Kirjoittaja Aihe: Kyselevällä mielellä' ??? Öö oisko toiki ollu yhdyssana? Yhdys sana?  (Luettu 2391 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Siis niinku, kun tässä taas mietin körtti filosofiaa tai sitä jotain viisauttamme, olikohan se Ukko Paavon vai keneltä tuotettua, mutta meni jotenkin, että kyselevällä mielellä ja tais jatkua, et aralla tunnolla?

Siis kyselevällä mielellä herännäisyydestä ja aikojemme menneiden patriottien oppeja kysellen, niin onko muilla joitain kysymyksiä ja jos ei ole, niin ihmetten jos joku körtti uskomukset on jotenkin sisäistänyt ilman kysymyksiä ilmaan jääneenä. ( paitsi ehkä juhani, seppos ja jokunen muu? )

Itse luin joskus Paavon kirjeenvaihdosta tehdyn kirjan ja kyllä oppi isäni Paavon kirjeet olisi voinut ja voin tajuta monellakn tapaa.

Esimerkiksi alatie tai joku muu vastaava, meidän lapset ei elä samassa maailmassa kuin Paavon aikaan elettiin.
Maailma muuttuu ja joku kiva päivitys filosofiaamme tai uskoomme olisi kiva saada.

Onko muilla kellään kyselyjä mistään maan ja taivaan väliltä ja jos lentskassa taivaan yllä niin sieltäkään, niin ois kiva miettiä kysymyksiä, vaikka ei vastauksia osaisi ja tietäisikään.

Niin ja itteäni en körtiksi osaa laskea, vaikka symppaan täydellä sydämmelläni.
Toi sydämmelläni pitäis kai kirjoittaa ilman ämmiä ei kai niitä mahdu siihen yhtään :) "vitsi"



« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:19:18 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Mirjami

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Itsekin olen samaa miettinyt, uskaltamatta tehdä aloitusta aiheesta. Hyvin kyselevällä mielellä oikesti olen. Olen kysellytkin monesta suunnasta asioita liittyen herännäisyyden "epäviralliseen oppiin". Lopputulos on vähän kuin savolaisen kanssa keskustelisi, että ei saa kunnon vastausta. Tai saattaa olla, ettei olla kuulevinaan kysymystä. Tiedä häntä, mutta monet asiat ovat myös jääneet roikkumaan ilmaan. En sitten tiedä onko tuo körttien pyhää arkuutta yrittää valottaa kyselevälle omia käsityksiään vai mikä se juttu on.

Itse en saa ihan otetta siitä miten jännästi se näkökulma tai katse suuntautuu tai vaikuttaa jopa vaihtavan suuntaa riippuen asiasta mistä puhutaan.

Körttisanakirjassa tuosta:
"Kyselevä mieli
Sukua ”aralle mielelle” ja ”pienellä paikalla olemiselle”.
Kysymys panee liikkeelle, nostaa jaloille, tähtää vuorovaikutukseen.
Jeesus kysyi: ”Kenenkä te sanoitte minun olevan?”"

Tuoreen Hengellisen kuukausilehden kolumnissa ekologian ja evoluutiobiologian opiskelija Aura Raulo: "Körttiläisyys on mystinen liike. Se ei anna vastauksia vaan kysymyksiä. Se kokoaa ihmiset näiden kysymysten ympärille yhteen, veisaamaan yhteen henkeen, puhaltamaan yhteen hiileen kuten entisaikoina. Nykyaikojen individualismi ajaa ihmiset etäälle toisistaan, syvälle itseensä. Taidekaan ei enää tunnu olevan ympäröivän maailman ja ihmisyyden tarkkailua vaan oman haavoittuneen navan tuijottelua eri näkökulmista. Tilava hengittävä hengellinen liike on vastalääke modernille narsismille, se sysää ihmiset yhteen, yhteisten asioiden äärelle ja luo pohjan vuorovaikutteiselle ajattelulle, joka on mielestäni inhimillisyyden helmi!

Ihmettelyn ja epävarmuuden ei pitäisi olla kielteisiä asioita, epävarmuus on rehellisen ihmisen tunne. "Seuratkaa heitä, jotka etsivät totuutta ja karttakaa heitä, joilla se jo on" sanoi Gide."
« Viimeksi muokattu: 28.10.13 - klo:21:47 kirjoittanut Mirjami »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590

Vanha neuvo koskien yhdyssanoja:  Kokeile -ko  tai -kö  -liitettä väliin, jos olet epävarma.  Siis näin: 

Yhdys  sana.

Yhdyssanako?

Yhdyskö  sana?

Siitä vain valitsemaan, kumpaa tarkoitit.

Se toimii melkein aina :)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.