Kirjoittaja Aihe: Linnut 30  (Luettu 26666 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 30
« Vastaus #90 : 07.05.18 - klo:16:43 »
Vastapäisen talon savupiipun päällä on alkanut naakkapariskunta oleilla. Minusta ne tekivät pesää sinne hormiin. Matti ei usko tätä.

Nyt näkyy vain toinen naakka sen 'pesäpiipun' viereisen talon tv-antennin päällä istuksivan ja merkillisellä äänellä kutsuvan puolisoaan.
Onko rouva pudonnut hormiin, vaiko on munimassa, en voi tietää, sillä naakkoja tässä olen nähnyt vain ylilennossa. Niiden elämä on erilaista mihin olen harakoiden ja varisten kanssa oppinut.
Kirkko ei ole kaukana ja siinähän ne kirk´hakkiset täälläkin viihtyvät, sekä liikennevaloristeyksessä johon viljakuorimista varisee jyviä.

Niin, ja Klaus on hermostunut näihin uudisasukkaisiin. Äskenkin sai se yksinänen hatkat.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 30
« Vastaus #91 : 07.05.18 - klo:17:19 »
 :039: :039:

Minä olen ihan pikkulikasta asti tykännyt seurailla lintuja.
Sain kiikaritkin silloin lapsena sitä varten.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #92 : 07.05.18 - klo:19:10 »
Kyllä naakat mieluusti tekevät pesän piippuun. Serkkuni on kuvannut ja seurannut naapuritalon piippunaakkoja. Talo on ollut tyhjillään jo kauan. Miten Riitta-mummin naapurissa? Onko heidän savupiippu joutilaana? Tarkoitan, että jonko naakanpesästä haittaa?
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 30
« Vastaus #93 : 07.05.18 - klo:19:51 »
Talossa asuu lapsiperhe ja uusi vauva on tulollaan. Otan ' elämäntehtäväkseni 'seurata naakkojen touhuja ja raportoin isännälle joka kyllä pystyy nuorena miehenä kiipeämään katolle tarkastamaan piipun.

Naakat ovat yksiavioisia ja uskollisia puolisolleen. Miksi siis se toinen huutelee ?
Kannustaako munimaan lisää, vai onko hädissään ?

Oi mikä jännitysnäytelmä seurattavaksi !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 30
« Vastaus #94 : 08.05.18 - klo:19:15 »
Kirjosieppoja ja räystäspääskyjä.
Mutta tervapääsky tulee aina hiukan myöhemmin ja kuuluukin eri heimoon eli  kiitäjälintuihin.
Käkikin on kukahdellut.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #95 : 08.05.18 - klo:19:16 »
Mie luulen, että se huutelee muille reviirin rajoja. Tänne ei sovi tullaa. Tää on meidän mesta. Pysykee loitommalla meijän piipusta.

Isoveli ennenvanhaa opetti minua pikkusiskoa, ettei ne linnut keväällä kauniisti viserrä. Ne kirkoilee puissa toisilleen, että älkää p----leet tulko likelle, tää on mun paikka. Pysykää h------i loitommalla.  :003:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 30
« Vastaus #96 : 08.05.18 - klo:19:32 »
Tiedote savupiipun tuntumasta:

Se toinen huutelee edelleen, mutta toista ei näy.

Taloon on syntynyt toinen poikavauva ja isompi käy minulle uutta pyöräänsä esittelemässä. Pyörä on kaiketi ' lohdutuspalkinto' kun äidillä on uusi vauva-poika.
Jotenkin tuntuu että kolmevuotias hakee minusta lohdustusta.
Esittelin hänelle Klausin, syötimme yhdessä sitä.

On tässä mummilla 'valvottavia', taivaan linnut ja naapurin lapset, oman sakin lisäksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 30
« Vastaus #97 : 08.05.18 - klo:21:59 »
Hyvä Riitta-mummi! Moni tarvitsee varamummia ja naakkavahtia.  :023:  :039:

Jos naapureilla ei ole piipulle kesällä käyttöä, niin voihan siellä antaa naakan tehdä poikasensa. Sitten syksyllä ennen uuninlämmityksiä tyhjätä piippu ylimääräisistä pesätarpeista. Mutta jos se on saunan piippu, niin kannattaisi varmaan jo kiireesti kiivetä sinne katolle.  :003:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 30
« Vastaus #98 : 09.05.18 - klo:08:19 »
Kiitos vertaistuesta Pyrtsi, varamummin vara !
Täytyy naapurille vinkata havainnosta.                   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Linnut 30
« Vastaus #99 : 15.05.18 - klo:14:14 »
Tiedän ystävätalon, missä naakat rakensivat savupiippuun oksista pesänsä. Palokunta joutui "rustingin" purkamaan.
Olen kantanut syöttöpaikalta kamppeet suojaan ja haravalla levitellyt/käännellyt siemenet ja syönnökset maassa moneen kertaan. Punatulkut, viherpeipot, harakat ja orava käyvät joka päivä jäännöksiä katselemassa. On siinä maassa evästä.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Linnut 30
« Vastaus #100 : 15.05.18 - klo:16:06 »
Viikonlopulla näin metson mökin lähellä, wanha lähes vakio vieraamme koskelo, on tehnyt taas pesän liiterimme alle. Viime loppukesästä tekemäni pöntöt on nyt asutettu! Palokärki humahti kuistin rakenteisiin ja katosi melkein saman tien, liekö lahovikaa jo? Siis, ei palokärjessä vaan rungossa, vaikka luulisi sen jatkuvan takomisen käyvän rankaksi myös taivaan linnullekin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Linnut 30
« Vastaus #101 : 22.05.18 - klo:10:42 »
Käet ovat ihan käkenä eli kahdella käellä on tarkoitus selvästi kukkua toisensa suohon. Kukkuvat järven eri rannoilla senkun kerkeävät ja ainakin satakertaa on kumpikin kukkunut. Onneksi on tämä puuton vyöhyke eli järven lahti välissä, joten menee pelkäksi kukkumisesksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Linnut 30
« Vastaus #102 : 22.05.18 - klo:12:31 »
Arktiset hanhet ovat muutaman päivän ajan ylittäneet Karhulaa toinen toistaan komeampina auroina.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Linnut 30
« Vastaus #103 : 22.05.18 - klo:23:13 »
Sirittäjiä tuntuu tänä alkukesänä piisaavan. Opin, että pesivät maassa. Jotenkin sitä ajattelee, että pikkulintujen pesät olisivat puussa tai ainakin pensaassa (kuten se punakylkirstaan pesä, jota pari-kolmekymmentä vuotta sitten kurkin), mutta ei näköjään sitten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Linnut 30
« Vastaus #104 : 23.05.18 - klo:07:19 »
Punarintakin pesii maassa, esim. meidän tiheän virpiangervon alla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)