaan saman asian: he ovat kasvoiltaan siinä hääkuvassa melko saman näköisiä. Onkohan tämä sitä, että "vakka kantensa valitsee."
Mutta miksi tyytyä vain parisuhteeseen, kun nykyisin jälkikristillisessä moniarvoisessa suvaitsevaisessa maassamme saa elää luokkarajat ylittävässä  polyamoriassa usean ihmisen kanssa yhtä aikaa? Toki vanhanaikaiset taantumukselliset sukulaiset eivät ehkä ota asiaa vastaan hurraita huudellen, mutta whocares mitä muut ajattelee.

Lähteet

http://polyamoria.fi/

https://yle.fi/aihe/jennyplus

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #13 : 31.10.19 - klo:14:48 »
Melkoinen heitto sinulta, luterilainen !

Miksi lisätä ihmissuhdehuolia kun kahdenkeskisien hoitaminenkin on haaste. Tyytyväinen mieli tyydyttävässä parisuhteessa on parempi kuin värikäs ihmiskirjo ympärillä ongelmineen !   :018:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Luokkaerot parisuhteessa HS 31.10.2019
« Vastaus #14 : 31.10.19 - klo:15:09 »
Melkoinen heitto sinulta, luterilainen !

Miksi lisätä ihmissuhdehuolia kun kahdenkeskisien hoitaminenkin on haaste. Tyytyväinen mieli tyydyttävässä parisuhteessa on parempi kuin värikäs ihmiskirjo ympärillä ongelmineen !   :018:
Tuo on totta, mutta nykyisin maassamme kristillisen miehen ja naisen muodostaman avioliiton arvostus ja merkitys on romahtanut. Raamatun mukaan avioliitto on Jumalan asettama miehen ja naisen välinen elämänyhteys, joka solmitaan lupauksen muodossa jo silloin, kun kihlalupaus annetaan, mutta vasta avioliittoon vihittäessä Jumala antaa puolisot toisilleen. Avioliitto kestää siihen asti, kunnes kuolema erottaa puolisot toisistaan. Päivi ja Niilo Räsäsen kirja "Avioliitto – Mistä on kysymys?" on painava puheenvuoro avioliitosta kristityn näkökulmasta.

Kysy Räsäsiltä: Mies ja nainen avioliitossa https://www.youtube.com/watch?v=1rVWQOK3n04

 
« Viimeksi muokattu: 31.10.19 - klo:15:14 kirjoittanut luterilainen »