Kirjoittaja Aihe: Mystinen körttiläisyys  (Luettu 6309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #15 : 26.09.21 - klo:11:21 »
^
Ajattelin samalla tavalla, mutta minulla on hatarat tiedot helluntailaisten uskonelämästä.

Nuoleni tarkoitti yhtä ylempää tekstiä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #16 : 26.09.21 - klo:11:44 »
Vaikka olen nähnyt näyssä 'oman enkelini', Pirkitan, en usko enkeli-kiiltokuva-mystisyyteen.
Oliko näyssäsi Pirkitta hyvännäköinen blondi ja oliko Pirkitalla siivet?   :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #17 : 26.09.21 - klo:13:39 »
Oliko näyssäsi Pirkitta hyvännäköinen blondi ja oliko Pirkitalla siivet?

’Hyvännäköisiä blondeilla’ ei liene mitään tekemistä enkelikokemusten kanssa. Noilla sanoilla arvostelevat miehet eroottisesti kiinnostavia naisia. Enkelit eivät ole sukupuoliolentoja. Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #18 : 26.09.21 - klo:15:12 »
Minä ajattelin olla sanomatta mitään luterilaisen alentavaan kysymykseen.

Kiitos Pena, kun selvensit enkeli-kysymystä niin kuin se Raamatussa sanotaan.

Olen sanonut että kokemukseni seurasi painajais-kauhu-uni-kokemusta josta vapauduin rauhallisen olennon äkkiä ollessa vieressäni. Minä kysyin: Sinäkö se olet Kristus ?
Vastaus kuului: Olen sinun suojelusenkelisi. Itse hänet nimesin Pirkitaksi, jostakin syystä.
Paavo Ruotsalaisen oma enkeli oli nimeltä Karlits. Sillä nimellä olen kutsunut Maunoa, ensimmäistä ihmistä joka kohtasi minut körttinä.

Värillä ei ole väliä, ja siivetönkin voi lentää kun on enkeli.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #19 : 26.09.21 - klo:22:19 »
Aamen! Herännyt tumma ystäväkansa on kökässä ihmisen rinnalla toisin kuin omavoimaiset helluntailaiset ihmistekoisilla rukouksillaan ja lauluillaan.  :109:

Ihmistekoiset rukoukset ja laulut?
Ymmärrän että ihmiset rukoilevat kun saavat elää Jumalan yhteydessä ja Henki koskettaa.
Mitä muita lauluja on kuin ihmistekoisia?
Esimerkiksi Simojoki-Kaskinen ihmisiltä on syntynyt paljon lauluja, ihmisten tekeminä,
Jumalan antamalla voimalla, viisaudella ja ymmärryksellä.
En ymmärrä myöskään termiä "omavoimainen", kyllä kai me itsekukin elämme ja toimimme
sen mukaan kuin meille on voimia ja ymmärrystä annettu.
Toki ihmisessä on henkivaltojen taistelu olemassa, mutta se on mielestäni eri asia.
Omavoiumaisuus-sanonnalla ilmeisesti halutaan lyödä lyttyyn jotain, en tiedä mitä.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #20 : 27.09.21 - klo:04:47 »

   "Omavoimainen" teko? On tehty uhmaten Jumalaa. Ei ole pyydetty Hänen siunaustaan. Ei ole rukoiltu johdatusta. On unohdettu jotain oleellista.
"Ihmistekoinen" ja "omavoimainen" ovat synonyymejä.

Jokaista tekoa ei voi edeltää ensin katsahdus Jumalan puoleen. Riittää kun aamulla pyytää Korkeimman siunausta. Tosin - kuten Paavo Ruotsalainen - kesken päivän voi joutua "etsimään Armoa lattian raosta". Usko on heikko. Jatkuva rukous tepsii jumalattomaankin,  esirukouksena tai omavoimaisena.
Jatkuvasti ei voi rukoilla, toistuvasti kyllä. Lakkaamatta olemme Korkeimman suojassa, rukoilimmepa tai emme. Tässä omavoimaisuudella on sijansa sikäli, kun vaivaudumme kirkkoon. Huonojalkaiset, autottomat, kyydittömät Jumala armahtaa - heidätkin kaikkien muiden syntisten ohessa pitkässä juoksussa viime kädessä lopun viimein sille veräjälle, josta käydään joka tapauksessa tuomiolle, missä ainoastaan Jumalla on valta.

Jumalan valtakunta on suurempi kuin Kuoleman ruhtinaan.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #21 : 27.09.21 - klo:06:45 »
Omavoimaisella voidaan tarkoittaa myös jumalattomuutta, uskoa omiin voimiin kaikissa tilanteissa. Näin ollaan lähellä perisynnin ajatusta. Omiin voimiinsa luottava ei tarvitse Jumalaa; hän ei pyydä Jumalalta mitään eikä kiitä Häntä mistään.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #22 : 27.09.21 - klo:11:18 »

   Mitä ajattelet, 1944?

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #23 : 27.09.21 - klo:11:47 »
Minua kiinnostaa kysymys: Mitä on tavallinen körttiläisyys ?

Mystiset kokemukset ovat ymmärtääkseni yksityisiä, eikä liikkeessä ole kai ilmennyt hurmoksellisuutta sitten aiva alkuvuosien.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #24 : 27.09.21 - klo:12:28 »
   Mitä ajattelet, 1944?
Kuten Sinä tässä po asiassa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #25 : 27.09.21 - klo:17:10 »

   Penan kommenttikin oli hyvä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #26 : 08.10.21 - klo:18:34 »
Minä ajattelin olla sanomatta mitään luterilaisen alentavaan kysymykseen.

Kiitos Pena, kun selvensit enkeli-kysymystä niin kuin se Raamatussa sanotaan.

Olen sanonut että kokemukseni seurasi painajais-kauhu-uni-kokemusta josta vapauduin rauhallisen olennon äkkiä ollessa vieressäni. Minä kysyin: Sinäkö se olet Kristus ?
Vastaus kuului: Olen sinun suojelusenkelisi. Itse hänet nimesin Pirkitaksi, jostakin syystä.
Paavo Ruotsalaisen oma enkeli oli nimeltä Karlits. Sillä nimellä olen kutsunut Maunoa, ensimmäistä ihmistä joka kohtasi minut körttinä.

Värillä ei ole väliä, ja siivetönkin voi lentää kun on enkeli.
Eihän herännyt tumma ystäväkansa arassa uskossaan ylpeile hallusinaatioilla! :eusa_pray:

Havaintopsykologi Jukka Häkkinen tietää, mitä aivoissa tapahtuu.

Esimerkiksi ylimaallisen pyhän tuntemus on onnistuttu tallentamaan laboratorio-olosuhteissa, Häkkinen kertoo. Eräs mitattavana ollut mies oli kertonut tukijoille, että jumala on tulossa.

”Hän koki kokemuksen, jossa raamatullinen, kaikkivoipa hyvä olento laskeutui tutkimushuoneeseen. Tämän jälkeen tyyppi repi elektrodit pois päästään ja ryntäsi käytävään. Tutkijalle se oli kultakaivos, koska hän tallensi aivojen tapahtumat.”

Lähteet

Puoli seitsemän-Vieraana havaintopsykologi Jukka Häkkinen. Ohjelmassa pohditaan yliluonnollisten kokemusten olemusta ja käydään vierailulla Sastamalan kuninkaan luona. Juontajina Inkeri Alatalo ja Olli-Pekka Kursi.
https://nettitelkku.net/ohjelmat/puoli-seitseman/767149

Ihmisellä ei ole kahta kilpailevaa ajattelusysteemiä...
https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2020/09/ihmisella-ei-ole-kahta-kilpailevaa-ajattelusysteemia-peilinerooniautismi-jukka-pekka-hakkinen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #27 : 08.10.21 - klo:19:07 »
Körttiläinen ei arvostele eikä arvioi kenenkään uskoa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #28 : 08.10.21 - klo:19:17 »
Körttiläinen ei arvostele eikä arvioi kenenkään uskoa.
Havaintopsykologi Jukka Häkkisen mukaan suurin osa hallusinaatioista on vaarattomia.  :eusa_angel:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mystinen körttiläisyys
« Vastaus #29 : 08.10.21 - klo:19:56 »
Havaintopsykologi Jukka Häkkisen mukaan suurin osa hallusinaatioista on vaarattomia.

Minun arvioni mukaan suurin osa nimimerkki luterilaisen kommenteista on vaarattomia. Eivät kaikki. Tämä uskon ja hallusinaatioiden rinnastaminen ei ole vaaraton vaan loukkaava.