Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö 2  (Luettu 51563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

munkki-1

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #90 : 19.08.08 - klo:22:01 »
Etsin paikkaa UTstä, joka sanoisi jotakin hengellisesta  ruuasta ja juomasta.  Ainoa, jonka löysin on tämä: Joh 6:

Lainaus
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
54 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
55 Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.
56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani
.

Mielestäni tämä viittaa ehtoolliseen.  

Kuinka usein olisi aihetta käydä ehtoollisella? Vilho Suutala sanoi, että ei liian usein.

Kuitenkin vahvaa ruokaaa ei ruokapöydässä ole hyvinkään paljoa,  Useinhan siellä on  eturuokaa  ja jälkiruokaakin.

Jeesus puhui vedestä samarialaiselle naiselle. Joh 3.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #91 : 20.08.08 - klo:10:58 »
Tässä hiljattain, kun olin menossa vaihtamaan tekstiä, pari nuorta poikaa käveli ohi ja kutsuivat keskustelussaan tuota ikkunasanapaikkaa 'Jeesus paikaksi'. Nyt en varmasti muista termiä, mutta jokin tuollainen se oli.

Pitäisi saada jossakin vaiheessa jälleen päivitettyä nettiin ikkunalla olleet tekstit.
Saamani palautteen johdosta poistin "Espoolaisen virren" toisen säkeistön sanoituksen www-sivulta, jossa eri päivinä olleet tekstit on luettavissa.
Laitoin sinne linkin, jonka takaa löytyy kyseinen virsi.
Vaikka tätä virttä ja sen nuotteja saa netistä vapaasti kopioida ja levittää, ei ole varmuutta siitä, saako sitä kuka tahansa pitää omilla www-sivuillaan. Jos joskus jaksan selvittää asiaa enemmän, kyseinen säkeistö ehkä tulee jälleen sivuilleni.


Eilen tekstiksi laitoin
"
Mitä on
usko
Jeesukseen?
"

Ehkäpä tuo kysymys laittaa muitakin, kuin itseäni, enemmän pohtimaan tuota kysymystä.

Ikkunatason verhosin punaiseksi, jonka päälle laitoin riittävän suuren tyynyn, jonka päällä makoilee nukke. Taustalla on puinen karu risti.

Kiitos kaikille tähänastisesta palautteesta.
Kaikenlainen palaute, ohjeet, neuvot, kritiikki, ristut, ruusut (ja mitä näitä on) ovat edelleen erityisen tervetullutta.

Oletusarvohan aina on, että positiivinen palaute on hyvin tervetullutta, joten en siitä tällä erää enempää juttele.

Keskityn tähän negatiiviseen puoleen sekä neuvojen antamiseen.
Haluan painottaa sitä, että negatiivinen julkinen palaute ja negatiivinen kritiikki ovat äärimmäisen tervetullutta. Haukkumiset ja jopa negatiivisessa mielessä tehdyt julkiset arvostelut ovat tervetulleita. Sitä ei pidä pelätä antaa minulle.
Jos joku asia tässä ikkunasana-asiassa on mielestäsi pielessä, vaikka et osaisikaan perustella kantaasi, kerro ihmeessä se täällä. Pelkästään, jos vain tuntuu pahalta, kannattaa kertoa.

Minua saa opettaa, neuvoa ja puhua miltä tasolta tahansa (alhaalta, samalta tasolta, yläpuolelta).

Totuus on se, että jos ihminen ei siedä, kuin positiivista palautetta tai tukea omille ajatuksilleen, ei hänellä tai hänen tekemisillään ole kovinkaan suurta toivoa kehittyä.
Kuinkas sitä ilman neuvojakaan voi kehittyä?
Kukaan ei ole niin fiksu, että kehittyisi vain omaehtoisesti - harmi kyllä, en minäkään.

Tämä palsta on minun kannaltani paras vaihtoehto kommenttien antamiseen. Julkisessa kommentoinnissa on se etu, että kun joku toinen näkee jonkun toisen kommentin, se saattaa kirvoittaa tätä toiselta jotain uutta kommentoitavaa.

Ja suuret kiitoksen jokaiselle tähän asti kommentoineelle henkilölle.

ps.
Se, että en kommentoi kaikkia minulle annettuja kommentteja, ei tarkoita sitä, että kommentit olisivat huonoja.
Itseasiassa huonoa kommenttia/neuvoa/palautetta ei ole olemassakaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #92 : 22.08.08 - klo:08:38 »
Tuntuu siltä, että ikkunaan olisi kiva laittaa lyhyitä ja ytimekkäitä kysymyksiä.

Tuon jo aiemmin mainitseman "Mitä on usko Jeesukseen?" kysymksen jatkoksi ikkunassa ilmeisesti tällä hetkellä on kysymys
"Tunnetko Luojasi?".

Jos aivonystyröistäsi saat ulos lyhyitä, ihmistä pohtimaan laittavia kysymyksiä, niin kirjoittele niitä tänne.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #93 : 22.08.08 - klo:09:18 »
Minne menen?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #94 : 22.08.08 - klo:09:56 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Tuntuu siltä, että ikkunaan olisi kiva laittaa lyhyitä ja ytimekkäitä kysymyksiä.

Tuon jo aiemmin mainitseman "Mitä on usko Jeesukseen?" kysymksen jatkoksi ikkunassa ilmeisesti tällä hetkellä on kysymys
"Tunnetko Luojasi?".

Jos aivonystyröistäsi saat ulos lyhyitä, ihmistä pohtimaan laittavia kysymyksiä, niin kirjoittele niitä tänne.


Olet oikeilla linjoilla, mutta vältä sanaa Jeesus, koska se saa ihmiset ohittamaan kysymyksen itsestään selvyytenä. Kysy ovelammin, mitä minulle kuuluu? Onko asiani hyvin?

Terv Seppo
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #95 : 22.08.08 - klo:10:40 »
Minä kannatan Jeesuksen näkymistä omalla nimellään. Hänestähän tässä on kysymys. Olen havainnut, että kristittyjen arkaillessa hänen nimeään käyttävät toiset. Useimmiten väärin.

"Puhuitko tänään Jeesukselle?"

"Sanooko Jeesus sinulle mitään?"

"Millainen mies Jeesus todella on?"

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #96 : 22.08.08 - klo:12:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Satman"
Minne menen?


Jännä yhteensattuma: tuo teksti oli ikkunassa 18.3.2008.

http://www.saunalahti.fi/~kyostik/m43avalokuvat/maaliskuu

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #97 : 22.08.08 - klo:12:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Seppos"
Olet oikeilla linjoilla, mutta vältä sanaa Jeesus, koska se saa ihmiset ohittamaan kysymyksen itsestään selvyytenä. Kysy ovelammin, mitä minulle kuuluu? Onko asiani hyvin?



Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Minä kannatan Jeesuksen näkymistä omalla nimellään. Hänestähän tässä on kysymys. Olen havainnut, että kristittyjen arkaillessa hänen nimeään käyttävät toiset. Useimmiten väärin.


Olen ottanut sen linjan, että Jeesuksen nimi näkyisi ikkunalla usein.
Jeesuksen nimen käyttö ei kuitenkaan tarvitse poissulkea sitä "oveluutta", jota Seppos painottaa. Oveluuteen on hyvä panostaa voimaperäisesti.
Tältäkin foorumilta oveluutta löytyy, jota yritän hyödyntää.


Lainaus käyttäjältä: "Pena"
"Sanooko Jeesus sinulle mitään?"


Tämä tuntuu positiivisessa mielessä kaksimieliseltä kysymykseltä: sen voi ymmärtää kahdella tavalla.
Tällaiset ovat hyviä.

Sepposin ja Penan ehdotukset olisin nykyajatukseni mukaan valmis laittamaan ikkunaan sellaisinaan tai hivenen editoituna.
Näistä jo annetuista ehdotuksista kannatta miettiä eri variaatioita. Sitä kautta löytyy se "iskevin" sanamuoto.
Joskus useamman sanan kysymyksen saa tiivistettyä jopa kahteen sanaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #98 : 22.08.08 - klo:13:26 »
Miten olisi yksisanainen:

JEESUSKO?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #99 : 22.08.08 - klo:14:00 »
Minne menet?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Moosesko?
« Vastaus #100 : 22.08.08 - klo:14:08 »
Jeesusko?
Jees-usko-
 :roll:
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #101 : 23.08.08 - klo:07:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
JEESUSKO?


Niin, miksei?
Olisiko sinulla tai jollakulla muulla ehdotusta, millainen ikkunarekvisiitta olisi tuon sanan kanssa?


Lainaus käyttäjältä: "Satman"
Minne menet?


Niin, koska tuo on yksikön ensimmäisessä persoonassa ollut ikkunalla maaliskuussa, ehkäpä seuraavalla kerralla se voisi olla yksikön toisessa persoonassa.

Tuota Viisveisaajan ehdotusta täytyy harkita. Se on mielenkiintoinen.
Enpä ole ennen tuota sanaleikkiä tajunnutkaan.
HAssua. Kuulostaa varsin helluntalaiselta tekstiltä ja onhan helluntalaisuudessa paljon hyvääkin, kuten körttiläisyydessäkin.
Onko sinulla Viisveisaaja kytköksiä vapaisiin suuntiin?

Mainittakoon vielä, että Viisveisaajalla on ollut merkittävä rooli tässä ikkunasanatoiminnassa kulissien takana.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #102 : 23.08.08 - klo:10:08 »
Päivitin ikkunatekstihistoriaa.
Heinäkuun viimeisen vaihdon
http://www.saunalahti.fi/~kyostik/m43avalokuvat/heinakuu.html

Sekä elokuun vaihdot 19.8.2008 asti.
http://www.saunalahti.fi/~kyostik/m43avalokuvat/elokuu.html

Maaliskuusta lähtien (eli siis koko historiamme ajalta) olleet ikkunatekstit löytyvät noiden linkkien takaa.
Tekstit olen ympäröinyt neliöillä, joten ne on hyvin helppo ja nopea löytää muun tiedon seasta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Re: Moosesko?
« Vastaus #103 : 23.08.08 - klo:13:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
Jeesusko?
Jees-usko-
 :roll:

Välimerkeillä vivahteita.
Jees. Usko.
Jees! Usko?
Jees, usko!

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #104 : 23.08.08 - klo:14:12 »
Lainaus
Välimerkeillä vivahteita.
Jees. Usko.
Jees! Usko?
Jees, usko!


Näin ne ideat jalostuvat.
Joku tuo ajatuksen, jota joku muu / muut kehittävät.

Tässä ehkä alkaa jo olla jotain itua tuossa 5-veisaajan ajatuksessa (joka syntyi Penan keksinnöstä) Mt:n edelleen kehittämänä.

Miksei näinkin:


"
Jeesusko?
Jees! usko.
"

tai

"
Jeesusko?
Jees: usko!
"

Tai jotain tuollaista?

Nyt kun löytyisi ne oikeat ja iskevimmät välimerkitkin, niin voisi ryhtyä harkitsemaan ikkunaankin laittoa.

Eräs mahdollisuus voisi ehkä olla: Jeesusko?  (Värit todellisuudessa keltainen ja valkoinen)
Ja tuon ei välttämättä tarvitse olla muita vastaavia sanaleikkejä poissulkeva ikkunateksti.