Kirjoittaja Aihe: Helvetillinen ketju. Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?  (Luettu 33728 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094

Ja vielä yksi pohdinta: Ovatko Lucifer ja Saatana sama olento ?

Perkele, Paholainen, Kiusaaja....  rakkaalla lapsella monta nimeä.  :003:
Pyryharakka

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Körttiläinen käyttää järkeä. Järjen käyttö ei ole yhdenmukaistava tapa.

En ymmärrä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Juhani on ihan oikeassa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
En vieläkään ymmärrä Juhania enkä Sepposta.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Körtti yrittää elää ajassa olematta kuitenkaan maailman vietävissä. Pienissä asioissa ollaan vapaita kuten pukeutuminen, lasipulloasiat, poliittinen monikirjavuus yms. Mutta yksi asia pidetään (yritetään) kirkkaana mielessä: Jumala on suuri ja salattu. Me emme voi valita Häntä, vaan Hän valitsee meidät omalla ajallaan ja tavallaan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
... Me emme voi valita Häntä, vaan Hän valitsee meidät omalla ajallaan ja tavallaan.
Sinut ja jopa minut.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Veli Bengt, saan vastata samalla tavalla. Emmehän me asiasta tietenkään varmoja voi olla, mutta uskoa saa, eikä sellaista voi toiselta kiistää.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33739
Järki ei ole sama jokaisella. Järkeileminen, järjellä pohtiminen tuottaa erilaista tulosta.
On vaarallista jos kaikki ajattelevat samoin. Silloin joku valtaa käyttävä on auktoriteetti, kuten Lenin, Hitler tai väkevä saarnamies. Omia tulkintoja ei sallita.

Jopa Raamatun sanaa, joka on muuttumaton, yritetään kangistaa kaavoihin.  Pyhä Henki tulkitsee aina Jumalan Sanan yksilöllisesti.

Yksi on sama: Kristus on kuollut kaikkien puolesta.

Körtit ovat pyytäneet ja saaneet järkeä ( viisautta ) ja ymmärrystä tarvitsemiinsa asioihin. Arkijärkeä on, mutta sekään ei tasapäistä.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Järki ei ole sama jokaisella. Järkeileminen, järjellä pohtiminen tuottaa erilaista tulosta.
On vaarallista jos kaikki ajattelevat samoin. Silloin joku valtaa käyttävä on auktoriteetti, kuten Lenin, Hitler tai väkevä saarnamies. Omia tulkintoja ei sallita.

Jopa Raamatun sanaa, joka on muuttumaton, yritetään kangistaa kaavoihin.  Pyhä Henki tulkitsee aina Jumalan Sanan yksilöllisesti.

En yhtään tiedä mistä tässä ketjussa on puhuttu, mutta olen silti eri mieltä: järki on sama, ja jos oikein järkeillään, päädytään samaan tulokseen niissä asioissa, jotka ovat järjellä ratkaistavissa.

Mutta kaikki asiat eivät ole. On myös puhtaasti makukysymyksiä. Joku rakastaa sipulikeittoa, minä en. Moni tykkää yllätyksistä, minä haluan tasaista elämää, enkä ole siinä ainoa. Järjellä voi löytää konstit päämäärien saavuttamiseen, mutta ei asettaa päämääriä, sillä mitään järkeviä tavoitteita ei ole kun kuka mistäkin tykkää.

Ihmisillä on kovin erilaisia elämäntilanteita ja kysymyksiä, kuten on ollut Raamatun kirjoittajillakin, ja niinpä sieltä löytyy monenlaisia vastauksia. Ehkä sitä voisi koettaa suvaita sitä että joku löytää ihan toisenlaisia vastauksia kuin minä. Siinä vaiheessa rupeaa kyllä maltti loppumaan, kun se väittää että minun löytämäni vastaukset on ihan vääriä. No, voihan ne ollakin  :icon_biggrin:. Kiva kun voi sen myöntää ja siihen päälle "hot jos mitä koha taevas näkkyy!"
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Onko evankeliumi ollut koskaan helvetissä?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Onko evankeliumi ollut koskaan helvetissä?

1. Pietari 3:18-20

3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

1. Pietari 4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
^Mutta olivatko nuo kuolleet helvetissä vai jossakin muualla?

Se kai on uudempi ajatus, että on kaksi eri paikkaa, joista jompaankumpaan kuoleman jälkeen menee. Ennen meni kaikki yhteen ja samaan, ja se ajatus heijastuu etenkin Vanhan Testamentin puolella.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Kuolleiden paikka on tuonela tai manala. Sanoihin ei liity mitään rangaistuksen vivahdetta. Suomalaisessa perinteessä tuonelaan liitetään rauhallisia ja onnellisiakin piirteitä. Se näkyy vaikkapa Aleksis Kiven runoissa. Helvetin kuvausten mukaan sinne joutuvat vain paholaiset: "Mutta peto otettiin kiinni, samoin väärä profeetta, joka pedon nimissä oli tehnyt tunnustekoja ja johtanut harhaan sen merkin ottaneet ja sen kuvaa kumartaneet ihmiset. Ne molemmat heitettiin elävinä tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle."

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Ruumis palajaa tomuun, mistä se on alkuisinkin. Henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
^Mutta sitten tapahtuu ruumiin ylösnousemus  :opettaa:. Ainakin uskontunnustuksen mukaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.