Kirjoittaja Aihe: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?  (Luettu 42443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10406
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #60 : 03.08.09 - klo:15:56 »
Töissä on luppoa, olen heränneestä kodista, harrastan kirjallista ilmaisua.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #61 : 11.02.10 - klo:21:03 »
Että ihanko pohjimmainen syy? Hmmm....  :eusa_think: Tais olla ihan tiedon halu, kyselin niistä herättäjäjuhlien tunnuksista. Siis silloin keväällä kun liityin.

Ja sitten syksyn s-lomalla oli liikaa aikaa; silloin lueskelin aiempia ketjuja ja pikkuhiljaa innostuin kirjoittelemaan jotain itsekin ja sitten varmaan se tuttu juttu, iski foorumiaddiktio  :icon_eek: Pakkohan se on myöntää, se se on salakavala tauti  :003:

Oikeesti, no ihan oikeesti tuo edellä olevakin, mutta alunperin ajattelin että täällä kirjoitellaan leppoisan lupsakkaassa körttihengessä samanmielisesti ilman ainakaan isompia oppiskismoja. Ei tullut pieneen mieleenkään että täällä olisi joitakin käännyttämismielessä tai sellaisia jotka eivät herännäisyyttä tunne tai eivät siitä välitä. Niin sinisilmäinen tai naiivi tai hölmö minä olin ja (ehkä) olen edelleenkin. Mää tiijä.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #62 : 11.02.10 - klo:21:19 »
Ei tullut pieneen mieleenkään että täällä olisi joitakin käännyttämismielessä tai sellaisia jotka eivät herännäisyyttä tunne tai eivät siitä välitä. Niin sinisilmäinen tai naiivi tai hölmö minä olin ja (ehkä) olen edelleenkin. Mää tiijä.
No, ainahan voi tulla koputtamaan ovelle ja kyselemään. Aina ei voi tietää. Minä en ainakaan tiedä kovin paljon monista asioista, siksi kyselen ja ihmettelen ja pohdin, ei pelkästään körttiläisyyttä vaan mitä milloinkin. Käännyttämisestä tiedä sitten.. Olen ajatellut, että pohtia ja keskustella voi, kuka päätyy sitten mihinkin ratkaisuun.
http://www.youtube.com/watch?v=WDEHQGF-V18
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #63 : 11.02.10 - klo:22:09 »
Kyllä aina kysellä voi. Kirjoitin vaan mitä mietteitä ajatus körttifoorumista herätti ennen foorumiin tutustumista. Totuus on toisenlainen, sen olen kyllä huomannut....
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

myyrä

  • Vieras
Pohjimmainen syy. Miksi olet körttifoorumilla?
« Vastaus #64 : 22.10.12 - klo:18:10 »
Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?

Muitten kiusaksi. O:)

No tämähän se minullakin nykyisin on syy... :icon_wink:

Oikeasti yksi syy on yksinäisyys, lähinnä iltaisin se vaivaa. Oli lyhyt vaihe, jolloin etsin täältä naiskaveria, mutta huomasin sen turhaksi. Se vaihe on jäänyt taakse. Mitään uskonnollista en täältä etsi, koska mietin niitä asioita hiljaa mielessäni. Ne on asioita, joista en muille puhu.

Toisaalta tästä voorumista on tullut tapa, josta on vaikea päästä irti. Olen kuitenkin sen verran vasemmistolainen, että nykyisin hävettää käydä täällä kun kirkossa käyminenkään tai hartausohjelmat, seurat tms. ei enää kiinnosta. Kristinusko Suomessa on oikeistolaista. Olen miettinyt, pystynkö koskaan ottamaan sen askelen, että eroan kirkosta? Aika sen näyttää.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #65 : 22.10.12 - klo:18:40 »
Olisi kiva tietää mitä se vasemmistolaisuus on nykyaikana?
Nykyään kun vasemmistolaiset on samassa hallituksessa ultraoikeistolaisten kanssa, niin enään ei ole yhtä selvää kuin oli 60 luvulla.
Työväenliike johon kuulun ja johon sydämestäni yhdyn ainakin näin henkisellä tasolla ei enään ole oikein olemassakaan.
Ennen kun oli selvä vastakkainasetelma oli niin helppoa olla puolta tai toista.

Kirkon oikeistolaisuus on totta ja on aina ollut puna- ja valkopappeja ja ennenmuinoin ei punaisten mummot antaneet valkolaispapin haudata miestään ja ihan oikein, ja toisin päin.
Nykyinen "kirkollinen kuva" sen oikeistolaisuudesta tulee mulle Päivi oliko Räsänen, tai joku, niin hänen suhtautumisestaan milloin mihinkin asiaan ja tosi jyrkästi.
Abortti syntiä, vaikka ois 13 vee ja raiskattu, homot hirteen suurinpiirtein ja ties mitä jyrkkää kantaa.
Aina Israelin puolta, vaikka ne tekisi virheitäkin, kuten Gazan köyhien avustamisen kieltäminen humanitäärisenä apuna, ei poliittisena kannanottona.
Ja ties minä, ihme kun tämä yksi siveydensipuli on saanut kaikkien kristittyjen totuudentorven aseman?

Silloin joskus nuorena muistan kun vasemmisto taisteli kapitalistismista riistoa vastaan ja jos meni vaikka vanhanylioppilastalon ohi ja ei antanut kolikkoa Vietnamin lapsiuhrien hyväksi, niin kovasti kyseltiin, miksi et anna?
Muutenkin vasemmistolla oli selvät sävelet ja oikeistolla oli herrain valtaa ja hyvä veli verkostoa, vaikka kait niillä on nykyäänkin.

Noh, miten vain ja vaikka miten maailma muuttuu, ei parempaan, mutta ei kaikessa huonompaankaan suuntaan.

Pahus kun myyrä ei löytänyt naisseuraa täältä,, noh ehkä siihen on eri foorumit, mutta jos samanlaista aatetta edustavaa, niin sellaista ois suonut löytyvän.
 Hyvä kuitenkin, että myyrä on täällä ja kaikki muutkin. Ihan parasta jengiä, sitten nuoruuden porukoiden, joiden kanssa koeteltiin rajoja joskus.

Meikäläisen pohjimmainen syy olla täällä taitanee kuitenkin olla tykästyminen herännäisyyden suuriin painotuksiin, pieneksi tulemiseen ja olemiseen ja muut.




« Viimeksi muokattu: 22.10.12 - klo:18:46 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #66 : 22.10.12 - klo:19:06 »
Olisi kiva tietää mitä se vasemmistolaisuus on nykyaikana?
Nykyään kun vasemmistolaiset on samassa hallituksessa ultraoikeistolaisten kanssa, niin enään ei ole yhtä selvää kuin oli 60 luvulla.
Työväenliike johon kuulun ja johon sydämestäni yhdyn ainakin näin henkisellä tasolla ei enään ole oikein olemassakaan.
Ennen kun oli selvä vastakkainasetelma oli niin helppoa olla puolta tai toista.

Kirkon oikeistolaisuus on totta ja on aina ollut puna- ja valkopappeja ja ennenmuinoin ei punaisten mummot antaneet valkolaispapin haudata miestään ja ihan oikein, ja toisin päin.
Nykyinen "kirkollinen kuva" sen oikeistolaisuudesta tulee mulle Päivi oliko Räsänen, tai joku, niin hänen suhtautumisestaan milloin mihinkin asiaan ja tosi jyrkästi.
Abortti syntiä, vaikka ois 13 vee ja raiskattu, homot hirteen suurinpiirtein ja ties mitä jyrkkää kantaa.
Aina Israelin puolta, vaikka ne tekisi virheitäkin, kuten Gazan köyhien avustamisen kieltäminen humanitäärisenä apuna, ei poliittisena kannanottona.
Ja ties minä, ihme kun tämä yksi siveydensipuli on saanut kaikkien kristittyjen totuudentorven aseman?

Silloin joskus nuorena muistan kun vasemmisto taisteli kapitalistismista riistoa vastaan ja jos meni vaikka vanhanylioppilastalon ohi ja ei antanut kolikkoa Vietnamin lapsiuhrien hyväksi, niin kovasti kyseltiin, miksi et anna?
Muutenkin vasemmistolla oli selvät sävelet ja oikeistolla oli herrain valtaa ja hyvä veli verkostoa, vaikka kait niillä on nykyäänkin.

Noh, miten vain ja vaikka miten maailma muuttuu, ei parempaan, mutta ei kaikessa huonompaankaan suuntaan.

Pahus kun myyrä ei löytänyt naisseuraa täältä,, noh ehkä siihen on eri foorumit, mutta jos samanlaista aatetta edustavaa, niin sellaista ois suonut löytyvän.
 Hyvä kuitenkin, että myyrä on täällä ja kaikki muutkin. Ihan parasta jengiä, sitten nuoruuden porukoiden, joiden kanssa koeteltiin rajoja joskus.

Meikäläisen pohjimmainen syy olla täällä taitanee kuitenkin olla tykästyminen herännäisyyden suuriin painotuksiin, pieneksi tulemiseen ja olemiseen ja muut.






Kuulun niihin vasemmistoliittolaisiin, joiden mielestä kokoomuksen kanssa ei olisi pitänyt mennä samaan hallitukseen. Lisäksi olen EU-kriittinen, Esko Seppäsen linjoilla (siinäkin asiassa). Mutta tilanne on nyt tämä, että siellä ollaan.

Vasemmistolaisuus on nykyään erittäin tärkeää kun vasemmiston ja maalaisliiton luomaa hyvinvointivaltiota ajetaan vauhdilla alas. Tuloerot kasvaa, uusliberalismi jyrää, terveydenhoitoa yksityistetään veroparatiisifirmoille, rikkaiden ja hyvätuloisten verotusta kevennetään... syitä on paljon.

Kyllähän nämä körttiläisyyden painotukset on hyviä ja kannatettavia, mutta taitaavat olla aika kliseitä kuitenkin. Puhdasoppisessa marxilaisuudessa nähdään kaikkinainen mystiikka, usko tuonpuoleiseen ja muuhun vastaavaan hölynpölynä. Itse olen kuitenkin vakuuttunut yliluonnollisen olemassaolosta...jotain täytyy pakosta olla. Ei ihminen lakkaa kuoltuaan olemasta...en kyllä usko taivaaseen ja helvettiin sellaisina kuin kirkko opettaa.

Hankala juttu  :-\

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #67 : 22.10.12 - klo:20:56 »
Kristinusko Suomessa on oikeistolaista. Olen miettinyt, pystynkö koskaan ottamaan sen askelen, että eroan kirkosta? Aika sen näyttää.

Ensimmäinen kysymys: mitä on kristinusko? Kun suurin osa sen kuppikunnistakin on jakautunut lukuisiin keskenään kiisteleviin alakuppikuntiin, niin mielestäni kristinuskosta, kristillisyydestä ja kristityistä ei voi puhua yhtenä poliittisena yksikkönä edes Suomessa.

Entä tämä meidän kirkko? Onko kirkon oikeistolaisuus vasemmistolaiselle syy erota kirkosta? Ehkä, mutta onko kirkko oikeistolainen? Lähdetään vaikka liikkeelle siitä, mitä ovat oikeistolaisuuden keskeiset tunnusmerkit. Odotan niitä mielenkiinnolla, jotta voin tarkastella omaa positiotani niiden valossa.

Siinä pari kysymystä, joihin haastan sinut, mykrä, vastaamaan näin alkajaisiksi. Sitten voidaan siirtyä siihen marxilaisuuden puhdasoppisuuteen. Sille keskustelulle on kyllä paras avata oma ketju, ettei muiden voorumilaisten rokki ryvety.

Mt

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #68 : 22.10.12 - klo:21:18 »
1. Ihmiset ovat aina olleet kiinnostukseni kohde. Koirat, ruoka, jopa kirjatkin tulevat vasta näiden jälkeen.

2. Keskustelu uskovan yhteisön kesken. Aiemmin en ole kokenut näin lämmintä, huumorintajuista, nokkelaa, runollistakin keskinäistä yhteyttä yhteisen asian ympärillä. Uskon että taitavalla foorumin ohjailulla on ollut hiuenovaraiset sormensa pelissä.

3. Henkilöt joihin olen saanut tutustua silmätyksin ovat käyneet rakkaiksi. En voi erota heistä. Myös monet joita en vielä ole tavannut ovat avanneet sen verran henkilöään että aina vain tulee mukavia  uusia tuttavuuksia.

4. Harvat, mutta sitäkin syvemmät keskustelut uskon ytimen kysymyksistä eivät ole viimeinen eikä vähin syy.

5. Viimeisin rakkauteni ovat runot. Ne alkoivat ja yllättivät itsenikin aivan äkisti. Jatkokertomukset olivat ehkä ennakoiva varoitus jota en huomannut. Siis, SANA, sanat ja sanojen käyttö.

6. Lukuharrastus. Luen kaikki, jopa Riivatut rakkineetkin vaikka olen muiden kuin kodinkoneiden kanssa täysi tumpelo.

Niin kauan kun näillä nivelrikkoisilla sormillani voin kirjoittaa, tai ellei lääkäri muuta määrää, notkun joko foorumin tai omaan tappiini.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #69 : 22.10.12 - klo:22:16 »
Ensimmäinen kysymys: mitä on kristinusko? Kun suurin osa sen kuppikunnistakin on jakautunut lukuisiin keskenään kiisteleviin alakuppikuntiin, niin mielestäni kristinuskosta, kristillisyydestä ja kristityistä ei voi puhua yhtenä poliittisena yksikkönä edes Suomessa.

Entä tämä meidän kirkko? Onko kirkon oikeistolaisuus vasemmistolaiselle syy erota kirkosta? Ehkä, mutta onko kirkko oikeistolainen? Lähdetään vaikka liikkeelle siitä, mitä ovat oikeistolaisuuden keskeiset tunnusmerkit. Odotan niitä mielenkiinnolla, jotta voin tarkastella omaa positiotani niiden valossa.

Siinä pari kysymystä, joihin haastan sinut, mykrä, vastaamaan näin alkajaisiksi. Sitten voidaan siirtyä siihen marxilaisuuden puhdasoppisuuteen. Sille keskustelulle on kyllä paras avata oma ketju, ettei muiden voorumilaisten rokki ryvety.

Mt

Olet oikeassa ekassa kysymyksessäsi, johon on muuten yllättävän vaikeaa vastata, vaikka ei luulisi olevan. Siis mitä on kristinusko? Ei se ole yhtenäinen ryhmä. Ehkä käsitän/käsitin kristinuskon maailmanlaajuisena, josta Suomessa vaikuttaa luterilaisuus, joka on taas perua Saksasta. Tästä pääsee helposti toiseen kohtaan. Käytin harkitsemattomasti sanaa oikeistolaisuus vaikka porvarillinen on parempi sana.

Näin vasemmistolaisen näkövinkkelistä kirkko on porvarillinen. Sen jäsenet äänestää porvarillisia puolueita, enkä voi olla lukematta myös valtaosaa demareista näihin. Joskus asia on ollut toinen. Moniko vasemmistoliiton kansanedustajista kuuluu kirkkoon, veikkaan ettei monikaan? Kirkkoa sanotaan kansankirkoksi, mutta ei se sitä ole. Neuvottelut korkon ja valtion erosta pitäisi saada nopeasti käyntiin.

Oikeistolaisuuden keskeiset tunnusmerkit näkyvät vaikkapa kokoomuksen puolueohjelmassa ja politiikassa, mitä se harjoittaa. Se, mitä kirkko voisi olla eikä vain puhua kirkkoneuvosten äänellä on toinen asia.

Nämä vastaukset tuskin tyydyttää sinua, mutta en nyt jaksa ajatella muutakaan. Kyllä vasemmistolainen voi aivan hyvin esittää kirkosta eroamisen syyksi kirkon porvarillisuuden. 

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #70 : 23.10.12 - klo:00:37 »
Jostain historian kätköistä on putkahtanut tällainen mielenkiintoinen aihe.
Jotain ajatuksiani tähän vielä ennen nukkumaan menoa.

Miksi minä sitten olen täällä?
Tämän yön viestisumani perusteella voisi ajatella:
Häiritäkseni muita...en todellakaan...ja kyllä tämä tästä taas harvenee ja rauhoittuu...
Jokin syy kuitenkin on...se vaihtelee mielialani ja tunteiden mukaan...
Aika paljon kuten Riitta-mummi vähän aikaisemmin.

Mutta jos vielä omalta kantiltani:
Tilanne kaksivaiheinen, liityin foorumiin joskus vuonna 2007 ja silloin oli yksi ainoa syy:
Etsin tosissani Jaakko Löytyn virsikirjaa...jostakin...painos oli loppunut, antikvareista en löytänyt,
kirpputoreilla silmäilin aina kirjahyllyjä, ei osunut silmiin...kirjastoissa oli, lainasin...ja toki palautin muutamien
sivujen kopioinnin jälkeen. Foorumilta kyselin toiveikkaana, jos jossain körttiläisillä sattuisi olemaan
ylimääräistä minkä voisin ostaa....ei löytynyt...yhden "neuvon" muistan: "Pölli kirjastosta"....tämä ei ollut syy
miksi silloin lopetin foorumissa käynnit...laulukirjaa ei vaan löytynyt.
Sittemmin on ilmestynyt Jaakko Löytyn Kootut I, joten enää en vanhan virsikirjan perään haikaile.

Joskus ehkä noin puoli vuotta sitten palasin foorumille...miksi..taisi tulla muistutusviesti ylläpidolta.
Nyt sitten olen täällä taas, ja iloitsen siitä. Syyt ovat toiset kuin ekalla kerralla ja syitä on useita..
En ryhdy nyt luettelemaan "tavanomaisia helposti ymmärrettäviä" syitä.
Mainitsen yhden omakohtaisen syyn, jolla taitaa olla isompi vaikutus kuin olen kuvitellutkaan,
herännäisyyden piirissä kasvanut ja vaikuttava miniä, Martta-vauvan onnellinen äiti.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #71 : 23.10.12 - klo:07:26 »
Miksi olet nyt körttifoorumissa? Haluatko kiteyttää mielessäsi liikkuvia ajatuksia ja ajatuksen repaleita? Tahdotko olla yhteydessä useisiin ainakin jossain määrin ja riittävästi samoin ajatteleviin ihmisiin? Onko tarkoituksesi kertoa Kristuksesta? Tahdotko havahduttaa lähimmäisiäsi? Haluatko olla jotakin?  Haluatko vaikuttaa? Tykkäätkö jakaa iloa ja murhetta? Tahdotko kertoa herännäisyydessä hyväksi havaituista asioista? Tapatko aikaasi? Etsitkö vahvistusta mietteillesi? Mikä on pohjimmainen syy oloosi täällä, tässä ja nyt?

Kuusi vuotta sitten kysyin noin - ja heittelin siinä joitain palikoita sitten? Kertokaa täsmääkö noista mikään teihin? Miksi olet tällä foorumilla - kun maailmassa on niin hirvittävästi kaikkea muuta - NYT!? :kahvi: :039:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #72 : 23.10.12 - klo:08:17 »
Sokrates kyseli, Paavalikin kyseli ja Nilsiän Paavokin kyseli. Kyselyissä on taikaa. Moderni körttiläisyyskin on oppinut kyselemään vihdoin viimein. Jos körttiläisyys lopettaisi kyselyn niin tulisi tenkkapoo. Mistä löytyisi kyselevä ryhmä? Melkein kaikki antaisivat vastauksia. Mutta minua ei kiinnosta. Kyselevä ihminen on hyvä ihminen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #73 : 23.10.12 - klo:08:56 »
Sokrates kyseli, Paavalikin kyseli ja Nilsiän Paavokin kyseli. Kyselyissä on taikaa. Moderni körttiläisyyskin on oppinut kyselemään vihdoin viimein. Jos körttiläisyys lopettaisi kyselyn niin tulisi tenkkapoo. Mistä löytyisi kyselevä ryhmä? Melkein kaikki antaisivat vastauksia. Mutta minua ei kiinnosta. Kyselevä ihminen on hyvä ihminen.

Kysyvä kylän löytää, sanoo kansanviisaus. Laitanpa peukalon kyselyn tärkeydelle. Meidän on herpaantumatta kyseltävä - sitä kautta myös väärät diktaattorit, valheruhtinaat, juonittelevat pahanpuhujat ja maksetut kampittajat paljastuvat mahdollisimman hyvin. Joku liperikaula sanoo rukoilkaamme. Minä sanon:kyselkäämme! :kahvi: :023:

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Pohjimmainen syy?! Miksi olet Körttifoorumilla?
« Vastaus #74 : 23.10.12 - klo:09:55 »
Koska tämä tuo lisää laatua/sisältöä  elämään.
Elämä on kemiaa.