Kirjoittaja Aihe: Kotikokki XI  (Luettu 6610 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #15 : 09.09.23 - klo:23:27 »
^ Kaaliruokien kanssa vatsani vaatii piimää. (ja mielellään alkupalaksi happosapaajaa.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #16 : 18.09.23 - klo:20:57 »
Piti lopettaa sienestys, mutta en malttanut olla hakematta koivunkantosieniä, jotka muutama päivä sitten bongasin, kun ei ollut mitään astiaa matkassa. Olivat vähän siitä vielä kasvaneet. Hyvää keittoa niistä ainakin saa.

Keltavalmuskat ovat muuttuneet epäilyttäviksi, jolleivät peräti myrkyllisiksi, ja pitäisi päättää, mitä noille pakastimessani oleville teen. Ihan maukkaita kyllä olisivat, olen syönyt niistä tehtyä kastiketta jo vuosia sitten enkä saanut mitään oireita ja elossa olen. No mutta ei tarvitse enää kerätä jos ja kun näen. Tiedän kyllä paikan tässä lähellä, kävelymatkan päässä.

Mustarouskuja otan jos tulee vastaan (vaikka ovatkin karsino- ja mutageenisia), ja herkku- ja ruskotatit ja ukonsienet.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #17 : 19.09.23 - klo:10:03 »
Minkälaisessa maastossa noita keltavalmuskoja kasvaa ? Vaikka tunnen melko paljon sieniä, noita en luule koskaan tavanneeni. Jännä juttu sikäli kun äitiäni kutsuttiin Valmuskaksi. Virolahdella tapana näin, että koska nimi oli Valma. Siellä oli suvussani Heiksa, Matsu, Imppo, Liippo, Riitsu ym. Eikä vain meidän suvussa.

Sienet, kaalit, herneet, ruisleipä  ja monet muutkin lempiruokani ovat periaatteessa minulta kiellettjä IBD-sairauden takia. Syön silti aina väillä ja otan sekä kolestyramiinia että happosalpaajaa. Lääkkeillähän minä elänkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #18 : 20.09.23 - klo:05:10 »
Minkälaisessa maastossa noita keltavalmuskoja kasvaa ?

Keltavalmuskoja on kai useampi laji, ja kasvavat sen mukaan erilaisissa paikoissa. Sammalpeitteisessä suppiskuusikossa ei ole. Omani olen löytänyt kuivasta harjumaastosta, jossa sorakerroksen päällä on vain vähän mitään eloperäistä ainesta. Koivua, mäntyä ja haapaa kasvaa ympärillä, muutama pihlaja siellä täällä. Toisaalla on ollut heinikkopohjaisessa haavikossa.

Luontoportti kertoo lisää: https://luontoportti.com/t/3329/kangaskeltavalmuska

Ehkä ne haavikosta löytämäni ovat sitten olleet lehtokeltavalmuskoita, ja enin pakastimeni sisältö kangaskeltavalmuskaa. Kai niistä nyt pitäisi vain luopua. Pöh, iso duuni oli niiden siivoamisessa.

Tykkään sienestää, mutta lähinnä siis löytää sieniä. Miksei niihin voi suhtautua kuin lintuihin? Enhän minä lintuja kerää mukaani, vaan tyydyn bongaamaan. Miksei sienten kanssa voisi tehdä samoin? Tai no ehkä herkku- ja ruskotatit, jauhosienet ja mustarouskut voisin ottaa mukaan, mutta muut jättää niille sijoilleen. Niin joo ja jos ukonsieniä löytyy niin mukaan, mukaan.
« Viimeksi muokattu: 20.09.23 - klo:05:17 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #19 : 20.09.23 - klo:06:56 »
Kiitos !  Nyt ymmärrän miksi en tuota tunne. En ole sienestänyt noissa maastotyypeissä.
Meidän sienimaastot ovat olleet tuoteita tai neulaspeitteisiä metsiä joissa on ollut hyvät rousku ja tatti saaliit. Kun lehmien tekemiä polkuja oli ennen oli myös kantarellejä, etenkin kun oli seka,etsää tai koivuvaltaista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #20 : 20.09.23 - klo:17:52 »
Älypää-kysymyksissä toistuu minulle vieras ruoka jouluruokana ja muutenkin. Olen kirjoissa sanan kuullut mutta en ole maistanut. Satakunnasta päin tämä lienee.

Kaljavelli !  Onko tuttu ja oletko mieltynyt.

Anna-lehden resepti  :
i:
5 dl   vettä
5 dl   kotikaljaa
1 dl   vehnäjauhoja
1 dl   rusinoita
1 dl   siirappia
1 tl   suolaa
250 g   leipäjuustoa pieninä kuutioina
Valmistusohje
Kaljavelli tehdään helposti näin:

Mittaa vesi ja kalja kattilaan. Vatkaa jauhot joukkoon ja kuumenna seos kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Keitä miedolla lämmöllä noin viisi minuuttia. Lisää rusinat, siirappi sekä suola ja jatka keittämistä muutama minuutti.
Lisää juustokuutiot juuri ennen tarjoilua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #21 : 20.09.23 - klo:22:39 »
^ Ei kuulu omiin jouluperinteisiini. Tätini mies on satakunnasta, ja olen heillä joskus jouluna käynyt, mutta eipä ollut kaljavelliä tarjolla. En ole muulloinkaan maistanut.

Joskus kehitin pohjalaisen ruoan yleisreseptin. Inspiraationa toimi jokin kansanperinnekeittokirja. Siinä on kahdenlaisia ainesosia:

1) liemiä: vettä, kaljaa, maitoa, verta, lihalientä;
2) kokkareita: perunoita, jauhomykyjä, (kuivattua/suolattua) lihaa, veripalttua, makkaraa, leipää, ohraryynejä, suolakalaa, rusinoita.

Valitse mieleisesi liemet ja kaada kattilaan. Lämmitä. Lisää niitä kokkareita joita haluat tai joita on, mieluiten useampaa sorttia. Mausta suolalla ja haluttaessa siirapilla tai sipulilla tai kummallakin.

Kaljakeitto taitaa melkein sopia kaavaan? Jauhosuurus vain keittoreseptistäni puuttuu. Juustoakaan ei ole, mutta sen voisin kyllä lisätä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #22 : 25.09.23 - klo:17:45 »
Lahden sataman Kalamarkkinoilta saimme tuliaisiksi monta säilykerölkkiä muikkua, ja tämän Kalakukon:

https://joenleipurit.fi/p/19/muikkukukko-800-g-

Hyvältä maistui kun kuumaksi mikrotin ja hampaatkin pystyivät. Kuori on pehmeähkö.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #23 : 28.09.23 - klo:09:10 »
Tämä se on syksyä !

Kalamarkkinatuliaiset on kaapissa. Eilen toi tyttärentytär hienon sienisaaliinsa: monta litraa suppiksia ja mustia torvisieniä, sekä muutaman vaalean orakkaan

Torvisienet ovat saunassa kuivumassa, suppikset ryöpätty ja orakkaat paistettu kastiketta varten.

Nyt levätään ja kohta lähdetään torille puolukka-apajalle. Muuta en tänään jaksakaan kuin tyhjentää tiskikoneen ja kunnella dekkaria.

                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #24 : 20.10.23 - klo:14:54 »
Auto on taas omassa käytössämme ja pääsimme siis Prismaan. Siellä on palvelutiski ja kalaa, jota lähi-S-marketissa on vain pakattuna.

Ostin puna-ahvenen joka syötiin heti kermaperunoiden kanssa.

Nyt laitoin huomisen ruoan uuniin kypsymään. Ostin puoli kg perattuja muikkuja jotka sekoittelin ketsupin, purjosipulin, aurinkokuiv.tomaattien ja mausteiden kanssa sopivaan kahden hengen uunivuokaan. Perunat keitän huomena kun auto-ajelulta palataan.

Sitten on vielä 850 gt lohifilettä, joka huomena graavataan.

Vielä on jäljellä yksi purkki niistä tuliaisista jotka jälkeläiset Kalamarkkinoilta toivat.
Niiden varassa kalaruokamme on aika pitkään ollutkin. Sillipurkki on kyllä aina jääkaapissa. Matti sitä voi turvallisemmin syödä kun hän tarvitsee välillä suolaista. Minäkin otan palasen kananmunalle, mutta en juuri enempää. Verepaine ei tykkää siit mistä suuni tykkää.

Huomena ajattelin leipoa joulutorttuja kahville. Ensimmäiset tänä syksynä.
Prismassa oli jo jolumakeiset esillä.   :114: R-m

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #25 : 31.10.23 - klo:13:07 »
Piti ostaa matjessilliä, mutta epähuomiossa tarttuikin mukaan iso purkki ravintolafileitä. Mitäs noista nyt väsäisi? Ilman suurempia sipulimääriä, kiitos!

Keli näyttää siltä, että en tänään enkä huomennakaan lähde kauppaan hakemaan mitään. Maha tuntuu siltä, että mitään kovin etikkaista ei nyt. Olisipa tuoreita punajuuria, niin keittäisin! Majoneesia ja kapriksia ja perunoita löytyy, kermaa ei ole. Mausteita on aika monipuolisesti, ja dijon-sinappia. Silliä soijakastikkeessa?  :017: Silliä ja basmatiriisiä? On hapahkoja omenoita ja porkkanoita ja ruisleipää ja jotain oivariinia. Suolakurkkuja. Niin ja sitä maitoa, jossa suolasillejä liotetaan. Maltaita on muttei valmista kotikaljaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #26 : 31.10.23 - klo:14:05 »
Minä rakastan sillilaatikkoa, joka on p a l j o n  edullisempaa kuin Jansson. Mutta jos kermaa ei ole,niin ei sitten sitä !

Laitoin juuri dijoin-sinappia huomiseen ruokaan. Se on stroganoff viimevuotisista hirvenlihoista. Katsoin ohjeen jossa on smetanaa, niin otin pari lohkaretta sitäkin kun  sattui olemaan.

Olin ostanut vahingossa ( lukematta purkin kyljestä ) suolakurkkuja. Luulin herkkukurkuiksi. Niitä voin aina vähäsen syödä mutta nämä on aivan liian etikkaisia , minullekin. Joten stroganoffiin niitäkin, mutta vasta huomena.

Siivooja syö jokatoinen viikko työnsä jälkeen kanssamme, ja se on hurjan mukavaa.

Suosittelen siis sinulle Öppos keitettyä perunaa, sillinpaloja majoneesissa kapriksilla. Leipää jos joku sopii. Minulle sopivat riisi ja kaura. Muutakin syön, mutta siitä seuraa... :118: kuin myös periaatteessa monista herkuistani muistakin. Kaali, herneetsienet, sipuli, päärynät, luumut, kahvi, vehnäleivät kaikki !!!  Voi, voi ! Minulla kun oli aina rautainen vatsa !

Joulu lähestyy. Syön paljon riisipuuroa ja kinkkua, kaloja ja rosollia.  Namia nekin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #27 : 31.10.23 - klo:14:41 »
^ Minun pitääkin ehdottaa äidilleni, että jos siivooja voisi reissullaan ensin ruuvata hellan sulakkeet paikoilleen, sitten kokata, sitten poistaa ne sulakkeet, ja sitten syödä yhdessä. Palkkaa ajasta saaden, ja ilmainen lounas. En tiedä onko äitiini iskenyt vanhuuden piheys vai mikä. Tilillä olisi kyllä rahaa tuollaiseen.

Vorschmack on kanssa ruoka, johon silliä voisi upota. Suomessa siihen halutaan lihaa, mutta se ei ole käytäntö kaikkialla. Katsoin V. V. Pohlebkinin kirjasta Neuvostoliiton kansalliset keittiöt ohjetta, joka on esitelty juutalaisen keittiön yhteydessä. Siihen olisi ainekset, jos leipoisin venhäleivän (jauhoja kyllä on). Sipulia on ohjeessa aika paljon, mutta sen voisin jättää vähemmälle. Tarvitaan siis silliä, sipulia, sinappia, munia, vaaleaa leipää, hapan omena, öljyä, etikkaa (voisin skipata), suolaa, pippuria, sokeria. Munat keitetään kovaksi, keltuaiset sekoitetaan etikkaan, sokeriin ja pippuriin. Loput ainekset jauhetaan muusiksi, josta muotoilaan mureke, joka päällystetään keltuaismössöllä. Ja tuota sopisi syödä perunoiden kanssa tai ruisleivän päällä. - Jos teen niin taidan jättää keltuaisen kanssa taiteilun sikseen ja heittää ne ja pippurin samaan massaan kalojen kanssa. Syön sitten vaikka silmät kiinni, jos on rumaa.

Mahavaivoista voisinkin jatkaa toisessa ketjussa, sillä niitä on ollut.  :icon_confused:
« Viimeksi muokattu: 31.10.23 - klo:14:46 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #28 : 31.10.23 - klo:14:54 »
Olet kuule luova kokki, ja oletan että myös luova ihminen.

Eikö ne työkkärissä ymmärrä että sina olisit mitä mainioin tuutori maahanmuuttajille.
Opettaisit netin saloja ( ja sanoja kuvien avulla ). Voisit viedä ne kalastamaan ja uimaan ja lintuja bongaamaan. Kokkikirssille sopisit myös- että on muitakin avuja.
Kääntykööt työkkärissä puoleeni. saat hyvät suositukset !

 :109: Tuus   R-m

Arvaan,
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki XI
« Vastaus #29 : 01.11.23 - klo:13:24 »
^ Enpä tiedä olisinko mainio. Olen sen verran epäsosiaalinen, väsyn ihmisten seurassa.

Lisäksi minua kyllä pännisi, miksi en saisi työskennellä tekniikan alan tehtävissä, joihin minulla on koulutusta, työkokemusta, taipumuksia ja kiinnostusta. Miksei tämmöistä matemaattisesti välkkyä tyyppiä haluta niihin hyödyntää?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.