Kirjoittaja Aihe: Kuljenko ohitse ?  (Luettu 17945 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #30 : 24.01.14 - klo:18:57 »
Molempia tarvitaan. Kamalimmat kiduttajat ovat kuulemma hyvin empaattisia. Tietävät, mikä sattuu eniten. Sympatia heiltä sitten tyystin puuttuukin.

Mikähän ero on empatialla ja sympatialla.?

Nyt kirjoitan kuten isoille ihmisille, luulisin että me kaikki ollaan yli 18 täällä ja seppos voi aina sensuroida.
Kuitenki pikkasen tälleen tiukemmin.

Oon jonkun kerran pyytäny myyrä mulle sielunhoitajaksi, kun hän tietää vasemmisto ja muusta ajatusmaailmasta jotakin.
Ja jotenkin symmppaan hänen ja penan ajatusmaailmaa, vaikkakin pena enempi filosoffi.

Pena kirjoitti, että sympatia ja empatia ovat lähekkäin ja empaattiset voivat olla pahimpia kiduttajia.
Varmaan olen samaa mieltä aika jonkun verran matkaa.

Mun yks lapsuuden kaverini joka on paras kaverini nytkin, kerran hakkas yhden kaverin sairaalaan ja muutamia muita kidutti, anto pönssiä ym muuta
mutta tosi kiva ja sympaattinen tai empaattinen kaveri, en osaa eroitella.
Paras ja vahvatahtoinen kaverini.
Hyvä kauppamies. myi vaikka väkisin ja osaa painostaa.
Ei diblomaattinen kuten minä, mutta voimakas tahtoinen.

Jotenkin hänessä ja joissain persoonallisuushäiriöisissä on samaa, että osaavat olla voimakkaasti mieltänsä ja oma oppi on se oikein.
Kukaan ei voi olla erimieltä heidän kanssaan.
Sinänsä ihan ok, että on oma voimakas vakaumus.
Mulle se sopii hyvin ja tykkään sellaisista ihmisistä, mutta jos ei ole tilaa muulle, niin se on vaikeaa.

Ikävää ja toisaalta hyvä, että voimakkaat persoonat johtavat seurakuntia ja firmoja, mutta jos he meneväy vikaan ja vaan lampaat on mukana, niin ei kaunista tule.

Körtti painotteet antaa erehtyväisille ja armoa kerjääville tilaa, mutta ehkä jokunen puhuja on aika kunnian himoinen ja valtaa etsivä voimakas persoona on vaikuttamassa seassa.
????

Se aralla mielellä ja kyselevällä ja armonkerjäläisyys on aina vaakalaudalla, kun voimakkaat persoonat tulevat liikkeeseen.
Ikävä kyllä pikkaisen voimakas itsekkin olen ja siksi en koskaan körtiksi lukeudukkaan, mutta sääli kun olen huomaavinani, että herännäisyyteen on minusta tullut narsisteja jotka etsivät oman äänensä ja opetuksensa esiin tuomista.

Emapaattisesta kiduttajaksi voipi olla lyyt tie.
Pena varmaankin Afrikassa on huomannut asian ja se on surullista ja voi tulla missä vain vastaan.
« Viimeksi muokattu: 28.01.14 - klo:08:56 kirjoittanut seppos »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #31 : 24.01.14 - klo:19:10 »
Uskoisin että kaikkea mainitsemaasi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22051
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #32 : 25.01.14 - klo:07:13 »
Empatia on kyky eläytyä toisen tunteisiin ja sympatia on myötätunto. Empatian ja antipatian - vastenmielisyyden - yhdistelmä on paha. Tietoni kiduttajista ei onneksi perustu omiin havaintoihini.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #33 : 25.01.14 - klo:08:19 »
Onko empaattinen enämpi sisäistä tunnetta ja sympaattinen olemus  ulkoista käyttäytymistä?
Olen kokenut molempia itsessäni, etenkin kun olin työelämässä ja kohtasin monenlaista surua ja vaikeutta. Vastenmielisyyttäkin tunnen tiettyjä asioita kohtaan. Nykyään olen haluton lähtemään iltaisin mihinkään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #34 : 25.01.14 - klo:11:50 »
Samat tunteet on. Jos jotain tympeätä joutuu sietämään vuosikaudet, siitä voi kehittyä ihan misantrooppista käytöstä. Pitäisi voida tehdä interventio, mutta aina ei kertakaikkiaan voi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #35 : 25.01.14 - klo:12:25 »
Vanhetessani olen alkanut tuntea kovaa vastenmielisyyttä monia tv-sarjoja ja iltalehtien otsakkeita kohtaan. Menen ohi.

Sinä sotilaana voit tehdä intervention, minä lähes oksennan.  Kummastelen miten olen voinut katsella moista moskaa, jopa viihtynyt niiden parissa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #36 : 25.01.14 - klo:16:13 »
Menneisyytensä kanssa ei kannata "keskustella", ei tule apuja. Tällä iällä annetaan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai väistetään. Senioreina meillä on mahdollisuutemme, palveluksessa olijoilla on rajallisemmat mahdollisuudet.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #37 : 25.01.14 - klo:17:57 »
Jaa'a...mihinkähän seniorit kelpaa??   Kädet vapisee niin ettei kahvin kaatamisestakaan..siis kuppeihin...
tule yhtään mitään..
Ja ajatus kalkkeutuu ja kiertää kehää..
Kuulollakin vaikea olla kun ei kuule enää heinäsirkkaakaan..

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #38 : 25.01.14 - klo:19:39 »
Senioreille on varmaankin kertynyt elämänviisautta matkan varrella josta on jakaa nuoremmillekin.
On näkemystä, kokemusta ja ajatusta eri elämän alueilta.
Ja jo oppinut tajuamaan että tämä elämä ei lopultakaan ole hirmuisen pitkä, Sana sanoo että parhaillaan 70, 80 vuotta ja joskus paljon vähemmän.
Olisiko myös suhteellisuudentajua tullut ja elämä koulinut ?

Ja jo joutunut luopumaankin joistain asioista, ehkä.

Jokaiselle ikäkaudelle omat juttunsa, toki ja niin kuuluu ollakin.
-

1. Kor. 13:

10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

Benkku

  • Vieras
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #39 : 25.01.14 - klo:21:23 »
Ikävä kyllä pikkaisen voimakas itsekkin olen ja siksi en koskaan körtiksi lukeudukkaan, mutta sääli kun olen huomaavinani, että herännäisyyteen on minusta tullut narsisteja jotka etsivät oman äänensä ja opetuksensa esiin tuomista..

Ei körtit tai vastaavat tee mitään poikkeusta, ihmisiä olemme kaikki ja heikkoja. Mutta kun en nyt jaksa vääntää sivu kaupalla omaa käsitystäni narsismista. Päädyin seuraavan lainauksen:


1. Epävarmuuden heijastaminen toisiin
Narsisti ei halua tuntea oloaan pieneksi ja epävarmaksi, joten he yrittävät saada muut tuntemaan niin. He tekevät ja sanovat, joko suoraan tai epäsuoraan, asioita jotka vähättelevät muita ihmisiä. Narsisti nauttii saadessaan muut vaikuttamaan epäonnistujilta – silloin heidän oma epävarmuutensa jää piiloon.

2. Tunnepelko
Ihmisen elo on täynnä tunteita, me tunnemme pienissäkin vuorovaikutustilanteissa useita tunteita. Narsisti puolestaan välttelee tunteita. Tunteet haastavat narsistin uskon siihen, että hän on täydellisesti oman itsensä herra. Tunteet antavat ymmärtää, että joku tai jokin ulkopuolinen vaikuttaa häneen. Narsisti vaihtaakin usein puheenaihetta, jos etenkin hänen omat tunteensa nousevat keskiöön.

3. Pirstaleinen menneisyys
Narsismi vaikuttaa syntyvän laiminlyönnin ja kaltoin kohtelun sekä sitä seuranneen turvattoman kiintymyssuhteen seurauksena. Turvattoman kiintymyssuhteen takia ihmiset eivät pysty puhumaan järkevästi perheestään ja lapsuudestaan, heidän varhaismuistonsa ovat ristiriitaisia ja hämmentyneitä. Narsistin tunnistaa monesti siitä, että heidän lapsuudentarinoissaan ei ole päätä eikä häntää. He saattavat myös kertoa tarinaa täydellisestä perheestä, jolle ei kuitenkaan löydy totuusperää.

4. Ylenmääräinen ihannointi
Narsisteilla on tapana nostaa ihmisiä jalustalle. Ajatuskulku menee narsistista persoonallisuushäiriötä sairastavan päässä näin: jos löydän jonkun täydellisen ihmisen, pysyttelen heidän lähellään ja heidän täydellisyytensä tarttuu minuunkin.

5. Kontrolloimisen tarve
Samasta syystä kuin narsistit ylenkatsovat tunteita, he eivät siedä olla muiden ihmisten armoilla. Se muistuttaa heitä siitä, että he eivät ole täysin itsenäisiä ja että he joutuvat esimerkiksi pyytämään joltain toiselta jotain, mitä he haluavat.  Sen sijaan että narsisti ilmaisisi tarpeensa tai toiveensa, he manipuloivat ihmisiä toimimaan niin että lopputulos on narsistin toiveiden mukainen. Narsisti ei anna kumppanilleen mahdollisuutta valintojen tekemiseen, vaan luo sellaisen ilmapiirin, että omien toiveiden tai mielipiteiden ilmaiseminen on liian hermostuttavaa.


Lähteet: Psychology Today, Terve.fi
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/viisi-varhaista-varoitusmerkkia--onko-kumppanisi-narsisti--/2395414

Taitaa olla niin, että meissä jokaisessa elää pieni narsismin siemen.

Joten minun puolesta hyvä Viisveisaaja saat pitää minua narsistisena ihmisenä. Se ei minua hetkauta sinne eikä tänne, itse kyllä tiedän kuka ja mikä olen.

En ole mitenkään hirveästi kiinnostunut tapaamaan sinua  Viisveisaaja, eikä oikeastaan ketään muutakaan körttifoorumilaista( no ehkä muutamia kenen kanssa on saanut heittää "läppää" seuroissa).

Minun olisi pitänyt ottaa alunperin hieman erilainen tapa käsitellä koko körttifoorumia. Hyvästä tavasta käsitellä foorumia on minusta nimimerkillä Pirskalla ja "kulkea ohitse" kuvanollisesti sanottuna.  :icon_cool:

Terv. Trollien  Trolli  :icon_wink:

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #40 : 25.01.14 - klo:21:38 »
älä nyt herppaa,kai sä nyt Lapualle tuut kesällä,voin ostaa sulle vaikka limpparipullon ! (kaikki muutkin on tulos!)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #41 : 26.01.14 - klo:18:29 »
Riittääkö että ihmisellä on tahto hyvän tekemiseen...vai tarvitaanko sitäkään?
Odottaako Jumala meiltä kallistumista Hänen suuntaansa...kun Hän rakastaa ja kutsuu meitä?
Päivittäisen johdatuksen, avun, voiman Hän haluaa meille antaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #42 : 27.01.14 - klo:14:37 »
älä nyt herppaa,kai sä nyt Lapualle tuut kesällä,voin ostaa sulle vaikka limpparipullon ! (kaikki muutkin on tulos!)

Kiitos ystävällisestä tarjouksesta, mutta pohdin kyllä kaksi kertaa päädynkö Lapuan herättäjäjuhlille.
Mikäli päädyn, tai siis minut pakotetaan lähtemään. :icon_wink:
Niin tulen juhla kentälle hyvin matalalla profiililla, verkkari/tuulitakki ja Angly birds lippis, näin pyrin ”valeasussa” välttämään suullista kontaktia juhla kansaan ja ennen kaikkea ”körttifoorumilaisia”.


SV.73



ps. Herppaa... tarkoitat ilmeisesti etten ottaisi "pulttia". No ei nyt vielä, oikeastaan ei edes lähelläkään, taitaa olla enemminkin vastapuolella kun on mennyt hermot.  :icon_wink: 

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #43 : 27.01.14 - klo:15:22 »
Senioreille on varmaankin kertynyt elämänviisautta matkan varrella josta on jakaa nuoremmillekin.
On näkemystä, kokemusta ja ajatusta eri elämän alueilta.
Ja jo oppinut tajuamaan että tämä elämä ei lopultakaan ole hirmuisen pitkä, Sana sanoo että parhaillaan 70, 80 vuotta ja joskus paljon vähemmän.
Olisiko myös suhteellisuudentajua tullut ja elämä koulinut ?

Ja jo joutunut luopumaankin joistain asioista, ehkä.

Jokaiselle ikäkaudelle omat juttunsa, toki ja niin kuuluu ollakin.
-

1. Kor. 13:

10 Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12 Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13 Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.
Kiitos näistä rohkaisevista ajatuksista..ja myös sopivasta Sanan kohdasta...
Jumalan valtakunnan työhön emme koskaan ole liian vanhoja...rohkeasti vaan kysellen eteenpäin.. :eusa_angel:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kuljenko ohitse ?
« Vastaus #44 : 27.01.14 - klo:19:25 »
 :eusa_angel:

Kiitos itsellesi vn kun aloitit tämän ketjun ja olet tuonut monia tärkeitä asioita esille.
Ja muutkin.
Kiitos kaikista ajatuksista.

Sitäkin ajattelee että jos itse on sellaisessa elämän tilanteessa että tarvii apua niin tuntuu tosi hyvälle kun sitä saa.

Tänään olin ja olen kiitollinen mm eräälle nuorelle pojalle kun jelppi mua niin ystävällisesti.
Oli tosi kiva kohtaaminen.
Ja muistan poikaa varmaan tulevinakin aikoina, niin kätevä ja mukava hän oli. <3

Kun saa apua täsmänä siihen mihin sitä tarvii niin tulee tosi kiitollinen ja hyvä mieli.