Kirjoittaja Aihe: Tunnustaako väriä?  (Luettu 33381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #30 : 22.01.07 - klo:19:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppos"
Ne eivät ole Jeesuksen sanoja ja ne, jotka vaativat niitä noudattamaan joustavat toisissa kohdin hyvällä omalla tunnolla raamatun ohjeista, kuten minä heidän mielestään tässä asiassa. Kukaan meistä ei ole valinnut vanhempiaan, ei nimeään(alunperin), sukupuoltaan tai sukupuolista suuntautuneisuuttaan. Älköön siis kukaan halveksiko, pilkatko tai muuten sortako asioiden takia, joihin emme ole voineet itse vaikuttaa. Jumala tekee mitä haluaa, älkäämme ryhtykö opettamaan häntä.


Viittaatko tällä Jeesuksen sanoilla naispappeus kysymykseen?
Ymmärtääkseni Raamatussa ei mainita että Jeesus olisi millään tavoin suhtautunut naisiin vähättelevästi. Olenkin ymmärtänyt että esimerkiksi lestadiolaisten asenne naispappeutta kohtaan johtuu Paavalin lausahduksesta "Nainen pysyköön seurakunnassa hiljaa."

En kyllä ole asiasta varma, mutta muistelisin näin. Kauhanenhan on ilmeisesti teologian opiskelija joten hän varmasti osaa valottaa asiaa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Kauhanen T

  • Vieras
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #31 : 22.01.07 - klo:20:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Körttiläisyys/herännäisyys on elämänasenne.

...tai sitten elämäntapa vähän niinku yrittäminen tai maanviljelys :wink:

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
... tai rock 'n' roll.

Nämä ovat hauskoja. Määritelmiksi eivät kyllä taida kelvata, ellei sitten päätellä: "Rock 'n' roll on elämäntapa. Körttiläisyys on elämäntapa. Rock 'n' roll on körttiläisyyttä." Taitaisi aika moni asia muuttua körttiläisyydeksi.

Kyllähän sitä kuulee ihan vakavissaankin esitettävän, että suurin osa kansasta on "körttiläisiä" vaikkeivät sitä tiedäkään.

Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
lestadiolaisten asenne naispappeutta kohtaan... Kauhanenhan on ilmeisesti teologian opiskelija joten hän varmasti osaa valottaa asiaa.

No, opiskelija on suhteellinen käsite... niinkuin teologiakin. Mainitsemastasi asiasta on ollut puhetta toisessa ketjussa, kts. vaikka tästä tai tästä alkaen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #32 : 22.01.07 - klo:21:13 »
Ennen vanhaan elinkeinot (esimerkiksi yrittäminen tai maanviljely) vaikuttivat ratkaisevasti elämäntapaan, nykyisin taitaa olla toisin. Usein elämäntapaa luonnehditaan musiikkimieltymyksistä käsin (esimerkiksi rock). Herännäisyys ei liene lainkaan niin sidoksissa maatalouteen kuin joskus. Ei taida tosin olla mihinkään musiikin valtavirtaankaan. Löytyn pappan körttiblues on vain yksi tapa olla herännyt tässä ajassa. Tangokörttinä räytyminen voi olla ihan yhtä onnistunut vaihtoehto.

Poissa rami

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #33 : 22.01.07 - klo:21:32 »
Hey, check this out, says Rami (wannabe Pohjois-Savo pietist):

"Pohjois-Savon herännäisyys on säilyttänyt sen pahennuksen merkin, jota leirin ulkopuolelle ajettu kansa kantaa [- Heränneissä on jotakin siitä] laakson vaeltajasta, joka eksymistä peläten tuijottaa herkeämättä vuoren Herran asuntoa kohti. Siinä ei kysellä, tahraantuvatko vaatteet kaatuillessa, ei ehditä ajatella, mitä sanovat vastaantulijat. Viheliäisellä ja haavoittuneella matkamiehellä on vain yksi ikävä ja toivo: että hän mahdottomuudestaan huolimatta kuitenkin pääsisi kerran perille ja saisi tahraantuneen ja repeytyneen matkapuvun sijaan vuoren Herran kädestä vanhurskasten juhlavaipan."  - Olavi Kares

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #34 : 24.01.07 - klo:07:14 »
Kaipa tuostakin saisi bluesin:

I don't mind if my coat gets smeared in shit,
I don't care if my boots don't really fit,
I don't give a damn if I ain't reaching it,
but I'm still climbing up that Mercy Mountain.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #35 : 24.01.07 - klo:08:52 »
8)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #36 : 24.01.07 - klo:11:23 »
If I ever reach the mountain top
I'm gonna sing, dance and hop.
Although I'll surely make a lousy flop
I'm still climbing the high Mercy Mountain.

Poissa rami

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 22
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #37 : 24.01.07 - klo:12:55 »
:D

If I am a despicable outcast,
if in my soul the deep ice is fast,
and if the evil inside harassed,
I'm still climbing that high Mercy Mountain.

Ouz. Menin sotkemaan Penan biisiä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #38 : 24.01.07 - klo:13:13 »
Oh yeah, man! Keep on going!

Kauhanen T

  • Vieras
En ole enää herännäinen
« Vastaus #39 : 24.01.07 - klo:15:29 »
Edellä kuvailemani "herännäisen" määritelmän ongelmat (tässä ja tässä) eivät oikeastaan ole tärkein syy miksi olen luopunut tuon nimityksen sovittamisesta itseeni. Tärkeämpi syy on se, että oma määritelmäni "herännäisestä" kai sulkisi pois suuren osan niistä, jotka itse sitä määritelmää käyttävät. Voi olla että jäisin ainoaksi johon ko. määritelmä sopii. Tällöin "T. Kauhanen" olisi yhtä informatiivinen ja paljon erottelukykyisempi määritelmä! Millään tavalla en voisi perustella itselleni saati muille nimityksen "herännäinen" omimista.

Tässä syitä siihen miksen enää ole herännäinen (siinä merkityksessä kuin olen havainnut muiden sitä sanaa käyttävän).

Kaikissa yhteyksissä kun asiaa on viime kuukausina kysytty, olen kuitenkin kertonut että minulla on paljon ja hyviä ystäviä siinä liikkeessä. Nykyherännäisyyden valtavirran kattojärjestön toiminnan arvostelusta olen täysin pidättäytynyt sen jälkeen kun itse siitä erosin (n. viisi vuotta sitten). Vanhaa ja vähän uudempaakin herännäiskirjallisuutta olen aina muistanut kehua ja tunnustanut sitä itsekin vähän lukevani. Näitä toimintatapoja aion noudattaa jatkossakin.

Sitä olen myös muille ei-herännäisille kehunut, miten mukavana pidän että heränneet ystäväni suhtautuvat minuun niinkuin itsekin olisin herännyt! Sitä arvostan kovasti.

------

Olen ollut Körttifoorumilla mukana alusta asti ja nauttinut monista erinomaisista keskusteluista. Varsinkin porukan monipuolisuus on ollut näitä keskusteluja rikastuttava tekijä. Paljon uutta olen oppinut toisista ja itsestäni. En nyt liikkeestä kokonaan ulosastuttuani aio kuitenkaan enää jäädä näihin keskusteluihin. Seuraan tätä ketjua vielä hetken aikaa ja pyydän sitten yksityisviestissä Liisaa poistamaan käyttäjätunnukseni.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #40 : 24.01.07 - klo:16:16 »
Olisi mielenkiintoista tietää, Kauhanen, jos mitenkään pystyt määrittelemään, että mihin toiseen "ryhmään" tai "liikkeeseen" koet itsesi kuuluvaksi, ellei se ole herännäisyys? Onko se pelkkä ev.lut.? Vai jotain muuta? Tämä on nimittäin minulle täysin uutta, siis että joku, joka on joskus aiemmin kokenut vahvasti (?) olleen herännäinen, päättääkin luopua siitä, tai tulla siihen tulokseen, ettei kuulu yleisnimikkeen "herännäinen" alle.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #41 : 24.01.07 - klo:16:37 »
Lainaus
Olisi mielenkiintoista tietää, Kauhanen, jos mitenkään pystyt määrittelemään, että mihin toiseen "ryhmään" tai "liikkeeseen" koet itsesi kuuluvaksi, ellei se ole herännäisyys? Onko se pelkkä ev.lut.? Vai jotain muuta? Tämä on nimittäin minulle täysin uutta, siis että joku, joka on joskus aiemmin kokenut vahvasti (?) olleen herännäinen, päättääkin luopua siitä, tai tulla siihen tulokseen, ettei kuulu yleisnimikkeen "herännäinen" alle.


Vaikkei tuota minulta kysyttyklään, niin miksi edfes pitäisi kuulua minkään liikkeen tai tunnustuksellisen ryhmän piiriin. Onhan monia, jotka eivät tunnusta mitään liikettä, mutta ovat silti kristittyjä.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #42 : 24.01.07 - klo:18:50 »
Kauhanen T.; miksi se "herännäinen" sitten pitäisi osata määritellä lähes tieteellisellä tarkkuudella? Tokko mitään muutakaan vastaavaa ryhmää voisi samalla tavalla karsinaan laittaa. Näissä hengellisissä liikkeissä on minun ymmärtääkseni enemmän kysymys "kodin tunteesta". Puhutaanhan usein "hengellisestä kodista."
Joka tapauksessa, T., toivottavasti tapaillaan jossin muualla sitten kun täällä k-foorumilla!

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #43 : 24.01.07 - klo:20:03 »
En itse ole oikein ajatellut tätä kuulumista ja kuulumattomuutta ja värin tunnustamista tai tunnustamattomuutta. Jos minulta kysytään uskonnollista kantaa, sanon useimmiten "körtti-agnostikko" - nyt jos paneudumme kummankin ajatuskannan historiaan, luonteeseen, määritelmiin niin jollakin (myönnettäköön että minusta täysin epäolennaisella tasolla) näitä voisi pitää toistensa kanssa ristiriitaisina termeinä. Minusta Jumalan absoluuttisen suuruuden ja ihmisen lähes täydellisen pienuuden ja armottomuuden näkeminen on aika ongelmaton agnostinen asenne, mutta menneinä vuosisatoina tästä olisi helposti saattanut jopa roviolle joutua, toki myös paljon pienimmistäkin erheellisyyksistä. Sen vain tiedän herännäisyydestä, että jos en minnekään muualle kelpaisikaan niin tänne pääsen. Niinpä on hankala ainakin ovet paukutellen pois lähteä, koska ovea tai porttia ei ole. Tämä lieneekin monista se perimmäinen ongelma, mutta onneksi eivät maailmasta aivan heti kättelyssä lopu ne yhteisöt ja traditiot, joissa puomi on korkeammalla ja vaatimukset paljon tiukemmalla tasolla. Ehkäpä onkin liian halpa hinta siis monille tällä, tämän harmaan, avuttoman joukon jäsenyydellä. Vähän kun olisi kirpputorin tai Pelastusarmeijan asiakas, kun toisilla rahat ja luotto riittävät Stockmanniin asti.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #44 : 24.01.07 - klo:21:55 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Vaikkei tuota minulta kysyttyklään, niin miksi edfes pitäisi kuulua minkään liikkeen tai tunnustuksellisen ryhmän piiriin. Onhan monia, jotka eivät tunnusta mitään liikettä, mutta ovat silti kristittyjä.


No ei tietenkään tarvi kuulua mihinkään, mutta koska Kauhanen niin järjestelmällisesti pystyi määrittelemään, ettei kuulu kategoriaan "herännäinen", niin ajattelin, että kokeeko hän kuuluvansa johonkin muuhun ryhmittymään. Äläs nyt vääristele sanojani, Joona (?).