Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö 2  (Luettu 51517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #75 : 17.08.08 - klo:00:34 »
>Jos laittaa uskonnollisia, nimenomaan kristillisiä tekstejä ikkunaan
>yleisesti luettaviksi, pitäisi siis mainita olevansa tietyn suuntauksen
>edustaja (tässä hellari, siis hihhuli). Ettei vaan sotkettaisi yleispätevään
>viralliseen keskivertoon luterilaisuuteen, varsinkaan yleishumaaniin
>körttiyteen, -kö?

Olen valinnut sen linjan, että ensinnäkään en kysele tekstitiimiläisten uskonnollista vakaumusta. En edes edellytä sellaista.
Toiseksi ajattelin, että jospa joskus koittaa päivä, että kadunkulkijakaan ei liian intensiivisesti kyselisi minun ja tiimiläistemme uskonnollista vakaumusta tai sen suuntausta.
Tällainen vastavuoroisuuden periaate voisi olla reilua.
Voi olla, että liiallinen tämänkaltainen  kyseleminen vie huomion pois ikkunan varsinaisesta tehtävästä, eli Raamatun sanoman esilläpitämiseen siellä, missä normaalit ja tavalliset ihmiset ovat ja liikkuvat.

Toki minun kannaltani ei ollenkaan haittaa, vaikka uskonnollista suuntautumistani kysellään. En ole allerginen tuolle kysymyxelle.

HELLUNTALAIShihhulina pidän Raamatun tekstejä esillä ihmisvilinässä, koska koen, että Raamatun asema on koko ajan huononemassa yhteiskunnassamme, ja koska minua paremmat ja enemmän oikeassa olevat pitävät Raamattua piilossa kirkkojen seinien sisäpuolella.
Tavallinen ihminen ei välttämättä tule koskaan sinne sitä lukemaan.

(EN missään tapauksessa vastusta Raamatun sanan esilläpitämistä kirkoissa (tai HELLUNTAISEURAKUNNISSA), vaan kannatan sitäkin lämpimästi.)

>Miksi kristillisyys, oikeastaan usko Jumalaan pitäisi pitää piilossa, mutta
>kuitenkin tulisi ymmärtää ja hyväksyä muiden uskontojen rituaalit esim.
>työpaikoilla? Kaularistit piiloon mutta rukoushetket työpäivän aikana
>Mekkaan päin ovat ok???

Mielenkiintoisia huomioita.
Minusta tuntuu siltä, että pääsyy on se, että Raamatun asema väistyy ja katoaa pikkuhiljaa yhteiskunnastamme, ellemme tee tehokasta vastaiskua tuolle kehitykselle.
Minun tapani ottaa kantaa asiaan on pitää Raamatun tekstejä esillä ihmisvilinässä, jollakulla toisella on jokin toinen tapa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #76 : 17.08.08 - klo:00:39 »
Lainaus
Mikä siinä häiritsee ja on sopimatonta?


Tuosta tekstien häiritsevyydestä jokin ajatus.
Minusta tuntuu siltä, että tavallista ihmistä tekstit eivät häiritse.
Ainakaan minulla ei ole sellaista palautetta, joka antaisi näin ymmärtää.
Toiset ovat niistä kiinnostuneet, monille ne ovat yhdentekeviä.

Ne, ketkä kokevat tekstit häirinnäksi, ovat ihmisiä, jotka uskovat olevansa uskovaisia. Suurinosa näistäkin uskovaksi itsensä uskovista ovat sellaisia, jotka pitävät asiaa hyvänä, tai sitten neutraalin samantekevänä.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #77 : 17.08.08 - klo:00:45 »
Lainaus
Minusta tuntuu siltä, että pääsyy on se, että Raamatun asema väistyy ja katoaa pikkuhiljaa yhteiskunnastamme, ellemme tee tehokasta vastaiskua tuolle kehitykselle.


Näin ajattelen minäkin. Kaikkea muualta tulevaa pitää suvaita, mutta että joku on uskovainen (kristitty), no ei sellaista saa pitää esillä. Eikö muuten minkä tahansa uskonnon edustaja ole uskovainen, kun uskoo jumalaansa? Vai vaan tiukasti Raamatulla päähän lyövä???
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #78 : 17.08.08 - klo:07:35 »
Lainaus käyttäjältä: "sadetta"
Lainaus
Minusta tuntuu siltä, että pääsyy on se, että Raamatun asema väistyy ja katoaa pikkuhiljaa yhteiskunnastamme, ellemme tee tehokasta vastaiskua tuolle kehitykselle.


Näin ajattelen minäkin. Kaikkea muualta tulevaa pitää suvaita, mutta että joku on uskovainen (kristitty), no ei sellaista saa pitää esillä. Eikö muuten minkä tahansa uskonnon edustaja ole uskovainen, kun uskoo jumalaansa? Vai vaan tiukasti Raamatulla päähän lyövä???


Miksi täytyy pitää omaa uskoaan esillä? Ei ole kristittyä, joka olisi uskossaan vahva. Miksi pröystäillä uskovaisuudella?
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #79 : 17.08.08 - klo:07:50 »
Lainaus
Miksi täytyy pitää omaa uskoaan esillä? Ei ole kristittyä, joka olisi uskossaan vahva. Miksi pröystäillä uskovaisuudella?


Kristinuskon levittäminen perustuu itse Kristuksen käskyyn, jota kutsutaan ´lähetyskäskyksi´.
Jos pelastussanoman saarnaaminen olisi annettu úskossaan vahvoille´, tällöin syntyisi negatiivisessa mielessä hassu tilanne: joka julistaa evankeliumia ikäänkuin julistautuu myös vahvauskoiseksi.
Jeesuksen sanojen mukaan juuri hengessään köyhä ja nälkäinen on oikea Kristuksen seuraaja.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #80 : 17.08.08 - klo:08:00 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Jos pelastussanoman saarnaaminen olisi annettu úskossaan vahvoille´, tällöin syntyisi negatiivisessa mielessä hassu tilanne: joka julistaa evankeliumia ikäänkuin julistautuu myös vahvauskoiseksi.


Julistautuiko Paavo Ruotsalainen vahvauskoiseksi?
Acta, non verba.

Benkku

  • Vieras
Mikä on julistajan perimäinen tarkoitus?
« Vastaus #81 : 17.08.08 - klo:08:40 »
Lainaus käyttäjältä: "sadetta"
Mietin tässä, että mikä mättää. Jos laittaa uskonnollisia, nimenomaan  kristillisiä tekstejä ikkunaan yleisesti luettaviksi, pitäisi siis mainita olevansa tietyn suuntauksen edustaja (tässä hellari, siis hihhuli). Ettei vaan sotkettaisi yleispätevään viralliseen keskivertoon luterilaisuuteen, varsinkaan yleishumaaniin körttiyteen, -kö?

Milloin ja missä on sopimatonta pitää esillä Jumalan sanaa? Mikä siinä häiritsee ja on sopimatonta? On ok veisata virsiä ja pitää puheita ystäväkansan kesken, mutta entä jos joku tulee paikalle sielunsa hädässä kysymään neuvoa, mitä silloin voi sanoa?

Miksi kristillisyys, oikeastaan usko Jumalaan pitäisi pitää piilossa, mutta kuitenkin tulisi ymmärtää ja hyväksyä muiden uskontojen rituaalit esim. työpaikoilla? Kaularistit piiloon mutta rukoushetket työpäivän aikana Mekkaan päin ovat ok???


Mitäs tässä kiertelemään ja vääntelemään. Minä väitän, että karjalaisenkyöstillä on aivan muut syyt projektissan. Sen saa kyllä jokainen sitten pohtia mitkä ne on. Siksi en missän nimessä henkilökohtaisesti lähde enkä lähtisi tälläiselle linjalle.

ps.Pohdinnan tukemiseksi voisi ehkä auttaa tämän ketjun viestien lukeminen. Mutta jokainen ihminen saa sitten tehdä omat johto päätökset. Niin ja ei Sanan julistamisessa ole mitään pahaa, mutta ...
Niin ja hyvää huomenta kaikille.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #82 : 17.08.08 - klo:11:53 »
Lainaus
Julistautuiko Paavo Ruotsalainen vahvauskoiseksi?


Tähän varmaan löytyy oikea vastaus sinun omasta tekstistäsi.

Benkku

  • Vieras
Missä mennään?
« Vastaus #83 : 17.08.08 - klo:13:29 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Julistautuiko Paavo Ruotsalainen vahvauskoiseksi?

Tähän varmaan löytyy oikea vastaus sinun omasta tekstistäsi.

karjalaisenkyösti kirjoitti: 17.08.2008 12:18 / Jäähyväiset.
Hienoa on, että körttiläisyyden rakenteet mahduttavat sisäänsä (ehkä vähän natisten) tällaisen ylpeän ja voimakkaasti uskonnollisuuteen taipuvaisen ihmisen, kuten minut.

 :-k

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #84 : 17.08.08 - klo:14:35 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Julistautuiko Paavo Ruotsalainen vahvauskoiseksi?


Tähän varmaan löytyy oikea vastaus sinun omasta tekstistäsi.


 :?:  :?:  :?:  :smt017
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #85 : 17.08.08 - klo:14:53 »
Salis, karjalaisenkyöstin lause oli jos A niin B -lause. Ja koska A ei pidä paikkaansa, ei pidä B:kään. Eli "joka julistaa evankeliumia ikäänkuin julistautuu myös vahvauskoiseksi" on myös karjalaisenkyöstin mielestä pönttö lause ja pointtina oli se, että myös kasvissyöjät saavat levittää pelastussanomaa (Room. 14:2 :lol: ).

Ainakin jos ymmärsin oikein.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #86 : 17.08.08 - klo:19:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"
Salis, karjalaisenkyöstin lause oli jos A niin B -lause. Ja koska A ei pidä paikkaansa, ei pidä B:kään. Eli "joka julistaa evankeliumia ikäänkuin julistautuu myös vahvauskoiseksi" on myös karjalaisenkyöstin mielestä pönttö lause ja pointtina oli se, että myös kasvissyöjät saavat levittää pelastussanomaa (Room. 14:2 :lol: ).  Ainakin jos ymmärsin oikein.


Luin hänen viestinsä väärin ja nyt ymmärrän, että nälkäiset ihmiset on hyviä evankeliumin julistajia.  :wink:
Acta, non verba.

munkki-1

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #87 : 18.08.08 - klo:12:02 »
Mitähän Jeesus tarkoitti sanalla:

Kun olin nälkäinen, ette antaneet minun syödä.

Lapsia ja heikkoja sairaita syötetään, toisille tarjotaan ruoka tarjottimella.

Mitä on  hengellinen ruoka ja juoma?

Liittyisikö tämä teeman aiheeseen?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #88 : 18.08.08 - klo:12:21 »
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Mitähän Jeesus tarkoitti sanalla:

Kun olin nälkäinen, ette antaneet minun syödä.

Lapsia ja heikkoja sairaita syötetään, toisille tarjotaan ruoka tarjottimella.

Mitä on  hengellinen ruoka ja juoma? Liittyisikö tämä teeman aiheeseen?


Liittyy aiheeseen.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #89 : 18.08.08 - klo:12:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "munkki-1"
Mitähän Jeesus tarkoitti sanalla:

Kun olin nälkäinen, ette antaneet minun syödä.

Lapsia ja heikkoja sairaita syötetään, toisille tarjotaan ruoka tarjottimella.

Mitä on  hengellinen ruoka ja juoma? Liittyisikö tämä teeman aiheeseen?


Liittyy aiheeseen.  :wink:

Komppaan.   :xmascool:
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024