Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys  (Luettu 40547 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #60 : 28.02.14 - klo:09:52 »
Onhan tässä sekin ettei nykyisin tarvitse lammasta uhrata polttouhrina, vaan saamme sitä syödä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #61 : 28.02.14 - klo:10:18 »
Muistin VT:stä sellaisen neuvon tahi ohjeen jossa veljiä kehoitetaan naimaan kuolleen veljensä lesken. Pitävätkö edes lakia noudattavat juutalaiset tätä yhä ohjeenaan.
Onko krititty maailma koskaan toiminut näin. Historiallinen tosiasia lienee että nuoret papit naivat ruustinnan viran saadakseen.

.. Öppiäiselle kerron, että kun luen rukoillen, asioilla on tapumus selkiintyä. Ajatusten vaihto luotetun ystävän kanssa on suuri apu. Raamatusta pyrin lähinnä muistamaan Jeesuksen puheet ja neuvot.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #62 : 28.02.14 - klo:10:44 »
Onko krititty maailma koskaan toiminut näin. Historiallinen tosiasia lienee että nuoret papit naivat ruustinnan viran saadakseen.

Ei ole noudattanut pakonomaisesti, koska sellaista säädöstä ei ole kristilliselle maailmalle missään annettu.

Korostan vielä sitä, että kaikkien tekstien tulkinnassa joudutaan hakoteille, jos lähdetään siitä, että ensimmäinen puhe/maininta on aina voimassa.
Niin Suomen laissa, kuin Helsingin Sanomissakin viimeinen muutos on se, joka on kulloinkin voimassa.
Raamattua tunnutaan monesti pidettävän poikkeustapauksena: siinä kaikki muut maininnat paitsi viimeisin tuntuvat olevan voimassa.
Todellisuudessa raamatuntekstin tulkinta noudattaa tässä täysin samaa periaatetta.

Eli Raamattua EI tulkita siten, että viimeistä edellinen säädös tai sitä vanhempi säädös on voimassa.
Mistä lie johtuvan, että itsekukin tuon tuostakin törmää eri yhteyksissä siihen yleiseen käsitykseen, että Raamatun tekstiin pitää tässä asiassa suhtautua jotenkin takaperoisesti verrattuna muihin teksteihin?
Helsingin Sanomia ja Suomen lakia luettaessa normaali maalaisjärki johtaa siihen, että ymmärretään tämä asia, mutta kun avataan Raamattu, niin järjen hivenkin joskus tuntuu katoavan ja päädytään mitä hassuimpiin päätelmiin.
Tähän ilmiöön olen hyvin usein törmännyt.


« Viimeksi muokattu: 28.02.14 - klo:10:48 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #63 : 28.02.14 - klo:10:53 »
Miten tässä meikäläinen pärjää kun ei ole tietoa eikä sitä osaa etsiä ja soveltaa?
Menee vaan pahasti hämilleen ja pää sekoaa jos rupeaa miettimään mikä raamatun kohta on mulle
tarkoitettu ja mikä on vanhentunut tai toisaalla kumottu?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #64 : 28.02.14 - klo:11:00 »
Miten tässä meikäläinen pärjää kun ei ole tietoa eikä sitä osaa etsiä ja soveltaa?
Menee vaan pahasti hämilleen ja pää sekoaa jos rupeaa miettimään mikä raamatun kohta on mulle
tarkoitettu ja mikä on vanhentunut tai toisaalla kumottu?


Ei tässä taida olla muuta keinoa, kuin se, mikä pätee muidenkin tekstien suhteen.
Tekstit täytyy käydä itse riittävän hyvin läpi, jolloin suurin osa ongelmista selviää Riitan rukous-vihjettä hyödyntäen. Mitäpä sitä muutakaan voi tehdä?

On siinä toki sellainen ongelma, että tekstejä on hyvin paljon ja ne ovat vanhoja ja vieraasta kulttuurista peräisin, joten 100% selkeyden saaminen eri yksityiskohdista lienee haastavaa.
Eiköhän se puolinainenkin ymmärrys riitä, onhan se valtavan paljon parempi, kuin 0% ymmärtäminen. 0% tietämykselläkin moni kirjoittelee esim. lehtiin ajatuksiaan Raamatusta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #65 : 28.02.14 - klo:11:12 »
No just, kiitos, selvensi kummasti.
Eli Jeesuksen sanat lapsenkaltaisesta uskosta ja luottamuksesta pätee edelleenkin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33766
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #66 : 28.02.14 - klo:11:24 »
Olemme nyt samoilla jäljillä Köpi ja vn.  Lapsi tuntee rakkauden ja myös erottaa vihan. Paljon ei muuta tarvitakaan. Iltarukouksen Jeesus kuulee, ja se on paljon ! Yllätyin positiivisesti kun karjalaisenkyösti sanoi ettei sanasta sanaan pidäkään tutkia, ei kaikkea menneisiin vuosituhansiin ajoitettua soveltaa.
Miksi siis eräät tahot opettavat että jos muuttaa tavunkaan raamatusta, niin hukka perii.
...
p.s. Köpi, en luullutkaan naimakehoitusta tarkoitetun muille kuin juutalaisille. Kyselin lähinnä historiallista tosiasiaa. Esim. 1944, joka tietää Israelin asioista, onko niin että ortodoksi-juutalaiset noudattavan tätä ohjetta, joka ei kaiketi ole laki. Mutta niitä noudatettavia sapatti- ym. käskyjähän on muistaakseni satoja. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #67 : 28.02.14 - klo:11:32 »

Miksi siis eräät tahot opettavat että jos muuttaa tavunkaan raamatusta, niin hukka perii.


Olikohan jossain muualla kuin Ilmestyksen kirjassa nämä sanat: "Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; 19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu." (Ilm. 22: 18-19)

Pitääpä tutkia.


Jokainen Jumalan sana on taattu; hän on niiden kilpi, jotka häneen turvaavat. Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi. (Sananl. 30: 5-6)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #68 : 28.02.14 - klo:11:42 »
Usko ei ymmärrykseni mukaan kiinnity Jumalan antamiin käskyihin ja kieltoihin. Sen sijaan se tarttuu Jumalan antamiin lupauksiin. Abrahamia sanotaan uskon isäksi juuri siksi, että hän luotti lupauksiin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #69 : 28.02.14 - klo:11:43 »
Joo, paljon on kohtia, mitkä minun "tietämysprosenttiani" pudottaa.
Toki lukeminen ja tutkiminen on kilvoittelun paikka, koen että itse liian herkästi nostan hattua
ja menen ohitse.
Kyllä minua eniten hoitaa ja kasvattaa Jumalan kohtikäyvä rakkaus, armo, se saa meissä aikaan
Hengen hedelmiä, myös rakkaudellisia ajatuksia, sanoja ja tekoja.
Tämä Jumalan rakkaus on löydettävissä Hänen Sanassaan raamatussa, seurakunnan tilaisuuksissa,
vaikkapa myös luonnossa, erityisesti ihmisissä, lähimmäisissä.
Ja itse olen saanut seurata lapsenlastani, kyllä sitä seuratessa tippa silmään tulee.
Lapsenkaltainen usko on iso asia, lahjaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #70 : 28.02.14 - klo:18:35 »
Jos jokin asia on UT:ssä nimenomaisesti muutettu verrattuna VT:n ohjeisiin, niin sitten se vanha ei ole enää voimassa

Miten sitten selität tämän:

(Matt. 5:18) Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #71 : 28.02.14 - klo:20:30 »
Miten sitten selität tämän:
(Matt. 5:18) Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Kristus toteutti lain ja me saamme turvata hänen vanhurskauteensa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #72 : 28.02.14 - klo:20:45 »
 

:039: Ai täällä on kina menossa, kuka parhaiten saa toista kyykytettyä?

Armo kyllä kannattaa ja kasvattaa, sitä mieltä minäkin lain alla oleville.
Toisaalta kaikille kannattaa olla kaikkea vai miten Paavali sanoi, kun ihmiset näkee niin erilailla erivaiheissa uskonasiat, niin en jaksaisi kenenkäään uskon opeista alkaa ainakaan riitelemään.

Jos joku on erimieltä kun minä olkoon ja jos pitää mua harhaoppisena tai minä pitääkin, niin ollos hyvä :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #73 : 28.02.14 - klo:20:49 »
Ketjun aloituksessa laitoin tekstiä Roomalaiskirjeen 1 luvun 18 jakeesta alkaen luvun loppuun asti.
En kopioi sitä nyt tähän uudelleen.
Kysyn tässä on se raamatun pätkä sellaista tekstiä mikä koskee myös meitä tämän ajan ihmisiä?
Kysyn myös sitä onko homoseksuaalinen käytös syntiä vai ei ole?

Kyselin tuossa homoseksuaalisesta käytöksestä onko se syntiä vai ei?
Voiko se riippua vähän tilanteesta?
Onko sellainen piirre kenties mahdollinen jo syntyessä periytyneenä, tai vaan on niin?
Vai onko se yleensä ihmisen elämän aikana kehittynyt piirre?
Ajaako tällaiseen kehitykseen vääränlainen himo ja synti?
Onko kenties "sairaus"?
Vai onko täysin luonnollista näin joidenkin kohdalla?


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Tasa-arvo, keskiarvo, ihmisen syyllisyys
« Vastaus #74 : 28.02.14 - klo:20:54 »
Homoseksuaalisuuden synnystä on tietääkseni vain teorioita. Itse valittu elämäntapa se ei kuitenkaan ole vaan ominaisuus. Paavalin kirjeissä puututtiin antiikin kreikkalaisuuteen kuuluvaan pederastiaan, joka on eri asia.