Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: Hanna - 12.04.07 - klo:15:25

Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Hanna - 12.04.07 - klo:15:25
Minun mielestani on niin surullista kun ihmiset taistelee uskonnosta, kun eihan varmoja vastauksia ole. Kokemukseni ainakin luterilaisuus-ortodoksis-katolilais-linjalta on et asia on sama mut vaan eri painotukset. Niin ja hyva niin, silla saahan uskonto myos mukautua kulttuuriin.

Minulle tulee aina eri uskontojen valisista kiistoista mieleen tarina elefantista ja seitsemasta sokeasta miehesta. Kaikki koskivat elefanttia, mutta eri kohtiin ja luulivat sita ihan eri elaimeksi. Joku otti hannan kateen ja luuli kaarmeeksi, toinen juoksi pain kylkea ja luuli muuriksi jne. Ymmartanette pointtini.

Oikeastaan kyse on mielestani samasta asiasta uskontojenkin kohdalla. Sama Jumala, eri painotukset. Ootteko samaa mielta vai mielestanne harhaoppinen? Ei aloteta uskonsotaa :wink: , mutta mielipiteita ja keskustelua ja vielapa perustelujakin jos mahdollista, kiitos!
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Laura - 12.04.07 - klo:19:04
Se on hieno tarina :)

Itse olen jotenkin ajatellut, että uskontoihin kasvetaan. Näen sen jollain tasolla kasvatuksellisena asiana. Olen mitä olen, koska näin minut on kasvatettu, tai toisin sanoen, tähän olen kasvanut. Ihminen on hengellinen tai uskonnollinen, jos hänellä on taipumusta tai tarvetta siihen. Loppujen lopuksi kaikki maailman uskonnot tuntuvat kuitenkin pyrkivän jollain asteella samaan, elämän mysteerin selittämiseen.

Uskonnolliset herätykset sitten menevätkin jo oman selittämiskykyni yläpuolelle.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Johannes - 12.04.07 - klo:20:33
Itse ajattelen niin, että perinteisiin kristillisiin kirkkoihin kuuluvat uskovat samaan Jumalaan, kuten taitaa olla kirkkojen itsensäkin kanta. Rukoilevathan ortodoksitkin "kaikkien ortodoksisten kristittyjen ja kaikkien kristittyjen puolesta". Samoin hääseremoniat voidaan tehdä näiden kirkkojen kesken samalla tavoin, kun on kyse samasta uskosta. Tapa uskoa ja palvella Jumalaa tapahtuu vain eri tavoin. Itse ajattelen tätä ikään kuin suomen kielenä, jossa on eri murteita ja jokaisesta se oma murre tuntuu parhaimmalta ja oikeimmalta, vaikka ymmärtävätkin toisiaan ja on kyse samasta kielestä.

Itse en koe esim. hindujen jumalia omikseni. Samoin buddhat ja muut ovat sellaisia, joihin en usko. Muslimit myös ovat minulle vieraita. Juutalaiset ehkä vähän lähempiä, mutta en koe silti uskovani heidän kanssaan samalla tavalla. Käsitykseni mukaan olen menossa kuoleman jälkeen eri paikkoihin esim. hindujen kanssa. Siis jompikumpi meistä voi olla oikeassa, mutta ei molemmat.

Uskonsodista olen samaa mieltä, että ne ovat sääli, koska kukaan meistä ei voi todistaa olevansa oikeassa. Varsinkin kristittyjen kesken muinoin käydyt sodat ovat sääli, sillä tavallaanhan on kyse uskonveljistä. Sama tilanne on nykyisin, kun eri muslimiryhmittymät sotivat keskenään.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Hölkänen - 12.04.07 - klo:21:21
Minusta tuota elefanttivertausta parempi on Anthony de Mellon kuvaus sokeista, jotka kiistelevät siitä miltä vihreä näyttää. Kukaan ei ole nähnyt, joten todennäköisesti kaikki ovat väärässä.

Muut uskonnot ja monet kristinuskon vääristymätkin sisältävät ajatuksen hyvillä teoilla hyväksytyksi tulemisesta, minkä vuoksi vierastan niitä enkä halua niitä kenellekään suositella. En voi käsittää, miksi sama Jumala vaatisi toisilta tekoja ja toisille lahjoittaisi armon ilmaiseksi. Evankeliumi on mielestäni parasta mihin ihminen voi turvata - kulttuuritaustasta riippumatta. Oppirakennelmat sen ympärillä taas ovat enemmän tai vähemmän kulttuuriin nojautuvia.

Uskon, että erilaiset uskonnot ovat osa luomistyötä, joten niitä pitää ehdottomasti kunnioittaa, eikä kristitty saa asettua toisten yläpuolelle. Jeesuskin taisi sanoa jotain sen suuntaista... :roll: Käsittääkseni esimerkiksi Lähetysseura toteuttaa lähetyskäskyä hyvin kristillisesti ja hienovaraisesti.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Pena - 12.04.07 - klo:21:31
Uskonsodan uhrit ovat usein muita kuin varsinaiset osapuolet. Ristiretkiä käsittelevästä TV-sarjasta muistan, että ristiretkeläisarmeija tuhosi Konstantinopolista edetessään ensin muutamia kristittyjä kaupunkeja ihan vain purkaakseen taisteluintoaan. Keskenään kinastelevat kirkkokunnat eivät varmaankaan ole hyviä saarnaamaan rauhan ja sovituksen ilosanomaa.

Elefanteista ja sokeiden riidasta tuli mieleen kalat, jotka kiistelevät siitä, onko vettä olemassa.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: vaivainen mato - 12.04.07 - klo:22:31
Kolmekymmenvuotisen sodan aikana katoliset kysyivät:'onko Jumala tullut luterilaiseksi?'
Kai nyt pitänee kysellä:' onko Jumala tullut budhaksi, hinduksi, islamilaiseksi jne..' Kaikkihan palvelevat omaa jumalaansa ja ovat tietenkin oikeassa. Koko maailma on täynnä sekametelisoppaa.
Otsikko: Re: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: eeva-kaisa - 13.04.07 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Minulle tulee aina eri uskontojen valisista kiistoista mieleen tarina elefantista ja seitsemasta sokeasta miehesta.


Mietin usein, että jos maailman naiset pääsisivät mukaan hahmottelemaan sitä, mikä on näkymätön, voisi tulos olla moniulotteisempi. Nyt monen uskonnon parissa "virallisen" teologisen pohdiskelun hoitaa yksinään toinen puoli ihmisyydestä. Inhimillisen kokemuksen toinen puoli jää pimentoon.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Pena - 13.04.07 - klo:10:59
Eipäs unohdeta lapsia! Pienet tytöt ja pojat sanovat totuuden usein uskonkin asioissa yksinkertaisesti ja kirkkaasti.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: puna-apila - 13.04.07 - klo:17:34
Minua kiinnostaa, että kuka sen elefantin on nähnyt, jos kerran tiedetään, että se on se sama elefantti jota kaikki tunnustelee? Kuka on se tarkkailija, joka voi sanoa, että kaikki ne sokeat roikkuu samassa norsussa?  8)
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: C-kortti - 13.04.07 - klo:17:35
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Progressor - 13.04.07 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku


Mitenkähän tämä liittyy aiheeseen?
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Pena - 13.04.07 - klo:22:37
Arvaan, että tuo viittaa siihen, että Jeesus tuntee "koko elefantin" ja häneen uskomalla voi muodostaa jotenkin ehjän kuvan Jumalasta. C-kortti korjatkoon, jos veikkasin pieleen.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: llwyd - 13.04.07 - klo:22:57
Olen nyt viime viikkoina lueskellut työmatkalla Bysantin ensimmäisten vuosisatojen historiaa ja täytyy tunnustaa, että melkoisen vastenmielisiltä, groteskeilta nuo uskonkiistat vaikuttavat, aivan ilmeisiä puhtaita raadollisia valtataisteluita, joissa on ostettu ja myyty kuten missä tahansa vallanhimoisessa politiikassa (erotuksena nykyaikaan se että maksuvälineenä on usein ollut julman epäoikeudenmukainen vahvemman osapuolen harjoittama verenvuodatuskin). Lopputuloksena on sitten kai tämä "klassinen kristinusko", joka luokittelee jollain matemaattisella tarkkuudella kolminaisuuden luonteen ja Marian fyysisen neitsyyden ja mitä niitä on. Tunnustan, että omat kriteerini kristinuskolle olisivat aika pelkistetyt kysymykset "tahdotko seurata Jeesusta niin kuin hänen tiensä välittyy evankeliumien kautta" ja "uskotko että Jeesus oli enemmän kuin ihminen", ja jos noihin vastaa kyllä niin mielestäni kelpaa kristityksi. Siinä mielessä taidan olla turhan rajoittunut, että uskon että vaikka esimerkiksi monet buddhalaisuuden tai islamin tulkinnat kelpaavat yhtä hyvin tien kaidan matkalaisille kuin kristinuskokin niin siltikin minusta tässä Jeesuksen armon sanomassa on jotain todella poikkeuksellista. Jotain äärimmäisen vastakkaista ihmisen luomalle julmalle ja kylmälle maailmalle. Tosin kristityt ovat suuren osan historiaansa viettäneet tämän radikaalin sanoman tukahduttamisessa ja tyhjäksi tekemisessä enemmän kuin sen levittämisessä - eikä nykyaika tunnu olevan mikään poikkeus. Mikä siinä on ettemme ymmärrä vaieta absoluuttisen edessä vaan jatkuvasti tarjoamme omaa sorinaamme, omia viisauksiamme sen tilalle? Mutta aivan samoja äärettömyyden ja laupeuden vilauksia näkyy myös muissa uskonnoissa kuten myös humanistisessa agnostismissa tai ateismissakin. Tätä samaa autuuden tietä kaitaa me kaikki oikeata kotiamme ikävöivät pohjimmiltamme varmastikin kuljemme.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: C-kortti - 14.04.07 - klo:17:18
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Opetuslapsi Tuomas kysyi Jeesukselta pelastuksen tiestä:

"Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"

Jeesus vastasi, mikä on tie, vieläpä ainoa tie Jumalan luo:

"Minä olen tie, totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Joh. 14.luku


Aloittaja, Hanna, kuvaa eri uskontojen kuitenkin viime kädessä palvelevan samaa Jumalaa. Niin ei Raamattu kuitenkaan opeta, vaan se kertoo meille, että vain Jeesus on tie Jumalan luo. Ei kylläkään niin, että vain yhden kirkkokunnan tai herätysliikkeen tai vastaavan julistama Jeesus, vaan se ylösnoussut Jeesus Kristus, jota ne kaikki julistavat.

Uskonsodat ovat olleet nimellisesti kristillisen, mutta toimintapansa muusta kuin Jeesuksen ja apostolien opetuksista ammentavien kirkko- ym. ruhtinaiden aikaansaamia. Tietämättömiä ihmisiä harhautettiin mm. lähtemään ristiretkille Pyhälle maalle, koska sen uskottiin olevan Jumalan tahto.

Jeesus ei kuitenkaan perustanut miekkalähetystä, vaan lähetti seuraajansa julistamaan evankeliumia kaikessa maailmassa.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Liisu - 14.04.07 - klo:20:37
Kysymyksestä mikä uskonto/herätysliike yms.  on "se oikea"?, päästään aika helposti kysymykseen kuka pääsee taivaaseen? ainakin minä yhdistin sen heti tuohon...

Minä olen jotenkin alkanut ajatella, että kaikki pääsevät taivaaseen, se olisi niinkuin helpointa, ja siksi minulle ei olekkaan kauheasti väliä mikä uskonto on se mihin minä uskon ja mihin vierustoveri. Kaikissa uskonnoissa kuitenkin on "teemana" lähimmäisenrakkaus, ehkä vähän lievemmin tai eri sanalla kuin kristinuskossa, ja se kai on se mikä merkitsee. Ihmiset saavat painottaa eri asioita, ja siksi eri uskontoja ja herätysliikkeitä on niin paljon. Saa olla samalla lailla ajattelevien lähellä.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Lars Mikael - 15.04.07 - klo:12:07
Eri uskonnoista puheenollen:
Kristinuskon erottaa muista uskonnoista usko Kristukseen. Kristillinen usko on uskoa sellaiseen Jumalaan, joka on ilmaissut itsensä Jeesuksessa Kristukseesa. Jeesuksen Kristuksen kautta voimme oppia tuntemaan Isän ja elää oikeassa yhteydessä Hänen kanssaan.

Yhteys Kristuksen kanssa syntyy aivan tietyllä tavalla, joka kuuluu kristinuskolle tunnusomaisiin piirteisiin ja erottaa sen kaikesta muusta uskosta. Kosketus Jeesukseen Kristukseen syntyy Pyhän Hengen vaikutuksesta.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Hanna - 15.04.07 - klo:14:47
Ehkapa hieman selvennan omia mielipiteitani ja taustojani:

Minulla siis ensikaden kokemus rajoittuu lahinna akselille katolilaisuus-luterilaisuus-ortodoksisuus ja sita tassa nyt ainakin tarkoitan. Ja kyllahan kaikki kirkkohistoriaa lukeneet tietavat, etta on sita tallakin porukalla aika kahakkaa saatu aikaan! Erityisen vastenmielesta on etta uskonnnollisia erimielisyyksia on kaytetty vallankayton valineena. Eras teol. yo nimesikin Kirkkohistorian Passien historiaksi, kun joutui sitakin lukemaan!

Muut uskonnot ovatkin vahan kinkkisempia. Ehka se johtuu vain tavastani napata asioista ja ihmisista ennemmin eroavaisuuksia kuin yhtalaisyyksia, etteivat vieraat uskonnotkaan tunnu vaarilta vaan kiehtovilta. Ainakin Buddhan ja Jeesuksen sanomassa loytyy samankaltaisuutta. Niin ja Jeesus on Hindujenkin jumala ja Islaminuskoistenkin profeetta. Niin siis usein vaan tuntuu et tartutaan epaolennaisuuksiin ja tapellaan turhaan.

Olen vain tuntenut olevani nyt katolisissa messuissa enemman kotona kuin esim. Luther-saation messussa, jossa joskus olin...niin ja kummassakahan mun sopi kayda ehtoollisella...Olisihan se mukava menna taallakin, mut se vain materiaa (saa olla eri mieltakin!) ja minulle tarkeimmat asiat messussa tapahtuu korvien valissa!

Miksikahan sitten tuntuu talta? Siis erottuihan se Lutherkin aikoinaan katolisesta kirkosta ja saa nahda mita Luther-saatio nyt tekee...Tulin tahan johtopaatokseen: Luther kehitti kirkkoa, mutta Luther-saatio haluaa vain pitaytya vanhassa. Minun mielestani kirkon tulee muuttua yhteiskunnan mukana, kunhan ydin pysyy samana. Mita sitten kukakin pitaa ytimena taitaakin olla taas aihe uskonsodalle :shock: ...Emme ole kauas tainneet kehittya sotaisista simpansseista :lol:
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: C-kortti - 16.04.07 - klo:05:55
Lainaus käyttäjältä: "Liisu"
Kysymyksestä mikä uskonto/herätysliike yms.  on "se oikea"?, päästään aika helposti kysymykseen kuka pääsee taivaaseen? ainakin minä yhdistin sen heti tuohon...

Minä olen jotenkin alkanut ajatella, että kaikki pääsevät taivaaseen, se olisi niinkuin helpointa, ja siksi minulle ei olekkaan kauheasti väliä mikä uskonto on se mihin minä uskon ja mihin vierustoveri. Kaikissa uskonnoissa kuitenkin on "teemana" lähimmäisenrakkaus, ehkä vähän lievemmin tai eri sanalla kuin kristinuskossa, ja se kai on se mikä merkitsee. Ihmiset saavat painottaa eri asioita, ja siksi eri uskontoja ja herätysliikkeitä on niin paljon. Saa olla samalla lailla ajattelevien lähellä.


Jos olet kristitty vaimo ja miehesikin on kristitty, Raamattua kunnioittava mies, on suojanasi Raamatun kehotus miehellesi kohdella vaimoaan kunnioituksella, kuin "heikompaa astiaa". Jos miehesi olisi Koraanista ohjeet hakeva, hänellä olisi omasta mielestään ja islamin mielestä oikeus vaimonsa ruumiilliseen kurittamiseen. Kurkistapa tuonne: http://answering-islam.org/suomi/html/kr_valossa.html

On näissä eri uskontojen opeissa siis todella suuret erot. Onneksi meillä on Raamattu. Ja vain Jeesus on tie taivaaseen. Joka muuta väittää, tuskin kutsuu Jeesusta Herrakseen ja Opettajakseen.

25. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti
seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

28. Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia
ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
29. Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän
ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
Ef.5.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Lars Mikael - 16.04.07 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Olen vain tuntenut olevani nyt katolisissa messuissa enemman kotona kuin esim. Luther-saation messussa, jossa joskus olin...niin ja kummassakahan mun sopi kayda ehtoollisella...Olisihan se mukava menna taallakin, mut se vain materiaa (saa olla eri mieltakin!) ja minulle tarkeimmat asiat messussa tapahtuu korvien valissa!


Olen matkoillani pyrkinyt käymään eri kirkoissa uskontokuntaan katsomatta. Viimeinen miellyttävä kokemus katollisesta messusta oli Pariisin Madeleine-kirkossa. Kävin myös ehtoollisella.

En halua puuttua eri uskontokuntien enkä myöskään eri herätysliikkeiden opillisiin painotuksiin ja muihin niille ominaisiin tunnusmerkkeihin. En ota niin sanotusti potkua oman näkemykseni mukaan niiden tosista ja epätosista heikkouksista. Omassa vaelluksessa riittää kyllin tekemistä. Pyrin lujittamaan uskoani Kristukseen, enkä johonkin uskonnolliseen suuntaukseen tai näkemykseen. On hyvä kuitenkin kuulua johonkin uskontokuntaan, seurakuntaan tai herätysliikkeeseen, saadakseen lujittua yhteisestä uskosta ja elää yhteydessä toisiin kristittyihin. Elämä ilman yhteisöllisyyttä käy raskaaksi.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: mt - 16.04.07 - klo:18:10
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
Kurkistapa tuonne: http://answering-islam.org/suomi/html/kr_valossa.html

Mielenkiintoinen linkki. Onko sinulla mitään tietoa tuon sivuston tekijöistä, en itse havainnut että siellä olisi mainittu mitään organisaatiota tai henkilöitä.

mt
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Mörtti-57 - 16.04.07 - klo:18:51
Tarkootikko tuan vitsiksi, kun kyselit sivujen tekijöötä ja organisaatiota?  8)  
On ne siksi äkäästä porukkaa uskossaan nua islamistit, että ei parane mennä härnäämähän ainakaan nimen kaas.
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: mt - 16.04.07 - klo:21:51
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Tarkootikko tuan vitsiksi, kun kyselit sivujen tekijöötä ja organisaatiota?  8)  
On ne siksi äkäästä porukkaa uskossaan nua islamistit, että ei parane mennä härnäämähän ainakaan nimen kaas.

No kyllä niitä kriittisesti islamiin suhtautuvia tekstejä on julkaistu ihan oikeilla nimillä vaikka kuinka. Omasta hyllystä tulee tunnetuista mieleen Naipaul ja Bassam Tibi. Tieteellistäkin tutkimusta on runsaasti, esimerkkinä suomalainen Ari Hukarin systemaattisen teologian alaan kuuluva tutkimus kahden islamilaisen oppineen Koraanin ja tradition tulkinnasta. Tiedekin on  - tai ainakin sen pitäisi olla - kriittistä, vaikkakaan ei härnäävän poleemista. Polemisesta esityksestä tulee mieleen Oriana Fallaci (jota en ole lukenut). Maailman yliopistojen uskontotieteiden ja uskontososiologian julkaisuluetteloista löytynee lisää yllin kyllin. Eri maiden lehtiäkin selailemalla saa helposti aimo annoksen omalla nimellä kirjoitettua islamin kritiikkiä. Niin kuin kristinuskon ja sen eri suuntaustenkin.

Kirjoittajien taustatiedot ovat lähdekritiikin perusta, siksi olen niistä kiinnostunut.

mt
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: eeva-kaisa - 18.04.07 - klo:14:50
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Hanna - 18.04.07 - klo:15:34
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/


Minakin olen kuullut hanesta ja selaillut hanen kirjaansa kirjakaupassa mielenkiinnolla, mutta en tajunnut etta kyseessa on nain monipuolinen persoona!
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: C-kortti - 19.04.07 - klo:18:23
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Kauhean kiinnostava nainen on mielestäni Irshad Manji, kanadalainen toimittaja, joka peräänkuuluttaa islamilaista uskonpuhdistusta valistuksen ja kristillisen reformaation hengessä sekä eksegeettistä otetta Koraaniin. Häneltä on suomennettukin kirja Islamin kahdet kasvot. On näitä muutosvoimia jonkin verran myös heikäläisten riveissä. Tässä Irshadin kotisivu:

http://www.muslim-refusenik.com/


Minakin olen kuullut hanesta ja selaillut hanen kirjaansa kirjakaupassa mielenkiinnolla, mutta en tajunnut etta kyseessa on nain monipuolinen persoona!


Tähän voi laittaa rinnalle, jos ylläpito sen sallii, Hesarissa julkaistun somalisyntyisen naisen Ayaan Hirsi Alin puhe, jonka hän piti 9.2.2006 Berliinissä:

** Voi harmi, kun joudun taas olemaan jyrkkä ja poistamaan. Nimittäin vaikka ylläpito sallisikin, ei tekijänoikeuslaki salli. Juttu on luettavissa HS:n digilehdestä (http://www.hs.fi/haku/?haku=Abdullahia), tosin maksua vastaan sieltäkin.
- Liisa **
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: C-kortti - 19.04.07 - klo:20:01
No onneksi moni osaa englantia ja voi lukea saman islamkriittisen tekstin täältä:

http://www.nrc.nl/opinie/article215732.ece
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: Hanna - 20.04.07 - klo:00:56
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"
No onneksi moni osaa englantia ja voi lukea saman islamkriittisen tekstin täältä:

http://www.nrc.nl/opinie/article215732.ece


Olihan kerrassaan hieno ja rohkea puhe. En aikoinaan tiennyt miten suhtautua tuohon koko piirrosjupakkaan, mut jos oisin puheen jo silloin lukenut olisin voinut tietaakin. Eiko loppujenlopuksi ole kyse oikeudesta arvioida kriittisesti omia ja muiden jumalia. Asiaahan on kasitelty taallakin mm. oman uskontomme kohdalta paraikaa topicissa Raamattu ja sen lainaaminen.

Niin ja miksi kirjoitin edelliseen kappaleeseen 'omia ja muiden jumalia'. Kannattaa ensin miettia mita ne omat jumalat on (esim.raha), eli asiat joihin uskoo. Mut jos nain laajasti asian kasittaa sitten ei "elefanttiteoria" enaa toimikaan...Asia on kuitenkin kiinnostava, joten taidan perustaa sille oman topicin, ettei taa topic aivan karkaa aiheesta! :D
Otsikko: Uskonsodat ja elefanttiteoria
Kirjoitti: tosikkoko - 20.04.07 - klo:02:11
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Olen matkoillani pyrkinyt käymään eri kirkoissa uskontokuntaan katsomatta. Viimeinen miellyttävä kokemus katollisesta messusta oli Pariisin Madeleine-kirkossa. Kävin myös ehtoollisella.
...
On hyvä kuitenkin kuulua johonkin uskontokuntaan, seurakuntaan tai herätysliikkeeseen, saadakseen lujittua yhteisestä uskosta ja elää yhteydessä toisiin kristittyihin. Elämä ilman yhteisöllisyyttä käy raskaaksi.

ehtoollisella tosiaan kokee tuo yhteyden riippumatta siitä onko ymmärtänyt kaikkia asetussanoja tai onko vain ollut omissa ajatuksissaan kun ne on sanottu tai onko oikein jopa kuunnellut ne. Jos asuisin pidempään jossakin ulkomailla niin itse varmaan arvostaisin sopivaa paikallista srk-yhteyttä enemmän kuin jonkun tietyn piirin löytymistä. Toisaalta hyvää piiriä ei usein helpolla löydä ja ei kaikkea entistä yleensä kannata täysin mielestään heittää.

Lisäksi vanhoissa kirkoissa käydessä usein tulee lohduttava ajatus että "tällä paikalla on uskottu, epäilty ja mietitty syntyjä syviä ennenkin, jo vuosisatoja".  Ikävämpi fiilis tulee niissä rakennuksissa jotka ovat muuttuneet kirkoista näyttelysaleiksi (vaikka joskus voi olla hyväkin hylätä kallis, turhan komea ja epäkäytännöllinen vanha kirkko jos saa parempaa tilalle).