Kirjoittaja Aihe: Kuinka nukun ja miksi en  (Luettu 8996 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Kuinka nukun ja miksi en
« : 25.03.15 - klo:08:26 »
Ajattelin tällaista, saattaa kiinnostaa, itseäni kiinnostaa kysymys uneen annettavasta lääkityksestä noin ylisummaan.

Tiedämme unihygieniat, viileähkö huone, ei stressiä ennen nukkumaanmenoa 2 tuntia, villasukat, tai puuvillasukat. Joitakin auttaa lämmin suihku. Joitakin lämmin maito muuten. Kevytsarjainen lueskelu auttaa joitakin. Jonkin pitäisi viedä ajattelua pois harmeista ja töpeksinnästä. Ei vuoteeseen muuta kuin nukkumista ja seksiä varten. Ei edes makkariin jos omistaa kaksion.

Kotona auttoi riitojen sopiminen, mikä ei nykyisin ole aina mahdollista jos vaikka riitelee netitse tai huomauttaa netitse ja sanotaan ettei saa. Minun on esim. vaikea päästä yli seminaarien joidenkin tyyppien käytöksestä vaikkei ne kohdistuneet minuun. Tyyliä "tää oli minusta tylsä" vaikka itse sanoin perään,  ettei minusta vaan.

...................

Kaikkia ei tämä auta, ja heidän on nukuttava jotta jaksavat useasti erittäin raskaan  työnsä.

Eräs tapa olisi kai tehdä työ vähän sinnepäin. Tunnen sellaisia lääkäreitä, mutta mielestäni he ovat vaarallisia. Samoin esimerkiksi terveyskeskus psyk sairaanhoitajilla on tolkuttomia työpäiviä.

.............

Kivut valvottavat. Panadol yli 3 grammaa poksauttaa maksan, salisylaatit kuten burana siis tuhoavat sydänverisuonisysteemit eikä Tramalia tai Panacodiakaan saa syödä.

...............

Mitä te teette?
On myös suvuttaista unettomuutta.



Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #1 : 25.03.15 - klo:09:27 »
Vaikea aihe....
Minä varmaankin elelen kaikkien "sääntöjen" vastaisesti, ja siksi nukun lyhyesti ja huonosti.
Sen olen huomannut että iän myötä unen tarve vähentynyt.
Lääkitys herättää aamuöisin 1-2 kertaa kamalaan hikoilupuuskaan, onneksi nukahdan uudelleen.
Iltaisin en osaa hiljentyä ja rauhoittua riittävän aikaisin.
Tekemättömät työt, paineet, stressi valvottaa...tässä mulla muutoksen ja parannuksen paikka.
Jos joskus harvoin lösähdän nojatuoliin "katsomaan" telkkaria, tai kesällä terassin tuoliin...
niin nukahdan siihen paikkaan...eli tuo rauhoittumisen ja hiljentymisen kyky mulla avainsana.
Ulkoilua ja liikuntaa pitäisi lisätä...pitäisi ja pitäisi...jne...jne...
Jep...mutta...kyllä tämä tästä...."siis älä pelkää jos jokin muuttuu"....
elä täysillä Elämän Kevättä....."matkalla oon uuteen huomiseen"...

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #2 : 25.03.15 - klo:17:16 »
Nukun pillereillä. Tällä hetkellä Levozinilla, jos tarkemmin haluat tietää. Eilen unohdin ottaa purkin mukaan, kun lähdin peli-iltaa viettämään, joten menin neljältä aamuyöstä nukkumaan. Onneksi työaika joustaa jonkin verran.

Mielelläni nukun myös lounaan päälle puolen tunnin tirsat, jos vain mahdollista. Tosin siitä menee ensimmäinen vartti nukahtamiseen, ja vasta toisen nukun. Mutta se virkistää kummasti.

Jostakin varhaisteinistä pitäen vuorokausirytmini on ollut viivästynyt. Veljeni sanoi, että vuorokaudessa pitäisi olla 30 tuntia. Allekirjoitan sen. Voisi nukkua kymemnen ja valvoa 20 aina peräkanaa. Muutenkin olen sellainen, että kun lopulta pääsen jossakin asiassa vauhtiin, on vaikea lopettaa ja siirtyä johonkin toiseen juttuun. Sitten kun olen lopulta nukahtanut, nukun kyllä hyvin ja sikeästi. Isänikin oli yökukkuja, sanoi että yöllä on runsaasti ajatusenergiaa vapaana kun muut nukkuvat :)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #3 : 25.03.15 - klo:17:20 »
Tuo viileähkö huone ei muuten minulla toimi ollenkaan, sillä usein palelen siinä vaiheessa kun käyn vuoteeseen. Viimeksikin nukkumaan käydessä piti ensin lämmittää itseni kuumalla suihkulla. Yön mittaan lämpenen ja joudun ehkä riisumaan tai heittämään peittoa vähemmälle. Ja jostakin syystä jalkateräni palelevat vuoteessa enemmän, jos niissä on sukat, joten saatan olla muuten vaatetettu mutta jalkojen osalta en.

Päivät ovat niin lyhyitä, ettei millään raatsisi uhrata illasta paria tuntia jollekin tylsälle tekemiselle, jotta nukahtaisi. Vuoteeseen menen joskus myös voimistelemaan; muutama venytys on siinä kätevintä suorittaa. Mutta esimerkiksi lukea en siinä osaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #4 : 25.03.15 - klo:22:04 »
Joo, aika jännää tuo kylmä tai lämmin.
Minua on ihmetyttänyt yksi juttu. Joka ikinen kerta kun on otettu päästä magneetti eli mri, olen nukahtanut saman tien. Aivan että hoitaja on pudistellut hartiasta että herääs nyt ja häivy siitä.

Sama on yöjunassa etenkin ylimmällä pritsillä. Jos asemalla seistään pitempään, herään oitis.

Onkohan se jokin lastenvaunuefekti?  Vähän tärisee ja hurisee ja liikkuu ja pään yllä on kuomu.

Voisikohan tehdä sellaisen sängyn, ja patentin sille? 

Minulla on kylmyys ihan välttämätön. Sitten kaksi täkkiä. Taatusti jokin parvekkeellanukuttamismuistuma. Mutta jotain kunnollista pitäisi kehittää. Päiväväsymys on mänttipäistä.

Lääkkeistä ei tule tasan mitään, olen unessa ympärivuorokautisesti.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #5 : 26.03.15 - klo:09:28 »
Kun on hyvä päivä, kuten tänään tuntuu olevat, alan jo aamusella puuhailla sekä ruumillisia, että henkisiä juttujani. Näin päivä etenee mieluisasti. Jos en urvahda päiväunille, ja iltapäivälläkin on puuhaa, kuten eilen oli kahvivieraat pari tuntia, uneni on hyvää.

Käytän nukahtamispilleriä koska ajatukseni alkavat yleensä harhailla kaikessa mahdollisessa kun pitäisi olla unen aika. Se takaa kuuden tunnin unet. Olen herkkä äänille, ja niimpä olemme nukkuneet jo muutaman vuoden puolison kanssa eri huoneissa, kuin kuninkaalliset.
Molemmat kuulema kuorsaamme, vaikka minä en usko moista itsestäni.  :003:

Siis, kun olen sopivasti väsynyt, enkä huolissani, kuten eilenkin, nukun 9 h yhteen putkeen.
Olen tähän erinomaisen tyytyväinen. Lääkärini tukee tätä.

102-vuotias ystäväni on nukkunut Imovanin avulla 35 vuotta. Ja järki kulkee aina yhtä hyvin, ja sydän on kultaa, vaikkakin jo hauras.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #6 : 26.03.15 - klo:11:55 »
Kun on hyvä päivä, kuten tänään tuntuu olevat, alan jo aamusella puuhailla sekä ruumillisia, että henkisiä juttujani. Näin päivä etenee mieluisasti. Jos en urvahda päiväunille, ja iltapäivälläkin on puuhaa, kuten eilen oli kahvivieraat pari tuntia, uneni on hyvää.

Käytän nukahtamispilleriä koska ajatukseni alkavat yleensä harhailla kaikessa mahdollisessa kun pitäisi olla unen aika. Se takaa kuuden tunnin unet. Olen herkkä äänille, ja niimpä olemme nukkuneet jo muutaman vuoden puolison kanssa eri huoneissa, kuin kuninkaalliset.
Molemmat kuulema kuorsaamme, vaikka minä en usko moista itsestäni.  :003:

Siis, kun olen sopivasti väsynyt, enkä huolissani, kuten eilenkin, nukun 9 h yhteen putkeen.
Olen tähän erinomaisen tyytyväinen. Lääkärini tukee tätä.

102-vuotias ystäväni on nukkunut Imovanin avulla 35 vuotta. Ja järki kulkee aina yhtä hyvin, ja sydän on kultaa, vaikkakin jo hauras.

Mielestäni on silkkaa hysteriaa kieltää nukahtamislääkkeet jostain moraalisista tuntemuksista ihniseltä jolle niistä on selkeä hyöty. Minulle ei oikein ole  >:(. Tai sitten oma moraalinen hysteriani vie tehot. Sitä epäilen. Suku nukkuu hyvin kun tainnutan heidät.

Ainahan se on hyvä jne jos ilmankin jne ja eihän niistä koskaan tiedä jne. Mummuni käytti unibentsoja viisikymmentä vuotta eikä häneltä mennyt muisti eikä mikään. Epäilen että jatkuva valvominen toimisi pahemmin.

Kehittelen itselleni kaikkia konsteja kun näin on.
« Viimeksi muokattu: 26.03.15 - klo:12:00 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #7 : 01.04.15 - klo:04:46 »
Saisikohan lankomiestä intoutumaan kehittelemään sitä lastenvaunut aikuiselle-projektia?  :-\

Eräs uusi keksintö on että nukkuu kuin vaelluksella tai leirillä. Siis kehittää olosuhteet. Huone kylmäksi ja makuupussiin.  :icon_biggrin:   Toimii.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #8 : 01.04.15 - klo:09:17 »
Tiedän yhden, joka nukkuu lasitetulla parvekkeella makuupussissa ja ilmapatjalla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #9 : 01.04.15 - klo:09:31 »
Ikääntyessään ihminen palaa lapsuuttaan kaipaamaan monin tavoin. Juuriaan, leikkejään, omaa sänkyäänkin.
Näistä on mediakin puhunut. Aikuisille on jo tulleetkin värityskirjat. Monet kokevat hyvänä stressinpoistona väritellä rajojen sisälle kuten lapsoset. Aikuisten kirjojen kuvat ovat tiemmä hyvin suuritöisiä, täynnä pieniä yksityiskohtia.
Eikö tämä vastaa samaa kuin ristipistotyöt.

Myös nukkumatavoista olen kuullut puhuttavan. Tanskalainen maajussi on tehnyt lapsilleen afrikkalaismallisen majan. Siinä hän loikoili lastensa kanssa ja suunnitteli talvieristeitä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #10 : 01.04.15 - klo:09:35 »
Ikääntyessään ihminen palaa lapsuuttaan kaipaamaan monin tavoin. Juuriaan, leikkejään, omaa sänkyäänkin.
Näistä on mediakin puhunut. Aikuisille on jo tulleetkin värityskirjat. Monet kokevat hyvänä stressinpoistona väritellä rajojen sisälle kuten lapsoset. Aikuisten kirjojen kuvat ovat tiemmä hyvin suuritöisiä, täynnä pieniä yksityiskohtia.
Eikö tämä vastaa samaa kuin ristipistotyöt.

Myös nukkumatavoista olen kuullut puhuttavan. Tanskalainen maajussi on tehnyt lapsilleen afrikkalaismallisen majan. Siinä hän loikoili lastensa kanssa ja suunnitteli talvieristeitä.

Hei suurta,  :icon_biggrin:msen värityskirjan voisi haluta. Ristipisto pohjakankaslle muuten missä kuva jo on painettuna taitaa tulla hyvin lähelle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #11 : 01.04.15 - klo:12:52 »
Tästä tietoa:              https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=aikuisten+v%C3%A4rityskirja

Thomas, huomaa Kalevala-värityskirja ! :icon_biggrin:
Leenalle: My secred garden.  :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #12 : 01.04.15 - klo:21:05 »
Olen vielä toistaiseksi niin onnellisessa asemassa, ettei minulla ole juurikaan univaikeuksia. Nuorempana olin vielä kovempi nukkuja. Nykyisin sentään heräilen välillä. Saatan käydä vessassa. Välillä heittelen peittoa tai riisun villasukkia jalastani, mutta sen jälkeen jatkan unia. Nykyisin saatan jopa valvoa tämmöisen heräämisen jälkeen, mutta en vaivaannu siitä. En yleensä katso kelloa. En tiedä kauanko valvon. Makaan rentoan ja pyrin ajattelemaan jotain hyvin keveitä ajatuksia. Mietin vaikka, mitä unta haluaisin nähdä.

Hyvin harvoin joku mieltä painava asia yrittää estää nukahtamisen. Silloinkin pötkötän rentona. Jos ajatus yrittää pyöriä ikävää kehää, pyrin olemaan ajattelematta mitään. Keskityn hengitykseen. Alan matkia nukkuvan rauhallista hengitysrytmiä. Vedän henkeä raskaasti, kuuluvasti ja hitaasti nenän kautta ja ihan pikuriikkisen tauon jälkeen päästän sen vapaasti ulos. Tuo hengitykseen keskittyminen puhdistaa pään ajatuksista. Ja raskas hengitys alkaa väsyttää. Se tehoaa minuun aika hyvin.

Tietenkin yritän jättää kaikki ikävät asiat Herran huomaan. Toistaiseksi en ole tarvinnut kipulääkkeitä nukkuakseni. Se on minun onneni.  Joskus jotkut innostavat asiat on niitä, mitkä pyörii liiaksi mielessä, kun pitäisi nukkua. Niitä on helpompi karistaa mielestä kuin ikäviä asioita. Joskus kyllä tuntuu, että sitä menee jonkun tapahtuman jälkeen ylikierroksilla, kun pitäisi nukkua.
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #13 : 01.04.15 - klo:21:46 »
Tuo on kyllä hyvä. Minua kiinnostavat ne unettomat suvut, joista kuulin, että on ja kun lähti kyselemään niin oli todella tiedossa unettomuutta jossain noin neljässä sukupolvessa. Tällöin unettomuus eli vaikeus nukahtaa alkaa hyvin varhain. Se ei näytä riippuvan mistään eikä liittyvän mihinkään.  Mutta päiväväsymystä heillä on. Eli eivät ole niitä kuin Napoleon joka todella tarvitsi vain neljä tuntia unta öisin.

Oma spesiaalijuttuni on ottaa ajatuksiin jokin, yleensä joko aika helppo tai sata vuotta sitten kirjoitettu uskonnollinen romaani (aivan spesiaalilaji!) tai tosielämän tapaus, jolle alan kehitellä toisenlaista jatkoa joltakin kohdalta tyyliin
.... Jos Maurin ei olisi ollut pakko jäädä isännöimään koska siten toteutuisi neljäs käsky vaan hän olisi saanut jatkaa opintoja, ja hän olisi ... Olisi... Olisi... Jonka seurauksena hän ja Margit..... Jos uudelleen avioitumista ei olisi pidetty syntinä, niin Margitin lähdettyä Mauri....   

Se vie ajatukset pois kaikesta, ja kuitenkin siihen nukahtaa.







Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kuinka nukun ja miksi en
« Vastaus #14 : 02.04.15 - klo:07:06 »
Olen keski-ikäinen ja ongelmana on se, että minua ei väsytä. Parin kolmen tunnin yöunia ja sitten taas takatukka putkella haen kaupasta perunoita.   
wilhelmi niskasen jäljillä