Kirjoittaja Aihe: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3  (Luettu 23004 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« : 10.05.14 - klo:13:52 »
Minä voisin olla kaikki kolme personaa yhdessä ihmisessä, mutta tuskin minua hyväksyttäisi missään niissä. Saisinko olla körttiortodoksi?

Miksi ei?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #1 : 10.05.14 - klo:18:40 »
Penalta: Kävisikö määrittelyksi Körttijumalinen? Godly awakened? Skirtgodly?

Jos olisin Amerikassa, voisin perustaa Skirtgodly Revivalist Church of Finland. Uskonto on melkein ainoa business, joka siellä nyt onnistuu. Nyt kun Siionin Virret ovat melkein valmiina englanniksi, tuntuu tuhlaukselta jäädä Suomeen vain nauttimaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #2 : 10.05.14 - klo:18:55 »
Muuten, olen aikeissa hankkia körttikortin (jos minua hyväksytään) niin, ettei tarvitse olla tänä kesänä herättäjäjuhlissa vieraana. Mutta minua huolestuttaa voiko tosikko olla jäsenkortin kantaja. Minulta kun puuttuu huumorin taju ja aavistan, että körteillä on sitä.  :017:
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #3 : 10.05.14 - klo:19:04 »
Thomas, kerron salaisuutena, että kun minä liityin Herättäjäyhdistykseen olin tosikkomainen, ainakin tosikkoko, siis itseäni tosikoksi epäilevä, kuten eräs tämän nimimerkin kantajakin foorumilla. Kristitun vapauden myötä löytyi huumorintaju. Luulempa, että lasket leikkiä kun sanot olevasi huumorintajuton.
Siitä todistaa eräs YouTuben videokin.

En tosin ole se joka jäsenyyden ratkaisee, mutta minun puolestani; Welcome , join us !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #4 : 10.05.14 - klo:21:44 »
Körttiläisyyden ja körttifirman jäsenyyteen on tässä joku muslimikin liittynyt. Löytyn Jaskalta voisi jotain tietoa saada.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #5 : 11.05.14 - klo:07:50 »
Onko herättäjäyhdistykseen liittynyt ketään, joka uskaltaa ottaa itselleen kristityn arvonimen kaikkine siihen liittyvine oikeuksineen ja velvoitteineen?
Varmasti on, vaikka körttiläiseen tapaan ei kuulukaan kehua itseään.
Haluaako joku kuitenkin kertoa itsensä kohdalta, että onko näin?
Muiden kristillisyyttä ei nyt tässä kannata lähteä arvioimaan, joten muut puhukoon puolestaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #6 : 11.05.14 - klo:08:26 »
Onko herättäjäyhdistykseen liittynyt ketään, joka uskaltaa ottaa itselleen kristityn arvonimen kaikkine siihen liittyvine oikeuksineen ja velvoitteineen?
Varmasti on, vaikka körttiläiseen tapaan ei kuulukaan kehua itseään.
Haluaako joku kuitenkin kertoa itsensä kohdalta, että onko näin?
Muiden kristillisyyttä ei nyt tässä kannata lähteä arvioimaan, joten muut puhukoon puolestaan.

Eikö ole kaikille parempi, että nuo puheet hoidetaan Jumalan eikä ihmisten kanssa. Näkyköön se siinä mitä teemme ja olemme ilman sanoja.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #7 : 11.05.14 - klo:09:54 »
Kun kerrataan herännäisyyden historiaa, tietääkö joku miten kauan on ollut tapana päättää tilaisuudet lukemalla yhteen ääneen 4Moos.6,23-26?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #8 : 11.05.14 - klo:10:17 »
Kun kerrataan herännäisyyden historiaa, tietääkö joku miten kauan on ollut tapana päättää tilaisuudet lukemalla yhteen ääneen 4Moos.6,23-26?


Tämä on maantiedon kysymys. Erittäin harvassa on täällä syntisellä pääkaupunkiseudulla ja eteläpohjanmaalla rukoukseen päätetty. Seurat on teologisesti rukousta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #9 : 11.05.14 - klo:12:22 »
Onko kristitty jokin arvonimi? Vaikka olisikin, niin ei kai se ole omassa vallassa päättää, onko kristitty vai ei. Eli arvonimeä ei noin vain voi ottaa (kuten ei muitakaan arvonimiä, paitsi ehkä joku diktaattori voi nimittää itsensä ties miksi).

Vai tarkoitatko ihan vain sitä, kutsuuko joku Herättäjä-yhdistyksen jäsen itseään kristityksi, tai ainakin sallii muiden kutsuvan?
« Viimeksi muokattu: 11.05.14 - klo:12:32 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #10 : 11.05.14 - klo:13:47 »
http://www.youtube.com/watch?v=TyZTiMcAwb0

Kun kristityn on nimi mulla,
tee siksi minut todella,
suo sanan tekijäksi tulla,
myös nuhteitasi totella,
seurassa ystäviesi
sinulle elää, Herrani.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #11 : 11.05.14 - klo:15:21 »
--- ei kai se ole omassa vallassa päättää, onko kristitty vai ei. ---

Onkohan sitten omassa vallassa päättää, onko ateisti (tai muslimi, hindulainen, buddhalainen, körttiläinen, lestadiolainen j.n.e.) vai ei?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #12 : 11.05.14 - klo:15:36 »
Ennenvanhaan ehtoollista saivat nauttia vain rippikoulun käyneet ja konfirmoidut jäsenet ja minun tietääkseni nykyäänkin se vaaditaan heiltä, jotka itsenäisesti osallistuvat ehtoolliseen. Nykyään lapsi saa vanhempien kanssa nauttia ehtoollista jo ennen rippikoulua, mutta vanhempien täytyy kertoa lapselle, mitä ehtollinen merkitsee.

Jos toinen on muslimi ja haluaa pysyä muslimina, niin miksi hänet pitäisi saada samaan ehtoollispöytään. Mitä siellä Koraanissa sanotaan Jeesuksesta muuta kuin että hän oli profeetta. Sanotaanko siellä, että Jeesus asetti ehtoollisen ja että leipä on Jeesuksen ruumis ja viini on Jeesuksen veri? Veikkaan, että tosi muslimi ei usko tuota. Jos uskoo, niin eikö hän silloin ole kristitty.

Olen vieläkin siinä uskossa, että kaste edellyttää kasteopetusta.

Anteeksi vain, mutta minusta tuossa rakkauden korostamisessa on aika vahva astian maku. MINÄ olen niin laupias ja armahtavainen, että MINÄ haluan kaikki ihan semmoisenaan sinne ehtoollispöytään. MINÄ en tyrkytä uskoa kenellekään ja MINÄ suvaitsen kaikki tulkinnat ehtoollisesta.

Suoraan sanottuna minä, Pirska, olen niin yksinkertainen, että jos joku on muslimi ja haluaa pysyä muslimina, niin suon sen hänelle. Jos muslimi haluaa perustaa jonkun kerhon, niin perustakoot omaan seurakuntaansa, mutta ei kristillisen kirkon sisälle, ellei hän halua kääntyä kristityksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #13 : 11.05.14 - klo:15:58 »
Onkohan sitten omassa vallassa päättää, onko ateisti (tai muslimi, hindulainen, buddhalainen, körttiläinen, lestadiolainen j.n.e.) vai ei?

Ainakaan minun vallassani ei ole päättää, uskonko itse jotain noista opeista vai en. Yhdistyksiin, seurakuntiin ym. saatan kyllä voida omalla päätökselläni liittyä. Kumpaa se kristityn nimen ottaminen sitten lienee?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Kerrattua herännäisyyden historiaa ym osa 3
« Vastaus #14 : 11.05.14 - klo:17:19 »
On kai eri asia päättää olevansa jotain - vaikka körttiläinen - kuin tunnistaa olevansa sellainen. Ryhtyminen joksikin omalla päätöksellään kuulostaa minusta hiukan teeskentelyltä. Ei kai vakaumuksia valita kuin kaupan hyllyltä? Kun tunnistaa itsensä vaikka körtiksi on vielä eri asia tunnustautua sellaiseksi. Sitä en tekisi kovin äänekkäästi. Epäaidolta sekin vaikuttaisi.