Keskustelu > Testialue

körttiläisyyden alkeet

<< < (3/6) > >>

seppos:

--- Lainaus käyttäjältä: karjalaisenkyösti - 11.08.20 - klo:12:22 ---Jos on kiinnostunut nyky-körttiläisyydestä, hyvä tapa siihen tutustumiseen voisi olla se, että yrittää etsiä netistä uusimpien herättäjäjuhlien puheita.
Körttiseuroissa käyminen ja puheiden kuunteleminen antaa myös hyvän kuvan nyky-lörttiläisyydestä, mikäli käy useammissa seuroissa.

Suosittelisin sinulle esim. Paavo Ruotsalaisen elämänkertoihin tutustumista. Niitä lukemalla saa kuvan siitä, mitä körttiläisyys oli 1800-luvun alkupuolella.

--- Lainaus päättyy ---

Ylätykseksesi huomaat tutustuessasi Paavon seikkailuihin, että kuinka maailma onkaan muuttunut 200 vuodesa. Onneksi ei kaikki, mutta osa Paavon ajankohtaisista viisauksista on menettänyt tenhovoimansa kun ympäristö on vaihtunut. Parhaat palat ovat ikuisia.

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 11.08.20 - klo:19:35 ---Oletko sitä mieltä, että 'liikkeen valtavirta' on päässyt torkahtamaan?

--- Lainaus päättyy ---

Tällainen hyvin vahva vaikutelma minulle on tullut.
Jumala kuitenkin viime kädessä tietää totuuden asiasta.

karjalaisenkyösti:

--- Lainaus käyttäjältä: seppos - 12.08.20 - klo:00:49 ---Ylätykseksesi huomaat tutustuessasi Paavon seikkailuihin, että kuinka maailma onkaan muuttunut 200 vuodesa. Onneksi ei kaikki, mutta osa Paavon ajankohtaisista viisauksista on menettänyt tenhovoimansa kun ympäristö on vaihtunut. Parhaat palat ovat ikuisia.

--- Lainaus päättyy ---

Toki maailma on muuttunut.
Kommenttini liittyi lähinnä uskon peruskysymyksiin, ei siihen, että enää ei valjasteta hevosta tai tehdä pitkiä matkoja jalkapatikassa.
Tekniikan kehitys on johtanut siihen, että samat asiat edelleenkin tehdään, kuin ennen, mutta paljon helpommin.

Anna minulle muutama esimerkki siitä, millaiset Paavon uskonelämään liittyvät asiat ovat sellaisia, joilla ei enää ole merkitystä.
Näin pääsen paremmin kärryille, mitä tarkoitat.

karjalaisenkyösti:
Nimimerkille 'Johan On' pieni vihje:
Kun itse olen kiinnostunut jostain tietystä aiheesta, esim. jonkun tietyn henkilön elämänkerroista tai jonkun tietyn liikkeen tiettyä asiaa käsittelevästä kirjallisuudesta tai jostain tietystä kristilliseen uskoon liittyvästä aiheesta niin otan yhteyttä Luther Divariin ja pyydän, että minulle lähetetään kirjoja, jotka liittyvät aiheeseen.
Sieltä löytyy myös paljon körttiläisyyteen liittyvää kirjallisuutta.
Useita tilauksia olenkin sieltä tehnyt ja muualtakin kirjoja hankkinut.

Kannattaa hyödyntää kristillisten antikvariaattien pitäjien asiantuntemusta.

Mitä muita kristillisiä antikvariaatteja Suomessa on?

Ja sellainen vihje vielä, että eräs mielenkiintoinen tutustumisen kohde on Pietari Kurvinen (evankelinen liike) tai Juho Malkamäki (körttiläisyys).  Syvällisen uskonelämän lisäksi heitä yhdistää sellainen arvokas piirre, että eivät suhtautneet nuivasti oman herätysliikkeensä ulkopuolisiin uskoviin. Toki muitakin tällaisia avarakatseisia on ollut.
Esim. Paavo Ruotsalaisella ei historiankirjoituksen mukaan tätä piirrettä liikaa ollut, kuten monelta muultakin sitä puuttui, mutta ei tuo puutos tee tyhjäksi näiden henkilöiden uskoa, josta voimme ottaa paljonkin oppia.

Viisveisaaja:

Onko tämä nyt testausosiossa, kun lupasin Beng jollekkin, että vain tänne kommentoin.

Minusta oikean kuvan herännäisyydestä saa körttibaari osiost.

Olen itsekkin sinne yrittänyt Herran pelkoa istuttaa, mutta kovaa on syrämmenmaa siellä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta