Käytännössä näin ei juuri käy kun on hätäkaste. Mitä Köpin teologia sanoo kohtuun kuolleista eli kuolleena syntyneistä? Nitä on jopa lähisuvussa.
Valtava määrä lapsia jää kastamatta.
Minäkin tunnen useita pieniä lapsia, joita ei ole kastettu.
Ja joille ei missään olosuhteissa olisi hätäkastetta suoritettu.
Sen verran, mitä luterilaista teologiaa tunnen, voin tietämäni perusteella tehdä johtopäätöksen, että "virallisen" luterilaisen uskon mukaan ei ole tietoa kohtuun kuolleiden kohtalosta. Samalla uskotaan, että Jumala voi halutessaan ikäänkuin suorittaa tämän kasteen näiden lasten puolesta - ks. Hedberin kirja "Pyhän Kasteen puolustus" - (muistinkohan kirjan nimen oikein).
Eli uskotaan siis, että mitä todennäköisimmin vähintäänkin osa näistä lapsista pelastuu.
Henkilökohtaisesti pidän varsin todennäköisenä, että kohtuun kuolleet (oli kuolema sitten luonnollinen taikka oli lapsi kohtuun tapettu), lapsi pelastuu Kristuksen sovituskuoleman perusteella.
Kohtuun tapetuille lapsille ei taideta hätäkastetta suoritettaman, joten ilmeisesti uskotaan, että he pelastuvat automaatisesti ilman kastetta tai sitten heitä ei pidetä ihmisinä taikka voi myös olla, että abortoinissa on mahdotonta kastaa lasta ennen lapsen kuolemaa, jolloin kaste muutenkin olisi kait pätemätön.
Kaste ilmeisesti voidaan tehdä vain elävälle ihmiselle.