Körttifoorumi

Keskustelu => Seuratupa => Aiheen aloitti: satman1 - 01.02.06 - klo:13:07

Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: satman1 - 01.02.06 - klo:13:07
Kuinka W.N.:n linja erottuu Paavon vastaavasta?


...........................................................................................    :smt052   ........................................................................................
Otsikko: Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: juhani - 03.02.06 - klo:16:15
Paavo oli SFreud ja WNiskanen CJung. Paavo avasi syvemmän hengellisyyden oven, mutta hän ei koskaan tohtinut mennä sisään.
WNiskanen meni pomppa leviällä sinne. Hyvin paljon lutherilaisempi hän oli jos Paavoon verrataan. Mutta heidän eronsa eivät olleet suuria.
Otsikko: Re: Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: satman1 - 03.02.06 - klo:19:52
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Paavo oli SFreud ja WNiskanen CJung. Paavo avasi syvemmän hengellisyyden oven, mutta hän ei koskaan tohtinut mennä sisään.
WNiskanen meni pomppa leviällä sinne. Hyvin paljon lutherilaisempi hän oli jos Paavoon verrataan. Mutta heidän eronsa eivät olleet suuria.


Tulkitsenko oikein, että kummallakin on ansionsa, ettei toista voi valita - millään tasolla?
W oli P:n oppilas? Kummatkin olivat aikansa lapsia. W ehkä seuraavaa sukupolvea. Vai olivatko he samaa sukupolvea, jolloin he painottivat eri asioita? Tällöin Juhani kiistää P:n auktoriteettia.
Luterilaisemmuusko painaa vaa'an W:n hyväksi. Rinnastus Freudiin ja Jungiin vie pohdiskelun tasolle, jolla presidenttiä ei valita, vaikkakin P:stähän se olisi tullut.

Onko niin, että jatkumo P:stä W:hen on sillä tavalla kiinteä ja suora, että muita tasavahvoja haaroittumia ei ole, josta syystä W seuraa P:a, ja jos yleistäisi: kukin seuraa isäänsä eikä isoisäänsä, opettajaansa, ei opettajan opettajaa, kulkee opettajansa jalanjäljissä, koska edesmenneiden esikuvien jäljet ovat hävinneet?
Ovatko nämä makukysymyksiä?

Mitä tarkoitamme, kun kirjoitamme W:n olevan luterilaisempi?




..........................................................................................   :neutral:   ..........................................................................................
Otsikko: Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: juhani - 04.02.06 - klo:09:31
Niskanen oli Paavon oppilas. Siltä osin miltei kaikki kysymykset olivat hypoteettisia. Niskanen oli vielä paljon lähempänä Paavon ajatuksia kuin Paavon pappisystävät. Mutta hyvä kysymys oli lutherilaisuus (huomaa "h" kirjain tässä) verrattuna körttiläisyyteen. Niskanen oli antipietisti ja Paavo oli piilopetisti. Lutherilaisuus on Niskasen tavalla antipietististä. Käsite pietismi on
valtavan laaja asia. Minä muistelisin ihanaa ajatusta, jonka esittäjä on teologisessa tiedekunnassa etiikan professori, körttiläinen... "pietismi on pakanuutta" :-?
Otsikko: Väärässä osastossa
Kirjoitti: seppos - 04.02.06 - klo:11:23
Tämä kyllä kuuluu tuonne seuratuvan puolelle.

Alat lähestyä körttiläistä paradoksia "onko heikko ja epäröivä usko vahvaa uskoa?" Tällaiselta ajatusyhtymältä ei voi välttyä lukiessaan ja kuunnellessaan puheita.
Otsikko: Re: Väärässä osastossa
Kirjoitti: satman1 - 04.02.06 - klo:22:03
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Tämä kyllä kuuluu tuonne seuratuvan puolelle.


Ole hyvä, Liisa!
Otsikko: Paavon ylivoimaisuus
Kirjoitti: seppos - 04.02.06 - klo:23:20
Paavon ylivoimaisus äänestyksessä johtuu tiedon puuttesta. Äänestäkää nyt joku edes Niskasta, että vaalisalaisuua säilyy. Nyt kaikki tietää heti ketä kukin on äänestänyt.
Otsikko: Tekniikasta Sepposelta
Kirjoitti: satman1 - 05.02.06 - klo:07:56
Kuinka voin tietää, kuka on äänestänyt?
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: seppos - 05.02.06 - klo:08:40
Et todella voikkaan tietää kuka on äänestnyt, mutta jos joku sanoo äänestäneensä niin sen tuloksen tiedät.
Otsikko: Paava vai Wilhelmi
Kirjoitti: satman1 - 05.02.06 - klo:09:04
Ei kai tässä nyt käy niin, että Juhani kulkee yksin Willen jäljissä ja me muut Paavon. Tosin rinnakkainhan me taivallamme. Peräkana onkin vähän hassun näköistä.
Emmekö ole huomanneet, että körttipolku on riittävän leviä kulkea rinnakkain?
Polku on kaita?!

No, tämä allegoria ei ole täysin vedenpitävä. Mutta portti kai ainakin on kapea, ettei siitä pääse kuin yksi kerrallaan. Olisiko jonomuodostelma sen tähden hyvää harjoitusta?!


...........................................................................................    :lol:    ...........................................................................................
Otsikko: Re: Paavon ylivoimaisuus
Kirjoitti: Johannes - 05.02.06 - klo:18:11
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Paavon ylivoimaisus äänestyksessä johtuu tiedon puuttesta.


Tuo on varmaankin ihan totta. Itsekin annoin ääneni Paavolle, kun ei ole toisesta paljon ollenkaan kunnon käsitystä. Jos pitäisi körttiläisyydestä jotakin kertoa, niin se onnistuu ainakin pienimuotoisena ilman Wilhelmiakin, mutta körttiläisyys ilman Paavoa...voiko niin sanoa???
Itse en ole niin uskontojen teologiaan perustunut, mutta ainakin äkkiseltään siis tuntuu tuolta. Paavon nimi on kaikkialla ja itsekin tiedän jonkin verran, mm. siitä seppäjutusta ja Aholansaaresta ja sellaisesta, mutta mitä tiedän Wilhelmistä...en oikeastaan mitään! Tämä siis näin näppituntumalta ottamatta sen paremmin kantaa alkuperäiseen asiaan.
Otsikko: WNiskasen ylivoimaa
Kirjoitti: juhani - 06.02.06 - klo:12:11
Kyllähän WNiskasesta on kirjoituksia, mutta lukemattoman erilaisista lähteistä mm. M. Akiander, B. Jonzon, O. Kares, PR:n juhlakirja, M. Rosendahl, P. Taipale jne. Mutta Juha Siltalan kirjasta "Suomalainen ahdistus" saatte ruisleivän päälle voita ja jopa palvikinkkua. Siinä kirjassa on päähenkilönä oneandonly Wilhelmi Niskanen. 8) Olen perustamassa fanclubia Wilhelmille. :smt023
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: satman1 - 06.02.06 - klo:12:34
Kiinnostava idea!


.............................................................................................    :-k    .......................................................................................
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: Sanneli - 06.02.06 - klo:16:31
Oliko 30 hopearahaa:ssa jotain Niskasesta?
Otsikko: Re: WNiskasen ylivoimaa
Kirjoitti: Kauhanen T - 06.02.06 - klo:17:19
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Kyllähän WNiskasesta on kirjoituksia

Tiivis mutta kattava historiallinen esitys on

Taipale, Pentti. "Mainintoja Wilhelmi Niskasesta." Armos halki aikain riittää. Herättäjä-Yhdistyksen vuosikirja 1987. Herättäjä-Yhdistys: Lapua 1987.

Niskasen ympärillä käydyn polemiikin teologisesta puolesta Taipale ei kovin paljon sano. Näpyttelen tähän pari lausetta jotka käytännössä valkopesevät Niskasen, mutta ei liene kirjoittajan kokonaisarvio.

Wilhelmi Niskanen oli "tekopyhyyden, kiiltomenon opin väsymätön vastustaja". Akianderin mukaan hän meni "tekopyhyyden riisumisessa vielä pitemmälle kuin Paavo Ruotsalainen". Niskanen puhui perisynnin kannalta (Kivikaarto). Siitä lähtökohdasta käsin ihminen on "alaston" Jumalan edessä ja hänen oma pyhyytensä on kuin tahrainen vaate.

Ihmisluonto ei muutu tämän elämän aikana. Vasta iäisyydessä toteutuu ylösnousemus ja todellinen uusi syntyminen, kun "katoava pukeutuu katoamattomuuteen". Tästä syystä ei ole eroa ensimmäisen parannuksen ja jokapäiväisen parannuksen välillä. Syntisen ihmisen "tuntemiset" Jumalan edessä ovat lähinnä hänen oman tyhjyytensä ja avuttomuutensa tuntemista.

Tämänkaltaiset Niskasen "oppia" koskevat maininnat osoittavat hänen tähdentäneen sitä, että usko ei voi nojautua hengellisiin kokemuksiin. Nekin ovat ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi "lihallisia" ja kuuluvat "katoavaisuuteen". Nekin on "haudattava Kristuksen kanssa".

Usko pitäytyy Jumalan sanaan ja sen lupauksiin, jotka ovat tulleet lihaksi Kristuksessa. Uskon perustana ei voi olla meidän oma Kristuksen "tuntemisemme", vaan se, että hän Hyvän Paimenen tavoin tuntee syntisen omakseen ja hoitaa häntä sanallaan. (s. 92-93, kappalejaot minun)

En näe mikä tuossa lopulta on todella niskaslaisuutta eikä voisi olla suoraan Paavolta tai Malmbergilta. Äärimmilleen vietynä tunteiden karttaminen olisi minusta vahinko, mutta lähtökohtana vaikkapa lause "syntisen ihmisen tuntemiset Jumalan edessä ovat lähinnä hänen oman tyhjyytensä ja avuttomuutensa tuntemista" on minusta oikein hyvä. Minulla on ollut kuitenkin se kuva, että Niskanen vei tämän omin voimin omista voimista riisuutumisen käytännössä ateismiin asettamalla ihanteeksi (jota ei ainakaan itse noudattanut) mm. kaikista hengellisistä harjoituksista luopumisen.
Otsikko: Niskasen jalanjäljissä
Kirjoitti: juhani - 06.02.06 - klo:18:02
Elizan kysymykseen vastaus on kyllä. Malmperi ja Niskanen olivat kuin paita ja peppu.
Otsikko: Niskaseen liittyvä ateismihän on
Kirjoitti: juhani - 06.02.06 - klo:22:15
Tuukka on loogisesti, jonka minä ymmärrän hammasta kiristellesäni, ajatellessansa rationaalisesti, hän on oikeassa yhdeltä osalta. Kristinuskosta Niskasen mukaan otetaan tunteet pois. Kärjistettynä se on ateismia. Mutta minä olen ruotsalaisen puolella. En ole äänestänyt Niskasta kertaakaan. Toisaalta minä olen niskaslainen siinä mielessä, että WN ei halunnut olla ateisti, koska hän oli varma, että hänet heitetään helvettiin tai nostetaan taivaisiin. Hän oli lähellä Kristusta, joka rakkaana heittää taivaaseen tai helvettiin. Jumppu on kaikkivaltias. Siinä meidän dinosaurusten kannalta ei ole yhtään ajatusta. :smt024
Otsikko: Niskan päällä
Kirjoitti: satman1 - 07.02.06 - klo:04:08
Erittäin ansiokasta, Kauhanen T! Erittäin ansiokasta! Kirjoituksesi aiheutti melkein kylmät väreet. Sanasi upposivat minuun kuin vesi kuivaan erämaahan.

Toteat, että "Niskanen vei tämän omin voimin omista voimista riisuutumisen käytännössä ateismiin asettamalla ihanteeksi (jota ei ainakaan itse noudattanut) mm. kaikista hengellisistä harjoituksista luopumisen."
Minä olisin kirjoittanut tuon suluissa olevan lauseen: jota ei itse  s a a v  u  t  t a n u t .

Asenteesi yleensä, pureutuva, on kuin virvoittava tuuli. Tahtoisin kirjoittaa ja rohkaista sinua määreellä   v i h r e ä   tuuli, jolla tässä tarkoitan Suomen peruskalliosta, Suomen ja maailman metsistä, Suomen ja maailman meristä ja järvistä ja joista, koskista, niityiltä, vuorilta, lehdoista ja aavoilta soilta sekä niiden yllä kaareutuvasta sinisestä, harmaasta, mustasta, punaisesta taivaasta nousevaa huutoa, jossa on kaikki. Siinä on riemu, ahdistus, kauhu, kiitos, hartaus ja ylistys.


...........................................................................................    :-'    ...........................................................................................
Otsikko: Re: Niskaseen liittyvä ateismihän on
Kirjoitti: Kauhanen T - 07.02.06 - klo:12:52
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Tuukka ... on oikeassa yhdeltä osalta.

Hyvä että edes yhdeltä.

Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Asenteesi yleensä, pureutuva, on kuin virvoittava tuuli. Tahtoisin kirjoittaa ja rohkaista sinua määreellä v i h r e ä tuuli

Kiitos. Kovin kauniisti kirjoitat.

Mainitsemassani Taipaleen artikkelissa historiallinen kehityskulku menee suurinpiitein näin.

1. Pohjanmaan Malmberg ja myöhemmin Lagus ystävystyvät savolaisten Paavon ja Niskasen kanssa 1830-luvun loppupuolella.

2. 40-luvulla Niskanen muuttaa Keski-Pohjanmaalle jossa hänestä puuhaillaan Lapualle siirtyneen Malmbergin työn jatkajaa.

3. Kalajokilaakson herännäisyys hajaantuu tunteellisempaan laguslaisuuteen ja Paavon ja Malmbergin linjaa edustaviin (nokkamiehenään Niskanen).

4. Laguslaiset papit löytävät Niskasen puheista harhaoppeja, Malmberg alkaa puolustaa toveriaan.

5. Niskasta panettelevat puheet tulevat Paavon korviin, joka kirjeillään ensin rohkaisee (PRK 28 (http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#28), 40 (http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#40)), sitten tuomitsee (PRK 55 (http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#55), 58 (http://www.kirjasilta.net/ruotsalainen/kirjeet/kirjeet.html#58)) ystävänsä.

6. Malmberg joutuu huonoon valoon mm. Niskas-kytköksensä takia, Paavo kuolee ja herännäisyys hajoaa.

Tämän kehityskulun seurauksena Pohjanmaalla "Ukot" jatkavat seuraperinnettä lähinnä Niskasen (kuolee 1860) jälkiä seuraten ja pitävät liekin elossa, kunnes Malmivaara saapuu Pohjanmaalle kolme vuosikymmentä myöhemmin ja herännäisyyden vanhat juonteet yhdistyvät jälleen kombinaatioksi, jonka (nyt kärjistän) teologia on Lagukselta, julistustapa Malmbergilta ja seurajärjestys niskaslaisilta Ukoilta. Ei kauhean huono yhdistelmä mielestäni.
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: llwyd - 07.02.06 - klo:14:00
Niskanen on erittäin kiinnostava hahmo. Kuten muutenkin ovat nämä herännäisyyden suuren kriisin ajat. Toivoisi kulttuuri-, mentaali- ja kirkkohistorian näkökulmia yhdistävää modernia tutkimusta näistä teemoista. Eikä mitään leipähistoriaa vaan tuoretta, omaperäistä otetta - nämä kysymyksethän ovat edelleen polttavan ajankohtaisia.
Otsikko: niskanen
Kirjoitti: juhani - 07.02.06 - klo:19:45
Ilwyd ja Tuukka ovat nähneet 1880-luvulta meidän päiviimme asti sivuraiteelle siirretyn Niskasen, otaksun. Eivät WMalmivaara, pietistisempi kuin jopa PR, ja yms. typeriä pappeja olleet nähneet Niskasen maallikkoteologian superinhimillisyyden. Jännä piirre on tässä syntisen pääkaupunkiseudun ja E-Pohjanmaan jne. körttiteologiassa se, että niskaslaisuus etenee kuin juna. Minä olen PR:n kannattaja, mutta enemmän niskaslaisuuden. :smt025 Se on kärjistys Tuukalta, mutta Sinähän sanoit sen.
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: alffaomega - 13.02.06 - klo:11:19
Ruotsalaisen opetuksen ydin oli ajatuksessa, että ihminen ei ole hengellisessä elämässään ottaja vaan saaja. Ihminen voi vain ikävöidä ja odottaa, kunnes Jumala ilmoittaa hänelle itsensä. Ruotsalaisen ajattelussa yhtyvät kansanviisauden, kirkollisen opetuksen ja vanhan kristillisen perinteen opetukset omaperäiseksi, puhuttelevaksi ja monin tavoin rajuksi ja alkuvoimaiseksi julistukseksi. Sitä sävyttää pyrkimys totuudellisuuteen ja rehellisyyteen, ihmisen on parempi olla uskomatta, kuin yrittää väkisin rakentaa uskonnollinen asenne. Ruotsalainen neuvoi käymään "niin pyhänä kuin pahanakin" Jumalan luokse. Ei ole kyse siitä, mitä ihminen on, vaan siitä, mitä Jumala on. Näin ajatellessaan Ruotsalainen liittyy vuosisatoja vanhaan Jumala-keskeiseen jumaluusoppiin, joka uudella ajalla on joutunut ihmiskeskeisten uskonnollisuuden mallien varjoon.
Otsikko: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: juhani - 13.02.06 - klo:12:40
alffaomegalle terveisiä kun Sinä olet ymmärtänyt "salatun viisauden" oikein
Otsikko: Vs: Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: Bengt Sandberg - 09.05.18 - klo:20:50
Niskanen oli Paavon oppilas.

Eikös juhani kulje Niskasen jalan jälkiä. näin muistelen?
Otsikko: Vs: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: Riitta-mummi - 10.05.18 - klo:07:53
wilhelmi niskasen jäljissä, lukee juhanin kirjoitusten alapuolella. Rakas veljeni kulkee monien jäljillä, oppimassa mikä on hyvää, mikä ei niin hyvää.
Kulkea jäljessä ei ole samaa kuin kulkea jäljitettävän ' saappaissa tai mokkasiineissa'.

Matkiminen ja ' peesaaminen' on sitä ettei oma ymmärrys toimi.

R-m : piilo-katolinen,piilo-ortodoksi, mystiikkokin ja hernnhutilainen = körtti
Otsikko: Vs: Wilhelmi Niskasen vanavedessä
Kirjoitti: Viisveisaaja - 17.07.18 - klo:20:29
Mä olen aina tykännyt tästä herrasta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aku_R%C3%A4ty

Jotenkin hieno elämä miehellä ja mukava mies noin muutenkin, tuollainen kansanmies.

Olen tavannut useita diakoneja ja diakonissoja ja aina olen tykännyt heidän huumoristaan.
Kun elää tavallisten ihmisten seassa ja varsinkin, kun näkee kurjuuttaa, kuten diakonit, niin se luo hauskaa huumoria kait joku itsesuojelumekanismi käsittelemään kaikkea.

Niin ja nunnia, no niitä en niin paljon, mutta joitakin kun katolilaisissa maissa niitä on paljon.
Ne on aina olleet tosi hilpeitä ja nauru herkässä.

Tänään mulla toi pyhityksen hedelmä ilo on kyllä pikkasen kateissa.