Kirjoittaja Aihe: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3  (Luettu 23009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #45 : 13.05.14 - klo:08:35 »
Nyt ymmärrän miksi musliimit kirjoittivat sen lauseen moskeijan seinään.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #46 : 13.05.14 - klo:08:43 »
Tämä uskontunnustuksen lause ei tarkoita sitä, minkä Thomas McElwain muotoili näin: "Tuskin kristitytkään uskoo Jumalan siittävän lapsia ihmisnaisten kanssa." Jeesuksen sikiäminen Pyhästä Hengestä ei viittaa mihinkään jumalalliseen siittiöön, joka olisi yhdistynyt Marian munasoluun. Uskon, että Jeesus oli ihmissikiönäkin kokonaan jumalallista alkuperää. Sanotaanhan Raamatussa, että Hän oli olemassa jo ennen aikojen alkua ja kaikki on luotu Hänen kauttaan.

Onko joku väittänyt, ettei Hän ollut olemassa jo ennen aikojen alkua? Kyllähän Jeesus oli ihmissikiönäkin kokonaan jumalallista alkuperää. Kirjoitit muuten seuraavaa 28.4.2014:

"Minäkin vilkaisemassa Kyöstin alkuperäistä kirjoitusta. Siinä kiusasivat nuo prosenttiluvut: 100% ihminen ja 100% Jumala. Numerot ja prosentit kuuluvat tieteeseen, eivät uskoon. Jumaluuden mittaaminen on minusta mahdotonta ja oikeastaan ihmisyydenkin. Perinnollisyystutkijat voivat kertoa, montako prosenttia meidän geeneistämme on yhteisiä ihmisapinoiden kanssa. Silti oranki on kokonaan oranki ja ihminen on kokonaan ihmnen."

http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=3672.75

Vieläkö ne prosenttiluvut kiusaavat?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #47 : 13.05.14 - klo:08:47 »
Prosenttiluvut eivät kuulu uskon asioihin. Kolminaisuuskaan ei ole matematiikkaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #48 : 13.05.14 - klo:08:51 »
Prosenttiluvut eivät kuulu uskon asioihin. Kolminaisuuskaan ei ole matematiikkaa.

Ei todellakaan. 1 = 3. 3 = 1. Saisin heti nolla pistettä kolmesta, jopa uskonnonopettajalta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #49 : 13.05.14 - klo:08:56 »
Tai siis Jeesus olisi vähän yli 33 prosenttia Jumalasta... Tarvitsen taas kipeästi sitä Seljuk yliopiston professoria. Profaani mielikuvitus laukkaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #50 : 13.05.14 - klo:12:55 »
Saattaisi olla 40% Isää, Poikaa 35% ja Pyhää Henkeä 25%. Johannekselaisessa kirjallisuudessa tulee ongelmia... Isä ja Poika ovat ikuisista ajoista olleet elossa. Voisi olla, että Isä ja Poika olisi 40% ja 40% ja sitten Pyhä Henki olisi 20%. Tämä on korkeampaa hurskasta matematiikkaa. En tiedä vastauksia näihin kysymyksiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #51 : 13.05.14 - klo:13:11 »
Matematiikkaa en osaa, mutta googlailin, että Pyhä Henki mainitaan vain yden kerran VT:ssä, psalmissa 51;13.  Oliko P H jo ennen aikojen alkua ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #52 : 13.05.14 - klo:13:15 »
Saattaisi olla 40% Isää, Poikaa 35% ja Pyhää Henkeä 25%. Johannekselaisessa kirjallisuudessa tulee ongelmia... Isä ja Poika ovat ikuisista ajoista olleet elossa. Voisi olla, että Isä ja Poika olisi 40% ja 40% ja sitten Pyhä Henki olisi 20%. Tämä on korkeampaa hurskasta matematiikkaa. En tiedä vastauksia näihin kysymyksiin.

 :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #53 : 13.05.14 - klo:14:36 »
Saattaisi olla 40% Isää, Poikaa 35% ja Pyhää Henkeä 25%. Johannekselaisessa kirjallisuudessa tulee ongelmia... Isä ja Poika ovat ikuisista ajoista olleet elossa. Voisi olla, että Isä ja Poika olisi 40% ja 40% ja sitten Pyhä Henki olisi 20%. Tämä on korkeampaa hurskasta matematiikkaa. En tiedä vastauksia näihin kysymyksiin.

Harvoin olen sanonut itseäni kristityksi, sillä en koe olevani Kristuksen kaltainen.
Miten voisi niin kapinallinen ihminen kuin minä väittää olevansa musliimi, joka tarkoittaa Jumalalle alistettu?
Juutalaiseksi on vaikea päästä. Helpommin sellaiseksi synnytään.
Siksi liityn herännäisyyteen joka aamu, vaikka onkin huono omatunto, kun on niin hyvät unen lahjat.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #54 : 13.05.14 - klo:17:40 »
Oliko P H jo ennen aikojen alkua ?

Tähän minäkin haluaisin vastauksen, ja mieluiten teologilta, joka mielestään pitäytyy Raamattuun ja uskontunnustuksiin (tai -tunnustukseen, jos hän niistä jotain tärkeimpänä tai jopa ainoana jostakin syystä pitää). Ja se kanssa samalla, lähteekö Pyhä Henki vain Isästä vai myös Pojasta. Koska lähteehän se kumminkin. Mutta joo, tällä ei taida liiemmin olla tekemistä körttiläisyyden historian kanssa?

Minun on kyllä myös vaikea käsittää inhimillisen luonnon olemassaoloa ennen aikojen alkua. Mutta nämä luonnot ovat niitä menneiden vuosisatojen filosofian käsitteitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33763
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #55 : 13.05.14 - klo:18:11 »
Kysyin tuota vain tiedonhalusta. Ei minulle ole kovin tärkeää onko minulla tästä tieto. Usko riittää, ja tiedän monista kokemuksista että Pyhä Henki on ja toimii. Ei se  ole ainakaan omaa vajavuuttani, tai tunnevammaa.

Se uskon varaan jättäytyminen on myös mutkikas juttu. Toisilla se toimii Naps ! Toiset etsivät vuosikymmeniä. Etsivä löytää.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #56 : 13.05.14 - klo:20:44 »
Tähän minäkin haluaisin vastauksen, ja mieluiten teologilta, joka mielestään pitäytyy Raamattuun ja uskontunnustuksiin (tai -tunnustukseen, jos hän niistä jotain tärkeimpänä tai jopa ainoana jostakin syystä pitää). Ja se kanssa samalla, lähteekö Pyhä Henki vain Isästä vai myös Pojasta. Koska lähteehän se kumminkin. Mutta joo, tällä ei taida liiemmin olla tekemistä körttiläisyyden historian kanssa?

Minun on kyllä myös vaikea käsittää inhimillisen luonnon olemassaoloa ennen aikojen alkua. Mutta nämä luonnot ovat niitä menneiden vuosisatojen filosofian käsitteitä.

Jos teol.kand. taso riittää teologiksi, ehkä voin sanoa jotakin täällä. Uskon Raamattuun ja voisin allekirjoittaa ainakin joitakin uskontunnustuksia. "Ja Pojasta" eli filioque löytyy ensimmäistä kertaa idästä, mutta se on nyt yli 1000 vuotta ollut keskeisin symbolinen ero lännen ja idän kirkkojen välissä. Kolminaisuuden pohdiskelu on parhaimmillaan ollut kirkkoisien, maailman viisaimpien ihmisten, yritys ymmärtää sitä jota ei voi täysin ymmärtää ja selittää sanoin sitä johon ihmisen kieli ei riitä. Toisaalta idässä on yritetty ilmaista Isän aseman kaiken lähteenä. Siksi on ajateltu, että Isä ikuisuudesta tuottaa (jos käännän oikein kreikasta) Pojan ja että Pyhä Henki ikuisuudesta lähtee Isästä. Toisaalta lännessä on yritetty nähdä Kolminaisuuden ikuisuudessaan ikään kuin heijastuvan pelastuksen ekonomiassa tai järjestyksessä Isästä Poikaan ja Pojasta Pyhään Henkeen. Nämä eri korostukset selittävät miksi eri uskontunnustukset poikeavat hieman toisistaan. Kuitenkin, on jo todettu, että olen huono teologi. Parempi voi korjata.
Uskontunnustukset historiallisesti kohtasivat oikeita haasteita. Ne ovat korkeaa teologiaa. Ne saattavat kuitenkin palvella tavallisen uskovaisen tarpeita. Itse katson niitä pikemmin kysymysten herättävinä kuin vastauksina. Minua puhuttelee eniten Hallen yliopiston Johannes Kelpiuksen sana ca. 1700, pikku johdanto rukoukseen teokessaan, jossa hän sanoo, että koko kallisarvoinen Kolminaisuus on kätketty ihmisen sydämeen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #57 : 13.05.14 - klo:22:41 »

   Kaikki on vertausta.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #58 : 14.05.14 - klo:07:30 »
Minun on kyllä myös vaikea käsittää inhimillisen luonnon olemassaoloa ennen aikojen alkua.

Jumalan Sana tuli lihaksi eli Jeesus sai inhimillisen luonnon vasta Marian kohdussa. Näin ajattelen.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #59 : 12.07.14 - klo:12:45 »
Penalta: Kävisikö määrittelyksi Körttijumalinen? Godly awakened? Skirtgodly?

Jos olisin Amerikassa, voisin perustaa Skirtgodly Revivalist Church of Finland. Uskonto on melkein ainoa business, joka siellä nyt onnistuu. Nyt kun Siionin Virret ovat melkein valmiina englanniksi, tuntuu tuhlaukselta jäädä Suomeen vain nauttimaan.

Hah, minä anon nyt copywrightin niille ja ne tulee julkaista, sillä minä pyydän ja anon että pääsisin pois pahasta so ajankohtaisesti tämä kämppä tarvitaan toisille ja minun tarvitsee päästä pois ja vien ne mukanani. Kyllä olisi helpointa jos saisi ne julkaistuna muovikansiss,  kun tulostin sanoi yhteistyösopimuksen irti. Sinne jäi paperia jumiin. Jumi ei ole tullut pois. Jumi todella piileskelee sillä purkasin sen masiinaan enkä havainnut paperinpalaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.