Kirjoittaja Aihe: Tämän luin, aion lukea tai ainakin harkiten 19.osa  (Luettu 3544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Sain loppuun Hiljaa vistaa Don-opuksen. PIdin siitä kerronnan värikkyyden ja maisemakuvausten ansiosta. Myös ihmiset  Solohov kuvasi niin että melkein näki tyypit.
Lopussa, I Maailmasodan melskeissä tuli kymmeniä uusia venäläisiä nimiä, jotka minulta jo tahtoivat unohtua. Sodan raakuus ja Venäjän vallanvaihto kuvattiin melko tyylikkäästi.

Tänään avasin Aila Meriluodon kirja entisestä puolisostaan Lauri Viidasta. Muistan oikein hyvin kuinka lehden kirjoittivat Viidan kuolemasta 1965.

Persoonana lauri Viita oli lahjakas, mutta sairastuttuaan vaikea. Skitrofreniasta huolimatta hän kirjoitti loppuun asti.
Viita oli kolme kertaa aviossa ja hänellä oli seitsemän lasta, joista neljä Aila Meriluodon kanssa.

Uutta tietoa oli minulle Viidan monet asuinpaikat, joista Orimattilan Mäkelän talo on minullekin tuttu. Tampereen kirjaston johtaja Mikko Mäkelä oli tämän talon jälkeläisiä ja piti kotonaan Tampereell Mäkelän Iltoja, joissa niin Viita kuin  Väinö Linnakin olivat vakituset kävijät.

Tuiki tavallisesta hämäläissuvusta nousi Lauri Viita kuin Paratiisilintu, jonka parhaina tuotteina Aila Meriluoto pitää Viidan verbaliikkaa. Sitä ei ole tallennettuna. Sillon ei vielä ollut äänityslaitteita kuin harvoilla rikkailla.

Lauri Viita oli legenda jo eläessään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
Vs: Tämän luin, aion lukea tai ainakin harkiten 19.osa
« Vastaus #1 : 26.02.25 - klo:11:26 »
HENKI-lehti kopsahti luukusta oikein kunnolla. Liekö jakaja ollut vihainen ja rämäytti luukkua perinpohjaisesti.

Kannessa ovat Jaska ja Kaija ja heistä onkin isompi juttu. Tarkastin sisäällysluettelon ja valitsin kallen pääkirjoituksen ensimmäiseksi. Se onkin hyvää ja syvällistä pohdiskelua, hänelle ominaista. Aiheena mm. kirkko ja politiikka.

Reino Porrasta kerrottiin mielenkiinoisesti: Vaatimaton elämä, suuri perintö.

Dosentti Vesa Hirvosen haastattelun arkkipiispa Martti Simojoesta  hotkin seuraavaksi. vesa Hirvonen on tuttuni Lahden Körttiseuroista ja pidän hänestä kovasti.

Simojoki on esimerkki 'matkalla muuttumisesta'. Hän muutti ajatustaan eronneiden uudelleenvihkimisestä. Se oli kai iso asia aikanaan,
Artikkelin tekstistä nautin erityisesti näistä lauseista:

Kristittyjen pitää lukea Raamattua, mutta ei etsien sääntöjä, vaan enemmänkin tienviittoja ajatusprosessiin.

Kristuksen läsnäolo sydämessä antaa kristitylle voimaa löytää epäitsekkään motivaation  ja oikeastaan järjen ylittävään Jumalan vanhurskauteen osallistumisen ja sitä kautta lähimmäisten hyväksi toimimiseen.

HENKI on niin hyvä lehti että vaikka näen jo melko heikosti, apuvälineitä käyttäen kahlaan sen lähes läpi.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #2 : 26.02.25 - klo:15:36 »
Reino Porrasta kerrottiin mielenkiinoisesti: Vaatimaton elämä, suuri perintö.

Reino Porra oli tuttu hahmo nuoruudessani, jolloin pyörin aikalailla Lähetysseuran kuvioissa. Hänet näki kirjasalkkuineen aina, kun jotain merkittävää tapahtui. Niinpä eräillä syntymäpäivilläkin tuumasivat namibialaiset stipendiaatit, että nämähän ovat suuret juhlat, kun tuo Porrakin on täällä.

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #3 : 26.02.25 - klo:16:11 »
Onkohan lahtelainen Kari Porra sukua ?

Poissa Riitta-mummi

• ystäväkansaa
« Vastaus #4 : 01.03.25 - klo:16:58 »
Jos joku kirjailija minua kiinnostaa ihmisenä ja kirjoittajana, hän on Joel Haahtela.

Uusimmassa Suomen Kuvalehdessä on hänestä pieni artikkeli, jossa hän kertoo mieltymyksistään, joissa on paljon samaa kuin minulla.

Olen itsekin vuosien ajan kertonut rakkaudestani ortodoksisuuteen, Hollantiin, Johannes Vermeeriin, Euroopan historiaan. Haahtela kertoo kirjoittavansa flow-tilassa. Tähän verrattava on omakin olotilani ,kun saan inspiraation, ja alan kirjoittaa jostakin tietystä aiheesta. Aivan kun joku muu kirjoittasi minun käsiäni käyttäen.

Olen vasta puolisen vuotta osannut käyttää erästä kirjoitusohjelmaa. Siinä voi tarkistaa ja korjata jälkeä. Aiemmin koko juttu tuli yhdellä istumisella, livenä.

Lumottu ­maailma
Joel Haahtela ajattelee kirjojaan sopimuksellisena tilana.

kirjallisuus
25.2.2025
Teksti
Tero Alanko

Kirjailija Joel Haahtela ajoi autolla kotia kohti ja näpräsi kännykkäänsä. Hän valitsi soimaan flaamilaista re­nes­sans­­si­mu­siikkia.

Haahtela jäi hetkeksi katsomaan albumin kantta. Siinä oli flaamilainen mies tummaa taustaa vasten.

”Olin suunnitellut ihan muunlaista kirjaa, mutta sillä hetkellä kaikki mielessä olleet tarinat katosivat. Tiesin, että minun täytyy kirjoittaa tällainen teos”, Haahtela kertoo.

Matkaa oli jäljellä vartin verran. Sinä aikana Haahtelalle selvisivät kirjan tyyli ja tunnelma, suurin piirtein myös se, mitä kirja käsittelee.

Pienoisromaani Sielunpiirtäjän ilta sijoittuu 1600-luvun Hollantiin. Päähenkilö on iäkäs taiteilija, joka ottaa vielä yhden oppipojan ja maalaa itse salaperäistä taulua, jota ei suostu näyttämään muille.

Haahtela on perehtynyt maalaustaiteeseen nuoruudestaan lähtien. Hän on jo pitkään rakastanut vanhoja hollantilaisia mestareita. Muutama vuosi sitten Haahtela kävi Amsterdamin Rijksmuseumissa tutkimassa Rembrandtin ja Johannes Vermeerin maalauksia.

”Sieltä jäi jotain kytemään ja purskahti ulos, kun mielessä tapahtui sopiva aika-avaruudellinen luova repeämä.”

Joel Haahtela on aamuvirkku. Hän tapaa nousta viiden maissa. Hiljainen hetki ennen muiden heräämistä on parasta kirjoittamisaikaa.

”Nautin aamuhämärästä. Se vie erityiseen mielentilaan, jonka päivän kirkkaus varastaa”, Haahtela sanoo.

Inspiraatiokirjoittaja työskentelee voimakkaassa flow-tilassa. Uuden kirjan ensimmäinen versio syntyy yleensä muutamassa kuukaudessa. Inspiraation ytimessä on kirjoittamisen ilo, jonkinlainen oman viattomuuden löytäminen. Kirjoittaessaan Haahtela ei ole läsnä tässä maailmassa.

”Tempaudun jonnekin, missä tarina alkaa assosioida itse itseään”, hän kuvailee.

”On edelleen ihmeellinen tunne, kun kirja alkaa syntyä. Vaikka olen kirjoittanut 30 vuotta, ydinkokemus on sama. Mysteerin tuntu, kun astuu sanojen maailmaan. Ja se ilo, minkä ne sanat tuottavat.”

Useimmat Haahtelan kirjat ovat pienoisromaaneja – yksinkertaisen määritelmän mukaan pidempiä kuin novellit mutta lyhyempiä kuin romaanit. Haahtela luo tiiviitä kuvia eikä tykkää laverrella eikä selittää.

”Kirjojeni yhteydessä voi ajatella vaikka Vermeerin maalauksia. Ne ovat hyvin intiimejä ja keskittyneitä. Vähän itseensä sulkeutuvia”, Haahtela pohtii.

”Ajattelen kirjojani voimakkaasti omana maailmanaan. Huoneena, johon lukija astuu kirjailijan kanssa. Sopimuksellisena tila

Lapsuutensa Haahtela vietti paikassa, jota kuvaa ”isolaattikyläksi”. Saimaan rannalla sijaitsevan Korvenkylän keskipiste oli 1930-luvulla rakennettu Tiuruniemen tuberkuloosisairaala, jossa Haahtelan isä työskenteli lääkärinä. Nyt sairaalarakennus on tyhjillään ja rapistuu kovaa kyytiä.

Lapsuuden ympäristö ja sen aiheuttama ulkopuolisuuden tunne ovat iskostuneet vahvasti Haahtelan mieleen.

”Mun kirjat voi erotella toisistaan, mutta itselle ne ovat yhtä ja samaa. Luon niissä lapsuuden kokemuksen kaltaista lumottua maailmaa”, hän pohtii.

”Paul Cézanne rikkoi maalauksissaan keskeisperspektiivin. Niitä voi katsella ikään kuin kaikista suunnista. Mun kirjoissa elämän salaisuutta tarkkaillaan vähän samalla tavalla.”

Isänsä tavoin Joel Haahtela kouluttautui lääkäriksi. Hän erikoistui psykiatriaan ja kohtaa nykyään asiakkaita kahtena päivänä viikossa.

Joulukuussa 2021 Haahtela vihittiin ortodoksisen kirkon diakoniksi. Hänen isoisoisänsä oli pappi, mutta Haahtelan valinta oli omien aikuisiässä tapahtuneiden pohdintojen tulos.

”Kaiken mun etsimisen keskiössä on yksinkertainen kysymys. Mitä ihmettä me tehdään täällä oudossa maailmassa?”

Haahtela kertoo löytäneensä kirkollisesta maailmasta hyvin selkeän maailmanjärjestyksen ja -katsomuksen.

”Mutta kaikenlaisia asioita jää myös epäselväksi. Jos ajatellaan vaikka jumalaa, niin sehän on hyvin ristiriitainen asia. Se on aina lähellä ja aina hyvin kaukana.”

Yö Whistlerin maalauksessa -kirja (2023) tapahtuu 1800-luvun lopulla maalatun teoksen alla. Marijan rakkaudessa (2024) kierretään Rooman museoita. Uusi Sielunpiirtäjän ilta kuvaa vanhan taiteilijan mielenmaisemaa.

Haahtelalla on rakas lähdekirja. Taidehistorioitsija Sakari Saarikiven Suuret taiteilijat (1948) koostuu kuvataiteilijoiden elämäkerroista. Se on kulkenut Haahtelan matkassa kymmeniä vuosia.

”Ne pienoiselämäkerrat ovat aika elävästi kuvattuja. Siellä on taiteilijoita ja tarinoita, jotka tekivät nuorena suuren vaikutuksen ja jäivät vahvasti mieleen”, Haahtela sanoo.

”Faktatiedoiltaan ne menevät usein vähän pieleen. Jotkut niistä saattavat pohjautua 1500-luvulla eläneen Giorgio Vasarin tietoihin. Hän tuppasi vähän keksimään itse.”

Haahtelan mukaan kuvataiteeseen liittyy usein kahden maailman välillä kulkeminen – todellisen ja kuvitellun, sekulaarin ja kirkollisen.

”Myös monien mun kirjojen keskeiseen teemaan on kuulunut kahden asian välillä oleva portti. Ne kirjat ovat joskus kuin pyörö­oven sisässä olemista.” 

Joel Haahtela: Sielunpiirtäjän ilta. 237 sivua. Otava, 2025.

Sielunpiirtäjän ilta on seuraava lukemistoni.

Poissa Pena

• Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
« Vastaus #5 : 02.03.25 - klo:07:14 »
Ruonoharrastukseni vuoksi lainasin kirjastosta Lyyli Saavalaisen teoksen Viritä kanteleeni. Sen otsikkoruno on tällainen:

Lasna pirtin uunin päältä
lastun valitsin.
Rullalangan päästä päähän
siihen pingotin.
Kuuletko, se soi, se soi, oi
riemu rajaton!
Kunkin lastusoittimessa oma ääni on.

Lastuja ja lankoja lie
tässä lomittain.
Herra, Sinulle ne tuon, kun
Sinulta ne sain.
Ihmeesi tee, Herrani mun
- soiviksi ne tee,
että jotain kunniastas
niissä helkkyilee!
Kanteleeni viritä ja
anna laulu uus,
pimennoissa maan suo nähdä
taivaan ihanuus.

Poissa Rajan poika

• vaivatulla mielellä
« Vastaus #6 : 18.03.25 - klo:15:07 »
Ostin antikvariaatista Novum Testamentum Graecen.