Kirjoittaja Aihe: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3  (Luettu 23004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #30 : 12.05.14 - klo:12:12 »
No siinä on varmaan juuri se agape-rakkauden pyhyys.

Arkista touhua rakkauden muuttaminen käytännöksi kuitenkin taitaa olla. Vertauskohdaksi käynee äidinrakkaus, jota voi sanoa pyhäksi, vaikka se onkin kakkavaippojen vaihtamista, uhmaikäisen kiukunpuuskien sietämistä, murrosikäisten kotiintuloaikojen vahtimista ja muuta raadollista.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #31 : 12.05.14 - klo:12:47 »
Arkista touhua rakkauden muuttaminen käytännöksi kuitenkin taitaa olla. Vertauskohdaksi käynee äidinrakkaus, jota voi sanoa pyhäksi, vaikka se onkin kakkavaippojen vaihtamista, uhmaikäisen kiukunpuuskien sietämistä, murrosikäisten kotiintuloaikojen vahtimista ja muuta raadollista.

Jos äidinrakkautta voidaan sanoa pyhäksi, kuinka paljon suurempaa ja parempaa on Taivaallisen isän rakkaus joka kestää ihmisen äärettömän turmeluksen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #32 : 12.05.14 - klo:15:13 »
Islamin ja kristillisen evankeliumin suhteesta sain aikoinani uusia ajatuksia lukiessani Jouko Marttisen kirjan Nisar, muslimista kristityksi. Se on tositarina Koraanin opettajasta, joka evankeliumiin tutustuttuaan kokee, että hän on löytänyt sen, mitä häneltä Islamin kuuliaisena jäsenenä vielä puuttui. Uskontoja ei teoksessa siis aseteta vastakkain vaan rinnakkain. Islam on Nisarin ajatuksissa kristinuskoon verrattuna vajavainen, mutta ei sitä vastaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #33 : 12.05.14 - klo:16:25 »
Niin,
se "rakkaudellinen" MINÄ syrjäyttää Jumalan sanan, Jumalan, joka on rakkaus ja jonka olemus on rakkaus.
Se MINÄ määrittelee termin "rakkaus" uudelleen ja näinollen tekee Raamatun Jumalasta lähes paholaisen ja Hänen sanastaan joko vahingollisen tai sitten se MINÄ vääristelee tuon sanan, jotta se sopisi tuohon omaan rakkauden määritelmäänsä.
MINÄ tietää Jumalaa paremmin, mitä on rakkaus ja mikä on hyvää ja mikä pahaa.
Todellisuudessa MINÄ sanoo pahan hyväksi ja hyvän pahaksi.
Tämä on sitä lopun ja luopumuksen aikaa, joka on alkanut jo ennen meitä.

Puhutko nyt itsestäsi?

Minulla MINÄ ei tiedä yhtikäs mitään. Jotenkin pitää vain koettaa miettiä, mikä on hyvää ja mikä pahaa, eikä siinä minun muu auta kuin seurata omaatuntoani, mutta myönnän kyllä että voin erehtyä.

Ehkä jotkut jotenkin suoraan saavat tietää, mikä se Jumalan näkemys asioista ovat, ja tietävät siis yhtä hyvin kuin Jumala, ovat päässeet kokonaan eroon inhimillisestä erehtyväisyydestään, mutta minä en kuulu näihin. Jotenkin on silti vain koetettava toimissaan erottaa oikea ja väärä, vaikkei siihen jumalanveroisesti kykenekään.

Samapa tuo vaikka näin tehden kai edustankin loppua ja luopumusta. Parempi palaa Helvetissa kuin rangaistuksen pelossa toimia omaatuntoaan vastoin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #34 : 12.05.14 - klo:16:56 »
Islamin ja kristillisen evankeliumin suhteesta sain aikoinani uusia ajatuksia lukiessani Jouko Marttisen kirjan Nisar, muslimista kristityksi. Se on tositarina Koraanin opettajasta, joka evankeliumiin tutustuttuaan kokee, että hän on löytänyt sen, mitä häneltä Islamin kuuliaisena jäsenenä vielä puuttui. Uskontoja ei teoksessa siis aseteta vastakkain vaan rinnakkain. Islam on Nisarin ajatuksissa kristinuskoon verrattuna vajavainen, mutta ei sitä vastaan.

Se että olen kääntänyt Koraanin arabiasta englanninkielen runomittaan ei välttämättä tee minusta asiantuntijaa. Kuitenkin, muistaisin lukeneeni monestakin lähteestä, että islamiin välttämättömästi kuuluu usko Evankeliumiin. Viime vuosina näyttää tulleen islamiin muutoksia. Al-Ghazali, sunnalaisuuden isä, ei ilmeisesti nyt voisi olla musliimi, sillä hän uskoi Evankeliumin tarinan Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta olevan totta. Ottomaanien aikana, kaikki korkeimpiin uskonnollisiin virkoihin pyrkivät joutuivat osaamaan Koraanin ulkoa arabiaksi, Raamatun ulkoa latinaksi, ja sen lisäksi myös persiankieltä. Islam ilman Evankeliumin tuntemustä on kylläkin vajaavainen.
Kristinusko ja islam perinteisesti asettuvat vastakkain kolminaisuus- ja sovitusopin kohdalla, ja Muhammadin ja Koraanin asemasta.
Uskonnonopettajan hattu taisi unohtua nyt päähän. Suokaa anteeksi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #35 : 12.05.14 - klo:17:03 »
Ehkä jotkut jotenkin suoraan saavat tietää, mikä se Jumalan näkemys asioista ovat, ja tietävät siis yhtä hyvin kuin Jumala, ovat päässeet kokonaan eroon inhimillisestä erehtyväisyydestään, mutta minä en kuulu näihin. Jotenkin on silti vain koetettava toimissaan erottaa oikea ja väärä, vaikkei siihen jumalanveroisesti kykenekään.

Minulle pahaa on kaikki, mikä lyhentää tai kaventaa elämää, äärimmillään lopettaa sen. Hyvää on kaikki, mikä lisää ja avartaa elämää, parhaimmillaan luo uutta. Tähän sisältyy se, että on väärin edistää omaa elämäänsä toisten elämän kustannuksella. Käytännössä asiat eivät ole näin yksinkertaisia. (Terveysolojen paraneminen voi kuolleisuuden pienenemisen kautta johtaa hallitsemattomaan väestönkasvuun, viljelymaan köyhtymiseen, aavikoitumiseen ja nälänhätään.) Ajallisen elämän pilaaminen muka iäisen elämän saavuttamisen vuoksi on mielestäni julma. Erityisen sydämetön se on, jos tällaista esitetään vaatimuksena muille.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #36 : 12.05.14 - klo:17:12 »
Uskonnonopettajan hattu taisi unohtua nyt päähän. Suokaa anteeksi.

Magna cum laude perdonatur.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #37 : 12.05.14 - klo:19:08 »
"Käskyt 'Älä tee aviorikosta', 'Älä tapa', 'Älä varasta', 'Älä himoitse', samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: 'Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.'" Paavali taisi kuulua tähän 'osaan kristityistä'.

Jos tarkkoja ollaan, niin se käsky taisi olla kokonaisuudessaan niin, että "Rakasta Herraa Jumalaasi ......... ja lähimmäistäsi, kuten itseäsi".
Jos rakastaa lähimmäistään, niin on juuri noin, kuten Pena sanoi: ei tapa, ei varasta jne...
Ja kun rakastaa Jumalaa, niin ottaa huomioon myös kaikkea sitä, mitä Jumala on sanonut ja pyrkii elämään sen mukaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #38 : 12.05.14 - klo:19:18 »
Jos oikein muistan, niin Jerusalemissa olevassa tunnetussa moskeijassa on ulospäin näkyvä teksti, että "Jumalalla ei ole poikaa".
Raamatun mukaan taas on niin, että jos kieltää Pojan, ei ole Isääkään.

Kristinuskon ja islamin yhdistäminen ei ole mahdollista.
Islamin piirissä harrastettavista hyvistä asioista voi ottaa mallia (ja niitä hyviä asioita on varmaan monia), mutta islamia ei voi mitenkään yhdistää kristinopin kanssa.


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #39 : 12.05.14 - klo:20:01 »
Jos oikein muistan, niin Jerusalemissa olevassa tunnetussa moskeijassa on ulospäin näkyvä teksti, että "Jumalalla ei ole poikaa".
Raamatun mukaan taas on niin, että jos kieltää Pojan, ei ole Isääkään.

Kristinuskon ja islamin yhdistäminen ei ole mahdollista.
Islamin piirissä harrastettavista hyvistä asioista voi ottaa mallia (ja niitä hyviä asioita on varmaan monia), mutta islamia ei voi mitenkään yhdistää kristinopin kanssa.



En ota kantaa puolesta tai vastaan uskontojen yhdistämisestä, vaikka arvostan moninaisuutta. Ukko Martin aikana katolilaiset pitivät musliimejä harhaoppisina kristittyinä, kun luterilaisessa ajattelussa he olivat hirveitä eriuskoisia. Se voi olla siis määrittely kysymys.
Viittaan kysymykseen Jumalan pojasta. Tuskin kristitytkään uskoo Jumalan siittävän lapsia ihmisnaisten kanssa. Se ei tiettääkseni kuuluu kolminaisuusoppiin. Musliimi, joka haastavasti kysyy kristityltä uskooko hän niin, melkein aina luulee kristittyjen väittävän Jeesuksen olevan Jumalan biologista jälkikasvua. Sellaisessa tilanteessa on parasta mielestäni luoda ymmärrystä. Voimme todetä olevamme eri mieltä tosiseikkojenkin perusteella.
Ilmeisesti voimme olla monta mieltä siitä mitä Raamattu tarkoittaa ilmaisulla "Jumalan Poika." Saattaa olla joku näkemys siitä, jonka kanssa joku musliimi voisi yhtyä. Todellisuus on rikkaampaa kuin mitä yksi ihminen saattaa tietää.
Olin tekemässä kenttätyötä kerran Turkissa ja tapasin erään Seljuk yliopiston professorin. Kieroutuneella huumorillani erehdyin sanomaan jotakin Raamatusta, jota hän koki sopimattomaksi. Hän nuhteli minua sanoen, että Raamattu on pyhä kirja ja täytyisi puhua siitä aina kunnioittavasti. En ole unohtanut.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #40 : 12.05.14 - klo:20:53 »
--- Tuskin kristitytkään uskoo Jumalan siittävän lapsia ihmisnaisten kanssa. Se ei tiettääkseni kuuluu kolminaisuusoppiin.---

"Sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta." Joka ei tätä usko, ei ole kristitty. Piste.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #41 : 13.05.14 - klo:04:35 »

   Pilkku,


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #42 : 13.05.14 - klo:07:31 »
"Sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta." Joka ei tätä usko, ei ole kristitty. Piste.

Tämä uskontunnustuksen lause ei tarkoita sitä, minkä Thomas McElwain muotoili näin: "Tuskin kristitytkään uskoo Jumalan siittävän lapsia ihmisnaisten kanssa." Jeesuksen sikiäminen Pyhästä Hengestä ei viittaa mihinkään jumalalliseen siittiöön, joka olisi yhdistynyt Marian munasoluun. Uskon, että Jeesus oli ihmissikiönäkin kokonaan jumalallista alkuperää. Sanotaanhan Raamatussa, että Hän oli olemassa jo ennen aikojen alkua ja kaikki on luotu Hänen kauttaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #43 : 13.05.14 - klo:07:39 »
   Pilkku,




Proportionaalisen episteeminen funktio on Pirskalta hukassa. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #44 : 13.05.14 - klo:08:26 »
Proportionaalisen episteeminen funktio on Pirskalta hukassa. :icon_wink:

Sanat löytyvät täältä.   :icon_eek:

http://www.cs.tut.fi/~jKorpela/siv/index.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)