Kirjoittaja Aihe: Helvetillinen ketju. Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?  (Luettu 33729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
"Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.”
(Matt.25:41)

”Ja jos silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä menemään. Onhan parempi, että silmäpuolena pääset sisälle elämään, kuin että sinut molemmat silmät tallella heitetään helvetin tuleen.”
(Matt.18:9)

”Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.”
(Luuk.12:5)

”Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.”
(Ilm.20:10)

”Häntä kidutetaan tulessa ja rikin katkussa pyhien enkelien ja Karitsan edessä. Tulesta, joka ihmisiä kiduttaa, nousee savu aina ja ikuisesti. Heillä ei ole päivän, ei yön lepoa - ei niillä, jotka kumartavat petoa ja sen kuvaa, eikä kenelläkään, joka ottaa pedon nimen merkikseen.”(Ilm.14:10)

”Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema."
(Ilm.21:8)

Kristinuskon helvettioppi helvettioppi on vastenmielisin opinkappale, siksi siitä ei kirkoissa saarnata, paisi ehkä tuomiosunnuntaina vähäsen. Kristinuskon mukaan synnin vakavuus käy ilmi siinä, että Jumalan oli sovitettava synti Poikansa Jeesuksen kalliin veren kautta, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi helvettiin, vaan saisi iankaikkisen elämän taivaassa.

Onko helvetintuli sammunut, ja agnostikot toimineet palomestareina? Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo:19:43 kirjoittanut Frank »

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Kristinuskon helvettioppi helvettioppi on vastenmielisin opinkappale, siksi siitä ei kirkoissa saarnata, paisi ehkä tuomiosunnuntaina vähäsen. Kristinuskon mukaan synnin vakavuus käy ilmi siinä, että Jumalan oli sovitettava synti Poikansa Jeesuksen kalliin veren kautta, jottei yksikään, joka Häneen uskoo, joutuisi helvettiin, vaan saisi iankaikkisen elämän taivaassa.

Onko helvetintuli sammunut, ja agnostikot toimineet palomestareina? Aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille?

Oli miten oli, mutta mielestäni agnostikkoja ei ainakaan pitäisi syyttää mistään helvetin mitätöinnistä. Agnostikko sanoo yksinkertaisesti: "En tiedä."

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Oli miten oli, mutta mielestäni agnostikkoja ei ainakaan pitäisi syyttää mistään helvetin mitätöinnistä. Agnostikko sanoo yksinkertaisesti: "En tiedä."
Kristittyjenkin helvetti-kuvaukset vaihtelevat tulijärven ikuisesta kidutuksesta ikävän harmaaksi reaalisosialismin kaltaiseksi eloksi ikuisena erona Jumalasta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Voisitko, Frank, ensin itse kertoa, mitä mieltä olet, aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille. Mitä mieltä olet, minkälainen olotila on helvetti?
« Viimeksi muokattu: 28.08.10 - klo:22:09 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Voisitko, Frank, ensin itse kertoa, mitä mieltä olet, aiheuttaako helvetin mitätöinti vahinkoa evankeliumille. Mitä mieltä olet, minkälainen olotila on helvetti?

Helvetin mitätöinti aiheuttaa vahinkoa evankeliumille, jos helvetti mitätöidään olemattomiin. Raamatun mukaan helvettiin tulee joutumaan paljon ihmisiä, ja meidän on vietävä evankeliumia mahdollisimman monelle. Helvetin olotila Raamatun mukaan on ikuista eroa Jumalasta.

Teologian tohtori, dosentti Kari Kuula on kirjoittanut korkeatasoisen kirjan Helvetin historia: Pohjalta pohjalle Homeroksesta Manaajaan, jossa käsitellään kristinuskon erilaisia tulkintoja helvetin olotilasta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Helvetin mitätöinti aiheuttaa vahinkoa evankeliumille, jos helvetti mitätöidään olemattomiin. Raamatun mukaan helvettiin tulee joutumaan paljon ihmisiä, ja meidän on vietävä evankeliumia mahdollisimman monelle. Helvetin olotila Raamatun mukaan on ikuista eroa Jumalasta.

Entäs kiirastuli?
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Ei kiirastuli merkitse meille luterilaisille yhtään mitään. Mutta jos luterilaisesta paukahtaisi katolinen niin se olisi aivan toista. Mielestäni kiirastuli on ikäänkuin odotushuone tai eteinen. 
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ei kiirastuli merkitse meille luterilaisille yhtään mitään. Mutta jos luterilaisesta paukahtaisi katolinen niin se olisi aivan toista. Mielestäni kiirastuli on ikäänkuin odotushuone tai eteinen.

Menit lankaan.  :003:
Jos helvetti on tärkeä evankeliumille, niin onko evankeliumi tärkeä helvetille? Minä vaan kysyn.
Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
En tiedä (agnostikkojen lempilausahdus)... minä teen vaan makaroonia ja jauhelihaa sekä yritän tehdä tätä maailmaa hieman siedettävämmäksi paikaksi elää.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
En tiedä (agnostikkojen lempilausahdus)... minä teen vaan makaroonia ja jauhelihaa sekä yritän tehdä tätä maailmaa hieman siedettävämmäksi paikaksi elää.

En minäkään tiedä...teen vain coq au vin:iä sekä tiedän, ettei maailma tule tämän paremmaksi.
Acta, non verba.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Jos helvetti on tärkeä evankeliumille, niin onko evankeliumi tärkeä helvetille? Minä vaan kysyn.
Evankeliumi on sitä varten, ettei kukaan joutuisi helvettiin.

"Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."
(Joh.3:16)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Evankeliumi on sitä varten, ettei kukaan joutuisi helvettiin.


Täsmälleen samaa mieltä.

Minua ei kiinnosta pähkäillä, minkälaista helvetissä on. Minulle riittää, että se on lopullinen ero Jumalasta ja että se on aivan hirveää. Koska minulla ei ole pelastusvarmuutta, niin välillä käy mielessä semmoinenkin ajatus, että jos minä en pääsekään Taivaaseen vaan joudunkin helvettiin.

SV: 164
1. älä nuku syntinen.
Kuule sanat kovat:
liekit tuskan tulisen
helvetissä ovat.
Ennen kuin voit aavistaa,
hukut totisesti.
Alta pohja vajoaa
iankaikkisesti.

Pitää vain luottaa Kristuksen armoon.

6. älä nuku syntinen.
Herää joutuisasti.
Vielä armo Kristuksen
yltää sinuun asti.
Syntistä hän rakastaa,
pelastaa ja kantaa.
Syntisi hän paljastaa,
anteeksi ne antaa.

Mielestäni helvetin mitätöinti tekee tyhjäksi Kristuksen sovitustyön. Jos kerran helvettiä ei ole, niin mistä Kristus meidät pelastaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Evankeliumi on sitä varten, ettei kukaan joutuisi helvettiin.

En saanut vastausta.Vastaan itse: Evankeliumi ei ole tärkeä helvetille. Mutta myös ne, jotka eivät koskaan ole kuulleet evankeliumista, voivat päästä taivaaseen.
Acta, non verba.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Täsmälleen samaa mieltä.

Minua ei kiinnosta pähkäillä, minkälaista helvetissä on. Minulle riittää, että se on lopullinen ero Jumalasta ja että se on aivan hirveää. Koska minulla ei ole pelastusvarmuutta, niin välillä käy mielessä semmoinenkin ajatus, että jos minä en pääsekään Taivaaseen vaan joudunkin helvettiin.

SV: 164
1. älä nuku syntinen.
Kuule sanat kovat:
liekit tuskan tulisen
helvetissä ovat.
Ennen kuin voit aavistaa,
hukut totisesti.
Alta pohja vajoaa
iankaikkisesti.

Pitää vain luottaa Kristuksen armoon.

6. älä nuku syntinen.
Herää joutuisasti.
Vielä armo Kristuksen
yltää sinuun asti.
Syntistä hän rakastaa,
pelastaa ja kantaa.
Syntisi hän paljastaa,
anteeksi ne antaa.

Mielestäni helvetin mitätöinti tekee tyhjäksi Kristuksen sovitustyön. Jos kerran helvettiä ei ole, niin mistä Kristus meidät pelastaa.

Samanlaisin ajatuksin. Tuo virsi on hyvä, eikä mitään synkkyydessä kieriskelyä, vaan tosiasioiden tunnustamista, pysähtymistä. Joo, syntisiä ollaan jokainen, mutta ainakin minulle tekee hyvää pysähtyä tällaisten virsien äärelle, eikä painaa eteenpäin tekemisiäni miettimättä vain siksi, että sanotaan Jumalan armahtavan.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Mutta myös ne, jotka eivät koskaan ole kuulleet evankeliumista, voivat päästä taivaaseen.
Kristinuskon mukaan tuo ei pidä paikkaansa. Kristinuskon mukaan kukaan ei joudu helvettiin sen tähden, että hän ei ole kuullut evankeliumia Jeesuksesta, vaan siksi, että hän on syntinen, ja sen tähden Jumalan vihan alla.

”Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."
(Ap.t.4:12)

”Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää.”
(1.Joh.5:12)

Kristinuskon mukaan siinä, että evankeliumia Jeesuksesta kuulematon joutuu helvettiin sen tähden, että kukaan ei ole kertonut hänelle evankeliumia Jeesuksesta, niin tässä ei tapahdu Raamatun mukaan minkäänlaista epäoikeudenmukaisuutta, hänethän tuomitaan tekojensa mukaan Raamatun vanhurskaiden sääntöjen perusteella.

Sen tähden Jeesus antoi lähetyskäskynsä.

”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
(Matt.28:19-20)