Kirjoittaja Aihe: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?  (Luettu 56596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #105 : 26.09.14 - klo:21:55 »
Mitä on amerikkalaisuus? Amerikassa on kai paljon kiinnostavaa epäamerikkalaisuutta. Olen oman kantani sanoittanut näin: Yhdysvaltoihin en lähtisi ikinä, mutta Idahoon ja Maineen menisin mielelläni käymään. Juuri nuo osavaltiot johtuvat lukiossa olleista vaihto-oppilaista. Mainen tyttöä ymmärrettiin Kotkassa paremmin, kun huomattiin, ettei hän ollut jenkkiskidi, vaan ulkosaarelainen.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #106 : 27.09.14 - klo:08:08 »
Parempi olla pelkästään jumalaton kuin sekä jumalaton että kirkkoton. Se on vain mielipide. Voin muuttaa mieltä hetkessä.
Eilen illalla ostin puolukoita mieheltä, joka ne toi Pohjanmaalta. En tiedä miksi hän kysyi, ehkä tyttäreni pukeutumisen takia. Halusi tietää, olemmeko uskovia. Tyttäreni virkkoi heti kyllä ja mies ehti sanoa rauhaa ennen kuin lisäsin, että minä olen körttimielinen. Miksi ilahtunut ilme heti hävisi?
Olen ennenkin kokenut omituisia rauhan toivottavien parissa. Joskus 30 vuotta sitten kävin Turun baptistijumalanpalveluksessa ja nuori mies tervehti ovella sanoen rauhaa. Minä vilpittömästi vastasin McElwain. Tuli kummallinen ilme ja sitten naurahdus. Näin jumalattomasti minäkin olen joskus elänyt.

Olen minäkin joutunut samanlaiseen tilanteeseen. "Oletko sinä uskossa"... kyselee nainen, jolla on kiristetty letit, että hän näyttää japanilaiselta. Minä vastasin, että olen körttipappi. Hymyilevästä japanilaisesta tuli vastakohtainen. Hän syytti körttiläisyyttä mm. lain käytön kiistämisestä, samanlaisuudesta Saatanan lapsien kanssa ja väkijuomien käytöstä. Sanoin vaan, että Kristus elää ja menin Seuratuvalle.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #107 : 27.09.14 - klo:08:19 »
Piti oikein hakea, mitä Raamatussa on saatanan lapsista. Johanneksen evankeliumin 8. luvun jakeet 31-47 näyttävät selvittävän, mistä porukasta on kysymys.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #108 : 27.09.14 - klo:08:21 »
Mitä on amerikkalaisuus? Amerikassa on kai paljon kiinnostavaa epäamerikkalaisuutta.

Mikä on koettu on osa todellisuudesta, ja todellisuus on tosi moniviivahteinen. Olen kokenut itse sen, että minut on virallisesti luokkiteltu sanalla "Negro" niin kauan kuin asuin USAssa, vaikka olen ihoväriltäni vaaleampi kuin monet suomalaiset. Se selittää miksi vihaan sitä maata, erityisesti hallitusta, jota pidän pelkästään laittomana Gastarbeiter yhdistyksenä. Tämä minun kokemukseni ei lainkaan sodi toisen todellisuuden kanssa, että on Idahossa ja Mainessa mukavia ihmisiä.
Mutta aikaisempi huomautukseni amerikkalaisuudesta viittaa tiettyyn uskonnolliseen suuntaukseen. Aikaisempi nimitys englanniksi on Evangelicalism, josta on noussut myöhemmin nimitys Radical Christian Right. On vaikea sanoa, miten nämä eri suuntaukset kytkeytyvät Suomeen. Mutta on piirteitä, jotka muistuttavat toisiaan.
Se, että vapaat suunnat, yhteiskristillisyys, karismaattisuus, ja viitoslaisuus muistuttavat amerikkalais-Evangelicalism minua huolestuttaa henkilökohtaisesti, koska ne edustavat sellaista kehitystä Suomessa, jota olen itse paennut lähtiessäni Amerikasta. Olen tyytyväinen sellaiseen tilanteeseen, missä kirkko on olemassa ja antamassa yhteiskunnallista stabiliteettiä ja missä tietyt yhdistykset, kuten Herättäjä Yhdistys, tukevat todellista uskoa. Huomaan, että kirkko vähenee koko ajan ja että herännäisyyden väki vanhenee ja vähenee. Suuntaus ei ilahduta, mutta olen jo itse aika vanha, joten voin varmaan kestää tätä suuntausta kuolemaani asti!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #109 : 27.09.14 - klo:08:23 »
Olen minäkin joutunut samanlaiseen tilanteeseen. "Oletko sinä uskossa"... kyselee nainen, jolla on kiristetty letit, että hän näyttää japanilaiselta. Minä vastasin, että olen körttipappi. Hymyilevästä japanilaisesta tuli vastakohtainen. Hän syytti körttiläisyyttä mm. lain käytön kiistämisestä, samanlaisuudesta Saatanan lapsien kanssa ja väkijuomien käytöstä. Sanoin vaan, että Kristus elää ja menin Seuratuvalle.

Se on kai kohtaloni sitten joka maassa: olla valkoinen neekeri, jolla äidinkieli on irokeesi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #110 : 27.09.14 - klo:08:29 »
Ja siksi olisin tyytyväinen, jos körtit tekisivät lähetystyötä Amerikassa, ja levittäisivät sita "oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua" vaikkapa Siionin virsien kautta. Jos poliisit siellä olisivat körttipukuiset, niin ehkä he lakkaisivat ampumasta meihin neekereihin.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6333
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #111 : 27.09.14 - klo:13:12 »
Piti oikein hakea, mitä Raamatussa on saatanan lapsista. Johanneksen evankeliumin 8. luvun jakeet 31-47 näyttävät selvittävän, mistä porukasta on kysymys.

Minulle ei kyllä tuosta selviä  :icon_confused:. Koko juttuhan on ihan sekava. Jeesus puhuu temppelissä, eikä porukka ymmärrä. Sitten jotkut uskovat (mutta ovatko kuitenkin niitä, jotka eivät ymmärrä  :017:). Näille uskoville Jeesus sanoo, että jos pysytte uskollisina sanoilleni, totuus tekee teidät vapaiksi. Nämä vastaavat olevansa Abrahamin lapsia, eli siis ovat jo vapaita eivätkä mitään orjia. Jeesus sanoo että olettepa orjia, koska teette syntiä ja kaikki synnintekijät ovat synnin orjia, ja isänne on Saatana.

Kai se on sitten niin, että kaikki synnintekijät ovat Saatanan lapsia, joten se tiukkalettipää oli ihan oikeassa siinä, mitä sanoi körttiläisistä. Vai ovatko tuossa Saatanan lapsia sittenkin vain nuo, jotka luulottelivat, että syntyperänsä perusteella ovat vapaita? Vai uskovat? Vai ne, jotka eivät huomaa orjuuttaan, oli se mitä tahansa?
« Viimeksi muokattu: 27.09.14 - klo:13:19 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33735
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #112 : 27.09.14 - klo:13:47 »
Tämä ei ole mitään oppia tahi opetusta , halusin vain kirjoittaa öppiäiselle mitä minulle nousi mieleeni:

Abrahamilla oli lapsia sekä Saaralta että Hagarilta. Ismael oli Hagarin poika, Villiaasin poika. Silloin ei ollut vielä kristittyjä kuin muslimejakaan kun Jeesus tämän puhui. Mutta Saatana oli jo Paratiisissa.

Jeesus on Jumalan poika, siten "satavarmasti" synnitön. Saatana on niin lähellä kaikkia ihmisiä, että elleivät he ole vapaita synneistään Jeesuksen lunastuksen kautta, he ovat orjia. Synnin orjia, olivatpa Saarasta tai palvelijattaresta joka ei kaiketi ollut portto.

Israelilaisten vetoomus Abrahamin jälkeläisinä ei heitä pelasta.
Meille rajanveto on vaikeaa. Paras olla nimittelemättä ketään saatanan lapsiksi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #113 : 27.09.14 - klo:14:55 »
Se on kai kohtaloni sitten joka maassa: olla valkoinen neekeri, jolla äidinkieli on irokeesi.

Köyhän lähetyssaarnaajan poikana olin Afrikassa valkoinen neekeri, jonka äidinkieli oli suomi. Siinä kasvoi aika vapaaksi elämän havainnoijaksi. Jotain siitä on toivoakseni jäljellä, vaikka olenkin 55 vuodessa jo aika lailla suomettunut.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #114 : 27.09.14 - klo:20:12 »
Olen minäkin joutunut samanlaiseen tilanteeseen. "Oletko sinä uskossa"... kyselee nainen, jolla on kiristetty letit, että hän näyttää japanilaiselta. Minä vastasin, että olen körttipappi. Hymyilevästä japanilaisesta tuli vastakohtainen. Hän syytti körttiläisyyttä mm. lain käytön kiistämisestä, samanlaisuudesta Saatanan lapsien kanssa ja väkijuomien käytöstä. Sanoin vaan, että Kristus elää ja menin Seuratuvalle.

Hän vaikuttaa suorastaan perehtyneeltä! 
Minä olisin kai vastannu, että joo, oli minustakin kiva tavata...  Tai jotain että no mennään yhtä matkaa  :kieli:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #115 : 27.09.14 - klo:20:23 »

Aikaisempi nimitys englanniksi on Evangelicalism, josta on noussut myöhemmin nimitys Radical Christian Right. On vaikea sanoa, miten nämä eri suuntaukset kytkeytyvät Suomeen. Mutta on piirteitä, jotka muistuttavat toisiaan.
Se, että vapaat suunnat, yhteiskristillisyys, karismaattisuus, ja viitoslaisuus muistuttavat amerikkalais-Evangelicalism minua huolestuttaa henkilökohtaisesti, koska ne edustavat sellaista kehitystä Suomessa, jota olen itse paennut lähtiessäni Amerikasta. Olen tyytyväinen sellaiseen tilanteeseen, missä kirkko on olemassa ja antamassa yhteiskunnallista stabiliteettiä ja missä tietyt yhdistykset, kuten Herättäjä Yhdistys, tukevat todellista uskoa. Huomaan, että kirkko vähenee koko ajan ja että herännäisyyden väki vanhenee ja vähenee. Suuntaus ei ilahduta, mutta olen jo itse aika vanha, joten voin varmaan kestää tätä suuntausta kuolemaani asti!


Olisiko niin että muualla kuin körttiperheissä tai herännäisyysalueilla varttuneet, joille nyt on ehkä ensimmäisenä opetettu vaikka rippikoulussa viidesläinen uskontulkinta, vartuttuaan toteavat mahdottomaksi mutta tarvitaan kai joku sanomaan, ettei tuossa ole kaikki.

Sitten saavutaan herännäisyyden piiriin vähän varttuneempana.

Tai. Se vain osoittaa että, no, nuorena saattaa jopa kuvitella itsestään suurehkoja. Aikuistuessaan toteaa aiheettomaksi luulla yhtään mitään. Tie herännäisyyttä kohti saattaa viedä vuoden jos toisen. Siten siellä näköjään on vain vanhuksia.

Olen tätä miettinyt, olisiko sellanen hirvee rosessi ihmisen mielessä. On tietysti vanhana syntyneitä sieluja.

 :026: Docens tääl. Minun sisälläni myös rosessi tapahtui joskin erilainen oli.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #116 : 28.09.14 - klo:09:02 »
Köyhän lähetyssaarnaajan poikana olin Afrikassa valkoinen neekeri, jonka äidinkieli oli suomi. Siinä kasvoi aika vapaaksi elämän havainnoijaksi. Jotain siitä on toivoakseni jäljellä, vaikka olenkin 55 vuodessa jo aika lailla suomettunut.

Te olette ollut ja olleet täällä suomettumassa kauemmin kuin minä. Olen itse kohta täyssavolaisukko. Snellmankin kerran vertaili suomenkielen irokeesikieleen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #117 : 28.09.14 - klo:09:34 »
Te olette ollut ja olleet täällä suomettumassa kauemmin kuin minä. Olen itse kohta täyssavolaisukko. Snellmankin kerran vertaili suomenkielen irokeesikieleen.

Noh. Itsekukin joutuu kummajaiseksi kuka mitenkin. Kasvoin opettajaperheessä silloin kun koulu oli Suomen virallinen synninpesä, kun hän fasistinen ja neuvostovastainen ja äärioikeistolainen oli, ja opettajat ökyrikkaita rahavallan palvelijoita. Tiesin ettei voinut kun isäkin kommunistiperheestä tuli.  :003:

Ja sitten lääkäri jonka sairaus puhkesi ja oli sellainen että sitä kaikki kavahti eli pahasti paarialuokkaa eli ei kukaan oikein tiennyt mikä. Ei töissä muttei potilaanakaan. Makasin pritsillä ja oksensin ja ammattia kysyivät: " no mitä sä siinä teet".  :003:  eihän lääkäri voi sairastua   :003:

Ja kun vielä on semmonen iikollin ja kommunistin ristisiitos jos taapäin mennään suvussa.

Tietenkin se vie yksinäisyyteen ja erilaisuuteen kaikkialla.

Mutta kun se yhtäläisesti on hyvä näköalapaikka joka taholle. Oppi jo lapsena yhteiskunnasta ettei hän niin yksiselitteinen ole, sitten että tosi on, pahasti terveydenhuollon väki pelkää sairauksia,  ettei jokainen lääkäri ole lääkäri. Osa sen mankelin läpi vedetyistä ei ikinä valmistu lääkäriksi vaan tautioppineeksi. Potilas kun olin, törmäsin sekä oikeisiin että tautioppineisiin. Tautioppineesta oli hyötyä vain jos hän tunnisti taudin.  :003: mutta kun lääkärin tehtävänä olisi ymmärtää kaikkia ihmisessä tapahtuvia!  

Ja kun ei mikään ole hyvä. Jos työhön menet kysyvät mikset eläkkeellä ole, ja sehän nykysuomessa syntiä on :repee2:

Elämä on  :repee:  minä ajattelen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #118 : 28.09.14 - klo:09:47 »
Elämä on.

Toisinaan olen ihan mahdottoman väsynyt sovittelemaan näitä palikoita, on lepuuttavaa ajatella ettei tätä iankaikkisesti kestä.  :repee:

Repeen koska sittenkin on aika erikoista tulla olemattomasta olevaiseksi ja saada nähdä kaikkia ilmiöitä mitä heitä on, paitsi että toivoisin samaa hyvää niille joiden on nälkä ja jano, joita polttaa auringon helle kirjaimellisesti, jotka lastensa kanssa pakenevat sotaa tai saavat Ebolan.  :icon_eek:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Oppi tarpeeton - ja kaikki sallittua?
« Vastaus #119 : 29.09.14 - klo:06:20 »

Abrahamilla oli lapsia sekä Saaralta että Hagarilta. Ismael oli Hagarin poika, Villiaasin poika. Silloin ei ollut vielä kristittyjä kuin muslimejakaan kun Jeesus tämän puhui. Mutta Saatana oli jo Paratiisissa.


Villiaasin poika olisi ainakin vapaa. Niitä näin Kyproksen saarella, lähellä luostaria ja kilpikonnan rantaa.

Genesis 16
12 He shall be like a donkey wild,
Whose hand's against all other men
And all against him too again.
And he shall live in the presence
Of all his brothers with good sense."

I walk, Beloved, the semi-arid strand
Of Cyprus, where the turtles come to land.
The little hills look down and smile to see
The wild ass running there as shy and free
As new from Your creating hand and voice.
Of animals the wild ass is my choice.
None of creation is so fine and wise,
With arching neck, high hoof and flashing eyes,
Its mane a standing brush defying sun
And star and moon. I watch the wild ass run.
Beloved, let no wild ass be caught by rope
Or fence, Beloved, be the wild ass's hope.
Do You not love the wild ass too as I,
So much like You, almost a glimpse and cry?

From The Beloved and I by Thomas McElwain

1Moos.16:12

Kävelen, Rakastettuni, Kyproksen puolierämaan rantaa pitkin,
Siellä, missä kilpikonnat tulevat maahan.
Kukkulat katsovat alas ja hymyilevät nähdäkseen
Villiaasin juoksevan siellä ujona ja vapaana
Niinkuin olisi juuri lähtenyt luovasta kädestäsi ja äänestäsi.
Eläimistä villiaasi on minulle suosittuin.
Mikään luomus ei ole niin hieno ja viisas,
Kaarevalla kaulalla, korkealla kaviolla, säihkyvillä silmillä;
Sen harja seisoo uhmaten auringon
Tähden ja kuun. Seuraan villiaasin juoksun.
Rakastettuni, kun vain mikään villiaasi joutuisi köyden
Tai aidan saaliiksi. Rakkaani, ole villiaasin toivo.
Etkö sinäkin rakasta villiaasia niinkuin minä,
Kun se on niin sinun kaltaisesi, puolivilaus ja pelkkä äänähdys?

Niin, ihminen luo Jumalansa omaksi kuvaksi. Ei ole ihme jos minun Jumalani muistuttaa aasia. Ei kannata kääntää Googlen kautta. Nousee sana "villi pers..."
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.