Kirjoittaja Aihe: Maailmme on paha  (Luettu 43929 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #75 : 04.08.10 - klo:09:02 »
Usko tai älä, se on vaikeampaa kuin kuvittelisi. Pitkästyt ja petyt siihen itsesi kurssittamiseen ja jotenkin ihmeesti se kitka ryhtyä mihinkään kasvaa.  Tunnen juuri näitä pienen lauman. Vieraannut työtovereista, ammattitaidon ylläpitäminen askarruttaa, no lopulta jos saa joitakinkaan puuhailua olet onnesta ympyriäinen.  Uskon monerlla olevan mielikuvia, monellako on kokemuksia?  SE ei pitkään riitä että "saa nukkua pitkään aamuisin". Vähän aikaa kyllä.

Kursseille ohjaa työvoimahalllinto. Esim. eräs tuntemani vaikeasti lukihäiriöinen huippuluokan käsityöammattilainen laitettiin tietotekniikan kurssille, että josko sieltä uusi ura urkenisi. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että työttömyys on kohdallani ollut jo yli 20 vuotta käsitteellinen mahdottomuus. Yrittäjä ei voi olla työtön, hän voi olla vain epäonnistunut yrittäjä. Siitä ei saa korvauksia. Maksettuna joutilaisuusaikana olisi kyllä mahdoton olla tekemättä jotakin, vaikka se olisi tietysti kiellettyä koska työhän viittaavaakaan ei saa tehdä. Jos olisi puoli vuotta työtön ansiosidonnaisella, niin kyllä olisi kiire!

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #76 : 04.08.10 - klo:10:53 »
Kursseille ohjaa työvoimahalllinto. Esim. eräs tuntemani vaikeasti lukihäiriöinen huippuluokan käsityöammattilainen laitettiin tietotekniikan kurssille, että josko sieltä uusi ura urkenisi. Itse olen siinä onnellisessa asemassa, että työttömyys on kohdallani ollut jo yli 20 vuotta käsitteellinen mahdottomuus. Yrittäjä ei voi olla työtön, hän voi olla vain epäonnistunut yrittäjä. Siitä ei saa korvauksia. Maksettuna joutilaisuusaikana olisi kyllä mahdoton olla tekemättä jotakin, vaikka se olisi tietysti kiellettyä koska työhän viittaavaakaan ei saa tehdä. Jos olisi puoli vuotta työtön ansiosidonnaisella, niin kyllä olisi kiire!

Kysyttiin kokemusta. Sitä on. Vuosituhannen vaihteessa kyllästyin hyväpalkkaiseen työhöni. Tein nopeasti uuden työsopimuksen konsulttifirman kanssa. Sitten aloin katumaan sopimusta ja purin sen. Eipä sitten löytynytkään työtä. Sen sijaan löytyi tosi hyvä koulutus, jonka kautta pääsin aivan uudenlaiseen työhön. Olisi tietysti voinut herätä päivisin klo 12 ja ajatella, että mitäpä tässä, fyrkkaa riittää muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Olen kuitenkin työhakuinen ihminen. En osaa olla ilman työtä. Siksi menin koulutukseen ja siitäpä aukeni uusi duuni. Tein tällaisen jekun vähän yli viisikymppisenä. Vanhoillekin löytyy duunia, kun on aktiivinen ja näyttöä osaamisesta. :D
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #77 : 04.08.10 - klo:10:56 »
 :023:
Olen alunalkaen ollut sitä mieltä, että Salis on foorumille hyvä saalis.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #78 : 04.08.10 - klo:11:11 »
:023:
Olen alunalkaen ollut sitä mieltä, että Salis on foorumille hyvä saalis.

 :icon_rolleyes:
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #79 : 04.08.10 - klo:11:31 »
rolleyes?
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #80 : 04.08.10 - klo:17:38 »
Kysyttiin kokemusta. Sitä on. Vuosituhannen vaihteessa kyllästyin hyväpalkkaiseen työhöni. Tein nopeasti uuden työsopimuksen konsulttifirman kanssa. Sitten aloin katumaan sopimusta ja purin sen. Eipä sitten löytynytkään työtä. Sen sijaan löytyi tosi hyvä koulutus, jonka kautta pääsin aivan uudenlaiseen työhön. Olisi tietysti voinut herätä päivisin klo 12 ja ajatella, että mitäpä tässä, fyrkkaa riittää muutamaksi vuodeksi eteenpäin. Olen kuitenkin työhakuinen ihminen. En osaa olla ilman työtä. Siksi menin koulutukseen ja siitäpä aukeni uusi duuni. Tein tällaisen jekun vähän yli viisikymppisenä. Vanhoillekin löytyy duunia, kun on aktiivinen ja näyttöä osaamisesta. :D
Niin, mutta huomaa: Löysit kiinnostavan kurssin, menit työhön, ja tuon olisi voinut jättää konditionaaliksi. Niin se jää silloin kun on pakko - että haluaisin työhön.. Taivas kuinka on tympeää olla sairaslomalla, tai joutua odottamaan, että millään riskillä pääsisi sinne työhön - ja kun todella kaikki voi taas olla se sata lasissa - tai no, putoaa se viidestä kympistäkin täyteen nollaan.  Saman tempun tein itse jo kertaalleen: Hankin kokonaan toisen ammatin. Valitettavasti siinäkin pudotaan täyteen nollaan. Kun kovalevy kaatuu niin se kaatuu. Kun ei veri kierrä niin kaatuuhan se. Kun tuli outo tauti niin tulihan se - mutta saisipa tehdä työtä. Kunpaa vain. Mitä vain.

Näin kokee suurin osa: Saisipa tehdä työtä -  ja sitähän tässä yritin selittää. Makoilu maistuu max 3 kuukautta.

Yritin löytää täältä tämän kokemuksen: Jäin kotiin makoilemaan, ja että on kliffaa syljeskellä kattoon.  Kirjoitanko minä epäselvästi vai luetteko te huonosti tai jonkin ihmeellisen esiymmärryksen kera?
« Viimeksi muokattu: 04.08.10 - klo:17:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #81 : 04.08.10 - klo:19:08 »
Vanhoillekin löytyy duunia, kun on aktiivinen ja näyttöä osaamisesta. :D

Tuosta osaamisen näytöstäkin on tullut oma taiteenlajinsa. Varsinaisen ammattitaidon ohessa pitäisi pystyä markkinoimaan omaa osaamistaan ties millä portfolioilla. Se voi olla asennetasolla vaikeaa perinteiseen 'oma kehu haisee' -suomalaisuuteen kasvaneelle. Taitoakaan sellaiseen ei kaikilla ole. Miten paljon lienee niitä, jotka nappaavat työpaikat paremmin alansa osaavien nenän edestä, kun osaavat heitä etevämmin kehua itseään?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #82 : 04.08.10 - klo:21:17 »
Tuosta osaamisen näytöstäkin on tullut oma taiteenlajinsa. Varsinaisen ammattitaidon ohessa pitäisi pystyä markkinoimaan omaa osaamistaan ties millä portfolioilla. Se voi olla asennetasolla vaikeaa perinteiseen 'oma kehu haisee' -suomalaisuuteen kasvaneelle. Taitoakaan sellaiseen ei kaikilla ole. Miten paljon lienee niitä, jotka nappaavat työpaikat paremmin alansa osaavien nenän edestä, kun osaavat heitä etevämmin kehua itseään?
Se on! Substanssiosaamista saattaisi olla sillä enemmän ja usein onkin joka on keskittynyt oppimiseen.  Toinen sitten on keskittynyt itsensä markkinointiin. Meillä on yksi tämmöinen ylil täällä ja että se osaa kaaostaa, kun alaisia pitäisi osata neuvoa, ja nyt on olosuhteiden pakosta sitten vain taivas kattoma, kun kuvitellaan, että mikähän tähän nyt auttaisi. Jonkun se vielä saa hengiltä. Mutta kun piti harjoitella sitä portfolion tekoa ja kuka sitä nyt kaikkeen repeää.

Kaikien uhallakin tämä saa lähteä... ottaa joskus aivoon niin perusteellisesti se jälkien korjailu... Kuka mittaisi todellista osaamista?  Olisi hauska tietää!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #83 : 05.08.10 - klo:07:12 »
Tuosta osaamisen näytöstäkin on tullut oma taiteenlajinsa. Varsinaisen ammattitaidon ohessa pitäisi pystyä markkinoimaan omaa osaamistaan ties millä portfolioilla. Se voi olla asennetasolla vaikeaa perinteiseen 'oma kehu haisee' -suomalaisuuteen kasvaneelle. Taitoakaan sellaiseen ei kaikilla ole. Miten paljon lienee niitä, jotka nappaavat työpaikat paremmin alansa osaavien nenän edestä, kun osaavat heitä etevämmin kehua itseään?

Yleensä työnhakijat osaavat enemmän kuin portfoliot näyttävät. Ja sitten toisin päin: Vaikka olisi kolmen tieteenalan tohtori, työtehtävät opitaan vasta työpaikalla. Uudessa duunissa on paljon sellaista hiljaista tietoa, jota ei opi toisissa duuneissa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #84 : 05.08.10 - klo:09:44 »
Yleensä työnhakijat osaavat enemmän kuin portfoliot näyttävät. Ja sitten toisin päin: Vaikka olisi kolmen tieteenalan tohtori, työtehtävät opitaan vasta työpaikalla. Uudessa duunissa on paljon sellaista hiljaista tietoa, jota ei opi toisissa duuneissa.

Tuo pitää liian hyvin paikkansa. Meillä oli töissä mies, joka oli syvästi oppinut. Hän oli insinööri, sen jälkeen dipl. ins. sitten tekn lis, lääket. kand. fil kand. ja oik. kand. sekä puhui sujuvaa japania. Mitä hän sai aikaan, ei mitään. Loppu-uransa hän toimi lakimiehenä. Häntä kutsuttiinkin tieteen mustaksi aukoksi, kaikki menee sisään, mutta mitään ei tule ulos.

Tietääkseni Suomessa on vain yksi kolmesti väitellyt tohtori. Tämä viiden lapsen äiti on väitellyt lääketieteestä, mikrobiologiasta ja solukemiasta eli kaikki perustuvat yhteen tutkimusprojektiin sen eri osa-alueilta. Tuskin se muuten onnistuisikaan. Hän oli varmaan hyvä tutkija ja olisi tuskin pärjännyt terveyskeskuksessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #85 : 05.08.10 - klo:09:52 »
Tietääkseni Suomessa on vain yksi kolmesti väitellyt tohtori. Tämä viiden lapsen äiti on väitellyt lääketieteestä, mikrobiologiasta ja solukemiasta eli kaikki perustuvat yhteen tutkimusprojektiin sen eri osa-alueilta. Tuskin se muuten onnistuisikaan. Hän oli varmaan hyvä tutkija ja olisi tuskin pärjännyt terveyskeskuksessa.

Ohon toinenkin, koska oli samassa karonkassa kuin minä. Luulin jo että sama mies,  mutta puhutkin naisesta.
Mutta mitenkäs ratkaistaisiin nämä ongelmat ja toisekseen, maailmasta parempi paikka? Tästä on käyty jo yksi vääntö, mutta maailma on entisellään!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #86 : 05.08.10 - klo:09:55 »
:023:
Olen alunalkaen ollut sitä mieltä, että Salis on foorumille hyvä saalis.
Salis on ihana mies. Yleensä kukaan ei saa minulta viimeistä sanaa. Hän sai eikä jäänyt edes paha mieli= ei ollut ilkeä.  Ihan totta. Ja ihania musiikkilinkkejä tuo.
« Viimeksi muokattu: 05.08.10 - klo:10:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #87 : 05.08.10 - klo:09:59 »
Yleensä työnhakijat osaavat enemmän kuin portfoliot näyttävät. Ja sitten toisin päin: Vaikka olisi kolmen tieteenalan tohtori, työtehtävät opitaan vasta työpaikalla. Uudessa duunissa on paljon sellaista hiljaista tietoa, jota ei opi toisissa duuneissa.
No nyt näet itse kuinka sen markkinoinnin laita on. Mistä tiedät kenet valitset? Tämä joka ulvoi ettei rupea mihinkään ellei saa olla YLIlääkäri... kai hän sitten vain väsytti toiset ja kun kaikesta on pulaa... kauhistus jos lukee nämä,. no, ei lue ensiksikään ja toiseksi, tietää mitä ajattelen koska sen joskus sanoin, satuin sellaiselle päälle. Että ei se substanssiosaaminenkaan ole myrkkyä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #88 : 05.08.10 - klo:11:14 »
Tuosta osaamisen näytöstäkin on tullut oma taiteenlajinsa. Varsinaisen ammattitaidon ohessa pitäisi pystyä markkinoimaan omaa osaamistaan ties millä portfolioilla. Se voi olla asennetasolla vaikeaa perinteiseen 'oma kehu haisee' -suomalaisuuteen kasvaneelle. Taitoakaan sellaiseen ei kaikilla ole. Miten paljon lienee niitä, jotka nappaavat työpaikat paremmin alansa osaavien nenän edestä, kun osaavat heitä etevämmin kehua itseään?


Älä muuta jupise!   Minua ärsyttää ihan helvetisti nykyaikaiset nirppa-; ja kikkanokkkaiset jupit jollaisista elävän esimerkin näkee esim. jossain "Diili"-ohjelmassa jotka on pelkkiä elämässään helpolla päässeitä nulikoita tai muuten turhamaisia hienostopers... ja esiintyvät niinkun tietäisivät elämästä jotain.  Se on oikea perikuva sitten jostain idiootista juppi-rekrytoijasta joka kyselee pokkanaamalla itseään 20v vanhemmilta ihmisiltä että miten nämä aikoo pärjätä elämässään ja onko motivaatiota ym. typerää.  Ei ole kauaa kun tv:stä tuli joku dokumentti jossa Virossa joku suomalainen nulikka rekrytoi mukamas Virolaisia työnhakijoita ja voi jessus kun oli naamaa... Siltä pojalta olisi ensin pitänyt ottaa virka pois ja sitten panna oikeisiin töihin 20 vuodeksi ja vasta sitten tuollaisiin hommiin! 

Mutta nykyaika suoltaa suolestaan sitä ehtaa itteään niin paljon että sillä lannoittaisi kaikki Suomen ja vielä Karjalankin pellot kaupan päälle.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Maailmme on paha
« Vastaus #89 : 05.08.10 - klo:11:46 »
Älä muuta jupise!   Minua ärsyttää ihan helvetisti nykyaikaiset nirppa-; ja kikkanokkkaiset jupit jollaisista elävän esimerkin näkee esim. jossain "Diili"-ohjelmassa jotka on pelkkiä elämässään helpolla päässeitä nulikoita tai muuten turhamaisia hienostopers... ja esiintyvät niinkun tietäisivät elämästä jotain.

Ehkä olet a)turhan vaativa tai b) suvaitsematon. Televisiossa esiintyvät "jupit" ovat arkielämässä ihan tavallisia ihmisiä. Ihmiset on kuten punaviini. Jos maksaa 17 euroa punaviinipullosta, et erota maistuuko 100 euron viini paremmalta. Ihmiset ovat tavallisia ja keskimääräisiä osaajia. Lisäarvoa saattaa tulla hyvästä ulkonästä tai ulosannista, mutta osaaminen on silti ihan tavallista. Poikkeuksellisen osaavia ja lahjakkaita ihmisiä on vähän.
Acta, non verba.